Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Şahidlik veya Tazminat Hakkı İçin Mahkemeye Başvurmak Caiz mi?

osman1987 Çevrimdışı

osman1987

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Selamun Aleyküm.Beşeri sistemle yönetilen ülkede çalışan işçinin, tazminat verilmeden işten cikarilmasi ve söz verilen tazminatin verilmemesi durumunda kendisine tanınan bu hakkı almak için mahkemeye başvurması caiz midir?

Herhangibi bir olayda şahid olarak bizi yazdınlar ında mahkemeye zorla mahkemeye cagirilma durumu olabiliyor. Bu durumda ne yapilmali?
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Âleykum selam we rahmetullahi we berakâtuh;

Darul'harbde ikâmet eden müslümanların sıkıntılarından biri de (tağutun) mahkemeleridir. İslam'da tazminat ancak yaralanma, ölme, sakat kalma gibi durumlarda (diyet, erş) gündeme gelir. Bu durum misal parmak kopmasında her parmak başına 10 deve diyet(fidye) verileceği hadisle sabittir.

:عن ابن عباس رَضِيَ اللّهُ عَنْهُما قال
قالَ رَسُولُ اللّهُ
# هذِهِ وهذِهِ سَواءٌ، يَعْنِى الخِنْصَرَ وَا“بْهَامَ في الدِّيَةِ [ أخرجه الخمسة إ مسلماً. وزاد الترمذي : ]
دِيَةُ أصَابِعِ اليَدَيْنِ وَالرِّجْلَيْنِ سَوَاءٌ عَشْرَةٌ مِنَ ا“بِلِ لِكُلِّ إصْبَعٍ [ وللنسائى ] في ا‘صَابِعِ عَشْرٌ عَشْرٌ
İbnu Abbas (radıyallâhu anhumâ) anlatıyor:
"Rasûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki: "Şu ve şu -yâni serçe parmakla baş parmak- diyette eşittirler." [Buhârî, Diyât 20; Tirmizî, Diyât 4, - 1391, 1392; Ebû Dâvud, Diyât 20, - 4558; Nesâî, Kasâme, 42, - 8, 56,57] Tirmizî'nin rivâyetinde şu ziyade mevcuddur: "İki elin parmaklarıyla iki ayağın parmakları da eşittir. Her bir parmağın diyeti on devedir."
Nesâî'deki ziyâde şöyledir: "Parmaklar hakkında diyet, onar onardır."
(Kutub-i Sitte, 1 , 1913)


عن ابن عباس رضي الله عنهما عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «هذه وهذه سواءٌ ». يعني: الْخِنْصَر وَالْإِبْهَام
[صحيح] - [رواه البخاري]
İbn Abbâs (radıyallahu anhuma)'dan rivayet edildiğine göre, Nebî -sallallahu aleyhi ve sellem- şöyle buyurmuştur: "İşte şu ve şu, yâni serçe ile baş parmak (diyet hususunda) eşittir."
(Buhâri, Diyât, Bab 20, Tirmizi, Diyât 4, (1391,1392); Ebu Dâvud, Diyât 20, (4558); Nesâi, Kasâme 42, 8, 56,57)


Tirmizi'nin rivâyetinde şu ziyade mevcuddur: "İki elin parmaklarıyla iki ayağın parmakları da eşittir. Her bir parmağın diyeti on devedir."
Nesai'deki ziyâde şöyledir: "Parmaklar hakkında diyet, onar onardır."

İki elde on parmak vardır, cani kimse bir parmağı kestiğinde deve olarak verilen diyetin onda biri gerekir. Bu parmaklar arasında bir fark yoktur. Küçük olan serçe parmak ile bir şeyi tutarken yada alırken kullanılan büyük başparmak arasında bir fark yoktur. Diyetin miktarı hususunda her ikiside eşittir. Eldeki on parmağın toplamı tam bir diyeti gerekli kılar. Farklı olsalar dahi ayaklar, eller ve parmaklar gibidir. Bunlardan her birinin bir işlevi vardır diğer parmak onun görevini yapamaz. Ancak diyetleri eşittir. Allah Teâlâ hikmet sahibi ve her şeyden haberdardır.



Bunun haricinde beşeri düzenleri kıdem tazminatı adı altında işten çıkartılma sonucu, işçinin çalıştığı süreyi baz alarak işveren tarafından verilen, verilmesi gereken tazminat ise bir nevi kişinin yıpranma(sına karşılık) bedelidir. Kişinin bunu alması câizdir. Eğer iş yeri vermiyor veya vermekten imtina ediyorsa tağutun mahkemesine başvurmaktan sakınmalıdır. Fakat kişinin maddi olarak sıkıntı içerisinde bulunuyor ve ihtiyacı var ise hakkını almak, hakkı olan miktarın, gâsıb işverenden alınıp kendisine verilmesi için için İslami mahkemelerin de olmaması sebebiyle mahkemeye başvurabilir diyen âlimlerin mezheblerine göre hareket edebileceği kanaatindeyim.

Mahkeme süresince ayrıca alınacak olan gecikme fâizini avukat masrafına verebilirsiniz.


Herhangibi bir olayda şahid olarak bizi yazdınlar ında mahkemeye zorla mahkemeye cagirilma durumu olabiliyor.Bu durumda ne yapilmali?
Şahidlik de olsa mahkemeden mümkün mertebe uzak durup sakınmak gerekir. mecbûriyet durumunda ise yalan katmadan bilinenler anlatılabilir. Tâbi şâhidlik için Hakim, 'doğru söyleyeceğine dair vatana, millete bayrağa vs. yemin ediyor musun?' diye sorabilir. Bu durumda "Allaha yemin ediyorum" tarzında ifade edebilmelisiniz. we's Selam
 
eL_Muhacir Çevrimdışı

eL_Muhacir

İlimsiz Mucâhid, kâtil; Cihâdsız âlim, belâm olur
Frm. Yöneticisi
Daha önce çalıştığım işyerin de biri de patrona mahkemeye vericem demişti verilen tazminatı az bulduğu için

Mahkeme deyince firma büyük olduğun dan prestijleri bozulmasın diye piyasada

3 aşağa 5 yukarı anlaştılar

Bi nevi blof yap akhi en son mahkeme olsun iş, genelde tazminat konusunda işçiden yana devlet
 
Üst Ana Sayfa Alt