Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Rasulullah (sav) İslam'dan Önce Putlara Kesilen Etten Yemiş midir?

E Çevrimdışı

ebu isa

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Es selamu aleykum,
Resulullah(sav) İslam'dan önce putlara kesilen kurbanların etlerinden yemiş midir? Bazı şahıslar bunun böyle olduğunu söylüyorlar. Delil olarak da şu hadisi getiriyorlar:

Abdullah b. Ömer ve bazı diğer ravilerden şöyle nakledilmektedir: "Allah Resulü, henüz kendisine vahiy gelmediği (Peygamber olmadığı) sıralarda, bir gün Beldeh dağının eteklerinde, Zeyd İbn-i Amr İbn-i Nüfeyl ile karşılaştı. Orada bir sofra açarak onu, içinde et de bulunan yemeğe davet etti. Zeyd o eti yemekten çekinip Resulullah'a şöyle dedi: "Ben sizin putlarınıza kestiğiniz etlerden yemem. Ben ancak Allah'ın ismi anılarak kesilen etlerden yerim." Bir diğer rivayette şu şekilde nakledilmiştir: "Resulullah, Ebu Süfyan b. Hars ile birlikte o etten yiyorlardı. Onlar, Zeyd'i de yedikleri etten yemesi için sofraya davet ettiler; ama o şu cevabı verdi: "Kardeşimin oğlu, ben putlar adına kesilen etten yemem." Hadisi rivayet eden şöyle ilave ediyor: "Artık o günden itibaren Resulullah da peygamberliğe seçilinceye kadar, putlar adına kesilen etlerden yemedi!" (Sahih-i Buharî, C.7, Putlar adına kesilen Bâbı)

Bunu söyleyen kişilere nasıl cevap vermeliyiz?
 
Abdulmuizz Fida Çevrimiçi

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Âleykum selam we rahmetullâhi we berakâtuh;

Abdullah b. Ömer (r.anhuma)'dan rivâyete göre "Peygamber (s.a.v.) Beldah denilen yerin alt taraflarında kendisine vahy nazil olmadan önce Zeyd b. Amr b. Nufeyl ile karşılaştı.
Peygamber (s.a.v.)'in önüne bir sofra serildi. Ondan yemek istemedi.
Daha sonra Zeyd dedi ki: "Ben sizlerin putlarınız üzere kestiklerinizden yemem. Ben ancak üzerine Allah'ın adı anılarak kesilenleri yerim."

Şubhesiz Zeyd b. Amr, Kurayş'lilerin kestikleri hayvanları ayıblar ve şöyle derdi : "Koyunu yaratan Allah'tır. Ona semadan su indirddi, yerden de ona ot bitirdi. Daha sonra sizler onu Allah'tan başkası adına kesiyorsunuz. "
Böylece onların yaptıklarını reddediyor ve (vebali) pek büyük bir iş yaptıkları kanaatinde olduğunu açığa vurmuş oluyordu.
(Fethu'l Bâri, Menâkib, Bab 24, Hadis no: 3826, C 7, sf: 501; Zebâih ve Av, Bab 16, Hadis no: 5499; Buhari, Kitabu’z Zebaih ve’ş Sayd-av, Bab 16, Hadis no: 24; Ahmed b. Hanbel, Musned, c.1, 189; İbn Abd-il Birr, El-İstiâb, c.2, sf: 4; Ebu’l Ferec İsfahanî, El- Ağânî, c.3, s.120)

Zeyd, cennetle müjdelenen on zâttan birisi olan Saîd'in (ibn Zeyd') babasıdır, Umer ibn Hattâb'ın da amcası oğludur. Zeyd, Tevhîd Dîni'ni arayan (hanif) muvahhidlerdendi. Putlara tapmaktan, şirkten sakınırdı. Peygamber'e vahy gelmezden beş sene evvel vefat etmiştir. Peygamber onun için "Zeyd (benimle îsâ arasında) yalnız başına bir ummet olarak diriltilir" buyurmuştur.
Hadîsteki Beldah, Mekke'nin batı tarafında ve Ten'îm yolu üzerinde bir vadidir.

Suheylî, şöyle demiştir:
a- Yukarıdaki rivayette Peygamber'in yemekten yediğine dair bir kayıt yoktur. Ancak, yemeğin sofraya getirilmesi esnasında Zeyd'in, "Üzerine Allah adı anılmayan yemekten yemem." dediği ifade edilmektedir.

b- Zeyd bunu, daha önceki şer'î bir hükme dayanarak değil de kendi görüşüne dayanarak yapmıştır. Daha önce mevcud olan îbrahim dinine göre ancak, leş yemek haram kılınmıştı. Yoksa Allah'tan başkası adına kesilen hayvanların etlerini yemek, haram değildi. Bu, islâm tarafından haram kılınmıştır.

Bazı usûl âlimleri derler ki: Hakkında yasaklayıcı serî bir hüküm gelmedikçe eşyada aslolan, mubahlıktır. (er-Ravzu'1-Enf, 1,147)

(İbn Kesîr, El Bidaye Ve'n-Nihaye, Çağrı Yayınları: 2/380-388)



Buhari bu konuyu ayrıca Menakıbu’l-Ansar, 24 de zikretmiştir. İbn Hâcer buradaki hadisi daha geniş olarak açıklamıştır. Değişik yorumların yer aldığı bu açıklamaları bir kaç maddede özetlemek mümkündür:

a) Peygamber (s.a.v.), peygamberlikten önce muşriklerin adetlerinden sakınırdı. Ancak putlar için kesilen hayvanların haram olduğunu bilmiyordu. Zeyd b. Amr’ın bu tavrından sonra o da artık putlar için kesilen etleri yemiyordu.

b) Putlar için kesilen etlerin yenmemesi konusu bir nehiy/yasaklamadır. Bi’setten / peygamberlikten önce böyle bir yasaklama olmadığı için Peygamber (s.a.v.) bu etten yemiş olabilir.

c) Hadiste kullanılan “Ensab” putlar anlamında olduğu gibi, normal kesilen hayvanların “büyük kesim taşı” için de kullanılır. Peygamberin etini yediği hayvan putlar için değil, böyle “büyük kesim taşı” üzerinde boğazlanmıştı. Zeyd ise, bu tavrıyla konuya daha da dikkat çekmek istemiştir.

d) Bazı rivayetlere göre, bu eti önce Kurayş'liler Peygambere takdim etmişler, o da Zeyd b. Amr’ı “buyur” etmiştir. Kendisi de bu etten yememiştir. Nitekim hadiste peygamber efendimizin bu etten yediğine dair bir ifade yoktur.

e) Aslında bir şeyin haram veya helal olması için, hakkında dinin bir hükmü olması gerekir. İslam’dan önce -daha hakkında bir hüküm gelmeden- böyle bir konuya haram denilemez. Nitekim, Bi’setten sonra da “putlar için kesilen etleri yasaklayan” ayet inmeden Müslümanların bu eti yemekten vazgeçtiklerine dair bir bilgi yoktur.

İşte Peygamber (s.a.v.)'in durumu da bundan farksızdır. Yani şayet etten yemişse, bu onun için haram değildi. Çünkü şeriatın hükmü gelmemişti. (İbn Hâcer, Fethu’l-Bâri, c.7, sf: 143-144)

- Bununla beraber, “İsmet” sıfatını, bir peygamberlik vasfı olarak algılamanın daha isabetli olacağını düşünüyoruz. Musa (a.s.)’ın adam öldürmesi hadisesinde Kur’an’da “onun bağışlandığı”na dair ifadenin kullanılması, bu olayın “ismetle” bağdaşmadığını gösterir. Bu da İsmetin bir peygamberlik vasfı olduğuna, peygamberlikle birlikte mütalaa edileceğine delalet edebilir.


***



Rivâyet hakkında bizim diyeceğimiz; Rasulullah (s.a.v.)'in peygamberlikle vazifelendirilmesinden önce arab yarımadasında putlara tapmayan, şirk koşmayan 3 - 5 hanif muslumandan biri olan Zeyd, Kurayş'li muşriklerin putlarından yemekten kaçınıyorsa;
Allah (c.c.)'ın kendisine son Rasul olarak seçerek tertemiz vahyle şereflendirdiği, ismet sıfatıyla günahlardan koruduğu en şerefli bir peygamberi/ insanı, bir müslüman nasıl muşriklerin etlerinden, şaraplarından fuhuş ve çeşitli sapkınlıklara lâyık görürler akıl almıyor! Kalbim sıkışıyor.

Hadiste; tebliğde bulunan Zeyd'in, Kurayş'lilerin putlara adayarak kestikleri hayvanların etinden yemediğinden bahsedirken, Beldah denilen yerde sonradan karşılatıklarını, daha sonra sofra serilince "Ben bu etten yemem" demekte, fakat Rasulullah'ın bi'setten de önce olsa bu sofrada et yediği zikredilmemiştir, yemez de. Daha iki yaşında kalbindeki dünya pisliklerine ve acziyete karşı olan kısmı ameliyatla temizlenmiş bir peygamber, çobanlık yaptığı gençlik döneminde, muşriklerin düğünlerine dâhi katılmak için gitmek istediğinde Allah tarafından kendisine uyku bastırılarak muhafaza edilen, uyandığında cahiliyye düğününün bitmiş, sabah olmuş olduğuna şahid olan bir peygamber, ayık ve uyanık olarak muşriklerin putlar adına kestikleri necâsetleri yiyebileceğine inanmak, bırakın imanın şartlarından peygamberlere imanı, kendi tâbi olduğu peygamberine dâhi fransız kaldığının ilânıdır!.




İlgili Konular :


Peygamberlerin Nubuvetten Önceki Dönemlerini Şirkle İtham Etmenin Hükmü Nedir?
https://www.islam-tr.org/konu/peyga...erini-sirkle-itham-etmenin-hukmu-nedir.35891/

Rasulullaha Peygamberlik Gelmeden Önceki İnancı Neydi?
https://www.islam-tr.org/konu/rasulullaha-peygamberlik-gelmeden-onceki-inanci-neydi.36533/
 
Üst Ana Sayfa Alt