Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Tasavvufcuların Kendi Batıl Davalarına Kullandıkları Bazı Rivayetler Tahkik Ve Tahriç

E Çevrimdışı

Ehli_Hadis

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Tasavvufcuların Kendi Batıl Davalarına Kullandıkları Bazı Rivayetler Tahkik ve Tahriç



1-Abdu’l Vahid b Zeyd Hasan Basri’ye batın ilmi nedir diye sordum O da şöyle dedi:Ben ilm’i batının ne olduğunu Huzeyfe b Yeman’dan sordum ve şu cevabı aldım dedi Rasülullah sallallahu aleyhi ve sellem’e batın ilminin ne olduğunu sordum O da şu cevabı aldım dedi İlmi batının ne olduğunu Cebrail’den sordum O da şu cevabı verdi Ulu ve Yüce Allah’a batın ilmini sordum O da şöyle buyurdu O benim sırrımdan bir sırdır onu kulumun kalbine yerleştirdim Yaratıklarımdan hiç biri buna vakıf olmaz.

Tasavvuf literatüründe bu rivayeti Ebu Talib el-Mekki İlm’i batından bahsederken Kelabazi ise ilimlerle ilgili bilgiler verirken zikretmiştir.Ebu Talib el-Mekki İlmu’l-kulub.s.52 Kelabazi Taaruf.s.101

Benzer bir rivayetide Deylemi Hz Aliden rivayet etmiştir Suyuti rivayet hakkında zayıf demiştir İbn Arrak İbnul Cevzi’nin el-Vahiyat adlı eserinde rivayeti Ali b Talib’ten rivayet ettiğini ve şöyle dediğini nakletmiştir Rivayet sahih olmayıp ravilerinin tamamı da maruf değillerdir. Deylemi Firdevsul-ahbar III’70 Hadis no:3922 Suyuti el-Camius-sağır II’160 Hadis no:5473 İbn Arrak Tenzihuş-şeria I’280
علم الباطن سر من أسرار الله عز وجل , و حكم من أحكام الله , يقذفه في قلوب
من يشاء من عباده " .
قال الألباني في " السلسلة الضعيفة و الموضوعة " ( 3/371 ) :
قال الذهبي في " تلخيصه " : " هذا باطل


Allame Şeyh Elbani rahımullah uydurma demiştir. Elbani Daife III’371 Hadis no:1227 Hafız İmam Zehebi rahımullah Telhis’te hadis hakkında batıl’dır demiştir.

2-Sa’id b Museyyeb’in Ebu Hüreyre’den rivayet ettiği bir hadiste Rasülullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur Gizli bir ilim vardır Allah hakkında marifet sahibi olanlardan başkası bunu bilmez Bu ilimden bahseden arfiler Allah hakkında aldanış halinden olanlardan başkası inkar etmez.

Tasavvuf literatüründe bu rivayeti Kelabazi ilimlerle ilgili bilgileri verirken Suhreverdi hallere dair bazı tasavvufi ıstılahları açıklarken Sulemi Kitabul erbain fit tasavvuf adlı eserinde İsmail Hakkı Bursevi ise marifeti anlamaktan aciz olunmasıyla ilgili olarak zikretmiştir.Kelabazi .s.101 Suhreverdi.s.396 İsmail Hakkı Bursevi Temamul Feyz s.194

Hadisi Deylemi rivayet etmiştir buradaki dipnotta isnadının zayıf olduğu belirtilmiştir.Deylemi Firdevsul-ahbar I.258 Hadis no:799

3-Kim bildiği ile amel ederse Allah Teala ona bilmediklerini de öğretir amelinde muvaffak kılar sonuçta kul cenneti hak eder Kim de bildiği ile amel etmezse bildiğinde şaşırır Allah onu amelinde muvaffak kılmaz sonuçta cehennemi hak eder.

Tasavvuf literatüründe bu rivayeti Hakim Tirmizi ve Ebu Talib el Mekki Allah’ın insana bahşettiği faydalı ilimlerden bahsederken zikretmiştir.Hakim Tirmizi Beyanul fark beynes sadr vel kalb vel fuad vel lub.s.50 Ebu Talib el-Mekki I.119

Allame Şeyh Elbani rahımullah bu rivayeti sevkeden cemaatı ve onlardan uyduran kimseyi tanımadığını belirtmiş ve uydurma olduğunu söylemiştir.Elbani Daife I.611

4-İbn Abbas’dan Rasülullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu Kırk gün süreyle Allah’a ihlas ile amel edenin hitmek pınarları kalbinden lisanına akar.

Tasavvuf literatüründe bu rivayeti İsmail Hakkı Bursevi ihlasla amel eden alimlerin marifeti anlayabileceğiyle ilgili olarak zikretmiştir.İsmail Hakkı Bursevi Temamul-feyz.s.194

İbnul-Cevzi rivayeti eserine almış sabit olmayan bu rivayetle zahid ve sufilerden bir gurubun amel ettiğini söylemiş rivayetin illetli olduğunu belirtmiştir.Allame Şeyh Elbani rahımullah rivayet hakkında zayıf’tır demiştir.İbnul Cevzi el-Mevduat III.144-145 Elbani Daife I.111-112

5-Ebu Hüreyre’den Hz Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem şöyle demiştir: Hikmet on cüzdür Dokuzu uzlet biri de susmaktır.

Suhreverdi bu manadaki bir sözü sohbet ve tesirleri bölümünde uzlet ve halvetten bahsederken zikretmiştir. Suhreverdi.age.s.329

Rivayeti İbn Ebid Dünya Ebu Nuaym Vuheyb b Verd’den Beyhaki ve İbn Adi Ebu Hüreyre’den haber vermişlerdir İbn Adi rivayette bulunan Muharrız b Harun’un munkeru’l-hadis olduğunu nakletmiştir.İbn Ebid Dünya es-Semtu ve adabul lisans.54 hadis no:36 Ebu Nuaym Hilye.VIII.153.Beyhaki ez-Zuhdul-kebir.s.95 hadis no:127 İbn Adi age.VI.442

6-Rasülullah sallallahu aleyhi ve sellem Harise’ye İmamın hakikati nedir diye sorduğu vakit O Dünyadan el etek çekince gündüzlerim susuz gecelerim uykusuz hale geldi Rabbimin arşını açıkça görür gibi oldum Birbirini ziyaret eden cennet ahli ile yekdiğerine düşman kesilen cehennem ehlini görür gibiyim demişti Harise Dünyadan el etek çekinçe Allah kalbimi nurlandırdı da daha evvel bana gaib olan hususlar gözle görülür gibi bir vaziyete geldi diye durumunu Rasülullah sallallahu aleyhi ve sellem’e haber vermişler Bunun üzerine Rasülullah sallallahu aleyhi ve sellem Bir kimse Allah’ın kalbini nurlandırdığı birini görmek isterse Harise’ye baksın buyurmuştur.

Tasavvuf literatüründe bu rivayeti Kelabazi yakin müşahade ve marifet konularını işlerken Ebu Talib el-Mekki de benzer konulardan bahsederken zikretmiştir.Kelabazi Taaruf s.15.127.141.144 Ebu Talib el-Mekki.age.I.95

Rivayeti İbn Mübarek Abdurrezzak Taberani ve Beyhaki rivayet etmiş Heysemi ise iki benzer rivayet vermekte birisinin isnadında İbn Lehi’a’nın bulunduğunu ve araştırılması gerektiğini diğerinin isnadında ise Yusuf b Atiyye’nin yer aldığını ve onunla ihticac edilmeyeceğini söylemektedir Abdurrezzak’taki rivayetin dipnotunda İbn Mübarek’in rivayetinin mu’dal olduğu belirtilmiştir Zehebi ise ravi tenkidi yaparken rivayeti iki yerde zikreder Birinde Yusuf b Atiyye’nin bulunduğunu onun zayıf bir ravi olduğu hususunda ittifak edildiğini ikinci rivayetteki Cerir b Utbe’nin ise hakkında çok konuşulduğunu ve iki batıl hadis rivayet ettiğini nakleder.Abdullah İbn Mübarek Kitabuz-zühd.s106 hadis no:114 Abdurrezzak el-Musannef XI.129 hadis no:20114 Taberani el-Mucemul-kebir III.2662-67 hadis no:3367 Beyhaki Şuabul-İman VII.362-63 hadis no:10590-10592 İbn Hibban rivayeti Ahmed b Hasan b Eban el-Mısri’nin isnadını değiştirdiği hadisleri verirken zikreder İbn Hibban Mecruhin I.150 Heysemi Mecma I.57 Zehebi Mizan IV.469 R.9877 III.27 R.5475

7-Hz Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur: Karnınızı aç bulundurunuz ihtirası terk ediniz bedeninizi çıplak bırakınız amellerinizi kısa tutunuz ciğerlerinizi susuz bırakınız dünyayı terk ediniz umulur ki bu sayede Rabbinizi kalplerinizle görürsünüz.

Tasavvuf literatüründe bu rivayeti Hucviri müşahade bahsinde zikretmiştir.Hucrivi age.s.474

Iraki aslını bulamadığını söylemektedir rivayetin bir aslı olmadığı anlaşılmaktadır.İraki age III.214 Zebidi ithaf VII.288

8-Ebu Said’den Rasülullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu Müminin firasetinden sakının Çünkü o baktığında Allah’ın nuru ile bakar.

Tasavvuf literatüründe bu rivayeti Haris el-Muhasibi Serrac ve Ebu Talib el-Mekki firaset meselesini açıklarken zikretmiştir Sulemi de Kitabul erbain fit tasavvuf adlı eserinde yer vermiştir Ebul Fadl el Makdisi sufilerin özelliklerinden bahsederken zikretmiştir Haris el-Muhasibi er-Riaye.s.98 Serrac age.s.298 Ebu Talib el-Mekki age.I.s.118-120Sehavi Tahricul erbeine fit-tasavvuf.s.133

Tirmizi’nin garib diye nitelendirdiği hadisi Ebu Nuaym Taberani ve İbn Abdilberr müşretek senedle Ebu Umame rivayetini nakletmişlerdir Buhari de hadise et-Tarihul kebir adlı eserinde yer vermiştir İbnul Cevzi’de İbn Ömer Ebu Said Ebu Umame ve Ebu Hüreyre’den olmak üzere dört ayrı nakil zikreder Zehebi ve İbnul Cevzi’nin çok zayıf ve münker diye tanıttıkları rivayet Muhammed b Kesir Amr b Kays Atiyye ve Ebu Said senediyle gelen nakildir Nştekim Tirmizinin rivayeti üçünçü ravi Amr B kays’tan itibaren Musa b Sellam tarikiyla rivayet edilmiştir.Allame Şeyh Elbani rahımullah zayıf’tır demiştir.Tirmizi 48/Tefsir 16 278 hadis no:3127 Ebu Nuaym Hilye VI 118 Taberani el-Mucemul-kebir VIII.120 hadis no:7497 İbn Abdilberr Cami’u beyanil ilm I.196 Buhari et-Tarihul-kebir IV.354 R.1529 İbnul-Cevzi el-Mevduat III.145-148 Zehebi Mizan IV.17 Elbani Daife IV.299-302 hadis no:1821 ayrıca bkz Sehavi Mekasıd s.59 hadis no:23 Şevkani Fevaid s.243 hadis no:724

9-İsa b Vakid anlatıyor Rasülullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu Yüz seksen senesi olduğu zaman size gurbeti ve dağların tepelerinde ibadete çekilmeyi helal kıldım

Eşref Ali rivayeti Evlenmeyi terk etme ve uzlet başlığı altında açıklamıştır.

Rivayeti İbnul Esir eserinde rivayet etmiştir Camıul usul’u tahkik eden Abdulkadir Arnavut bu hadisle ilgili şunları sözler:Bu hadis sahih hadislere terstir Nikahtan men eden hiçbir sahih rivayet mevcut değildir Çünkü İslam nikahla ilgili pek çok hüküm ortaya koymuş ve nikahı teşvik etmiştir.İbnul Esir Camiul-Usul XI.783 hadis no:

Kütül-kulub’da aynı hadisin değişik bir anlatım biçimi şöyledir İki yüz senesinden sonra ümmetime bekarlı helal kılınmıştır Sizden birisinin o zamanda enik yetiştirmesi çoçuk yetiştirmesinden daha hayırlıdır.Ebu Talib el-Mekki Kütül-kulub II.239

İbn Kayyım belli konulara dair sahih hadis bulunmadığına dair zikrettiği genel kaidelerin birinde bekarlığı öven hadislerin batıl olduğunu ifade eder Sehavi bu manada pek çok hadis vardır fakat hepsi de son derece zayıftır der Seğani ise uydurma olduğunu söyler İbn Kayyım el-Menarul-munif s.127 Sehavi.age 329 Sağani age.s.60 hadis no:98
 
Üst Ana Sayfa Alt