Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Güneş Batıya Kayınca Dört Rekat Namaz Kılar Hadisinin Sıhati Nedir?

I Çevrimdışı

ibni abbas

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Peygamber (s.a.v.)’den şöyle de rivâyet edilmiştir: “O güneş batıya kayınca dört rek’at namaz kılar ve sonuncu rek’atta selam verirdi.”

Bu hadis hakkında muhaddisler ne demişlerdir.Ben zayıf olduğunu,hatta seneddeki bir değil iki-üç ravinin tenkid edildiğini okudum diye hatırlıyorum.
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Peygamber (s.a.v.)’den şöyle de rivâyet edilmiştir: “O güneş batıya kayınca dört rek’at namaz kılar ve sonuncu rek’atta selam verirdi.”

Bu hadis hakkında muhaddisler ne demişlerdir.Ben zayıf olduğunu,hatta seneddeki bir değil iki-üç ravinin tenkid edildiğini okudum diye hatırlıyorum.

Abdullah b. Sâib (r.a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir;
Rasûlullah (s.a.v.), güneş batıya kayınca öğleden önce dört rek’at namaz kılar ve şöyle buyururdu: O vakit gök kapılarının açıldığı bir saattir. Ben de amelimin o saatte Allah’a yükselmesini severim.
(Tirmizi, Vitr, Bab 347, Hadis no: 478; Musned: 14849)
Tirmîzî: Bu konuda Ali ve Ebû Eyyûb’tan da hadis rivâyet edilmiştir.
Tirmîzî: Abdullah b. Sâib hadisi hasen garibtir.

Peygamber (s.a.v.)’den şöyle de rivâyet edilmiştir:
O güneş batıya kayınca dört rek’at namaz kılar ve sonuncu rek’atta selam verirdi.”

(Tirmizi, Vitr, Bab 347, Hadis no: 478)


Ebu Abdillah es-Sunabihi radıyallahu anh anlatıyor: "Rasulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Güneş şeytanın iki boynuzu arasında doğar -veya güneşle birlikte şeytanın iki boynuzu doğar dedi.- Güneş yükselince şeytan ondan ayrılır. Güneş semanın ortasına gelince şeytan güneşe yaklaşır. Güneş batıya yönelince -veya ayrılınca dedi- şeytan güneşten ayrılır. Güneş batmaya yaklaşınca, şeytan güneşe yaklaşır. Güneş batınca şeytan ondan ayrılır. Öyleyse bu üç saatte namaz kılmayın."

(Kutub-i sitte, mekruh vakitlerde namaz, Hadis no: 6325)


Berâ b. Âzib (r.anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir:
Rasûlullah (s.a.v.) ile on sekiz seferde beraber oldum; Güneş batıya kayınca öğleden önceki kıldığı iki rek’at sünneti hiç terkettiğini görmedim.
(Tirmizi, Yolcuukta namaz, Bab 393, Hadis no: 550; Ebû Dâvûd, Salat-üs Sefer: 6)

Tirmîzî: Bu konuda İbn Ömer’den de hadis rivâyet edilmiştir. Tirmîzî: Berâ hadisi garibtir.

Bu hadisi Muhammed’e sordum bu hadisi sadece Leys b. Sa’d’ın rivâyetiyle biliyor ve Ebû Busra el Gıfârî’yi tanımıyordu. Hadisi de hasen olarak görüyordu.

İbn Ömer’den; “Rasûlullah (s.a.v.) yolculuklarda farzların öncesinde ve sonrasında nafile namaz kılmadığı da rivâyet edilmiştir.”
Yine İbn Ömer’den yolculukta Rasûlullah (s.a.v.)’in nafile namaz kıldığı da rivâyet edilmiştir. Rasûlullah (s.a.v.)’den sonra ilim adamları bu konuda değişik görüşler ortaya koymuşlardır; Sahabeden bir kısmı yolculukta nafile namaz kılınabileceği kanaatindedirler. Ömer b. Hattâb, Ali b. ebî Tâlib, Abdullah b. Mes’ûd, Ahmed ve İshâk bunlardandır.

Bir gurup ilim adamı ise ne farzdan önce ne de farzdan sonra nafile kılınmaması görüşündedirler. Yolcukta nafile kılmamanın açıklaması; ruhsatı kabul etmektir. Fakat kılanlara büyük sevab vardır. İlim adamlarının çoğunluğu bu kanaatte olup yolculukta nafile kılınabilir de demektedirler.


Konuyla ilgili diğer rivâyetler:


Âişe ve Ummu Habibe'den -Allah ikisinden de râzı olsun- rivâyet olunan hadis gereği doğru olan görüşe göre muekked sünnetler on iki rekâttır. Zirâ Âişe ve Ummu Habibe'den -Allah ikisinden de râdı olsun- rivâyet olunan hadis şu lafızla gelmiştir:

مَنْ صَلَّى فِي يَوْمٍ وَلَيْلَةٍ ثِنْتَيْ عَشْرَةَ رَكْعَةً بُنِيَ لَهُ بَيْتٌ فِي الْجَنَّةِ: أَرْبَعًا قَبْلَ الظُّهْرِ، وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَهَا، وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَ الْمَغْرِبِ، وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَ الْعِشَاءِ، وَرَكْعَتَيْنِ قَبْلَ صَلَاةِ الْفَجْرِ
[ رواه الترمذي ]

"Her kim, bir gün ve gecede, (farz namazlar dışında), sabah namazının farzından önce iki rekât, öğle namazının farzından önce dört rekât, öğle namazının farzından sonra iki rekât, akşam namazının farzından sonra iki rekât ve yatsı namazının farzından sonra iki rekât olmak üzere on iki rekât (nâfile) namaz kılarsa, cennette onun için bir ev yapılır."
(Tirmizî; hadis no: 380.
Tirmizî hadis hakkında şöyle demiştir: Anbese'nin, Ummu Habîbe'den -Allah ondan râdı olsun- rivâyet ettiği hadis, hasen sahih hadistir. Hadis, aynı zamanda "Sahihi'l-Cami'"dedir. Hadis no: 6362)


Âişe -Allah ondan râzı olsun- şöyle demiştir:

(( كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا يَدَعُ أَرْبَعًا قَبْلَ الظُّهْرِ وَرَكْعَتَيْنِ قَبْلَ الصُّبْحِ ))
[ رواه أحمد وأبو داود والنسائي ]
"Rasûlullah -sallallahu aleyhi ve sellem- öğle namazının farzından önce dört rekât ve sabah namazının farzından önce iki rekât sünnet namazı bırakmazdı."
(Ahmed, Ebu Dâvud ve Nesâî)

Âişe -Allah ondan râdı olsun- şöyle demiştir:
(( كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا يَدَعُ أَرْبَعًا قَبْلَ الظُّهْرِ.))
[ رواه البخاري ]
"Rasûlullah -sallallahu aleyhi ve sellem- öğle namazının farzından önce dört rekât sünnet namazı bırakmazdı (terk etmezdi)."
(Buhârî)

Peygamber (s.a.v.)’den şöyle de rivâyet edilmiştir:

مَنْ تَرَكَ الْأَرْبَعَ قَبْلَ الظُّهْرِ، لَمْ تَنَلْهُ شَفَاعَتِي
Kim öğle namazından önceki dört rekâtı terk ederse o kişiye şefaatim ulaşmaz.”
(İbrahim el-Merğinânî, el-Hidâye, Kahraman Yayınları, İstanbul, 1986, c: 1, s: 72)
Hanefi fıkıh kitabı el-Hidâye’nin hadislerini incelediği İmam Zeylâi'nin Nasbu’r-Râye adlı eserinde “garîbun cidden” şeklinde nitelemiş ve rivâyetin hiçbir ravisini zikretmemiştir. (Zeylaî, Nasbu’r-Râye, c: 2, s: 162).
İbn Hacer el-Askalânî ise, el-Hidâye’nin hadislerini incelediği ed-Dirâye adlı eserinde bu rivayetle ilgili olarak “Onu (kaynağını) bulamadım.” demiştir. (İbn Hacer, ed-Dirâye, c: 1, s: 205).
İmam Nevevî’nin de “Bu rivayetin aslı yoktur.” dediği nakledilmiştir. (Fetteni, Tezkiratu’l-Mevdûât, c: 1, s: 48)
 
I Çevrimdışı

ibni abbas

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Hanefi fıkıh kitabı el-Hidâye’nin hadislerini incelediği İmam Zeylâi'nin Nasbu’r-Râye adlı eserinde “garîbun cidden” şeklinde nitelemiş ve rivâyetin hiçbir ravisini zikretmemiştir. (Zeylaî, Nasbu’r-Râye, c: 2, s: 162).
İbn Hacer el-Askalânî ise, el-Hidâye’nin hadislerini incelediği ed-Dirâye adlı eserinde bu rivayetle ilgili olarak “Onu (kaynağını) bulamadım.” demiştir. (İbn Hacer, ed-Dirâye, c: 1, s: 205).
İmam Nevevî’nin de “Bu rivayetin aslı yoktur.” dediği nakledilmiştir. (Fetteni, Tezkiratu’l-Mevdûât, c: 1, s: 48)

Bu açıklamalar “Kim öğle namazından önceki dört rekâtı terk ederse o kişiye şefaatim ulaşmaz.” hadisi için değil mi?Ben Tirmizi hadis no 478.Bu hadisin sıhhatını sormuştum.
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Evet onun içindi, konuyla ilgili diye benzer rivayetleri de koydum, asıl sorduğun rivâyet için bekleyiniz inşeAllah.
 
Üst Ana Sayfa Alt