AŞURE NİN YAPILIŞI
Akşamdan buğday , fasulye , nohut ayıklanır,yıkanır.Hepsi ayrı kaplara üzerlerini 2 parmak boyu geçecek kadar ılık su ile ıslatılıp sabaha kadar bekletilir.Buğday , pirinç, portakal kabuğu birlikte haşlanır. AŞURE TENCERESİNE ATILIR. Nohut ve fasulye de ayrı ayrı haşlanıp tencereye atılır.
Birlikte bir süre daha kaynatılır(isteğe göre, az pişmiş mi seversiniz, çok pişmiş mi).
Kaynatma işlemi arasın da ; üzüm,incir,kayısı, ,sakız,çam fıstığı,kuş üzümü, şeker,erik kurusu ilave edilip sık sık karıştırılır.
İstenilen kıvama gelmek üzere iken için;, gülsuyu,vanilya,karanfil,ceviz içi , konup
10 dakika daha kaynatılıp ateşten alınır.
Kâselere boşaltılıp,aşurenin üzeri ceviz, fındık,Hindistan cevizi,tozantep fıstığı,nar taneleri,tarçın,yeni bahar ile süslenir.
Y U K A R D A K İ T A R İ F E G Ö R E A Ş U R E D E K U L L A N I L A C A K MALZEMELER
-3 Su bardağı aşurelik buğday 2-3 avuç ceviz içi
-Yarım su bardağı pirinç 2-3 avuç fındık içi
-yarım su bardağı fasulye 3 çorba kaşığı toz antep fıstığı
-yarım su bardağı nohut 1 tane mesteki sakızı
-3 su bardağı kuru üzüm 5-6 su bardağı toz şeker
-5-6 tane doğranmış incir azıcık yeni bahar
-2-3 dilim doğranmış portakal kabuğu azıcık toz tarçın
-10 tane kayısı azıcık toz karanfil
-10 tane kuru erik 2 çorba kaşığı Hindistan cevizi
-1 paket vanilya bir avuç nar tanesi
NOT:Malzemeler isteğe göre iki-üç katına çıkartılır
AŞURENİN TARİHÇESİ
İnsanların beslenme alışkanlıkları; yaşadıkları zaman, yer, coğrafi koşullar, ekonomik durum ve dini inanış gibi bazı nedenlerden etkilenmektedir.Aşure bir yemek değil bir tatlı çeşidi dir. Aşure kelimesinin aslı “âşûrâ”dır. Kameri takvimine göre kurban bayramından sonraki ay olan muharrem ayının onuncu günüdür
2009 yılında 26 Aralık gününe rastlar-ki bir önceki gece; aşure gecesi, cumartesi günü de aşure günüdür..
Bu günün bir öncesi ve bir sonrasına gelen iki gün oruç tutulması sünnettir.
Aşure günü oruç tutmak dinimizce yasaktır
Bir gün evvel ve bir gün sonra tutulan oruç,meleklerin ,peygamberlerin , şehitlerin ve Salihlerin ibadetleri gibi sevap kazanır.
Hadisi şeriflere göre; tavsiyeler aşağıda açıklamıştır.
O gün akrabaları ziyaret etmek, ilim veya zikir yapılan yerde bulunmak, sadaka vermek, çok selam vermek, çoluk çocuğu sevindirmek, o gün eve ufak-tefek erzak almak, bol- bol dua etmek,kuşluk vaktinde iki-öğle ile ikindi vakitleri arasında dört rekat namazı bu gün için kılmak , ”lâ havle ve lâ kuvvete illâ billâhil-aliyyil-aziym” duasını ümmeti-Muhammed in selameti ve kurtulması için okumak ve aşure gününe gusül abdesti alarak başlamak.
Aşurenin dinsel niteliğine ilişkin halk arasın da rivayetler şunlardır;
----Yerlerin ve göklerin bu günde yaratıldığına inanılması
----Hz Yunus un balığın karnından çıkması
----Hz Eyyyub un hastalıklardan kurulması
----Hz İdris in göğe çıkması
----Hz Musa nın Kızıldeniz i geçmesi ve firavunlara helak olması,sonradan da kurtulması
----Hz İsa nın doğumu, Ölümden kurtulup diri olarak göğe çıkması
----Kıyametin bu gün kopacağına inanılması
----Hz. Âdem in tövbesinin kabul edildiği gün
----Hz İbrahim in ateşte yanmaktan kurtulduğu gün
----Hz Yakup un oğlu Yusuf a kavuştuğu gün
----Hz Nuh un gemisinin tufandan kurtulup suların çekildiğin de Cudi dağına oturduğu gün. Yine bu inanışa göre Hz.Nuh gemide kalan erzakların hepsini karıştırıp sulu bir yiyecek pişirilmesini söylemiş.Tufandan kurtulanlar da içtikleri bu tatlı çorba ile bayram etmişler.O günün anısına da bu tatlı çorbanın yapımına devam edilmiştir.
----Hz Hüseyin in Kerbele da Muharrem ayının onuncu günü şehit edilmesi ve onunla beraber burada ölenlerin hatırası , ruhları için pişirilip dağıtılır olmuş.
----Müslümanlar arasında aşure denen çorbanın pişirilip gelen misafire ikramı komşulara dağıtılması geleneği komşuluk ilişkilerini geliştirme , hayır işlemek, hediyeleşmek, gönül almak toplumsal birlikteliği devam ettirmek için güzel bir vesile olmuştur
Trakya da inanışa göre;aşure tenceresinin kapağı 1,5 yasini şerif okunarak dua ile açılır.Kapak içine birikmiş buhar ile parmak ıslatılır, ev halkının gözlerine göz kapaklarına göz altlarına göz içlerine gelen kısımlara “besmele” ile hafifçe şifa niyetiyle sürülür.Aşure nin anlamını bilip ihlas la yemek kişiye şifa verir.
Besin değeri yüksek olan aşurenin bir pozisyonun da yaklaşık 500-600 kalori bulunmaktadır.
Az miktarda malzemenin pişirilmesine rağmen çok bereketli olan arşenin bu özelliğini pişirince ;
“aşure can a can katar pişirince bir köye yeter”
Aşık Muhlis Denizer ;ın mısraları sanırız çok iyi anlatmaktadır.
MALZEMESİ KALİTELİ OLAN VE, AŞURENİN SEVABINA İNANILARAK YİYİLECEK AŞURE VUCUDA ŞİFADIR. AŞURE ALLAH IN EMRİ DEĞİLDİR.
FARZ DEĞİLDİR.
SEVAP İŞLEMEK İÇİN FIRSATTIR..
SÜNNET TE DEĞİLDİR, AMA; PEYGAMBERİMİZİN BU GÜN İÇİN ” CÖMERT OLUN, HEDİYELEŞİN” HADİSİNİ NAZARİ DİKKATE ALMAKDA FAYDA OLACAĞI KANISINA VARILIR
Rize Kazdal camii imamı , hocamız; hacı, SABİT İSLAMOĞLU
Akşamdan buğday , fasulye , nohut ayıklanır,yıkanır.Hepsi ayrı kaplara üzerlerini 2 parmak boyu geçecek kadar ılık su ile ıslatılıp sabaha kadar bekletilir.Buğday , pirinç, portakal kabuğu birlikte haşlanır. AŞURE TENCERESİNE ATILIR. Nohut ve fasulye de ayrı ayrı haşlanıp tencereye atılır.
Birlikte bir süre daha kaynatılır(isteğe göre, az pişmiş mi seversiniz, çok pişmiş mi).
Kaynatma işlemi arasın da ; üzüm,incir,kayısı, ,sakız,çam fıstığı,kuş üzümü, şeker,erik kurusu ilave edilip sık sık karıştırılır.
İstenilen kıvama gelmek üzere iken için;, gülsuyu,vanilya,karanfil,ceviz içi , konup
10 dakika daha kaynatılıp ateşten alınır.
Kâselere boşaltılıp,aşurenin üzeri ceviz, fındık,Hindistan cevizi,tozantep fıstığı,nar taneleri,tarçın,yeni bahar ile süslenir.
Y U K A R D A K İ T A R İ F E G Ö R E A Ş U R E D E K U L L A N I L A C A K MALZEMELER
-3 Su bardağı aşurelik buğday 2-3 avuç ceviz içi
-Yarım su bardağı pirinç 2-3 avuç fındık içi
-yarım su bardağı fasulye 3 çorba kaşığı toz antep fıstığı
-yarım su bardağı nohut 1 tane mesteki sakızı
-3 su bardağı kuru üzüm 5-6 su bardağı toz şeker
-5-6 tane doğranmış incir azıcık yeni bahar
-2-3 dilim doğranmış portakal kabuğu azıcık toz tarçın
-10 tane kayısı azıcık toz karanfil
-10 tane kuru erik 2 çorba kaşığı Hindistan cevizi
-1 paket vanilya bir avuç nar tanesi
NOT:Malzemeler isteğe göre iki-üç katına çıkartılır
AŞURENİN TARİHÇESİ
İnsanların beslenme alışkanlıkları; yaşadıkları zaman, yer, coğrafi koşullar, ekonomik durum ve dini inanış gibi bazı nedenlerden etkilenmektedir.Aşure bir yemek değil bir tatlı çeşidi dir. Aşure kelimesinin aslı “âşûrâ”dır. Kameri takvimine göre kurban bayramından sonraki ay olan muharrem ayının onuncu günüdür
2009 yılında 26 Aralık gününe rastlar-ki bir önceki gece; aşure gecesi, cumartesi günü de aşure günüdür..
Bu günün bir öncesi ve bir sonrasına gelen iki gün oruç tutulması sünnettir.
Aşure günü oruç tutmak dinimizce yasaktır
Bir gün evvel ve bir gün sonra tutulan oruç,meleklerin ,peygamberlerin , şehitlerin ve Salihlerin ibadetleri gibi sevap kazanır.
Hadisi şeriflere göre; tavsiyeler aşağıda açıklamıştır.
O gün akrabaları ziyaret etmek, ilim veya zikir yapılan yerde bulunmak, sadaka vermek, çok selam vermek, çoluk çocuğu sevindirmek, o gün eve ufak-tefek erzak almak, bol- bol dua etmek,kuşluk vaktinde iki-öğle ile ikindi vakitleri arasında dört rekat namazı bu gün için kılmak , ”lâ havle ve lâ kuvvete illâ billâhil-aliyyil-aziym” duasını ümmeti-Muhammed in selameti ve kurtulması için okumak ve aşure gününe gusül abdesti alarak başlamak.
Aşurenin dinsel niteliğine ilişkin halk arasın da rivayetler şunlardır;
----Yerlerin ve göklerin bu günde yaratıldığına inanılması
----Hz Yunus un balığın karnından çıkması
----Hz Eyyyub un hastalıklardan kurulması
----Hz İdris in göğe çıkması
----Hz Musa nın Kızıldeniz i geçmesi ve firavunlara helak olması,sonradan da kurtulması
----Hz İsa nın doğumu, Ölümden kurtulup diri olarak göğe çıkması
----Kıyametin bu gün kopacağına inanılması
----Hz. Âdem in tövbesinin kabul edildiği gün
----Hz İbrahim in ateşte yanmaktan kurtulduğu gün
----Hz Yakup un oğlu Yusuf a kavuştuğu gün
----Hz Nuh un gemisinin tufandan kurtulup suların çekildiğin de Cudi dağına oturduğu gün. Yine bu inanışa göre Hz.Nuh gemide kalan erzakların hepsini karıştırıp sulu bir yiyecek pişirilmesini söylemiş.Tufandan kurtulanlar da içtikleri bu tatlı çorba ile bayram etmişler.O günün anısına da bu tatlı çorbanın yapımına devam edilmiştir.
----Hz Hüseyin in Kerbele da Muharrem ayının onuncu günü şehit edilmesi ve onunla beraber burada ölenlerin hatırası , ruhları için pişirilip dağıtılır olmuş.
----Müslümanlar arasında aşure denen çorbanın pişirilip gelen misafire ikramı komşulara dağıtılması geleneği komşuluk ilişkilerini geliştirme , hayır işlemek, hediyeleşmek, gönül almak toplumsal birlikteliği devam ettirmek için güzel bir vesile olmuştur
Trakya da inanışa göre;aşure tenceresinin kapağı 1,5 yasini şerif okunarak dua ile açılır.Kapak içine birikmiş buhar ile parmak ıslatılır, ev halkının gözlerine göz kapaklarına göz altlarına göz içlerine gelen kısımlara “besmele” ile hafifçe şifa niyetiyle sürülür.Aşure nin anlamını bilip ihlas la yemek kişiye şifa verir.
Besin değeri yüksek olan aşurenin bir pozisyonun da yaklaşık 500-600 kalori bulunmaktadır.
Az miktarda malzemenin pişirilmesine rağmen çok bereketli olan arşenin bu özelliğini pişirince ;
“aşure can a can katar pişirince bir köye yeter”
Aşık Muhlis Denizer ;ın mısraları sanırız çok iyi anlatmaktadır.
MALZEMESİ KALİTELİ OLAN VE, AŞURENİN SEVABINA İNANILARAK YİYİLECEK AŞURE VUCUDA ŞİFADIR. AŞURE ALLAH IN EMRİ DEĞİLDİR.
FARZ DEĞİLDİR.
SEVAP İŞLEMEK İÇİN FIRSATTIR..
SÜNNET TE DEĞİLDİR, AMA; PEYGAMBERİMİZİN BU GÜN İÇİN ” CÖMERT OLUN, HEDİYELEŞİN” HADİSİNİ NAZARİ DİKKATE ALMAKDA FAYDA OLACAĞI KANISINA VARILIR
Rize Kazdal camii imamı , hocamız; hacı, SABİT İSLAMOĞLU