Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Sünnette Kabir Nur Namazı Var mıdır?

Abdulmuizz Fida Çevrimiçi

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Âleykum selam we rahmetullah kardeşim

Sünnet olarak "Kâbir Nur Namazı" isimli bir namaz yoktur. Fakat sorunuzda geçtiği üzere Yatsıdan sonra değil de; teheccud, teheccudden de sonra kılınan Vitir namazından sonra sabah namazından önce Rasulullah (s.a.v.)'in vitirden sonra da namaz kılınabileceğini göstermek maksadıyla (Allahu âlem) bir kaç defa oturarak 2 rekat namaz kıldığı mevcuddur.

Rasulullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:

اِجْعَلُوا آخِرَ صَلَاتِكُمْ بِاللَّيْلِ وِتْرًا
رواه البخاري ومسلم
"Gece kıldığınız namazınızın sonuncusunu vitir yapınız."
(Buhârî, Hadis no: 998; Muslim, Hadis no: 751)

Nebi -(s.a.v.)'in bu emri, farz veya vâcib ve yahud da gereklilik kabilinden olmayıp mustehab ve daha fazîletlilik kabilindendir.

Zirâ Âişe'den (Allah ondan râdı olsun) rivâyet olunduğuna göre o şöyle demiştir:

أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ بَعْدَ الْوِتْرِ وَهُوَ جَالِسٌ
رواه مسلم
"Nebi (s.a.v.), Vitir'den sonra oturarak iki rekât namaz kılardı."
(Muslim, hadis no: 738)

İmam Nevevî (rahimehumullah) bu konuda şöyle demiştir:
"Doğrusu şudur ki: Vitir'den sonra namaz kılmanın ve nâfile namazı oturarak kılmanın câiz olduğunu açıklamak için Nebi (s.a.v.) bu iki rekâtı Vitir'den sonra oturarak kılmıştır. Fakat Nebi (s.a.v.) (Vitir'den sonraki) bu iki rekâtı devamlı kılmamıştır. Aksine bu namazı, bir veya iki veyahud da birkaç defa kılmıştır...

Âişe'nin (radıyallahu anha) Buhârî ve Muslim ile diğer hadis kitablarındaki meşhur rivâyetleri ile Buhârî ve Muslim'deki sahâbeden rivâyet olunan diğer rivâyetler, Nebi (s.a.v.)'in gece kılmış olduğu son namazın, Vitir namazı olduğunu açıkça göstermektedir. Buhârî ve Muslim'in sahihlerinde pek çok meşhur hadis, gece son namazın Vitir olmasını emretmektedir. Nitekim bu hadisler şunlardır:

اِجْعَلُوا آخِرَ صَلَاتِكُمْ بِاللَّيْلِ وِتْرًا
رواه البخاري ومسلم
"Gece kıldığınız namazınızın sonuncusunu vitir yapınız."

صَلاَةُ اللَّيْلِ مَثْنَى مَثْنَى, فَإِذَا خِفْتَ الصُّبْحَ فَأَوْتِرْ بِوَاحِدَةٍ
"Gece namazı ikişer rekâttır (yani ikişer ikişer kılınır). Sabah namazının vaktinin girmesinden endişe edersen, vitir namazını bir rekât olarak kıl."

Bunun dışında başka hadisler de vardır. Bu ve buna benzer hadislere rağmen Nebi -sallallahu aleyhi ve sellem-'in Vitir'den sonra iki rekât namaz kılmaya devam ettiği ve bu iki rekâtı, gecenin son namazı olarak kıldığı şeklinde nasıl zannedilebilir?

Oysa bunun anlamı; daha önce açıkladığımız gibi Vitir'den sonra namaz kılmanın câiz olduğunu açıklamak içindir. İşte doğru olan cevab, bu cevabdır.
" (İmam Nevevî (rahimehumullah)

Abdulaziz b. Baz da -Allah ona rahmet etsin- Nebi (s.a.v.)'in Vitir'den sonra kılmış olduğu bu iki rekâtlık namazın hikmetini açıklarken şöyle demiştir:
"Bunun hikmeti ise; (Allahu âlem) Vitir namazından sonra namaz kılmanın câiz olduğunu insanlara açıklamak içindir."
(Abdulaziz b. Baz, Fetâvâ İslâmiyye, c: 1, Sf: 339)


Sonuç olarak;

1) "Kâbir nur namazı" isimli bir namaz yoktur. Vitirden sonra 2 rekat oturarak kılınan namaz vardır.
2) Vitirden sonra 2 rekat oturarak kılınan namazın aslı astarı vardır. Muslim, Tirmizi, İbni Mâce, Ebu Davud, Nesai, Dârimi ve diğer hadis kitablarında nakledilmiştir.
3) Bildiğim kadarıyla bu namaz hakkında bahsi geçen zikri geçen fıkıh kitabı yoktur.
4) İmam Ahmed bin Hanbel ve İmam Evzai (rahimehumallah) rivayetlerin zahirine dayanarak vitrden sonra iki rekat oturarak kılınan bu namazı mubah (yapılmaması ile yapılması aynı olan, serbest) görmüşlerdir. Bunun dışında İmam Ahmed bin Hanbel diyor ki: 'Ben bu namazı kılmam fakat kılana da mâni olmam.' ve 'İmam Malik ise bu namazı inkar etti.' (
Ebu Abdurrahman Şerefu'l-Hak Muhammed Eşref b. Emir İbn Hudayr Es-Sıddıki El-Azim Abadi, Avnu'l Mâbud Ala Suneni Ebi Davud)
5) Kadı İyad (rahimehullah) "gecenin son namazını vitir olarak kılın", "vitri sabaha yakına kadar yakınlaştırma" vb. hadisi şeriflere binaen vitrden sonra rekat oturarak namaz kılmaya dair rivayetleri reddetmektedir.
6) Bu namazın kılınması pek azdır. Sebebine gelince (Allah'u âlem) vitir namazından sonra namaz kılmanın câiz olduğunu isbat etmedir. Oturarak namaz kılmanın hikmeti ise nafile namazların oturarak kılınabilmesinin mümkün ve câiz olduğunu göstermek içindir.
 
Üst Ana Sayfa Alt