Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü İstihare Hangi Durumlarda Yapılır? Başkasının Yerine İstihare Yapılır mı?

E Çevrimdışı

ehl-i iman

Üye
İslam-TR Üyesi
İstihare Hangi durumlarda Yapılır? Başkasının Yerine İstihare Yapılır mı?

"3. İyi veya kötü, helâl veya haram olduğu bilinen konularda istihâre yapılmaz. İstihâre mübah olan işlerde yapılır.

Habibullah admin yazmış bu cümleden ne anlamalıyız? Örnek verebilicek var mı?
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
İstihare Hangi durumlarda Yapılır? Başkasının Yerine İstihare Yapılır mı?

Allah Teâlâ şöyle buyurmuştur:
Ey iman edenler! Sabır ve namaz ile Allah’tan yardım isteyin. Muhakkak ki Allah sabredenlerle beraberdir.” (Bakara, 153)

Bir başka ayette ise ;


وَشَاوِرْهُمْ فِي الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ
İş hakkında onlara danış. Kararını verdiğin zaman, artık Allah’a tevekkül et. Şubhesiz ki Allah, tevekkul edenleri sever.” (Âl-i İmran 159)

Hadis-i şerifte ise ;

اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَخِيرُكَ بِعِلْمِكَ، وَ أَسْتَقْدِرُكَ بِقُدْرَتِكَ، وَ أَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ الْعَظِيمِ، فَإِنَّكَ تَقْدِرُ وَ لاَ أَقْدِرُ، وَ تَعْلَمُ وَ لاَ أَعْلَمُ، وَ أَنْتَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ، اَللَّهُمَّ إِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الأَمْرَ خَيْرٌ ليِ فيِ دِينِي وَ مَعَاشِي وَ عَاقِبَةِ أَمْرِي فَاقْدُرْهُ ليِ وَ يَسِّرْهُ ليِ ثُمَّ بَارِكْ ليِ فِيهِ، وَ إِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الأمْرَ شَرٌّ ليِ فيِ دِينيِ وَ مَعَاشِي وَ عَاقِبَةِ أَمْرِي فَاصْرِفْهُ عَنيِّ وَ اصْرِفْنيِ عَنْهُ وَ اقْدُرْ لِيَ الْخَيْرَ حَيْثُ كَانَ ثُمَّ أَرْضِنيِ بِهِ
Câbir radıyallahu anh’ın şöyle dediği nakledilmiştir:
Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem bütün işlerinde, Kur’an’dan sûre öğretir gibi istihareyi de öğreterek şöyle derdi: Sizden biriniz bir işe niyetlendiği zaman farzın dışında iki rekât nafile namaz kılsın ve şöyle desin:
Allah’ım! Senden, senin ilim ve kudretinden hayır beklerim. Senin büyük lütfundan taleb ederim. Şubhesiz senin her şeye gücün yeter; benim gücüm yetmez. Sen bilirsin, ben bilemem. Sen bütün gizlilikleri bilensin. Allah’ım! Eğer bu işi dinim, yaşayışım ve işimin sonucu veya dünya veya ahiretimin sonucu bakımından benim için hayırlı olduğunu bilirsen o işi bana takdir et, kolaylaştır ve onu bana mübarek kıl. Eğer bu işi; dinim, yaşayışım ve işimin sonucu veya dünya veya ahiretimin sonucu bakımından benim için şer olarak bilirsen, onu benden, beni de ondan uzak eyle. Nerede olursa olsun benim için hayır olanı takdir et. Sonra da beni bu hayırdan memnun kıl.”
(Buharî, Teheccud, 25, Deavât, 49, Tevhid, 10; İbn Mace, İkâme, 188; Ahmed b. Hanbel, 3/344)



Başkasının Yerine İstihare :
Bedenle yapılan ibadetleri başkasına yaptırmak caiz değildir.
Peygamberimiz, "İstihare eden kimse zarar görmez, istişare eden pişmanlık duymaz, iktisatlı yaşayan da geçim sıkıntısı çekmez" buyurmuştur.
Peygamberimiz, Sahabilere Kur'ân'dan bir sûre öğretir gibi istiharenin yapılışı ve duasını öğretirdi.
Câbir ibn Abdullah (r.anh) şöyle demiştir:
Allah Rasulu bize, bütün işlerde istihareyi, Kur'an'dan bir sure öğretir gibi öğretirdi..
(Buharî, Teheccud, 25, Deavât, 49, Tevhid, 10; Tirmizi, Vitr, 18; İbn Mace, Akâme, 188; Ahmed b. Hanbel, III, 344).

Alimler , hadis-i şerifteki Rasulullah’ın “İstihare eden “ sözünden kişinin kendisinin yapması gerektiğine , yine diğer hadis-i şerifte sahabelerin “kendilerine kurandan bir sure gibi öğrettiğini” buyurmasından da , yine kişinin kendisinin yapmasının gerektiğine , başkasının yerine istihare yapılamayacağına karar vermişlerdir.

Başkası adına istihareye yatılması diye bir uygulama, Peygamberimizin zamanında ve sahabe döneminde yoktur. Başkasının yerine istihare yapma diye bir şey hadislerde de geçmemektedir . Sonraları tasavvuf ehli arasında evlenme, bir mal alma, iş kurma vs. çeşitli nedenlerden dolayı birbirlerine , hocalarına istihareyi yaptırtmışlardır . Zira ahrette de sırattan geçireceklerine, yardım edeceklerine inananların böyle extra vazifelere yüklenmeleri doğaldır!
Bunun yerine isabetli olanı, kişinin kendisinin bu sünneti yapması ve Allah'tan bizzat kendisinin dilekte bulunmasıdır. Sünnet olan da budur.

Maliki fakihlerinden İbnu’l-Hac el-Abderî, istiharenin bundan ibaret olduğunu, ayrıca bir işaret almak amacıyla kişinin veya bir başkasının onun adına rüya görmek üzere uyumasının, gün ve kişi adlarından uğur çıkarma gibi davranışlara başvurmasının bid’at olduğunu belirtir. (Diyanet İslam Ansiklopedisi, “İstihâre”, İstanbul, 2001, cilt: 23, sayfa: 334.)
 
Üst Ana Sayfa Alt