KADININ KOCASININ YANINDAKİ DEĞERİ NE KADARDIR? ÖRNEĞİN KADIN KOCASININ KARDEŞLERİNDEN DAHA MI DEĞERLİDİR? KADININ KİME İTAAT ETMESİ GEREKİR? ACABA BU HUSUSTA KOCA KADININ ANNESİNDEN ÖNCE Mİ GELİR?
Kuran ve sünnet kocanın eşi üzerinde büyük bir hakkının olduğuna delalet eder. Kadın kocasına itaat etmekle ve onunla güzel geçinmekle emrolunmuştur. Kocaya itaat, kadının anne babasına yahut kardeşlerine itaatinden önce gelir. Hatta koca bir kadın için hem cennet ve hem de cehennemidir. Rabbimiz bu hususta şöyle buyurur: “Erkekler, kadınların koruyup kollayıcılarıdırlar. Çünkü Allah, insanların kimini kiminden üstün kılmıştır. Bir de erkekler kendi mallarından harcamakta (ve ailenin geçimini sağlamakta)dırlar.” ((Nisa, 34)
Peygamber efendimiz (s.a.v) şöyle buyurur: “Kadın, kocası olduğu halde, ancak onun izniyle nafile oruç tutması helâl olur. Yine onun izni ve müsadesi olmadan evine kocasının izin vermediği kimseleri davet etmesi helâl olmaz.” (Buhari, 4899)
Şeyh Albani bu hadis hakkında şöyle yorum yaparken şöyle demiştir: Bir kadın kocasına şehvetini gidermesi hususunda itaat etmesi gerekiyorsa evla olan bundan daha önemli konularda da kadının kocasına itaat etmesi gerekir. Örneğin: çocuklarının terbiyesi ve büyütülmesi, ailesinin güzel bir aile kılınması için gerekli olan hak ve vacipleri yerine getirmesi gerekir. (Adab Ez- Zifaf, S. 282)
Ebû Hüreyre (r.a)’dan rivayet edildiğine göre Rasulullah (s.a.v) şöyle buyurmuştur:“Bir kadın beş vakit namazını kılar, Ramazan orucunu tutar, iffetini korur, bir de kocasına itaat ederse, ona ‘Haydi, cennetin hangi kapısından istersen gir’ denilir” (Ahmed b. Hanbel, Müsned,1, 191; Elbânî, Sahîhu’t-Tergîb ve’t-terhîb,2, 411-412, 618).
-Abdullah İbnu Ebi Evfâ'nın rivayeti şöyle: "Mu'az İbnu Cebel (radıyallahu anh) Şam'dan dönmüştü, Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm)'a secde etti.
"Ey Muaz bu da ne?" diye sorunca: "Şam'a gitmiştim. Orada insanların piskopos ve patriklerine secde ettiklerini gördüm. Bunu sana yapmak, içimden geçti." dedi. Bunu işiten Efendimiz:
"Sakın bunu yapmayın. Eğer ben bir kimsenin Allah'tan başka birine secde etmesini emretseydim, kadına, kocasına secde etmesini emrederdim. Muhammed'in nefsi kudret elinde olan Zât'a yemin ederim, kadın kocasına olan hakkını eda etmedikçe Rabbine olan hakkını eda edemez. Kocası, nefsini taleb etse, kadın havid (deve semeri) üzerinde bile olsa bunu men edemez."
-Abdullah bin Mıhsan halasından şöyle rivayet etti:Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bana şöyle buyurdu:
−“Sen koca sahibi bir kimse misin?”Ben: Evet, dedim. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:“Ona nasıl davranmaktasın?” Ben: Aciz olup yerine getiremediğim işler hariç, onun isteklerini yerine getirmekten imtina etmiyorum! dedim.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:“Ondan nerede olduğuna iyi bak! Çünkü kocan senin cennetin yahut ateşindir!”(Nesei İşretü’n-Nisa 76, Hâkim 2/189, Ahmed bin Hanbel Müsned 4/341, Albani Adabu’z-Zifaf 285)
Şayet bir kadın; kocası yahut Anne ve babasına itaat hususunda bir zıtlık ile karşılaşırsa kocaya itaat öne alınır. İmam Ahmed: Annesi hasta olan ve eşi olan bir kadın hakkında şöyle demiştir: bu kadının annesine itaatinden önce kocasına itaatetmesi gerekir. Ancak bu tür hususlarda kadın kocadan izin alır. (Şeyh Münteha El İradat, 3/47)
-Aişe (r.anh) validemiz şöyle buyurur: Kadının üzerinde en büyük hak sahibi kimdir? diye sordum. Kocasıdır buyurdu. Daha sonra erkeğin üzerinde en büyük hak sahibi kimdir? diye sordum. Annesidir” buyurdu.(Hâkim, Albani Terğıb ve Terhibde 1212 zayıf demiştir. Münziri de hasen olduğunu kabul etmemiştir.)
(MERAK ETTİKLEERİMİZ KİTABINDAN ALINTIDIR)
Kuran ve sünnet kocanın eşi üzerinde büyük bir hakkının olduğuna delalet eder. Kadın kocasına itaat etmekle ve onunla güzel geçinmekle emrolunmuştur. Kocaya itaat, kadının anne babasına yahut kardeşlerine itaatinden önce gelir. Hatta koca bir kadın için hem cennet ve hem de cehennemidir. Rabbimiz bu hususta şöyle buyurur: “Erkekler, kadınların koruyup kollayıcılarıdırlar. Çünkü Allah, insanların kimini kiminden üstün kılmıştır. Bir de erkekler kendi mallarından harcamakta (ve ailenin geçimini sağlamakta)dırlar.” ((Nisa, 34)
Peygamber efendimiz (s.a.v) şöyle buyurur: “Kadın, kocası olduğu halde, ancak onun izniyle nafile oruç tutması helâl olur. Yine onun izni ve müsadesi olmadan evine kocasının izin vermediği kimseleri davet etmesi helâl olmaz.” (Buhari, 4899)
Şeyh Albani bu hadis hakkında şöyle yorum yaparken şöyle demiştir: Bir kadın kocasına şehvetini gidermesi hususunda itaat etmesi gerekiyorsa evla olan bundan daha önemli konularda da kadının kocasına itaat etmesi gerekir. Örneğin: çocuklarının terbiyesi ve büyütülmesi, ailesinin güzel bir aile kılınması için gerekli olan hak ve vacipleri yerine getirmesi gerekir. (Adab Ez- Zifaf, S. 282)
Ebû Hüreyre (r.a)’dan rivayet edildiğine göre Rasulullah (s.a.v) şöyle buyurmuştur:“Bir kadın beş vakit namazını kılar, Ramazan orucunu tutar, iffetini korur, bir de kocasına itaat ederse, ona ‘Haydi, cennetin hangi kapısından istersen gir’ denilir” (Ahmed b. Hanbel, Müsned,1, 191; Elbânî, Sahîhu’t-Tergîb ve’t-terhîb,2, 411-412, 618).
-Abdullah İbnu Ebi Evfâ'nın rivayeti şöyle: "Mu'az İbnu Cebel (radıyallahu anh) Şam'dan dönmüştü, Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm)'a secde etti.
"Ey Muaz bu da ne?" diye sorunca: "Şam'a gitmiştim. Orada insanların piskopos ve patriklerine secde ettiklerini gördüm. Bunu sana yapmak, içimden geçti." dedi. Bunu işiten Efendimiz:
"Sakın bunu yapmayın. Eğer ben bir kimsenin Allah'tan başka birine secde etmesini emretseydim, kadına, kocasına secde etmesini emrederdim. Muhammed'in nefsi kudret elinde olan Zât'a yemin ederim, kadın kocasına olan hakkını eda etmedikçe Rabbine olan hakkını eda edemez. Kocası, nefsini taleb etse, kadın havid (deve semeri) üzerinde bile olsa bunu men edemez."
-Abdullah bin Mıhsan halasından şöyle rivayet etti:Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bana şöyle buyurdu:
−“Sen koca sahibi bir kimse misin?”Ben: Evet, dedim. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:“Ona nasıl davranmaktasın?” Ben: Aciz olup yerine getiremediğim işler hariç, onun isteklerini yerine getirmekten imtina etmiyorum! dedim.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:“Ondan nerede olduğuna iyi bak! Çünkü kocan senin cennetin yahut ateşindir!”(Nesei İşretü’n-Nisa 76, Hâkim 2/189, Ahmed bin Hanbel Müsned 4/341, Albani Adabu’z-Zifaf 285)
Şayet bir kadın; kocası yahut Anne ve babasına itaat hususunda bir zıtlık ile karşılaşırsa kocaya itaat öne alınır. İmam Ahmed: Annesi hasta olan ve eşi olan bir kadın hakkında şöyle demiştir: bu kadının annesine itaatinden önce kocasına itaatetmesi gerekir. Ancak bu tür hususlarda kadın kocadan izin alır. (Şeyh Münteha El İradat, 3/47)
-Aişe (r.anh) validemiz şöyle buyurur: Kadının üzerinde en büyük hak sahibi kimdir? diye sordum. Kocasıdır buyurdu. Daha sonra erkeğin üzerinde en büyük hak sahibi kimdir? diye sordum. Annesidir” buyurdu.(Hâkim, Albani Terğıb ve Terhibde 1212 zayıf demiştir. Münziri de hasen olduğunu kabul etmemiştir.)
(MERAK ETTİKLEERİMİZ KİTABINDAN ALINTIDIR)