Soru Tağuta Muhakeme, Dua, Istigase, Kurban Kesme Gibi Ameller Küçük Küfür Olabilir Mi?

Abdullah el Hanbeli

İyi Bilinen Üye
Üye
Es selamu aleykum hocam,

Ben Mehmet N. Bulgan'ın İslam İtikad Esasları Üzerine Mülahazalar kitabını okuyorum. O kitabında geçmiş ulemadan nakiller getirerek örneğin duanın ve istiğasenin şirk olması için ibadeti kastetmesi gerektiğini ya da dua gibi bir ameli küfür şiarlara mesela putlara sarf etmesi gerektiğini aksi halde sadece haram olduğunu söylüyor. Bu itikadın selefin itikadına aykırı bir yönü var mı, ben duanın ve Allah'tan başkasına kurban kesmenin her durumda büyük şirk olduğunu zannederdim.

Şeyhulislam İbn Teymiyye:
''Bununla birlikte hiç kimsenin Meleklere dua etmesi, onlara istiğase yapması ve Allahu Teala'nın yapacaklarını haber verdiği şeyleri onlardan talep etmesi caiz değildir. Çünkü bu, Allahu Teala'yı bırakıp onlara ibadet etmeye ve onları Allah'a şirk koşmaya kapı aralar.'' (Bekri'ye Red/1-244)


Kurban konusuyla ilgili Süleyman bin Abdulvehhab, kardeşi Muhammed bin Abdulvehhab'a yazdığı reddiyesinde şöyle demektedir:

''(İbn Teymiyye) Allah'tan başkası adına kurban kesmeyi haramların içinde zikretmektedir, yoksa (iddia ettiğiniz gibi) küfre düşüren amellerin içinde değil! Ancak putlar veya Allah'ın dışında ibadet edilen güneş ve yıldızlar adına kesmesi durumu müstesnadır. Şeyh Takiyuddin bunu bir arsanın sınırını gösteren işaretlerinin yerlerini değiştiren ve Müslüman'a zarar veren kişinin durumunda olduğu gibi sahibi lanetlenen haramların içinde saymıştır.

Bununla ilgili birazdan sözlerini getireceğiz inşallah. Aynı şekilde ilim ehli de bunları Allah'tan başkası adına kesilenler kategorisine sokarak yenmesini nehyetmişlerdir. Bununla birlikte sahibini tekfir etmemişlerdir. Şeyh Takuyiddin (İbn Teymiyye) dedi ki: Bunlar Mekke'de bazı cahillerin yaptığı gibi cinler için kesilen kurbanlar türündendirler.

Bu sebepledir ki Nebi (sas) cinler için kesilenlerden yenmesini nehyetmiştir. Şeyh (İbn Teymiyye) sizin dediğiniz gibi ''Kim bunu yaparsa kafir olur, hatta onu tekfir etmeyen de kafir olur'' dememiştir.''


Günümüzde bu itikada sahip olan herhangi bir selefi alim var mı? Benim bildiğim her selefi alim duanın bir ibadet olduğunu her durumda büyük şirk olduğunu söylüyor.
 

Abdullah el Hanbeli

İyi Bilinen Üye
Üye
Bana Mehmet abinin dediği çok ilmî geliyor. Ona göre bazı kişiler dinin aslını yanlış şeylerle dolduruyor. Örneğin yeni müslüman olmuş olan bir müslümanın Allah'tan başkasına dua, istigase etmenin şirk olmadığını fıtratla bilmesi mümkün değildir, duayı dinin aslına sokanlar, bunu bilmeyen cahil müslümanları tekfir etmek zorunda kalıyorlar. Halbuki doğru olan dinin aslında cehaletin mazeret olmadığıdır. Yukarıda saydığım ameller, Allah'tan başka yaratan ve en mükemmel şekilde hükmeden (yani rabb) olduğuna inanmakla ve Allah'tan başkasına ibadet etmenin caiz (yani ilah) olmadığına inanmakla beraber ve küfür şiarlara tazim yapılmadığı zaman sadece haram hükmü alırlar. Bu durumda dinin aslı sadece Allahın rabbliğine, ilahlığına ve isim ve sıfatlarının eşi benzeri olmadığına itikad etmekle gerçekleşir, Allahu alem. Siz ne diyorsunuz hocam?
 
Üst Alt