Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Ömer (r.anh)'ın, Ali (r.anh)'ın Kızı Ummu Gulsum ile Evlenme Hadisesinin Sıhhati?

M Çevrimdışı

Mehmet89

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
Selamun aleykum. Hz.Ömerin Hz.Alinin kızı Ümmügülsümle evlendiği geçiyor tarih kitaplarında. Yalnız bir rivayet anlatılır bu konuda. Hz.Ali'nin kızı Hz.Ömere gönderdiği, o esnada kızın reşid olup olmadığını anlamak için denemek amacıyla Hz.Ömer kızın eteğini bir miktar kaldırmak isterken (dizine kadar) kızın buna öfkelendiği yazar. Bu rivayet Vehbe Zuhaylinin fıkıh ansiklopedisindede geçiyor. Acaba rivayet sahih midir? Bu eylem caiz olmadığı için nasıl anlamak gerekir?
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Peygamber (s.a.v.), Muğire'yi evlenmek istediği kıza tâlib olmadan önce onu görmesi için teşvik etmiştir. Çünkü evlenmek isteyen kişilerin tanıma amacıyla birbirlerini görmelerinin, aralarındaki sevgi ve ulfetin oluşumunda büyük rolü vardır.

Ebu Humeyd (ya da Ebu Hamide)'den rivayet edilen bir hadîste, Peygamber (s.a.v.);
"Sizden biriniz bir kadınla evlenmek istediğinde ona bakmasında bir beis yoktur. Ancak evlenme niyetiyle bakması câizdir. Bunu baktığı kadın bilmese de hüküm değişmez." buyurmuştur.
(Bu hadîsi, imam Ahmed, Musa b. Abdullah'tan Ebu Humeyd yoluyla rivayet etmiştir.

Ebû Abdillâh Muhammed b. Alî b. Muhammed eş-Şevkânî es-San‘ânî el-Yemenî, Neylu'l-Evtâr şerḥu Münteḳa’l-aḫbâr, C. VI, Sf: 110)

Abdurrezzak ve Said b. Mansur'un Muhammed b. el-Hanefıyye'den naklettiğine göre:
"Ömer (r.anh), Ali'den (r.anh) kızı Ummu Gulsum'u istemişti. Ali (r.anh), kızının küçük olduğunu hatırlatarak "Onu sana göndereyim, şâyet radı olursan hanımın olsun" dedi.
Ali (r.anh), kızını Ömer'e (r.anh) yolladı. Ömer (r.anh) kızın eteğini dizine kadar açıp baktı.
Bunun üzerine Ummu Gulsum,"Şayet Emiru'l-Mûminin olmasaydın gözüne bir yumruk yerdin" dedi.
Ummu Gulsum, Ali'nin (r.anh) sözünden itibaren Ömer'in (r.anh) hanımı olmuş, dolayısıyla bakması da helal hâle gelmiştir."

Fakihlerin çoğunluğu evlenmek isteyen kişinin, evlenmek istediği kadının yalnız yüz ve ellerine bakabileceğini söylemişlerdir. Yüz ve eller güzellik ve vucudun iyiliğine muttali olmak bakımından yeterli sayılmıştır. Zira güzelliklerin aynası olması bakımından yüz güzelliğe, eller de vücudun hayır ve iyiliğine delâlet eder.
Ebu Hanife, el ve yüz dışında ayaklara da bakılmasını câiz görmüştür.
Hanbelîler ise, günlük ev işlerini yaptığı sırada görünen uzuvlarına bakmanın câiz olduğunu söylemişlerdir. Bu uzuvlar yüz, boyun, el, ayak, baş, bacak (diz altındaki bölüm). Çünkü kız hakkında fikir sahibi olmak için bu uzuvların görülmesine ihtiyaç vardır. Daha önce zikredilen "Ona bak..." hadîsi, Ömer (r.anh) ve Câbir'in hareketleri bu görüşü teyid etmektedir.
Evzaî, "Etli kısımlarına bakar" derken, Dâvud ez-Zâhiri, "Ona bak" hadîsinin zahirine göre "Vucudunun tamamına bakması câizdir" demiştir.
Koca, yaşadığı sürece karısının bütün vücuduna bakabileceği gibi kadın da kocasının bütün vücuduna bakabilir. Karı kocanın birbirlerinin cinsî organlarına da bakmaları câizdir. Ancak bu mekruh görülmüştür.

Şafıî'lere göre; evlenmek isteyen kişinin, tâlib olmadan önce kıza bakması gerekir. Bundan kızın ve ailesinin haberi olmaması lâzımdır. Böyle yapmak, kızın ve ailesinin onuru açısından daha uygundur. Eğer kız hoşuna giderse tâlib olur. Böylece kız ve ailesi incinmemiş olur. Mâkul olan ve tercihe şayan görüş de budur. Kızın izni olsun veya olmasın, bakmanın câiz olduğuna delâlet eden hadîs-i şeriflerin zahiri bu görüşü teyid etmekledir. (İbnu'l Kudame, Muğni'l-Muhtâc, III, 128)

Mâlikî'ler ise; kızı iyice tanıma bakımından, yüz ve ellere nikâh akdinden önce bakmanın câiz olduğunu söylemişlerdir. Ancak bundan kızın veya ailesinin haberdar olması gerekliğini ileri sürmüşlerdir. Mâlikîlere göre, kızın kendisine bakıldığından haberi olmaması mekruhtur.
Bakıştan lezzet almamak kaydıyla evlenmek isteyen kişinin kendisi veya vekili kıza bakabilir. Aksi takdirde bakmasına musâde edilmez. Kızın yüz ve elleri dışındaki yerleri avret olduğu için, bakılması câiz değildir. (eş-Şerhu's-Sağîr, II, 340; et-Kavânînu'l-Fıkhıyye, 193-194)
(Vehbe Zuhayli, İslam Fıkhı Ans. C. 9, Sayfa : 23)
 
R Çevrimdışı

Radikal

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Peygamber (s.a.v.), Muğire'yi evlenmek istediği kıza talib olmadan önce onu görmesi için teşvik etmiştir. Çünkü evlenmek isteyen kişilerin tanıma amacıyla birbirlerini görmelerinin, aralarındaki sevgi ve ulfetin oluşumunda büyük rolü vardır.

Ebu Humeyd (ya da Ebu Hamide)'den rivayet edilen bir hadîste, Peygamber (s.a.v.);
"Sizden biriniz bir kadınla evlenmek istediğinde ona bakmasında bir beis yoktur. Ancak evlenme niyetiyle bakması caizdir. Bunu baktığı kadın bilmese de hüküm değişmez." buyurmuştur.
(Bu hadîsi, imam Ahmed, Musa b. Abdullah'tan Ebu Humeyd yoluyla rivayet etmiştir. Neylu'l-Evtâr.VL, 110)

Abdurrezzak ve Said b. Mansur'un Muhammed b. el-Hanefıyye'den naklettiğine göre:
"Ömer (r.anh), Ali'den (r.anh) kızı Ummu Gulsum'u istemişti. Ali (r.anh), kızının küçük olduğunu hatırlatarak "Onu sana göndereyim, şayet razı olursan hanımın olsun" dedi.
Ali (r.anh), kızını Ömer'e (r.anh) yolladı. Ömer (r.anh) kızın eteğini dizine kadar açıp baktı.
Bunun üzerine Ummu Gulsum,"Şayet Emiru'l-Mu'minin olmasaydın gözüne bir yumruk yerdin" dedi.
Ummu Gulsum, Ali'nin (r.anh) sözünden itibaren Ömer'in (r.anh) hanımı olmuş, dolayısıyla bakması da helal hâle gelmiştir."

Fakihlerin çoğunluğu evlenmek isteyen kişinin, evlenmek istediği kadının yalnız yüz ve ellerine bakabileceğini söylemişlerdir. Yüz ve eller güzellik ve vucudun iyiliğine muttali olmak bakımından yeterli sayılmıştır. Zira güzelliklerin aynası olması bakımından yüz güzelliğe, eller de vücudun hayır ve iyiliğine delâlet eder.
Ebu Hanife, el ve yüz dışında ayaklara da bakılmasını caiz görmüştür.
Hanbelîler ise, günlük ev işlerini yaptığı sırada görünen uzuvlarına bakmanın caiz olduğunu söylemişlerdir. Bu uzuvlar yüz, boyun, el, ayak, baş, bacak (diz altındaki bölüm). Çünkü kız hakkında fikir sahibi olmak için bu uzuvların görülmesine ihtiyaç vardır. Daha önce zikredilen "Ona bak..." hadîsi, Ömer (r.anh) ve Cabir'in hareketleri bu görüşü teyid etmektedir.
Evzaî, "Etli kısımlarına bakar" derken, Dâvud ez-Zâhiri, "Ona bak" hadîsinin zahirine göre "Vucudunun tamamına bakması caizdir" demiştir.
Koca, yaşadığı sürece karısının bütün vücuduna bakabileceği gibi kadın da kocasının bütün vücuduna bakabilir. Karı kocanın birbirlerinin cinsî organlanna da bakmaları caizdir. Ancak bu mekruh görülmüştür.

Şafıî'lere göre; evlenmek isteyen kişinin, talip olmadan önce kıza bakması gerekir. Bundan kızın ve ailesinin haberi olmaması lâzımdır. Böyle yapmak, kızın ve ailesinin onuru açısından daha uygundur. Eğer kız hoşuna giderse talib olur. Böylece kız ve ailesi incinmemiş olur. Makul olan ve tercihe şayan görüş de budur. Kızın izni olsun veya olmasın, bakmanın caiz olduğuna delâlet eden hadîs-i şeriflerin zahiri bu görüşü teyid etmekledir. (Muğni'l-Muhtâc, III, 128)
Malikî'ler ise; kızı iyice tanıma bakımından, yüz ve ellere nikâh akdinden önce bakmanın caiz olduğunu söylemişlerdir. Ancak bundan kızın veya ailesinin haberdar olması gerekliğini ileri sürmüşlerdir. Malikîlere göre, kızın kendisine bakıldığından haberi olmaması mekruhtur.
Bakıştan lezzet almamak kaydıyla evlenmek isteyen kişinin kendisi veya vekili kıza bakabilir. Aksi takdirde bakmasına müsaade edilmez. Kızın yüz ve elleri dışındaki yerleri avret olduğu için, bakılması caiz değildir. (eş-Şerhu's-Sağîr, II, 340; et-Kavânînu'l-Fıkhıyye, 193-194)
(Vehbe Zuhayli, İslam Fıkhı Ans. C. 9, Sayfa : 23)
Ali (as)'ın söylediği söz ile nasıl Ümmü Gülsüm Ömer'in(as) hanımı oluyor nikahta iki tane şahit gereklidir.
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Ali (as)'ın söylediği söz ile nasıl Ümmü Gülsüm Ömer'in(as) hanımı oluyor nikahta iki tane şahit gereklidir.
Kızın velisi (Ali radıyallahu anh) aynı zamanda şâhid de olabilir. Bu sohbet esnasında yanlarında başka kimselerin de olması muhtemeldir. Evlenilecek kız ile görüşülmesi, tanışılması câizdir, hele ki kızın velisinin nikaha izin verip radı olması durumunda görüşmek daha evveliyatla câiz olur.
Alıntıdaki "Ali'nin (r.anh) sözünden itibaren Ömer'in (r.anh) hanımı olmuş" ifadesi mecâz da olmuş olabilir. Yâni bundan sonra nikah kıyılmadı demek değildir. Üstelik ifade de daha nikahın şartlarından mehir de ortada yok.
 
Üst Ana Sayfa Alt