Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Oruçlunun Gıybet Ve Dedikodu Etmesi

_katre_ Çevrimdışı

_katre_

الحمدلله
Site Emektarı
Oruçlunun Gıybet ve Dedikodu Etmesi

lavender-247676_64000000.jpeg

Oruç hakkında birçok alimin fetvaları
Muhammed b. Salih el-Useymîn
Abdulaziz b. Baz
Abdullah b. Cibrîn
Terceme : Muhammed Şahin
Tetkik : Ali Rıza Şahin

Soru: Gıybet ve dedikodu, Ramazan’ın gündüzünde oruçlunun orucunu bozar mı?

Cevap: Gıybet ve dedikodu orucu bozmaz. Fakat orucun sevabını eksiltir.

Allah Teâlâ oruç hakkında şöyle buyurmuştur:

”Ey îmân edenler! Oruç, sizden önceki ümmetlere farz kılındığı gibi, size farz kılındı. Umulur ki (itaatte bulunmak ve yalnızca O’na ibâdet etmek sûretiyle sizinle günahlar arasına önlem kılarak Rabbinizden) korkarsınız.” ( Bakara, 183)

Nebi -sallallahu aleyhi ve sellem- de bu konuda şöyle buyurmuştur:

“Kim yalan söylemeyi, yalanla iş görmeyi ve cehâleti terk etmezse, Allah’ın, onun yemesini ve içmesini bırakmasına (oruç tutmasına) ihtiyacı yoktur.” (Buhari)

Soru: İnsanların pek çoğunun mübtela olduğu gıybet ve dedikodu orucu bozar mı?

Bu ameller her zaman, özellikle de Ramazan’da haramdır. Çünkü oruçlu, gıybet, dedikodu ve yalan gibi orucuna zarar veren şeylerden orucunu korumakla emrolunmuştur.

Nitekim Nebi -sallallahu aleyhi ve sellem- bu konuda şöyle buyurmuştur:

“Oruç yemekten ve içmekten uzak durmak değildir. Oruç boş ve kötü sözlerden uzak durmaktır.”
Ahmed’in Müsned’inde rivayet edildiğine göre oruç tutan iki kadın susuzluktan neredeyse ölmek üzere idiler. Durumları Nebi -sallallahu aleyhi ve sellem-’e anlatılınca Nebi -sallallahu aleyhi ve sellem- onlardan yüz çevirdi (onlara önem vermedi). Sonra tekrar anlatılınca Nebi -sallallahu aleyhi ve sellem- o iki kadını çağırdı ve kusmalarını emretti. Kadınlar bir kadeh dolusu kan ve irin kustular. Bunun üzerine Nebi -sallallahu aleyhi ve sellem- şöyle buyurdu:

“Bunlar Allah’ın helal kıldığı şeylerden uzak durdular (oruç tuttular), ama Allah’ın haram kıldığı şeylerle (gıybet ve dedikodu ile) oruçlarını açtılar. Birisi diğerinin yanına gelip oturdu ve insanların etlerini yemeye başladılar.”
Nebi -sallallahu aleyhi ve sellem- başka bir hadisinde şöyle buyurur:

“Nice oruçlu vardır ki oruçtan nasibi sadece aç ve susuz kalmaktır. Geceleyin ibâdete kalkan nice kişi vardır ki, onun da nasibi sadece uykusuz kalmaktır.”
Sözün özü; bu tür şeyler, her ne kadar tam olarak orucu bozmasa da, oruca zarar veren ve sevabını eksilten şeylerdendir. Kendisine birisi sövdüğü veya azarladığı zaman oruçlunun onunla tartışmaya girmekten sakınması gerekir.

Bunun içindir ki Nebi -sallallahu aleyhi ve sellembu konuda şöyle buyurmaktadır:

“Sizden biriniz oruçlu olduğu bir günde kötü söz söylemesin, günah işlemesin ve bağırıp çağırmasın. Ona biri sataşır veya kötü söz söylerse: ‘Ben oruçlu bir adamım’ desin.”

Oruçlunun oruçlu olduğu her halinden belli olmalı.
Nitekim Cabir’den -Allah ondan râzı olsun- rivâyet edildiğine göre o demiştir:

“Oruç tuttuğun zaman kulağın, gözün ve dilin de oruç tutsun. Dilini gıybetten ve dedikodudan uzak tut. Komşuna eziyet etme. Sakin ve ağırbaşlı ol. Oruçlu günün ile oruçsuz günün aynı olmasın.”

Eğer oruç bu şekilde olmazsa o zaman bazılarının şöyle dediği gibi olur:

“Kulağımı (haramı dinlemekten) korumazsam, gözümü harama bakmaktan sakınmazsam, dilimi susturmazsam, oruçtan nasibim açlık ve susuzluktur. Bugün oruçluyum desem bile oruç tutmadım.”

Soru: Ramazan’da insanların gıybetini yapmak orucu bozar mı?

Cevap: Gıybet, oruçlunun orucunu bozmaz. Gıybet; bir kimsenin, müslüman kardeşini hoşlanmayacağı şeylerle anmasıdır. Çünkü gıybet, Allah -azze ve celle-’nin şu emri gereği bir masiyettir:

“Birbirinizi çekiştirmeyin (gıybetini etmeyin).” (Hucurat, 12)

Dedikodu, sövmek, azarlamak ve yalan söylemek de böyledir. Bunların hiçbirisi orucu bozmaz, fakat gerek oruçlunun, gerekse oruçlu olmayanın sakınması ve uzak durması gereken günahlardır. Bu ameller orucu yaralar ve sevabını azaltır.

Nitekim Nebi -sallallahu aleyhi ve sellem- bu konuda şöyle buyurmuştur:

“Kim yalan söylemeyi, yalanla iş görmeyi ve cehâleti terk etmezse, Allah’ın, onun yemesini ve içmesini bırakmasına (oruç tutmasına) ihtiyacı yoktur.”
Başka bir hadisinde şöyle buyurmuştur:

“Âdem oğlunun her ameli kendisinedir, ancak oruç müstesnâ, o benim içindir ve onun mükafatını ben vereceğim.Oruç kalkandır. Sizden biriniz oruçlu olduğu bir günde kötü söz söylemesin, kavga etmesin. Ona biri sataşır veya kötü söz söylerse: ‘Ben oruçluyum’ desin.”
Bu anlamda daha pek çok hadis vardır.”

Oruç ile alakalı daha fazla konulara bakmak isterseniz bu linkden ulaşabilirsiniz.

http://www.islamhouse.com/pg/9969/all/1



Saliha Yıldız
Yitirilmiş Manalar

 
bahar rehab Çevrimdışı

bahar rehab

ben bana kendim için lazımım.
İslam-TR Üyesi
Bu soru sanki gıybet ve dedikoduyu o kadar da kötü bir şey değilmiş gibi gösteriyor. "Hmm bunlar benim orucumu bozmuyor, öyleyse oruçluyken de oruçsuzken de azıcık dedikodu yapmanın ne sakıncası olur canııım?" gibi. Gıybet ve dedikodunun mazereti yok, yapmayacaksın bu kadar.
 
_katre_ Çevrimdışı

_katre_

الحمدلله
Site Emektarı
Bu yazının neresinde gıybet ve dedikoduya mazeret gösterilmiş söyler misiniz? Gıybet, dedikodu, yalan orucu bozmadığı halde dikkat çeksin diye oruç bozar mı denmeliydi? Yoksa ayet ve hadisler yeterince çarpıcı gelmedi mi size?
 
bahar rehab Çevrimdışı

bahar rehab

ben bana kendim için lazımım.
İslam-TR Üyesi
Ayet ve hadislerden değil, böyle bir konunun varlığından söz ediyorum; ister istemez beyni böyle düşünmeye iter böyle bir konu. Tabii konuyu açan kişi olarak alınganlık gösteriyorsunuz, normal. :)
 
_katre_ Çevrimdışı

_katre_

الحمدلله
Site Emektarı
Ben paylaşıma açıklık getirdim kardeşim, nefsi alınganlık gösterecek değilim.
 
Sulbiye Çevrimdışı

Sulbiye

Üye
İslam-TR Üyesi
Anlayan anladi ve bir defa daha kendini sorguya cekti, anlamayana da Allah Hidayet versin insaAllah
 
F Çevrimdışı

Fahreddin Razi

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi

وَإِنْ امْرُؤٌ قَاتَلَهُ أَوْ شَاتَمَهُ فَلْيَقُلْ إِنِّي صَائِمٌ مَرَّتَيْنِ

Resulullah sav diyor ki : Eğer (oruçlu bir kimseye) bir kişi sataşırsa (kendisine sataşılan kişi) 2 defa '' Ben oruçluyum '' desin.

(Sahihu Buhari)


وَاخْتُلِفَ فِي الْمُرَادِ بِقَوْلِهِ : " فَلْيَقُلْ : إِنِّي صَائِمٌ " هَلْ يُخَاطِبُ بِهَا الَّذِي يُكَلِّمُهُ بِذَلِكَ ، أَوْ يَقُولُهَا فِي نَفْسِهِ؟ وَبِالثَّانِي جَزَمَ الْمُتَوَلِّي وَنَقَلَهُ الرَّافِعِيُّ عَنِ الْأَئِمَّةِ ، وَرَجَّحَ النَّوَوِيُّ الْأَوَّلَ فِي " الْأَذْكَارِ " وَقَالَ فِي " شَرْحِ الْمُهَذَّبِ " كُلٌّ مِنْهُمَا حَسَنٌ ، وَالْقَوْلُ بِاللِّسَانِ أَقْوَى ، وَلَوْ جَمَعَهُمَا لَكَانَ حَسَنًا

Alimler buradaki ''Ben Oruçluyum desin'' cümlesi için farklı görüşler sunmuşlardır.

Bunu kişiye diliyle açıktan mı söylemesi lazım yoksa içinden mi söylemesi lazım?


Mutevelli 2.görüşü tercih etmiş.Rafii bu görüşü İmamlardan nakletmiş.


İmam Nevevi , Ezkar ve Şerhul Mezheb eserlerinde şöyle demiştir : Her ikisini de yapmak güzeldir.(Hem içinden deyip hem karşıdaki kişiye söylemek güzeldir)

Dil ile ifade etmek daha kuvvetlidir.Eğer 2 sini beraber yaparsa güzel olur.




وَقَالَ الرُّويَانِيُّ : إِنْ كَانَ رَمَضَانُ فَلْيَقُلْ بِلِسَانِهِ ، وَإِنْ كَانَ غَيْرُهُ فَلْيَقُلْهُ فِي نَفْسِهِ

Raviyani ise ''Eğer Ramazan ise diliyle söylesin , eğer Ramazan değilse içinden söylesin'' demiştir.

وَادَّعَى ابْنُ الْعَرَبِيِّ أَنَّ مَوْضِعَ الْخِلَافِ فِي التَّطَوُّعِ . وَأَمَّا فِي الْفَرْضِ فَيَقُولُهُ بِلِسَانِهِ قَطْعًا ، وَأَمَّا تَكْرِيرُ قَوْلِهِ : " إِنِّي صَائِمٌ " فَلْيَتَأَكَّدِ الِانْزِجَارُ مِنْهُ أَوْ مِمَّنْ يُخَاطِبُهُ بِذَلِكَ . وَنَقَلَ الزَّرْكَشِيُّ أَنَّ الْمُرَادَ بِقَوْلِهِ : " فَلْيَقُلْ : إِنِّي صَائِمٌ " مَرَّتَيْنِ ؛ يَقُولُهُ مَرَّةً بِقَلْبِهِ وَمَرَّةً [ ص: 127 ] بِلِسَانِهِ ، فَيَسْتَفِيدُ بِقَوْلِهِ بِقَلْبِهِ كَفَّ لِسَانِهِ عَنْ خَصْمِهِ ، وَبِقَوْلِهِ بِلِسَانِهِ كَفَّ خَصْمِهِ عَنْهُ .

İbnul Arabi , Nafile oruç hakkında mevzunun hilafını(tersini) iddia etmiştir.

Eğer Farz oruç tutuyorsa , kesinlikle diliyle söylesin.

2 kere tekrar etmeye gelince ''Ondan veya konuştuğu kimseden bununla vazgeçmesini te'kid etsin,kuvvetlendirsin ''

Zerkeşinin naklettiğine göre '' Buradaki 2 defadan maksat 1 kere kalbiyle söylesin , 1 kere de diliyle söylesin '' demektir.


Çünkü kalbiyle söylediği hasmından onu geri tutar.Diliyle söylediğinde ise hasmı ondan geri durur.

[İbn Hacer,Fethul Bari,1795]
 
S Çevrimdışı

sehit58

Üyeliği İptal Edildi
Banned
Oruc Giybetten Zahiri Mezhebi göre bozuluyor.

Sizler kardeşlerimizin ölü etini yemesini seviyormzsunuz (yani gıybet etmek)

Eger bir kimse Alkohol içmiş gibi yapar ve su içerse, o ozaman Alkohol içmiş olur. Allah acaba niye gıybeti acaba ölü etti yemek ile kiyasliyor. Allah en iyisini bilir, ama belki oruç bozulabilir. Sakınmak lazım. Allah bir şeyi kiyaslarasa, bu daha makbul değil mi?
 
_katre_ Çevrimdışı

_katre_

الحمدلله
Site Emektarı
Güncel.
 
Ömer2 Çevrimdışı

Ömer2

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Konuyu görünce bana dunku yasadıgım olayı hatırlattı
ufak oğluma dıyorum oğlum senı sevınce orucum bozulurmu
Bozuluy babam dıyor :) neden dıyorum bozuluy ısde dıyor
Akıllıca dusundugumde doğru soyluyor bız orucu rabbımızın emırlerıne yasaklarına uymak ıcın tutuyoruz.
Ve bızı ne malın ne evladın kurtaramayacağı bır günden ALLAH tan korktuğumuz ıcın tutuyoruz.
Bu uğurda gıybet kotu soz kotu amelden uzak durmamız gereklıdır. Bunu düşünen bır ınsanın bu tarz bır sorularla muhattap olacağını düşünmüyorum :)
 

Benzer konular

Üst Ana Sayfa Alt