Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

İlmi Konu Hadis İnkârcılarının Ebu Hurayra (r.anh) Hakkındaki İtham ve İddialarına Reddiye

Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Hadis İnkârcılarının (Şii - Mutezile), Ebu Hurayra (r.anh) Hakkındaki İtham ve İddialarına Reddiye

hadis-tenkidi.jpg

Ebu Hurayra (r.anh) Hakkındaki İddialar:


a. Ebu Hurayra (s.a.v.), geç Müslüman olduğundan dolayı bir çok hadislerini Peygamberden işitmemiştir. Bilakis sahabe ve tabiinden almıştır. Sahabenin murselleri ise huccet değildir.
b. Karın tokluğuna Peygamberin yanında bulunduğunu bilakis kendisi itiraf etmiştir. Dolayısıyla Peygamberle sohbetinde ihlaslı olmamıştır. Büyük sahabeler onu cerh etmiş, rivayetlerinden de şikayetçi olmuşlardır. Hatta Ömer, Osman ve Ali (r.anhum) onu yalancılıkla itham etmişlerdir.
c. Ömer (r.anh) onu kamçılamış, şayet hadis rivayetini terk etmezse sürgün edeceğini bildirmiştir. Ancak, Ömer’in şehid edilmesinden sonra yeniden hadis rivayetine başlamıştır.
d. Çok unutkan birisi olup hafıza zayıflığından dolayı hadislerini kabul ettirmek için veya sahih olduğunu isbat ettirmek için meşhur kıssayı uydurmuştur.
e. Muaviye, Ali hakkında hadis uydurmak için Ebu Hurayra’yı yönlendirmiştir.
f. İlmi ve fıkhi görüşü olmayan birisidir. Dolayısıyla Ömer, onu şûra ehline dahil etmemiştir.
g. Sahabenin avam tabakasındandır. Onun fazileti hakkında her hangi bir hadis varid olmamıştır.
h. Gafil olduğundan dolayı, İslâm dinine hurâfeleri ve evhamları sokmak için İslâm düşmanları onu kullanmışlardır.
i. Hadis uyduran birisidir. Çok hadis rivayet etmesini fırsat bilerek hadislerini tezvir etmişlerdir.
j. Garâbet ve hoş görünmeyen hadislerde teferrut ettiği halde, müslümanlar onun hadislerini kabul etmişler, getirdiği sorunlara rağmen onun hadislerini dinlerinin tamamından saymışlardır. Dolayısıyla öyle hurafe, İsrailiyat ve Mesihhiyat’tan olan şeyler nakletmiştir ki, bundan dolayı bir çok itham almıştır.

Ebu Hurayra’nin reddedilen hadislerini sırasıyla şöyle örneklendirmişlerdir:
1. Türbe hadisi,
2. Musarra hadisi,
3. Cunublu iken oruç yoktur hadisi,
4. Unutkanlık ve zekasının geriliği ile ilgili hadis.


Ebu Hurayra (r.anh) Hakkındaki Yukarıdaki İtham ve İddialara Cevablar:


a. Bir çok hadisi, Peygamberden işitmediği, onları sahabe ve tabiinden işittiği iddiası delili olmayan bir iddiadır. Bilakis, deliller bunun tersinedir. Ayrıca rivâyet edib de Peygamberden rivayetini tasrih etmediği hadislerin metninde ona yetiştiği dönemde ondan işittiği anlaşılmaktadır. Birçok sahabe, Ebu Hurayra’nın, Peygamber ile birlikte kalmasından dolayı, çok hadis rivayet etmesi konusunda şahidlik etmişlerdir. Ebu Hurayra’nin tâbiinden rivayet ettiği herhangi bir hadis bilinmiyor. Sahabenin, tabiinden rivayet ettikleri hadislerin sayısı yirmiyi geçmemektedir. Kaldı ki, bunlar içerisinde sahih olmayanlarda vardır. Diğerleri ise, küçük sahabelerin onlardan rivayet ettikleridir. Ayrıca mursel hadisle ihticac edilmediği malumdur.

b. Ömer, Osman ve Ali (r.anhum)’un Ebu Hurayra’yi tekzib ettiğini İbn Kuteybe Nazzam’dan nakleder. Sonra Nazzam’ın, dinde istikametli birisi olmadığını bir çok muhalif görüşleri bulunduğunu ve bir çok sahabeyi de itham ettiğini söyler. Ne yazık ki, Ebu Reyye okuyucuyu şaşırtmak için Nazzam’ın sözünü, İbn Kuteybe’nin sözü olarak gösterir.

c. Ömer’in Ebu Hurayra’yi kamçıladığı ve hadis rivayetini terk etmezse onu sürgün edeceği dolayısıyla da, Ömer’in ancak şehid edilmesinden sonra yeniden hadis rivayetine başladığı iddiasına şöyle cevab verilir:
Evvela bu rivayet zayıftır. Çünkü Ebu Cafer el-İskafi yoluyla gelmiştir ki, bu zayıf bir ravidir.
Ömer’in yasaklamasına gelince, çok hadis rivayetini yasaklamak istemiştir. Çünkü çok hadis rivayet eden kimsede hata, yanılma ve muğalata olur. İnsanlar da bu rivayetlere göre hareket ederler korkusuyla o sözünü, Ebu Hurayra’ya söylemiştir. Nitekim Ömer, daha sonra, Ebu Hurayra’nin hadis rivayetine izin vermiştir. Kaldı ki, mezkur rivayet munkerdir.

d. Muaviye’nin Ebu Hurayra’yı Ali hakkında hadis uydurmaya yönlendirmesi, Ebu Cafer el-İskafi’nin uydurduğu bir olaydır. Zaten bu adam, hem Mutezili hem de koyu bir Şii’dir. Zikrettiği hikaye için herhangi bir senet zikredilmemekte ve sağlam bir kaynaktan da gelmemektedir. Kaldı ki, Muaviye böyle bir şeye tenezzul edecek kadar onursuz değildir.

e. Ayrıca, Ebu Hurayra’nin Ali’nin zemmi hakkında rivayet ettiği hadisler nerede? Hadis alimleri, bu hadisler hakkında ne demiş? Acaba, Ebu Hurayra için bunu bir cerh mi saymışlardır? İskafi’nin zikrettiği şey, Şi’i bir desisedir. Bunun arkasında Muaviye ve Ebu Hurayra’yi kötülemek maksadını taşır.

f. Ebu Hurayra’nın avam kimselerden olduğu, hiçbir tabakada zikredilmediği ve fazileti hakkında da hiçbir rivayetin bulunmadığı iddiası doğru değildir. Çünkü O, hafız sahabelerin büyüklerinden ve fetva ehlinden birisidir. Nitekim Ömer (r.anh), O'nu Bahreyn’e vali yapmıştır. Muaviye’de onu birkaç defa Medine’ye vali olarak tayin etmiştir.
Hiçbir tabakada zikredilmemiş olduğu sözü de doğru değildir. Çünkü Ebu Hurayra, Hudeybiye ile Mekke fethi arasında hicretin yedinci yılında hicret edenlerdendir. Fazileti hakkında bir rivayet yok demekte yanlıştır. Peygamber ile üç yıl beraber kalması ona fazilet ve şeref olarak da yeter. Kaldı ki, Peygamber, ona ve annesine dua etmiştir. Aynı zamanda Ebu Hurayra, Suffe ehlindendir. İmam Muslim onu, faziletli olan sahabelerden saymıştır.

g. Ebu Hurayra’nin âlim ve fakih olmadığı iddiası da yanlıştır. Bilakis O, sahabenin âlimlerinden olub, fetvada kaynak olan birisiydi. Nitekim bu konuda İbnu’l-Humam, Zehebi ve İbn Emir el-Hac onun fakih olduğuna dair sözleri mevcuttur.

 
Üst Ana Sayfa Alt