Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Çeşitli Sorular (7 Adet)

sdurgun Çevrimdışı

sdurgun

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
SA sayın hocam
1) bankaların verdiği promosyonları kullanabilirmiyiz veya vergilere kullanılabilirmi bu faizdenmidir?

2)benzin istasyonlarının verdiği yakıt aldıkça verdikleri karta yüklenen puanlarla hediye yakıtları kullanabilirmiyiz bu benzin istasyonları yahudi firması olması hükmü değiştirirmi?zaten mecbur yakıt alıyoruz gibi sözler kullanılabilir mi

3)secdede,rükuda veya aynı namazın başka bir yerinde meşru ve sahih olarak varid olmuş zikirlerden iki ayrı olanını mesela birinci secdede birini ikinci secdede diğeri okunabilirmi aynı şekilde ilk rekatın rükusunda farklı,bir rükuda okunan zikir,ikinci rekatın rükusunda diğer bir farklı,rükuda okunan zikir okunur mu?

4)namazda üflenirmi

5)kolonya necis mi?

6)yayınevlerinden bana kardeşler şu şu kitabı avrupa yakasında çalışmam hasebiyle sipariş veriyorlar ben de yüzde kırk indirimle aldığım kitabı yüzde otuzla onlara satıyorum ve bu satış işinden onların haberi yok böyle bir satış caiz olur mu?

7)hocam afedersiniz bende basur var büyük abdestten sonra kanama olabiliyor biraz bekledikten sonra kontrol ediyorum kanama izi yok ama namazı kıldıktan sonra kontrol ediyorum yine kanama izi olmuş abdestim bozulmuş dışarda olduğum zaman bazen kardeşlere imamlıkta yapıyorum özürlü olup olmama konusunu fıkhedemedim

lütfen numara zikrederek yanıt veriniz ALLAH RAZI OLSUN SA
 
Abdulmuizz Fida Çevrimiçi

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
sdurgun;245308' Alıntı:
SA sayın hocam
1) bankaların verdiği promosyonları kullanabilirmiyiz veya vergilere kullanılabilirmi bu faizdenmidir?

C 1 - Banka, Allah ve Rasuluna harb açan bir kurumdur. Musluman, bankanın kendisine promosyon verebileceği faaliyetlerden uzak olmalıdır. Yani bilinçli bir musluman, parasını bankaya yatırıp da promosyona muhatab olmaz.
Buna rağmen bir yolla banka kendisine faiz veya promosyon verecek olsa, onu bankaya bırakmaz alır, fakat bunu yiyemez, harcayamaz. Ancak ihtiyaç sahibi bir fakirin yakacağı, elektirik faturası gibi harcamalara sarf edebilir. Ya da sevab beklemeden ücretsiz umumi tuvalet yaptırır (o para oraya layıktır).

sdurgun;245308' Alıntı:
2)benzin istasyonlarının verdiği yakıt aldıkça verdikleri karta yüklenen puanlarla hediye yakıtları kullanabilirmiyiz?
Bu benzin istasyonları yahudi firması olması hükmü değiştirirmi?
Zaten mecbur yakıt alıyoruz gibi sözler kullanılabilir mi?
C 2 - Benzin istasyonu veya başka bir firma, kendisinden alışveriş yapan muşterilerine (ayırım yapmadan, çekilişsiz) zamanla belli oranlarda hediye vermesi, hediyenin alınması caizdir.
Benzin istasyonun veya bir firmanın sahibinin yahudi olması, ayrı bir meseledir. Aynı ürünü, sahibi Muvahhid musluman olan bir firma varken, muslumanlarla savaşan yahudiden almak caiz değildir. Alternetifinin olmaması durumunda caizdir.

sdurgun;245308' Alıntı:
3)secdede, rükuda veya aynı namazın başka bir yerinde meşru ve sahih olarak varid olmuş zikirlerden iki ayrı olanını mesela birinci secdede birini ikinci secdede diğeri okunabilirmi aynı şekilde ilk rekatın rükusunda farklı,bir rükuda okunan zikir,ikinci rekatın rükusunda diğer bir farklı,rükuda okunan zikir okunur mu?
C 3 - Ruku ve secdelerdeki dua ve tesbihatların sahih hadislerde (sunnet) bildirilen dua ve tesbihatlar (en az 3 kere)olmasına dikkat ederek farklı rekatlarda, farklı dua ve tesbihatları zikretmeniz caizdir.
Abdullah İbn Mes’ûd (radıyallahu anh)’den rivayete göre, Rasulullah şöyle buyurmuştur:
Sizden biriniz rukû’a varınca rukû’ halinde iken üç sefer; “Subhâne Rabbiye’l-Azîm” derse yaptığı rukû’ tamam olur, bu en azıdır. Secdeye varınca secdelerinde de üç kez “Subhâne Rabbiye’l- A’lâ” derse secdeleri tamam olmuş olur, bu da en az söylenmesi gereken miktarıdır.”
(Tirmizî, Salât, 194)



sdurgun;245308' Alıntı:
4)namazda üflenirmi

C 4 -Meşru bir sebeb yokken namaz kılarken üflemek mekruhtur. Üflerken, en az iki harfli ses çıkarsa namaz bozulur. Ayrıca bir hastalık sebebiyle veya bir malın ve bir arkadaşın kaybolması gibi musibetten dolayı harfler belirecek şekilde (dünya kelamından) sesle ağlamak, veya "ah, uh, eh" diye inlemek, "öf ' demek, yahut bir toza üflemek veya bir şeyden bezginlik göstermek için "uf, tuh" demek namazı bozar.

İhtiyaç Durumunda Namazda Üfürmek:

Abdullah İbni Ömer (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem) zamanında güneş tutuldu. ... son secdesinde üfürdü ve 'üf, üf dedi. Daha sonra, 'Rabbim! Ben aralarında olduğum sürece onlara azap etmeyeceğini bana vaat etmedin mi? Onlar mağfiret diledikleri sürece onlara azap etmeyeceğini bana vaat etmedin mi?' dedi.
(Ebû Dâvûd, 1194; Nesâî, 3/137; Ahmed, 2/159. Ravileri 'sika'dır)

Eymen bin Nâbil anlatıyor; Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem)'in sahabesi Kudâme bin Ammâr el-Kilâbi'ye; 'Mescidi haramda, secde ettiğim zaman güvercinlerin tüylerinden rahatsız oluyorum' dedim; 'üfürün" dedi.
(Beyhakî, 2/253; İbni Hacer, el-Feth'te 'sahihtir' demiştir. 3/85)

İhtiyaç Durumunda Namazda Öksürmek:

Namazda öksürmenin bir sakıncası yoktur. Çünkü Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem) konuşmayı yasaklamış ve 'namazda insanların sözlerinden hiçbir şey doğru olmaz' buyurmuştur. Öksürmek ise, söz olarak isimlendirilmez. Öksürmek söz olmadığı gibi, başka lafızlarla birlikte de bir manası da olmaz. Öksüren kimse, konuşan olarak da isimlendirilmez. Ancak öksürmeyle kastedilen şey, işaret gibi bir karineyle anlaşılır. (İbni Teymiye, Mecmuu'I-Fetâvâ, 22/617)

Kılınan Namazla Alâkalı Kısa Konuşmalar:

Kılınan namazla alakalı imamın veya imama uyanların kısa konuşmalarıyla ve anlaşılması için beklemeieriyle namaz bozulmaz. Ancak burada konuşmaların uzun olmaması şarttır. Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem)'in, insanlara ikindi namazı kıldırdığı Zu'l-Yedeyn kıssası olarak meşhurolan hadis, bu konuya delildir.
O olayda, '... ikinci rekâtta selam verdi. Bunun üzerine Zu'l Yedeyn kalktı ve; 'Ey Allah'ın Rasulu! Namaz kısaldı mı, yoksa unuttunuz mu?' dedi.

Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem) 'bunların hiçbiri olmadı' buyurdu.
Zu'lYedeyn; 'kesinlikle bunların biri oldu, Ey Allah'ın Rasulu!' dedi.
Rasuluîlah insanlara yöneldi ve; 'Zu'lYedeyn doğru mu, söylüyor' dedi.
İnsanlar 'evet, Ey Allah'ın Rasulu!' dediler.
Bunun üzerine Rasuluîlah (sallallâhu aleyhi ve sellem) namazın kalan kısmını tamamladı. Sonra oturduğu yerde, selam verdikten sonra iki secde yaptı.
(Buhari, 714; Muslim, 573)

Bu rivayette açıkça görüldüğü gibi, namazla ilgili olarak imam ve cemaat konuşmuşlardır. Ve bu davranışları nedeniyle de namazlarını iade etmemişlerdir.
Dört mezhebe göre, namaz esnasında veya namaza ara verildikten sonra bilinçli olarak konuşulması durumunda 'namaz bozulur'. Unutularak konuşulması durumunda ise, Hanefî ve Hanbelî mezhebine göre bozulur; Şafiî ve Mâlikî mezhebine göre bozulmaz.
(El-Cezîrî, el-Mezâhibu'l-Erbaa, 1/264)


sdurgun;245308' Alıntı:
5)kolonya necis mi?

C 5 - İmam Ebu Hanife, şarap ve üzümden yapılanların dışındaki alkollü içkilerin bir dirhemden (ıslattığı yer avuç içinden) fazlasının elibiseye bulaşması halinde bile namaza engel olmayacağını söylemiştir. (Serahsi, Mebsut, 24/14-15) Buna göre, kolonya ve ispirto gibi şeylerin içilmesi haram ise de alınıp satılmaları ve kullanılmaları caiz görülmüştür.

Şafi mezhebine göre ise, üzümden imal edilen şarap ile diğer maddelerden elde edilen ve sarhoş edici nitelikte olan alkollü içkilerle kolonya arasında fark yoktur. Bunlar da şarap gibi necistir ve haram kılınmıştır. Bulaştıkları yerin yıkanması gerekir. Esas hüküm bu olmakla beraber, esans, parfüm ve benzeri şeyleri kullanıma elverişli hale getirebilmek amacıyla bunlara katılan az miktardaki katkı maddeleri, necis olsalar bile görmezden gelinebilecek ve affedilecek necasetlerden sayılmıştır. (Ceziri, 1/19; Mehmed Keskin, Büyük Şafi İlmihali, s. 504)



sdurgun;245308' Alıntı:
6)yayınevlerinden bana kardeşler şu şu kitabı avrupa yakasında çalışmam hasebiyle sipariş veriyorlar ben de yüzde kırk indirimle aldığım kitabı yüzde otuzla onlara satıyorum ve bu satış işinden onların haberi yok böyle bir satış caiz olur mu?
C 6 -Ticarette kâr caizdir. Arkadaşınız olmaları dolayısıyla, dilerseniz aldığınız fiata, ya da belli oranda kâr ekleyerek satmanızda bir beis yoktur.

sdurgun;245308' Alıntı:
7)hocam afedersiniz bende basur var büyük abdestten sonra kanama olabiliyor biraz bekledikten sonra kontrol ediyorum kanama izi yok ama namazı kıldıktan sonra kontrol ediyorum yine kanama izi olmuş abdestim bozulmuş dışarda olduğum zaman bazen kardeşlere imamlıkta yapıyorum özürlü olup olmama konusunu fıkh edemedim
lütfen numara zikrederek yanıt veriniz ALLAH RAZI OLSUN SA
C 7 - Sürekli devam eden abdest bozucu hallere özür denir. Meselâ, idrarını tutamama, devamlı gaz çıkarma, sık sık burnu kanama, yarasından devamlı su akma gibi haller, birer özür hâlidir. Kendisinde bu gibi abdest bozucu bir özür bulunan kimseye ise, sâhib-i özür (özür sâhibi) veya ma'zur (özürlü) denir.
Kişinin özürlü sayılabilmesi için, abdest bozucu bir hâlin, tam bir namaz vakti boyunca devam etmesi, yani, abdest alıp namaz kılacak kadar kısa bir süre dahi olsun kesilmemesi şarttır. (Bu özrün başlamasının şartıdır.) Bundan sonra da, her namaz vaktinde, en az bir kere aynı hâl ortaya çıkmalıdır. (Bu da özrün devamının şartıdır.)
Özürlü (basurlu) olarak kendi başınıza kıldığınız namazın sonunda kan gelmiş olsa da, namaz sahihtir. Çünkü bu durum özür halinizdir.
Özür sahibi olan kişi imamlık yapamayacağı için bu durumda imamlık yapmanız doğru olmaz. Bu özür durumu kalkması halinde imamlık yapabilirsiniz.
Ecmain , aleykum selam we rahmetullahi we berakatuhu
 
Üst Ana Sayfa Alt