Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Borcu Olanın Cihada Çıkması Sonucu Şehid Olması?

Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
beyzaesranisanur;301635' Alıntı:
1 bir kişinin borcu varken cihada çıkabilirmi
2 şehid olursa bu borç nolur
C 1- Müslümanların bir kısmı tarafından düşmanın şerri def edilirse cihad farz-ı kifaye , def edilemezse farz-ı ayn olur.

Cihad Farz-ı Âyn olduğu zaman, borçlu, alacaklısından izin almadan cihada çıkar!

Farz-ı Kifâye Cihada çıkacak kişinin hemen ödenmesi gereken borcu olan kimsede farz-ı kifâye cihada gidemez. Bu hususta fakihler ittifak etmişlerdir. Fakat borcu ileri bir tarihte olan kişi ödeme yapacağı tarihten önce döneceğini umuyorsa alacaklısından izin almadan farz-ı kifaye cihada çıkabilir. Fakat borcunu ödemek için gitmeyip beklemesi daha doğrudur. (İbn Abidin, Reddu’l-Muhtar, C. III, s: 221)

Düşman İslam memleketine hucum ederse ilh…” Yani düşman İslam beldelerinden bir beldeye ansızın girerse , cihad farz-ı ayn olur . Bu hale “nefir-i amm” denilir. “İhtiyar” adlı kitabta : “Nefir-i amm ; bütün Müslümanlara muhtaç olunmasıdır” diye tarif edilmiştir.
“Bütün Müslümanların cihada çıkması ilh ….”
Yani kadınlar kocalarından , köleler efendilerinden , borçlular alacaklılarından izinsiz çıkarlar.
İmam Serahsi : “Nefir-i ammede cihad edebilecek baliğ olmayan çocukların cihada çıkıp savaşmalarında her ne kadar ana–babaları razı olmasalar bile - bir beis yoktur “ demiştir “Cihadın vacib olması için ilh…”
Yani bir kimseye cihadın vacib olması için silah kullanmaya kudretinin bulunması , erzaka ve gideceği yer sefer muddeti kadar olursa bineğe malik olması şarttır. Harb olduğunu bilmesi de şarttır. Kadihan , Kuhistani .

(İbn Abidin, Reddu'l Muhtar Ale'd Durri'l Muhtar, C: 8, sayfa 374 - 381)

C 2- Şehid olması durumunda öncelikli olarak çıktığı cihadın kara mı, deniz mi olmasına göre borcuna muamele edilir. Bunu açacak olursak;



Bize Kuteybe b. Saîd rivayet etti. (Dedi ki): Bize Leys, Saîd b, Saîd'den, o da Abdullah b. Ebî Katâde'den, o da Ebû Katâde'den, naklen rivayet etti ki, Abdullah, Ebû Katâde'yi Rasûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'den rivayet ederken dinlemiş. Peygamber (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) aralarında ayağa kalkarak onlara :
Allah yolunda cihâdla îmânın amellerin en faziletlisi olduğunu söylemiş Bunun üzerine bir adam kalkarak :
Yâ Rasûlallah, ne buyurursun, ben Allah yolunda öldürülsem günahlarım affolunur mu? demiş.
Rasûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) de ona : «Evet, ihlâsla sabrettiğin halde ileri gidib gerî dönmeyerek Allah yolunda öldürülürsen!» buyurmuş.
Sonra Rasûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) : «Nasıl dedin?» diye sormuş.
Adam: — Ne buyurursun, ben Allah yolunda öldürülürsem günahlarım affolunur mu? demiş.
Rasûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) : «Evet. İhlâsla sabrettiğin halde, ileri gidib geri dönmeyerek Allah yolunda öldürülürsen!.. Yalnız borç mustesna! Gerçekten bunu bana Cibril (aleyhisselâm) söyledi.» buyurmuşlar.
(Muslim, İmârat / emirlik, Bab 32, Hadis no: 118 (1885)





_ Ebi Umâme (Radıyallâhu anh)'den; Şöyle demiştir:
Ben, Rasûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'i şöyle buyururken işittim:
-Deniz (savaşı) şehidi (sevab bakımından) iki kara (savaşı) şehidinin mislidir. Ve deniz (savaşın)da başı dönen (gazi), kara (savaşın) da kanı içinde kıvranan kimse gibidir. Denizin iki dalgası arasındaki mesafe (yi kateden gazi) de Allah'a ibâdet (yolun) da dünyayı (bir baştan bir başa) kateden kimse gibidir. Şubhesiz Allah (Azze ve Celle), ruhları almak görevini ölüm meleğine vermiştir. Ancak deniz şehidini bu hükmün dışında tutmuştur. Çünkü deniz şehidlerinin ruhlarım bizzat Allah alır. Ve Allah, kara şehidinin bütün günahlarını bağışlar, yalnız borç (unu ödememe) günahım bağışlamaz. Deniz şehidinin de tüm günahlarını ve borç (unu ödememe) günahını bağışlar.»"

(İbn Mâce, Cihad, Bab 10, Hadis no : 2778)

İzahı

Kara şehidinin kullara âit borcunu ödememesi günahının bağışlanmadığına, fakat deniz şehidinin bu tür günahı dâhil tüm günahlarının bağışlandığına delâlet eder.
Sindi'nin dediği gibi açık olan hüküm şudur ki, kişi kul borcunu ödemeye güçlü olup durumu buna musâid olduğuna rağmen borcunu ödememesi günahtır. Hadîsten bu mânanın kasdedildiği umulur.
Sindî'nin beyânına göre; Suyûtî, Tirmizi' nin haşiyesinde bâzı ilim adamlarından şunu nakletmektedir:
Bu hadis, yâni Ebû Umâme'nin hadisi kul haklarının bağışlanmayacağına dikkatları çekmektedir. Çünkü kul hakları çekişme ve sıkıştırma konusudur. İlgili hak sahibleri dâvâcı durumundadır. Bu hadîsin günah sayılan borçlar mânâsına yorumlanması mümkündür. Bu nevi borçlar, gayri meşru yollarla zimmete geçirilmiş borçlardır. Meselâ dolandırıcılık, hırsızlık, gasb gibi yollarla tecâvüz edilen kul hakkı bu nevî borçlardandır. Keza ödememek niyet ve kararıyla alınan borçlar da böyledir. Fakat meşru yollarla alınan borçlar ise bu yoruma göre söz konusu edilmemiş olur. Artık bu nevî borcu bulunan kara şehidi veya diğer müslümanların bundan dolayı muâhaza edilip edilmiyeceği belirtilmemiş olur. Allah dilerse alacaklıların alacaklarını kendi hazînesinden ödemek suretiyle borçluları kurtarır.
Deniz şehidinin kullara olan borcunun da bağışlandığına dâir bu hadîs, alacaklı durumundaki kimselerin haklarının zayi edileceği mânâsını taşımaz. Böyle bir şey hatıra da gelmemelidir. Çünkü Allah hiç bir. kuluna zulüm etmez. Şu halde Allah. Teâlâ, deniz şehidinin kullara olan borcunu bağışlayınca alacaklılara kendi hazînesinden haklarını öder ve böylece şehidi de borçlu durumundan kurtarır.


Genel olarak şehidin kul haklarından dolayı sorguya çekilip çekilmeyeceği konusunda âlimler arasında farklı görüşler vardır. Şunu unutmamak gerekir ki, avfetmek Allah için çok kolaydır. Yeter ki O'nun rızasını kazanmış olalım. Mahşerde kul hakkına muhatab olan bir kişiyi, alacaklısıyla barıştırıp (köşkler vererek) ikisini birlikte –el ele tutuşturup- cennete koyduğuna dair rivâyetler de mevcuttur.


İlgili Konu :

Kafirin Kul Hakkı ve Kul Hakkının Çeşitleri?

https://www.islam-tr.org/konu/kafirin-kul-hakki-ve-kul-hakkinin-cesitleri.23968/
 
Üst Ana Sayfa Alt