Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Sofi Isminin Asıl Manası, Şeyhulislâm Ibn Teymiyye

S Çevrimdışı

Seyyid Talha bin Asım

Sen neden korkuyorsun ölmek varken kaderde?!.
Banned
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Sofi İsminin Asıl Manası:

Sofi: Yünlü elbise giyen demektir. Sahih olan mânâ budur. Bir görüşe göre, sofetü'l-kafa'ya(92) nisbet edilen demektir. Bir görüşe göre, dindarlığıya tanınmış bir Arap kabilesi olan Sofe İbn Mürr İbn İdd Tabiha(93) isimli kabileye nisbet edilen kimse demektir.

Bir görüşe göre, Suffe ehline, bir görüşe göre safa ehline, bir görüşe göre safvet'e, bir görüşe göre de Allah'ın huzurunda öndeki safa nisbet edilenlerdir.

Bu görüşlerin hepsi zayıftır. Eğeröyle olsaydı sufî veya safâî veya safev veya saffî denilirdi, sofi denimezdi.

Fakirler ismiyle de "tasavvuf yoluna girenler" kastedilir oldu. Bu da sonradan ortaya çıkan bir örftür.

İnsanlar, bu isimlerin ifade ettiği şeylerden hangisinin, sofinin mi yoksa fakirin mi daha faziletli olduğu konusunda ihtilaf etmişlerdir. Şükreden zenginden ve sabreden fakirden hangisinin daha faziletli olduğu konusunda da ihtilaf etmişlerdir.

Bu mesele Cüneyd(94) ile Ebu'l-Abbas İbn Ata(95) arasında geçençok eski bir tartışmadır. Bu meselede Ahmed İbn Hanbel'den iki farklı görüş rivayet edilmiştir.

Bunların içinde doğruolan Allah Teâlâ'nın şu sözüdür:

"Ey insanlar! Doğrusu Biz sizi bir erkekle bir dişiden yarattık. Ve birbirinizle tanışmanız için sizi kavimlere ve kabilelere ayırdık. Muhakkak ki Allah yanında en değerli olanınız, O'ndan en çok korkanınızdır. Şüphesiz Allah bilendir, her şeyden haberdardır." (Hucurat, 13)

Sahih'te Ebu Hüreyre'den şöyle rivayet edilmiştir: "Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem'e 'Hangi insan hayırlıdır?' diye soruldu. O, şöyle buyurdu: 'En ziyade takva sahibi olanıdır.' 'Bunu sormuyoruz' dediler. 'O halde Allah dostu İbrahim'in oğlu, Allah'ın nebisi İshak'ın oğlu, Allah'ın nebisi Yakub'un oğlu, Allah'ın nebisi Yusuf'tur.' buyurdu. 'Bunu sormuyoruz' dediler. 'Şu halde bana Arapların madenlerini mi soruyorsunuz? Onların cahiliye devrinde ki hayırlıları fakih olurlarsa İslâm'da da en hayırlıdır.' buyurdu.(96)

Demek ki Kitab ve Sünnet, insanların Allah katında en hayırlısının, en takvalıları olduğuna işaret etmektedir. Sünen kitaplarında Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem'in şöyle dediği rivayet edilmektedir:

"Arab'ın Acem'e, Acem'in Arab'a, siyahın beyaza, beyazın siyaha hiç bir üstünlüğü yoktur. Üstünlük ancak takva iledir. Hepiniz Âdem'densiniz, Âdem'de topraktandır."(97)

Yine Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur:

"Allah, cahiliye döneminin kibrini ve övünme âdetini sizden giderdi. İnsanlar iki kısımdır. Birincisi (Allah katında övülmüş olan) takva sahibi mü'min kimseler, ikincisi de (Allah katında yerilmiş olan) bedbaht ve Allah'ın yolundan çıkmış kimselerdir."(98)

Bu sınıflardan kimin Allah'a takvası en ziyade ise, o, Allah katında en hayırlı kimsedir. Takvada eşit olan iki kişinin Allah katındaki dereceleri eşittir.

Şeriatta fakirlikile mal fakirliği kastedilir, bir de yaratılanın yaratıcısına olan muhatçlığı kastedilir. Nitekim Allah Teâlâ şöyle buyurmuştur:

"Sadakalar (zekâtlar), Allah'tan bir farz olarak ancak fakirler, düşkünler..." (Tevbe, 60)

"Ey insanlar! Allah'a fakir/muhtaç olan sizsiniz..."
(Fatır, 15)

----------------------------------------
(92) Dipnot eklenecek.
(93) Dipnot eklenecek.
(94) Dipnot eklenecek.
(95) Dipnot eklenecek.
(96) Dipnot eklenecek.
(97) Dipnot eklenecek.
(98) Dipnot eklenecek.

Alıntı yapılan kitap: Şeyhulislâm İbn Teymiyye, el-Furkân Beyne Evliyâi'r-Rahmân ve Evliyâi'ş-Şeytan

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
 
Üst Ana Sayfa Alt