Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Saçı Kazıtmak Haram mı?

Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
SORU :
Saçı Kazıtmak Haram mıdır?


Saçı kazımak caizdir. Konuyla ilgili deliller şu hadis-i şeriflerdir:

Bana Muhammedu'bnu'l - Musennâ rivayet etti (Dedi ki): Bize İbni Ebî Adiyy. Suleyman'dan, o da Ebû Nadra'dan, o da Ebû Saîd'den naklen rivayet etti ki; Peygamber (s.a.v.) ummeti içinden zuhur edib, insanların tefrikaya düştükleri zamanda çıkacak Ve alâmetleri başlarını traş etmek olacak bir kavim zikretmiş; (onlar hakkında) şöyle, buyurmuştur:
«Bunlar halkın en kötüleridir.Yahut en kötü mahlukatıdır Ondan iki taifenin hakka en yakın olanı öldürecektir
Ebû Saîd (Demiş ki ) Peygamber (s.a.v.) onlar için misâl getirdi: —Yahut şu sözü söyledi:—
«Bir adam nasıl avı vurur, —yahut hedefe atarda ok'un demirine bakar, kan izi göremez, ağaç kısmına bakar kan izi göremez, yay'a giriş yerine bakar yine bir kan izi göremezse (bunlar da öyledir.)»
Ebû Saîd: «Onları sizler öldürmüşsünüzdür ey Iraklılar!» demiş.
(Muslim, Zekat, Bab 47, Hadis no : 149 (1065)

وعن أبى سعيدٍ وَأنسٍ رَضِيَ اللّهُ عَنْهما قا
قَالَ رَسُولُ اللّهِ
# سَيَكُونُ في أُمَّتِى اخْتَِفٌ وَفُرْقَةٌ: قَوْمٌ يُحْسِنُونَ الْقِيلَ وَيُسِيئُونَ الْفِعْلَ، يَقْرَأُونَ الْقُرآنَ َ يُجَاوِزُ تَرَاقِيَهُمْ، يَمْرُقُونَ مِنَ الدِّينِ كَمَا يَمْرُقُ السَّهْمُ مِنَ الرَّمِيَّةِ. ثُمَّ َ يَرْجِعُونَ حَتّى يَرْتَدَّ عَلى فُوقِهِ. هُمْ شَرُّ الْخَلْقِ، طُوبَى لِمَنْ قَتَلَهُمْ وَقَتَلُوهُ، يَدْعُونَ الى كِتَابِ اللّهِ وَلَيْسُوا مِنْهُ في شَىْءٍ. مِنْ قَاتَلَهُمْ كَانَ أوْلى بِاللّهِ مِنْهُمْ. قَالُوا: يَا رَسُولَ اللّهِ #! مَا سِيمَاهُمْ قَالَ: التَّحْلِيقُ
أخرجه أبو داود، وللشيخين عن أبى سعيد نحوه
Ebu Said el-Hudri ile Enes İbn Malik'den (rivayet edildiğine göre) Rasûlullah (s.a.v.):
"
İleride ummetim içerisinde anlaşmazlıklar ve bölünmeler olacaktır. (Bu bölünmeler neticesinde ortaya çıkacak olan) bir cemaat güzel laf edecek ama işleri bozuk olacak, Kur'ân okuyacaklar da(okudukları Kur'ân) gırtlaklarını geçmeyecek. (Onlar) İslâmiyetten okun avı delip geçtiği gibi çıkarlar, (atılan ok yay üzerindeki) yerine gerisin geri dönmedikçe (onlar da dinlerine) dönmezler. (Onlar) müslümanların ve yaratıkların en şerlileridir. Onları öldüren veya onlar tarafından öldürülen kimselere müjdeler olsun. (Sözü geçen bu şerli kimseler öyle kimselerdir ki, insanları) ALLAH'ın kitabına çağırırlarsa da o kitaptan(yanlarında bilgi adına hatırı sayılır) bir şey yoktur.(Ya da o kitapla pek ilgileri yoktur.) Onlarla savaşan kimse ALLAH'a onlardan daha yakın olur." buyurdu.
(Bunun üzerine orada bulunanlar):
"Ey ALLAH'ın Rasulu (onların) alâmetleri nedir?" diye sordular da; "Saçlarını kökten tıraş etmeleridir" buyurdu.
(Ebu Davud, Sunnet, 31 (4765)
وفي روايةٍ عن أنسٍ قال
سِيمَاهُمْ التَّحْلِيقُ وَالتَّسْبِيدُ. فإذَا رَأيْتُمُوهُمْ فَأنِيمُوهُمْ [.»الفُوقةُ وَالفُوقَُ« موضع وقوع الوتر من السهم
4766... Enes (r.anh), Rasûlullah (s.a.v.)'dan (bir önceki hadisin) bir benzerini daha (rivayet etmiştir). (Enes'in bu rivayetine göre Peygamber bu hadisin sonunda):
"
Onların alameti saçlarını kökten tıraş etmeleri ve saçlarını yıkamayı terk etmeleridir. Gördüğünüz zaman onları öldürünüz" buyurmuştur.

(Buhâri, Fezailu´l-Kur´ân, 36, Menâkıb 25, Edeb, 95, İstitabe 6, 7; Muslim, Zekât 143-149, (1064); Muvatta, Kur´ân10, (1, 204, 205); Nesâî, Zekât 79, (5, 87), Tahrîm 26, (7, 119); Ebu Davud, Sunnet, 5, 6765, 4766 (4817); Ahmed b. Hanbel, II, 197)

Onların alâmeti başı tıraş etmek olarak belirtilmiştir.


Nevevî der ki: "Alimlerden bazıları bu hadisten hareketle başı tıraş etmenin mekruh olduğuna hükmettiler. Ancak, hadiste buna delalet yoktur, tıraş onların alâmetidir. Alâmet, bazen da mubah olur. Nitekim Aleyhissalâtu vesselâm: "Onların alâmeti bir pazusu kadın memesi gibi olan siyah bir adamdır" buyurmuştur.
Malum olduğu üzere, bu haram değildir.

Ayrıca Ebu Dâvud´un Sunen´inde, Buhârî ve Muslim´in şartına uygun sahih bir rivayette "Rasûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) başının bir kısmı tıraş edilmiş bir çocuk görmüştü: "Ya tamamını tıraş edin ya tamamını kesmeyin" (Muslim, Zekat, 148) buyurdu" denmiştir.
Bu rivayet başın tıraş edilmesinin mubahlığı hususunda sarihtir, te´vile ihtimali yoktur.
Ulemâ der ki: "Her durumda başın tıraş edilmesi caizdir. Kişiye yağlanması ve bakımı meşakkat getirecekse tıraş etmesi mustehab olur. Eğer meşakkat getirmiyorsa kesilmesi mustehab olur."


Başın tümünü tıraş ettirmek Haricîlerin alâmetlerindendir. Bu mevzuda İmam-ı Nevevi şöyle diyor:
"Her ne kadar bazıları başın tümünü tıraş ettirmenin Hâricilerin alâmeti olması noktasından hareket ederek, böyle tıraş olmanın mekruh olduğunu söylemişlerse de aslında bu söz doğru değildir. Çünkü alametlerin bazısı haram, bazısı da helal olur. Haricilerin bu alameti helal olan alametlerdendir.
Ulemânın açıklamasına göre, başın tümünü tıraş ettirmek her halukârda caiz olmakla beraber, kendisine saç bakımı zorlaşan kimsenin saçının tümünü tıraş ettirmesi mustehabdır. (el-Azimâbadi, Aynu'l-Ma'bud, XIII, 112)

İkinci hadiste, tıraş olarak tercüme ettiğimiz tahlik kelimesini te´kîden tesbîd, (bazı nushalarda tesmîd şeklindedir) kelimesi gelmiştir. Lugatte aynen deriden saçın tıraş edilmesi mânasına gelirse de Ebu Dâvud, saçın kökten yolunması diye açıklar.


Temettu' hacısı (Mutemetti') yedi şavtlık sa'yını bitirdikten sonra erkek ise, saçlarını kökünden kazıtmak veya kısaltmak sûretiyle tıraş olur. Saçlarını kazıtma veya kısaltma işi, başın tamamını kapsaması gerekir. Saçları kökünden kazıtmak, kısaltmaktan daha fazîletlidir. "Zirâ Peygamber (s.a.v.) saçlarını kökünden kazıtanlara üç defa, kısaltanlara ise bir defa duâ etmiştir."
(Muslim, hadis no: 1303)


İlgili Konu:


Saç Uzatmak Câiz mi?

 
Üst Ana Sayfa Alt