E
Çevrimdışı
Selamun Aleykum,
Ebu Hanife,İmam Malik ve Ahmed b. Hanbel gibi alimlerin Allah'ın el, yüz, istiva gibi sıfatlarını te'vil etmediklerini okumuştum.
Te'vil edenlerin bu gibi sıfatları ta'til riskinden dolayı galiba. Fakat İbni Abbas(r.a) bir çok sıfatı te'vil etmiştir. Hatta Ahmed b. Hanbel de bazı sıfatları te'vil etmiştir :
Imam Gazall (r.a.), Ahmed b. Hanbel’in aşağıdaki üç hadis hakkında tevili kabul ettiğini
nakletmiştir.
1 . Hz. Peygamber (s.a.v.)’in: “Haceru’l Esved Allah’ın yeryüzündeki sağ yanıdır” sözü.
2. Hz. Peygamber (s.a.v.)’in: “Ben sağ yönden Rahmanın nefesini görüyorum/hissediyorum” sözü.
3. Rasulullah (s.a.v.)’ın Allah Azze ve Celle’den hikaye ettiği: “Ben, beni zikredenin yanında oturmaktayım” sözü.
Dördüncüsü: Rivayet edilir ki Mu’tezlle mezhebi Kur’an’ın mahluk olduğu konusunda Hz. Peygamber (s.a.v.)’ den rivayet edilen ” Bakara ve Al-i Imran sureleri kıyamet gününde
sanki iki bulut gibi gelirler” hadisine tutundular.
Bu hadise dayanarak Kur’an’ın mahluk olduğunu iddia ettiler.
Ahmed b. Hanbel bu hadis hakkında şöyle der: “Yani okuyanın sevabı gelir.”
Açıkça bu hadisin tevil edilmesine ihtiyaç vardır.
Beşincisi: Hz. Peygamber’in (s.a.v.)’in “Sıla-i rahim, Rahmanın her iki yanına bağlıdır. Allah Sübhanehu Teala şöyle söyler: ‘Sana ulaşana ben de ulaşırım”‘ sözü.
Bu hadisin de tevil edilmesi gereklidir.
Altıncısı: Hz. Peygamber’in şu sözü: “Mescitler cildin ateşten uzaklaştığı gibi tükiirükten uzaklaşırlar.”
Bu hadisin de tevil edilmesi gerekir.
Yedincisi: Hz. Peygamber şöyle dedi: “Mü’minin kalbi Rahmanın iki parmağı arasındadır.”
Bu hadisin de tevil edilmesi gerekir. Çünkü bizler zorunlu olarak biliriz ki göğsümüzde,
kalplerimizi tutan iki parmak yoktur.
.....
İmam İbni Kesirin(r.a) “El Bidaye ven Nihaye” isimli kitabinin 10-cu cildinin
327-ci sayfasında şu sözler geçiyor:
“Imam Beyhaki “Menaki bu Ahmedde”, Hakimden, O Amr bin Semmaktan,O da Hanbel Ibnu Ishaktan(Ahme bin Hanbelin Kardeşi oğlu) rivayet etmişdir ki; Ahmed Ibni Hanbel “Rabbin geldi”(Fecr 22) ayetini “Rabbinin sevabi geldi” şeklinde tevil etmişdir.
Sonra Beyhaki şöyle demiştir: Bu üzerinde toz bulunmayan, sağlam bir isnaddir”....
Buna göre
1-Allah 'ın sıfatlarını te'vil etmek ilimle alakalı bir şey midir?
2-Bütün te'viller batıl mıdır?
3-Eğet batıl olmayan te'vil varsa istiva ' yı te'vil eden alimler var mıdır?
4- "(Ya Rabbî, İbni Abbas’ı fakih kıl ve ona Kur’anın tevil ilmini öğret!) [Buharî] " Hadisi sahih midir?
Allah razı olsun
Ebu Hanife,İmam Malik ve Ahmed b. Hanbel gibi alimlerin Allah'ın el, yüz, istiva gibi sıfatlarını te'vil etmediklerini okumuştum.
Te'vil edenlerin bu gibi sıfatları ta'til riskinden dolayı galiba. Fakat İbni Abbas(r.a) bir çok sıfatı te'vil etmiştir. Hatta Ahmed b. Hanbel de bazı sıfatları te'vil etmiştir :
Imam Gazall (r.a.), Ahmed b. Hanbel’in aşağıdaki üç hadis hakkında tevili kabul ettiğini
nakletmiştir.
1 . Hz. Peygamber (s.a.v.)’in: “Haceru’l Esved Allah’ın yeryüzündeki sağ yanıdır” sözü.
2. Hz. Peygamber (s.a.v.)’in: “Ben sağ yönden Rahmanın nefesini görüyorum/hissediyorum” sözü.
3. Rasulullah (s.a.v.)’ın Allah Azze ve Celle’den hikaye ettiği: “Ben, beni zikredenin yanında oturmaktayım” sözü.
Dördüncüsü: Rivayet edilir ki Mu’tezlle mezhebi Kur’an’ın mahluk olduğu konusunda Hz. Peygamber (s.a.v.)’ den rivayet edilen ” Bakara ve Al-i Imran sureleri kıyamet gününde
sanki iki bulut gibi gelirler” hadisine tutundular.
Bu hadise dayanarak Kur’an’ın mahluk olduğunu iddia ettiler.
Ahmed b. Hanbel bu hadis hakkında şöyle der: “Yani okuyanın sevabı gelir.”
Açıkça bu hadisin tevil edilmesine ihtiyaç vardır.
Beşincisi: Hz. Peygamber’in (s.a.v.)’in “Sıla-i rahim, Rahmanın her iki yanına bağlıdır. Allah Sübhanehu Teala şöyle söyler: ‘Sana ulaşana ben de ulaşırım”‘ sözü.
Bu hadisin de tevil edilmesi gereklidir.
Altıncısı: Hz. Peygamber’in şu sözü: “Mescitler cildin ateşten uzaklaştığı gibi tükiirükten uzaklaşırlar.”
Bu hadisin de tevil edilmesi gerekir.
Yedincisi: Hz. Peygamber şöyle dedi: “Mü’minin kalbi Rahmanın iki parmağı arasındadır.”
Bu hadisin de tevil edilmesi gerekir. Çünkü bizler zorunlu olarak biliriz ki göğsümüzde,
kalplerimizi tutan iki parmak yoktur.
.....
İmam İbni Kesirin(r.a) “El Bidaye ven Nihaye” isimli kitabinin 10-cu cildinin
327-ci sayfasında şu sözler geçiyor:
“Imam Beyhaki “Menaki bu Ahmedde”, Hakimden, O Amr bin Semmaktan,O da Hanbel Ibnu Ishaktan(Ahme bin Hanbelin Kardeşi oğlu) rivayet etmişdir ki; Ahmed Ibni Hanbel “Rabbin geldi”(Fecr 22) ayetini “Rabbinin sevabi geldi” şeklinde tevil etmişdir.
Sonra Beyhaki şöyle demiştir: Bu üzerinde toz bulunmayan, sağlam bir isnaddir”....
Buna göre
1-Allah 'ın sıfatlarını te'vil etmek ilimle alakalı bir şey midir?
2-Bütün te'viller batıl mıdır?
3-Eğet batıl olmayan te'vil varsa istiva ' yı te'vil eden alimler var mıdır?
4- "(Ya Rabbî, İbni Abbas’ı fakih kıl ve ona Kur’anın tevil ilmini öğret!) [Buharî] " Hadisi sahih midir?
Allah razı olsun
Moderatör tarafında düzenlendi: