Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Alın Yazısı ve Evlilik (Hadislerle)

Ahıskalı Çevrimdışı

Ahıskalı

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Abdullah bin Ömer رضى الله عنه, Rasulullahın صلى الله عليه و سلم'in şu sözünü bize aktarıyor;

إذا أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يُخْلُقَ نَسَمَةً قَالَ مَلَكُ الْأَرْحَامِ مُعْرِّضاً: يَا رَبِّ أَذَكَرٌ أَمْ أُنْثَى؟ فَيَقْضِي اللَّهُ أَمْرَهُ ثُمَّ يَقُولُ: يَا رَبِّ أَشَقِيٌّ أَمْ سَعِيدٌ؟ فَيَقْضِي اللَّهُ أَمْرَهُ ثُمَّ يَكْتُبُ ـ بَيْنَ عَيْنَيْهِ ـ مَا هُوَ لاقٍ حَتَّى النَّكبة يُنْكَبُهَا

"Allah bir ruhu yaratmak istediği zaman ana rahminin meleği, kız mı erkek mi? diye sorunca Allah kazasını icra eder. Aynı melek said mi şaki mi? diye sorunca Allah yine kazasını icra eder. Sonra iki gözünün arasına karşılaşacakları hatta her bir musibeti tek tek yazılır." (Ta'likatu'l-Hasen Ala Sahihi İbn Hibban, Heysemi ricaline sahih dedi.)

قلت : يا رسول الله ، إني رجل شاب ، وأنا أخاف على نفسي العنت ، ولا أجد ما أتزوج به النساء ، فسكت عني ، ثم قلت مثل ذلك ، فسكت عني ثم قلت مثل ذلك ، فقال النبي صلى الله عليه وسلم : يا أبا هريرة ، جف القلم بما أنت لاق : فاختص على ذلك أو ذر

Ebu Hureyre رضى الله عنه Rasulullah'a صلى الله عليه و سلم'e; Ya Rasulallah, nefsim adına zinadan korkuyorum ve kadınlarla evlenecek mal da bulamıyorum diyince Rasulullah sustu. Yine aynı şeyi söyleyince yine sustu. Yine aynı şeyi söyleyince bu sefer Rasulullah;

"Karşılaşacaklarını (evleneceğin kadını) yazan kalemin mürekkebi kurudu. İstersen kendini hadım et istersen de bırak!"(Sahihu'l-Buhari)
 
Ahıskalı Çevrimdışı

Ahıskalı

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Birde şöyle bir hadis var İbn Batta'nın el-İbanetü'l-Kübra adlı eserinde. Gerçi senedinde zayıflık var diyorlar ama manasının sahih olduğunu kısaca ispat edelim inşaallah..

Haber şu; eserin 4. Cildinin 273. Sahifesinde geçiyor;

حَدَّثَنَا أَبُو صَالِحٍ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ ثَابِتٍ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو الْأَحْوَصِ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ كَثِيرٍ الْمِصِّيصِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا الْأَوْزَاعِيُّ، عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي عَمْرٍو الشَّيْبَانِيِّ قَالَ: " جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، ادْعُ اللَّهَ أَنْ يَرْزُقَنِي زَوْجَةً صَالِحَةً، قَالَ: فَقَالَ: «لَوْ دَعَا لَكَ جِبْرِيلُ وَمِيكَائِيلُ وَأَنَا ثَالِثُهُمَا مَا تَزَوَّجْتَ إِلَّا الَّتِي كُتِبَتْ لَكَ

Yahya bin Ebi Amr naklediyor. Rasulullah'a صلى الله عليه و سلم bir adam geldi ve dedi ki;

Ya Rasulallah! Allah'a dua et ki beni saliha zevce ile rızıklandırsın.

Bunun üzerine Rasulullah şöyle cevap verdi;

"Eğer senin için Cebrail ve Mikail olmak üzere bende üçüncüleri olarak hep birlikte dua etsek ancak sana yazılan kadınla evlenirsin."

Şimdi burada kadın rızık olarak geçiyor ve Rasululah kendisini bu konuda duadan men ediyor. Bu cümleye dikkatinizi çekerim zira sahih bir hadiste Rasulullah صلى الله عليه و سلم eşlerinden birinin yaptığı dua sebebiyle şunu söylemiştir; Bu hadisin kaynağıda Sahihu Muslim...

قدْ سَأَلْتِ اللَّهَ لِآجَالٍ مَضْرُوبَةٍ، وَأَيَّامٍ مَعْدُودَةٍ، وَأَرْزَاقٍ مَقْسُومَةٍ، لَنْ يُعَجِّلَ شيئًا قَبْلَ حِلِّهِ، أَوْ يُؤَخِّرَ شيئًا عن حِلِّهِ​

"Mühürlenmiş eceller, sayılı günler ve kısmet olunmuş rızıklar hakkında dua ettin. Allah zamanı gelmemiş hiç birşey için acele etmez ve zamanı gelmiş hiçbirşeyi de tehir etmez."

Bu hadiste de üç konuda dua etmekten men edilme söz konusu. Bunlardan biri de rızıklar.. Hatırlayın ki ilk hadiste rızık olan saliha bir zevce için dua edilmekten men olunurken bu hadiste de bu üç şey için duadan men söz konusu. Kader bağlamında düşünecek de olursak hadis mana olarak sahihtir.
 
Hicret Vakti Çevrimdışı

Hicret Vakti

Üye
İslam-TR Üyesi
Birde şöyle bir hadis var İbn Batta'nın el-İbanetü'l-Kübra adlı eserinde. Gerçi senedinde zayıflık var diyorlar ama manasının sahih olduğunu kısaca ispat edelim inşaallah..

Haber şu; eserin 4. Cildinin 273. Sahifesinde geçiyor;

حَدَّثَنَا أَبُو صَالِحٍ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ ثَابِتٍ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو الْأَحْوَصِ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ كَثِيرٍ الْمِصِّيصِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا الْأَوْزَاعِيُّ، عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي عَمْرٍو الشَّيْبَانِيِّ قَالَ: " جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، ادْعُ اللَّهَ أَنْ يَرْزُقَنِي زَوْجَةً صَالِحَةً، قَالَ: فَقَالَ: «لَوْ دَعَا لَكَ جِبْرِيلُ وَمِيكَائِيلُ وَأَنَا ثَالِثُهُمَا مَا تَزَوَّجْتَ إِلَّا الَّتِي كُتِبَتْ لَكَ

Yahya bin Ebi Amr naklediyor. Rasulullah'a صلى الله عليه و سلم bir adam geldi ve dedi ki;

Ya Rasulallah! Allah'a dua et ki beni saliha zevce ile rızıklandırsın.

Bunun üzerine Rasulullah şöyle cevap verdi;

"Eğer senin için Cebrail ve Mikail olmak üzere bende üçüncüleri olarak hep birlikte dua etsek ancak sana yazılan kadınla evlenirsin."

Şimdi burada kadın rızık olarak geçiyor ve Rasululah kendisini bu konuda duadan men ediyor. Bu cümleye dikkatinizi çekerim zira sahih bir hadiste Rasulullah صلى الله عليه و سلم eşlerinden birinin yaptığı dua sebebiyle şunu söylemiştir; Bu hadisin kaynağıda Sahihu Muslim...

قدْ سَأَلْتِ اللَّهَ لِآجَالٍ مَضْرُوبَةٍ، وَأَيَّامٍ مَعْدُودَةٍ، وَأَرْزَاقٍ مَقْسُومَةٍ، لَنْ يُعَجِّلَ شيئًا قَبْلَ حِلِّهِ، أَوْ يُؤَخِّرَ شيئًا عن حِلِّهِ​

"Mühürlenmiş eceller, sayılı günler ve kısmet olunmuş rızıklar hakkında dua ettin. Allah zamanı gelmemiş hiç birşey için acele etmez ve zamanı gelmiş hiçbirşeyi de tehir etmez."

Bu hadiste de üç konuda dua etmekten men edilme söz konusu. Bunlardan biri de rızıklar.. Hatırlayın ki ilk hadiste rızık olan saliha bir zevce için dua edilmekten men olunurken bu hadiste de bu üç şey için duadan men söz konusu. Kader bağlamında düşünecek de olursak hadis mana olarak sahihtir.
dua etmeyelim yani bu konuda değil mi?
 
Ahıskalı Çevrimdışı

Ahıskalı

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Bilmiyorum ki o kısımda benimde kafam karıştı

Ama bu hususta Allaha tevekkül etmeyi ve zamanın gelmesini sabırla beklemeyi luzumlu buluyorum kendim için hayat bana bunu öğretti diyebilirim
 
Alketa Çevrimdışı

Alketa

2024 Resmi Kitap Sponsoru
İslam-TR Üyesi
Ben bu konuyu anlamadım
Yani bir insan bu konuda kendisi icin hayirli olani istemez mi ?
Yani evlilik nasip kismet isi denir ya,nasibinde varsa evlenirsin kim oldugu bellidir ama herhalde ona gore de dua etmek de gerekmez mi
Peygamber(s.a.v) guzel ahlak ve dindar olani secin demiyor mu mesela.
 
Ahıskalı Çevrimdışı

Ahıskalı

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Anladıgım şu; Evlenecegin eş de dahil olmak üzere başa gelen veya kişiye isabet eden herşey alın yazısı...

Bununla beraber dua bağlamında bu konuyu düşünecek olursak;

Birincisi, bu ikinci mesajdaki üçüncü hadisi İbn Batta eserinde kader konusunda nakletmiş ve itiraz etmemiş demekki İbn Batta hadisin içeriğini bir itikadi mesele olarak kabul etmiş kader bağlamında.

İkincisi, üçüncü hadiste evlenilecek eş bir rızık olarak telakki edilmiş. Dördüncü hadiste rızkın değişmeyeceği herkese taksim edildiğini ve bunun değişmeyeceği ifade edilmiş. Evlenilecek eş de taksim edilen rızık dahilinde oldugu kabul edilirse;

Allahım falancayı bana eş olarak nasip et demek yersiz kalıyor. Acizane ben bu konuyu itikaden benimsedim bekleyeceğiz artık nasibimizi başka çaremiz yok zira Allah bu konuda asla acele etmeyeceğini Rasulullah sav söylüyor

Rızıkla alakalı şu çalışmam da var acizane müracaat edebileceginiz...

 
Alketa Çevrimdışı

Alketa

2024 Resmi Kitap Sponsoru
İslam-TR Üyesi
Evlilik hususu kader evvelden belli tamam.
Ama isterken falanca filanca değil de,
Ahlakli olsun vs diye de mi dua edilmiyor.
Yani Allahim rizkimizi bereketlendir derken tam olarak neyi kastediyoruz o zaman biz.

Halen oturmadi kafamda bu.
 
A Çevrimdışı

Amatullah Hanifah

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Evlilik hususu kader evvelden belli tamam.
Ama isterken falanca filanca değil de,
Ahlakli olsun vs diye de mi dua edilmiyor.
Yani Allahim rizkimizi bereketlendir derken tam olarak neyi kastediyoruz o zaman biz.

Halen oturmadi kafamda bu.
Esselamu Âleykum we Rahmatullâhi we Berekâtuh
 
Abdulmuizz Fida Çevrimiçi

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Abdullah bin Ömer رضى الله عنه, Rasulullahın صلى الله عليه و سلم'in şu sözünü bize aktarıyor;

إذا أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يُخْلُقَ نَسَمَةً قَالَ مَلَكُ الْأَرْحَامِ مُعْرِّضاً: يَا رَبِّ أَذَكَرٌ أَمْ أُنْثَى؟ فَيَقْضِي اللَّهُ أَمْرَهُ ثُمَّ يَقُولُ: يَا رَبِّ أَشَقِيٌّ أَمْ سَعِيدٌ؟ فَيَقْضِي اللَّهُ أَمْرَهُ ثُمَّ يَكْتُبُ ـ بَيْنَ عَيْنَيْهِ ـ مَا هُوَ لاقٍ حَتَّى النَّكبة يُنْكَبُهَا

"Allah bir ruhu yaratmak istediği zaman ana rahminin meleği, kız mı erkek mi? diye sorunca Allah kazasını icra eder. Aynı melek said mi şaki mi? diye sorunca Allah yine kazasını icra eder. Sonra iki gözünün arasına karşılaşacakları hatta her bir musibeti tek tek yazılır." (Ta'likatu'l-Hasen Ala Sahihi İbn Hibban, Heysemi ricaline sahih dedi.)

İbn Hibban.jpg
 
عبد الرحمن Çevrimdışı

عبد الرحمن

قُل آمَنتُ بِاللهِ ثُمَّ استَقِم
İslam-TR Üyesi
Rasululah kendisini bu konuda duadan men ediyor.

Allahım falancayı bana eş olarak nasip et demek yersiz kalıyor.

Böyle demek isabetli değil akhi, hadisin hiç bir yerinde Allah Resulü s.a.v. dua etmekten men etmiyor. Ebu Hureyre r.a. Peygamber efendimizin Allah indindeki kadrü menzilesine dayanarak ondan ısrarla dua etmesini talep ediyor. Muhtemelen nebevi duanın anında etki edip isteğini yerine getireceğini tahmin ediyor. Bunun üzerine Allah Resulü o bizzat dua etse bile Ebu Hureyre r.a.'nın kaderini değiştiremeyeceğini ifade ediyor.

Dua etmek ibadettir. Allah duamızı amaçlarımıza isteklerimize vesile takdir etmiş olabilir. Bu biz bilemesek de onun ilminde saklıdır. Neyi vesile takdir ettiğini bilmediğimiz için tüm vesileleri aramamız gerekir. Dua da meşru ve şeran övülmüş bir vesiledir.
Bu genel olarak amel etmekten, çalışmaktan farksızdır. Halbuki emeklerimizin neticesi, ve uhrevi durumumuz da takdir edilmiştir. Buna rağmen yine bu konuda da Resulullah: "amel edin, herkese yaratıldığı iş kolaylaştırılmıştır" demiştir.

Buna bir örnek: rızık mukadder olduğu halde Allah Resulü fakirlikten korunmak için dua etmiştir. Aşağıda bazı hadisler (İslamweb'den alıntı)
وكان يقول: اللهم انى أعوذ بك من الفقر والقلة والذلة، وأعوذ بك أن أظلم أو أظلم،ويأمر بذلك. رواه الإمام أحمد وغيره.
وورد عنه صلى الله عليه وسلم: اللهم رب السماوات ورب الأرض ورب العرش العظيم، ربنا ورب كل شيء، فالق الحب والنوى ومنزل التوراة والإنجيل والفرقان، أعوذ بك من شر كل شيء أنت آخذ بناصيته، اللهم أنت الأول فليس قبلك شيء وأنت الآخر فليس بعدك شيء، وأنت الظاهر فليس فوقك شيء، وأنت الباطن فليس دونك. شيء اقض عنا الدين وأغننا من الفقر. رواه مسلم.
وقال ابن حبان في صحيحه : ذكر الأمر بسؤال المرء ربه جل وعلا قضاء دينه وغناه من الفقر: ثم ذكر بسنده عن أبي هريرة قال : جاءت فاطمة إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم تسأله خادما فقال لها قولي: اللهم رب السماوات السبع ورب العرش العظيم ربنا ورب كل شيء أنت الظاهر فليس فوقك شيء، وأنت الباطن فليس دونك شيء، منزل التوراة والإنجيل والفرقان فالق الحب والنوى، أعوذ بك من شر كل شيء أنت آخذ بناصيته أنت الأول فليس قبلك شيء، وأنت الآخر فليس بعدك شيء. اقض عنا الدين واغننا من الفقر.
وروى أبو داود عن أبي سعيد الخدري قال: دخل رسول الله صلى الله عليه وسلم المسجد ذات يوم، فإذا برجل من الأنصار يقال له أبو أمامة، فقال: يا أبا أمامة مالي أراك جالساً في المسجد في غير وقت الصلاة؟ قال: هموم لزمتني وديون يا رسول الله، فقال: أفلا أعلمك كلاماً إذا قلته أذهب الله همك وقضى عنك دينك؟ قلت: بلى يا رسول الله، قال: قل إذا أصبحت وإذا أمسيت: اللهم إني أعوذ بك من الهم والحزن، وأعوذ بك من العجز والكسل، وأعوذ بك من الجبن والبخل، وأعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال. قال: فقلت ذلك، فأذهب الله تعالى همي وغمي وقضى ديني.

Maliki alim Muhammed Mevlud eş Şankiti Muharremat el Lisan isimli kasidesinde dua hakkında şu beyitleri bestelemiş:

58. كَذَاالدُّعَاِ بمَاِ لَمعْنَاهُ جَِهلْ
أَوْ طَاِلًبا مَّا شَرْعًا اوْ عَقْلًا حُظِلْ
Manasını bilmediği duayı etmek aynı şekilde (kötü bir edeptir)
Veya şeran yada aklen yasak olan bir şeyi duada istemek

59.
وَطَاِلعِ ابْنَ الشَّاطِ وَالْقَرَافِي
ِلطلَبِ الْمُحَالِ فِي الْأَعْرَافِ
İbn eş Şat ve Karafi
adeten (bilimsel olarak) mümkün olmayan bir şeyi istemeyi de kerih görmüşlerdir.

Şeran= haram bir şey istemek
aklen= mantıken mümkün olmayan bir şey
adeten=bilimsel olarak mümkün olmayan (ekin ekmeden biçebilmeyi istemek gibi)
 
Son düzenleme:
Üst Ana Sayfa Alt