Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Soru Kendi Mezhebinde Kalıp, Diğer Mezhepler de Taklid Edilebilir mi?

Tevhid yolunda Çevrimdışı

Tevhid yolunda

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Selamun aleyküm. Sevgili kardeşlerim, yaklaşık iki yıldır tevhid yolunda olmaya çalışan biri olarak sizlere şu soruyu sormak istiyorum. Örneğin bir kişi Hanefi iken, namazlarını bazen kendi mezhebine göre bazen de ellerini göğsüne koyarak, tekbirlerde ellerini kaldırıp, teşehhütlerde de parmağını namazın bitimine kadar kaldırıp kılabilir mi? Tabi bu sadece namaz için değil,sahih hadislerde yer alan hayatımızın her olayı için bu şekilde hareket edebilir miyiz?
 
Pangea Çevrimdışı

Pangea

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
selamunaleykum ve rahmetullah
sahih hadiste mezhebinde olmayan bir hareket gördüysen hadisi uygula kardeşim mezhep imamlarinin tamami sahih sünneti kendi içtihatlarından üstün tutmuştur. Zaten sahih sünnet her şeyin üstünde doğru olandır, mezhep ancak alternatif yollar sunar. mezhebe DE uyabilirsin ancak sahih sünnet delili bana ulaştığında ben tavrımı her daim sünnete göre değiştiriyorum yoksa bunun hesabını nasıl veririm? mezhebler arası geçişte de esneklik taraftarıyım. 4mezheb de hak ise ve içtihadlar usule uygun yapıldıysa neden tek meshebe fanatik gibi bağlı kalarak mezhebi ilahlaştıralım ki? tabi bunu heva hevese uymak için bir vasıta olarak kullanmak olmaz. yoksa 2 güne tatlı su müslümanı olup çıkarsın Allahualem
 
eL_Muhacir Çevrimdışı

eL_Muhacir

İlimsiz Mucâhid, kâtil; Cihâdsız âlim, belâm olur
Frm. Yöneticisi
Pangea Çevrimdışı

Pangea

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
bir de mesela tekbirlerde el kaldirmak veya namaz sonunda parmak kaldirmak gibi hususlarda RasulAllah sallAllahu aleyhi ve sellem bunu devamlı uygulamış mı yoksa arada bir mi uygulamış vs gibi hususlara da bakmak gerekir. bir hareketi hem yaptığına hem yapmadığına dair rivayet var ise ve sahih ise isnatlar bir yaparsin bir yapmazsin. tabi bunu takinti halime getirip bir oyle bir boyle yapma vesvesesi olusturmamak lazim. yapardin, sünnete uymus olursun bitmistir.
 
eL_Muhacir Çevrimdışı

eL_Muhacir

İlimsiz Mucâhid, kâtil; Cihâdsız âlim, belâm olur
Frm. Yöneticisi
Allah razı olsun ama bu linkte soruma tam bir yanıt alamadım..

Kur'an ve sunnet bilgisine sahib olan ; ehli sunnet alimlerinin anlayışlarını ve fetvalarının sebeblerini göz önünde bulundurarak, Nasih, mensuhu, nuzul, vurudu, siyak sibak, gibi özellikleri bilib araştırarak Kur'an ve sunnetle amel (Mezheblerden birine uymayı şart görmeden) edilebilir.

Namazda rukuya giderken ve rukudan kalkış esnasında ellerin kaldırılması sahihtir. Sahih pek çok hadislerde rivayetler vardır. Bunun gibi Hanefi mezhebinde sahih olmayan "abdestte enseyi mesh", "Yatsı namazının ilk dört rekat sunneti", "Ölünün kılmadığı namazlarının, yakınları tarafından 'Iskat' adı altında para ile ödenmesi(!)" vs. gibi mezvular zayıf veya mevzudur!. İlla hanefiyim diye amel edilmemelidir. Bu gibi durumlarda Mezheb taklidçilerinin ypması gereken, "bu konuda mezheb alimine konu hakkında delil gelmemiş, ya da o anki mevcut olan kısıtlı delillerle amel etmek zorunda kalmış olduğundan isabet etmemiş olabilir" diye düşünerek sahih delillerle amel etmelidir. Ayrıca pek çok mesele de mezheb taklidcileri , yaptığı amellerin kaynağını ve delillerini bilip araştırmadan, örf ve adet ya da farklı alimlerin amellerini, mezhebe dayayabilmekte; bu sebeble farkında olmadan mezheb alimini karalayabilmektedir.

Mezheblerin fetvalarını suistimal ederek , kolay olduğu için duruma göre değişerek değil de, Mezheblerin farklı görüşlerini ve her iki görüşün delillerini bilerek, gerçekten doğruluğuna kalbimizin yatıştığı görüşle amel edebiliriz. Yoksa, şurada hanefi , şurada şafi, şunda hanbeli, şunda maliki diyerek her şeyin en kolay ve yuzeysel, huşudan uzak, her işin kolaycıllığına koşup oynak bir tavır sergileyemeyiz.
Muslumanın işi, Kur'an ve sunnetle delillerini bilerek , Mezhebin fetvasının sahih delilini bilerek amel etmesi caizdir. Kalpleri en iyi Allah bilir.

 
Tevhid yolunda Çevrimdışı

Tevhid yolunda

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi

Allah razı olsun.
Peki hanefi olarak kendi mezhebini taklid eden biri, hangi zayıf durumları terkedip, hangi sahih konularla amel edebilir?
Bunun bir listesi var mıdır?
Selamun aleykum.
 
eL_Muhacir Çevrimdışı

eL_Muhacir

İlimsiz Mucâhid, kâtil; Cihâdsız âlim, belâm olur
Frm. Yöneticisi
Allah razı olsun.
Peki hanefi olarak kendi mezhebini taklid eden biri, hangi zayıf durumları terkedip, hangi sahih konularla amel edebilir?
Bunun bir listesi var mıdır?
Selamun aleykum.

Aleykumselam

Öyle bildigim bir liste yok,ben şafii mezhebini taklit ediyorum kafama takılan bir yer oldumu onu araştırıyorum
 
Tevhid yolunda Çevrimdışı

Tevhid yolunda

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Aleykumselam

Öyle bildigim bir liste yok,ben şafii mezhebini taklit ediyorum kafama takılan bir yer oldumu onu araştırıyorum

Anladım. Peki bir hanefi mezhebini taklit eden birisi, daha sahih olduğu gerekçesiyle rükuya giderken, rükudan doğrulurken ve 2. rekatten üçüncüye kalkarken elleri kaldırmasının bir sakıncası var mıdır?
 
E Çevrimdışı

Ebu SILA

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
neden sakıncası olsun ki.? sünnetle amelin sakıncası olmaz sevabı ve fazileti olur.
 
Abdullah el Hanbeli Çevrimdışı

Abdullah el Hanbeli

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Anladım. Peki bir hanefi mezhebini taklit eden birisi, daha sahih olduğu gerekçesiyle rükuya giderken, rükudan doğrulurken ve 2. rekatten üçüncüye kalkarken elleri kaldırmasının bir sakıncası var mıdır?

Diğer alimlerin bu konuda delilleri nasıl anladığına ve ne dediğine bakıp diğer görüşle amel edilmesini daha güçlü buluyorsan, amel edebilirsin kardeşim. Ben bir konuda ehli sünnet alimlerinin görüşleri arasında tercih yapamıyorsam, o tercih yapamadığım konuda Hanbeli mezhebini taklit ediyorum.
 
Tevhid yolunda Çevrimdışı

Tevhid yolunda

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
“Kur'an ve sunnet bilgisine sahib olan ; ehli sunnet alimlerinin anlayışlarını ve fetvalarının sebeblerini göz önünde bulundurarak, Nasih, mensuhu, nuzul, vurudu, siyak sibak, gibi özellikleri bilib araştırarak Kur'an ve sunnetle amel (Mezheblerden birine uymayı şart görmeden) edilebilir.“

demişsiniz sevgili el muhacir.
Yani Kuran ve Sünnetle amel edilebilir.
Bunun bir vebali yok di mi? Mezhep devreden çıkarsa yani.
Bundan 2 sene önce bir abimiz bu şekilde yaptığım takdirde zındıklığa kadar gidebileceğimi söylemişti Allah muhafaza.
 
eL_Muhacir Çevrimdışı

eL_Muhacir

İlimsiz Mucâhid, kâtil; Cihâdsız âlim, belâm olur
Frm. Yöneticisi
“Kur'an ve sunnet bilgisine sahib olan ; ehli sunnet alimlerinin anlayışlarını ve fetvalarının sebeblerini göz önünde bulundurarak, Nasih, mensuhu, nuzul, vurudu, siyak sibak, gibi özellikleri bilib araştırarak Kur'an ve sunnetle amel (Mezheblerden birine uymayı şart görmeden) edilebilir.“

demişsiniz sevgili el muhacir.
Yani Kuran ve Sünnetle amel edilebilir.
Bunun bir vebali yok di mi? Mezhep devreden çıkarsa yani.
Bundan 2 sene önce bir abimiz bu şekilde yaptığım takdirde zındıklığa kadar gidebileceğimi söylemişti Allah muhafaza.

Bir vebali yok tabi ki yukarıda verilen konulara hakimsen
Şahsi görüşüm bir mezhebi taklit etmen
 
eL_Muhacir Çevrimdışı

eL_Muhacir

İlimsiz Mucâhid, kâtil; Cihâdsız âlim, belâm olur
Frm. Yöneticisi
Ayrıca herhangi bir mezhebe bağlı kalmadan kuran ve sünnete göre hareket eden bir grup tanıyorum ebu emre abi ile oturup nasihat aldigim güzel bir abi lakin onlara bağlı değilim

 
Tevhid yolunda Çevrimdışı

Tevhid yolunda

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
bir de mesela tekbirlerde el kaldirmak veya namaz sonunda parmak kaldirmak gibi hususlarda RasulAllah sallAllahu aleyhi ve sellem bunu devamlı uygulamış mı yoksa arada bir mi uygulamış vs gibi hususlara da bakmak gerekir. bir hareketi hem yaptığına hem yapmadığına dair rivayet var ise ve sahih ise isnatlar bir yaparsin bir yapmazsin. tabi bunu takinti halime getirip bir oyle bir boyle yapma vesvesesi olusturmamak lazim. yapardin, sünnete uymus olursun bitmistir.
Peki arasıra mı yapılmalı, yoksa her zaman mı ukhti ?
 
Pangea Çevrimdışı

Pangea

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Peki arasıra mı yapılmalı, yoksa her zaman mı ukhti ?
Peygamber efendimiz sallAllahu aleyhi ve sellemin bir uygulamayi sürekli uyguladığına dair kanıt varsa devamlı, arada bir uyguladığına dair kanıt varsa arada bir. eğer vaktin varsa bu konuları araştırabilirsin, vaktin yoksa elinden geldiğince araştırıp mezhep taklidi yapabilirsin. Peygamber efendimiz sallAllahu aleyhi ve sellemin her tekbirde ellerini kaldırdığına dair hadis vardı misal hatta bu sitede uzun uzun bir makale yazılmıştı konuyla alakalı.
 
Tevhid yolunda Çevrimdışı

Tevhid yolunda

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Peygamber efendimiz sallAllahu aleyhi ve sellemin bir uygulamayi sürekli uyguladığına dair kanıt varsa devamlı, arada bir uyguladığına dair kanıt varsa arada bir. eğer vaktin varsa bu konuları araştırabilirsin, vaktin yoksa elinden geldiğince araştırıp meslek taklidi yapabilirsin. Peygamber efendimiz sallAllahu aleyhi ve sellemin her tekbirde ellerini kaldırdığına dair hadis vardı misal hatta bu sitede uzun uzun bir makale yazılmıştı konuyla alakalı.

Her tekbirde elleri kaldırdığına dair rivayetlerin şaz olduğunu söyleyenler var..dolayısıyla ümmet bu hususta icma etmemiştir.
 
Pangea Çevrimdışı

Pangea

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Her tekbirde elleri kaldırdığına dair rivayetlerin şaz olduğunu söyleyenler var..dolayısıyla ümmet bu hususta icma etmemiştir.
ümmet zaten pek az konuda icmaya varmıştır. araştırdıktan sonra yapman gerekmediği konusunda kalbin mutmainse bu kendi bileceğin iştir.
 
Pangea Çevrimdışı

Pangea

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
 
Üst Ana Sayfa Alt