Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Müslümanlara 3 Soru

C Çevrimdışı

cokpisatayis

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
Öncelikle belirteyim amacım kimseyi tahrik etmek değil sadece aklıma gelen bu 3 soruya müslümanların nasıl cevap verebileceklerini merak ediyorum.

1- Eğer Allah "ol" deyince oldurabiliyorsa bizi doğrudan cennette yaratıp orada sonsuza dek tutabilirdi. Bütün dert ve kederlerden azad edebilirdi. Bize kötüyü seçme fırsatı dahi vermeyebilirdi. Her türlü güzel vasfı verip özgür irademizi buna göre de tayin edebilirdi. Allah'ın bizi sınamaya ihtiyacı olmadığını ancak bizim ihtiyacımız olduğunu iddia ediyorsunuz halbuki "ol" deyince olduran bizi bu ihtiyaçtan da muaf edebilirdi. Buna karşın savunmasız hayvanların ve bebeklerin daha taciz edildiği bir dünyada yaşıyoruz. Bu hâli aklınıza nasıl yatırıyor ya da mantıklı görüyorsunuz

2- Dünyadaki çile ve kederleri "sınav" olarak nitelendiriyorsunuz ancak bu kederleri yalnızca insanlar ya da aklı başında insanlar çekmiyor. Bazı insanlar çok düşük zeka düzeyinde doğuyor ve hayatları boyunca birçok hastalıklara uğruyorlar. Sınanamayacak derecede bu insanların acı çekmesi adalet midir ? Ya da onlara acı çektirmek suretiyle başka insanları sınamak adalet midir ? Öyleyse tecavüze uğrayan masum bir çocuğun çektiği kendisini sınamak olmadığına göre kimi sınamak olabilir ? Ya da Kuzey Kutbunda kanser olup sürekli acı çeken zavallı bir ayı yavrusunun bu derdinden hakiki amaç nedir ?

3- Hiçbirimiz yaratılmayı kendimiz seçmedik. Misal ben çıkıp "keşke hiç olmasaydım ne dünyada olmak ne cennete ne de cehenneme" gitmek istiyorum diyemez miyim ? Bu nasıl bir ilahi adalet ki bizim irademize hiçbir şekilde sual edilmeden doğrudan bizi hayata postalıyor ? Yani biz hayat denen sınavın kapısından içeri bakıp kendi irademizle girmiyoruz ki gözümüzü bir açıyoruz sınavın ortasında doğmuşuz, irademize sual edilmeden doğrudan bu sınava tabi tutulmamız hak mıdır ?

Konu "soru-cevap" olduğu için buraya açtım, cevaplarınızı merak ediyorum, iyi günler.
 
Abdulmuizz Fida Çevrimiçi

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Öncelikle belirteyim amacım kimseyi tahrik etmek değil sadece aklıma gelen bu 3 soruya müslümanların nasıl cevap verebileceklerini merak ediyorum.

1- Eğer Allah "ol" deyince oldurabiliyorsa bizi doğrudan cennette yaratıp orada sonsuza dek tutabilirdi. Bütün dert ve kederlerden azad edebilirdi. Bize kötüyü seçme fırsatı dahi vermeyebilirdi. Her türlü güzel vasfı verip özgür irademizi buna göre de tayin edebilirdi. Allah'ın bizi sınamaya ihtiyacı olmadığını ancak bizim ihtiyacımız olduğunu iddia ediyorsunuz halbuki "ol" deyince olduran bizi bu ihtiyaçtan da muaf edebilirdi. Buna karşın savunmasız hayvanların ve bebeklerin daha taciz edildiği bir dünyada yaşıyoruz. Bu hâli aklınıza nasıl yatırıyor ya da mantıklı görüyorsunuz

2- Dünyadaki çile ve kederleri "sınav" olarak nitelendiriyorsunuz ancak bu kederleri yalnızca insanlar ya da aklı başında insanlar çekmiyor. Bazı insanlar çok düşük zeka düzeyinde doğuyor ve hayatları boyunca birçok hastalıklara uğruyorlar. Sınanamayacak derecede bu insanların acı çekmesi adalet midir ? Ya da onlara acı çektirmek suretiyle başka insanları sınamak adalet midir ? Öyleyse tecavüze uğrayan masum bir çocuğun çektiği kendisini sınamak olmadığına göre kimi sınamak olabilir ? Ya da Kuzey Kutbunda kanser olup sürekli acı çeken zavallı bir ayı yavrusunun bu derdinden hakiki amaç nedir ?

3- Hiçbirimiz yaratılmayı kendimiz seçmedik. Misal ben çıkıp "keşke hiç olmasaydım ne dünyada olmak ne cennete ne de cehenneme" gitmek istiyorum diyemez miyim ? Bu nasıl bir ilahi adalet ki bizim irademize hiçbir şekilde sual edilmeden doğrudan bizi hayata postalıyor ? Yani biz hayat denen sınavın kapısından içeri bakıp kendi irademizle girmiyoruz ki gözümüzü bir açıyoruz sınavın ortasında doğmuşuz, irademize sual edilmeden doğrudan bu sınava tabi tutulmamız hak mıdır ?

Konu "soru-cevap" olduğu için buraya açtım, cevaplarınızı merak ediyorum, iyi günler.
C 1-
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْاِنْسَ اِلَّا لِيَعْبُدُونِ
"Ben cinleri ve insanları, ancak bana kulluk etsinler diye yarattım" (Zariyat 56)

اَلَّذ۪ي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيٰوةَ لِيَبْلُوَكُمْ اَيُّكُمْ اَحْسَنُ عَمَلاًۜ وَهُوَ الْعَز۪يزُ الْغَفُورُۙ
"O, hanginizin daha güzel amel yapacağını sınamak için ölümü ve hayatı yaratandır. O, mutlak güç sahibidir, çok bağışlayandır." (Mulk 2)
اَحَسِبَ النَّاسُ اَنْ يُتْرَكُٓوا اَنْ يَقُولُٓوا اٰمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ
"İnsanlar, imtihandan geçirilmeden, sadece "İman ettik" demeleriyle bırakılıvereceklerini mi sandılar?" (Ankebut 2)

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتّٰى نَعْلَمَ الْمُجَاهِد۪ينَ مِنْكُمْ وَالصَّابِر۪ينَۙ وَنَبْلُوَ۬ا اَخْبَارَكُمْ
"Andolsun, içinizden, cihad edenleri ve sabredenleri belirleyinceye ve durumlarınızı ortaya koyuncaya kadar sizi deneyeceğiz." (Muhammed 31)
“Andolsun ki, biz sizin neler yapıp neler yapmayacağınızı çok iyi biliriz. Bununla beraber imtihandaki adaletin tahakkuk etmesi için, her şeyi kuşatan sonsuz ve ezeli ilmimizi değil, fiilen ve bir eylem olarak sizin ortaya koyacağınız performansınızı esas alacağız. Bu sebeble, içinizden cihad edenlerin, sabır ve sebat gösterenlerin eylem olarak ortaya koyacağı çabaların sonucunu görünceye kadar sizi denemeye devam edeceğiz”.
- Fahraddin Razi, ilgili ayeti şöyle yorumlamıştır : "Allah her şeyi önceden bir “Allamu’l-guyub” (bütün gaybleri bilen biri) olarak, olmuş, olmakta olan ve olacak olan her şeyi biliyor. Ancak, Allah, -adaletin bir gereği olarak- insanların cennet ve cehennemi netice verecek olan imtihanlarında bu her şeyi kuşatan ilmiyle değil, “ilm-i şahadet” denilen ve bizzat (ortaya çıkacak bir durumu değil) ortaya çıkmış bir durumun bilinmesiyle ilgili olan ilmiyle değerlendirme yapar ve objektif bir çizgiyi takip eder. Bu, sonsuz adaletinin bir gereğidir." (Fahraddin Razi, ilgili ayetin tefsiri)

Bu durum ayrıca aklende doğrudur. Misal verecek olursak; Bir öğretmen sınıftaki öğrencilerini bilip, ders durumlarından haberdar ise, sınıfta kalacağını veya geçeceğini bildiği öğrencilerine imtihana sokmadan direkt karne verecek olsa, sınıfta kalan örenciler itiraz edecek, öğretmenin kendilerine zulmettiğini düşüneceklerdir. Bunun gibi Allah (c.c.), ilmi gereği ezelde bildiği bizleri, bizlere tasdikletecektir.

Ayrıca sorunuzdaki tâbirle "ol deyince olduran Allah (c.c.) neden böyle bir imtihana tabi tuttu, sıkıntılar meşakkatler çekiyoruz" anlayışındaki bir anlayışa karşı Allah cc. zaten dediğiniz türde melekler bu vasıfta yaratılmış, imtihan ve itiraz onlarda söz konusu olmamıştır. Fakat insanların hatta cinlerin yaratılmasındaki hikmet hangimizin daha güzel ibadet yapacağı imtihanıdır ki bu da meleklerin yaratılma gayesinden farklılık arzetmektedir. İnsan bunda başarılı olursa meleklerden daha üstün konuma gelmesi (eşref-i mahluk) söz konusu olabileceği gibi nefsine yenik düşmesi sonucunda da (esfele-i safilin) aşağılıklardan olması gündeme gelebilir.
Bundan çıkaracağımız sonuç ise; Allah c.c. zaten dediğiniz tarzda ol deyince oldurduğu ve imtihana tabi tutmadığı, iradesiz, Allahın her buyruğunu yerine getiren canlılar olan nurani varlıklar (melek) yaratmıştır. Bundan farklı olarak da insan ve cinleri yaratmasına karşın, neden melekler gibi yaratılmadık diye yaratıcıyı sorgulamak mahluka yaraşmamaktadır, haddi de değildir.



C 2- Kişinin engelli olarak doğması ya da sonradan engelli /sakat kalması ilahi takdirin gereğidir. Bunda nice hikmetler vardır ki bunu net olarak ancak ahiratta göreceğiz. Fakat kişi başına gelen musibetlere güzelce sabredib, isyan etmemesi durumunda imtihanı kazanır, günahlarına kefarat olur ve ahirattaki dereceleri yükselebilir. Bu sebeble ilk baştan kötü gibi gözüken bir hadise, sonu itibarıyla hayırlı/güzeldir. Bu durumu baştan fark edemeyişimiz, Allah (c.c.)'nin Adalet sıfatına halel getirmez.

"Savaş size farz kılındı, gerçi o size hoş gelmez. Olabilir ki siz, bir şeyden hoşlanmazsınız; oysa ki o sizin için bir hayırdır. Yine olabilir ki, siz bir şeyi seversiniz, oysaki o sizin için bir kötülüktür. Allah bilir, siz bilmezsiniz." (Bakara 216)

"Hâlâ bilmediler mi ki; Allah, rızkı dilediğine açar ve kısar. Şubhesiz ki bunda iman edecek bir kavim için nice ibretler vardır." (Zumer 52)

Dünyada en çok musibetlere mâruz kalan kişi, en fazla normal bir kişinin hayat süreceği zaman kadar bu acılara mubtela kalır. Bu bâdireler karşısında gösterdiği tavıra göre derecesi yükselebilir de, düşebilir de. Çünkü kul için her şey imtahandan muteşekkildir. Ve karşılığında sonsuz bir hayat, cennet veya cehennem vardır. Allah hastalıklar verdiği gibi, ölümden (ihtiyarlamaktan) başka tüm hastalıkların devasını da vermiştir. Bu sıkıntılar karşısında muslumanın isyan etmeden sabrederek kulluğuna devam etmesi, Allah katında derecesini yüceltir.

"Yavrucuğum! Namazı kıl, iyiliği emret, kötülükten sakındır. Başına gelenlere sabret, çünkü bunlar, azmi gerektiren işlerdendir." (Lukman 17)

"Onlar başlarına bir musibet geldiği zaman: "Biz Allah'a aidiz ve sonunda O'na döneceğiz." derler." (Bakara 156)

"Bir de biz insanlara bir rahmet tattırdığımız zaman ona güveniyorlar da; ellerinin önceden yaptığı şeyler sebebiyle başlarına bir fenalık gelirse, hemen her ümidi kesiveriyorlar. " (Rum 36)

C 3- Mahluk (sonradan, yaratılmış) olan, Hâlık'ının yaptıklarından, hikmetinden sorgulayamaz. Çünkü zaten hiç yokken var edilmiş bir canlı, ancak yaratıcısına şükür ve tesbih etmesi düşer.

"Biz o emaneti göklere, yere ve dağlara arz ettik, onlar, onu yüklenmeye yanaşmadılar, ondan korktular da onu insan yüklendi. O gerçekten çok zalim ve çok cahildir." (Ahzab 72)

İlgili Konu:

Birçok Sorular - Ateist Şüphelerine Cevap

https://www.islam-tr.org/konu/bircok-sorular-ateist-suphelerine-cevap.28576/

"Ol" Deyince Herşey Olan Allah, Neden Dünyayı Altı Günde Yarattı?

https://www.islam-tr.org/konu/allahin-yeri-ve-gokleri-hemen-yaratmayip-alti-gunde-yaratmasinin-sebebi.39213

Bazı Muslumanların Zengin - Fakir, Engelli - Sağlam Olarak Doğması ve Yaşaması Adalet mi?
https://www.islam-tr.org/konu/bazi-...m-olarak-dogmasi-ve-yasamasi-adalet-mi.30288/
 
C Çevrimdışı

cokpisatayis

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
Cevaplarınızdan ve cevaplarınızı ayrıyeten ayetlerle destekleme çabanızdan ötürü teşekkür ederim.

İlk cevabınız ne yazık ki "Allah bizi neden yarattı, her şeyi biliyor olmasına rağmen neden dünyada olan bitene izin veriyor" gibi sorulara verilmiş bir cevap lâkin ben onu sormadım. Ne yazık ki ilk cevabınızın sorumla bir ilişkisini bulamadım

İkinci cevabınızda sanırım sınanamayacak derecede akli melekeleri olmayan insanların ya da masumların acı çekmesinin ardından ancak Allah'ın bilebileceği bir hakikat olduğunu söylemeye çalışmışsınız zaten 3. cevabınız doğrudan bu. Evet bu bildiğim daha önce de bu tür sorularıma verilmiş bir cevaptır.
 
Üst Ana Sayfa Alt