SORU :
13. (2428)- Ebû Katâde (radıyallâhu anh) anlatıyor:
"Rasûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) Cumua günü hariç, gün ortasında (nısfu'nnehâr) namaz kılmayı mekruh addederdi ve derdi ki: "Cehennem, Cumua dışında (her gün o vakitte) coşturulur."
(Ebû Dâvud, Salât 223, (1083); Kutub-i Sitte)
Ebu Davud’un bizzat kendisi,“bu rivayetin mursel/munkatı’ olduğunu” belirtmek suretiyle zayıf olduğuna hükmetmiştir. Elbânî de bu rivayetin zayıf olduğunu belirtmiştir. (Elbanî, Sahih ve Daifu suneni Ebu Davud, 1/ 2)
Hafız Zeynu’l-Iraki de Ebu Davud’un “bu hadisin munkatı olduğunu söylediğin” belitmek suretiyle rivayetin zayıf olduğuna işaret etmiştir. (Irakî, Tahricu ahadisi’l-İhya, -İhya ile birlikte-, 1/179)
Nesaî, “zeval vaktinde namaz kılmanın mekruh olduğunu, çünkü o vakitte cehennemin daha fazla tutuşturulacağını” ifade eden hadis rivayetinde “Cumua hariç” gibi bir istisna kaydetmemesi de Ebu Davud’un ilgili hadis rivayetinin zayıf olduğunun ayrı bir delilidir. (Nesaî, Mevakit, 40)
Açıklama:
Cehennemin coşturulması, mahiyeti bilinmeyen bir ifadedir, gayb alemiyle ilgilidir. Lugat olarak, yakılması, sıcaklığının artıp kabarması mânasına gelir. Hattâbî der ki: "Cehennemin coşturulması, şeytanın iki boynuzu gibi bir kısım şer'î tabirler vardır ki, bunlarla ifade edilen gerçeği sadece Şârî bilir. Bize, bunları tasdik gerekir. Ayrıca, sıhhati kesinleşince te' vili hususunda cur'et etmeyib tevakkuf etmeli ve mucibiyle amel etmeliyiz."
Hadis, Cumua günü, cehennem nısfu'nnehâr denen öğle vaktinde coşturulmadığı için namaz kılınabileceğini ifade etmektedir. Bunu takviye eden başka rivayetlere de dayanan bir kısım ulema -ki Şâfiî Rahimehullah bunlardan biridir- güneşin tepe noktasında bulunduğu sırada söz konusu olan kerâhetten Cumua gününü istisna etmişlerdir.
"Cehennem, Cuma dışında (her öğlen vakti) Ateşi Coşturulur Hadisin sıhhati Nedir?
ـ13ـ وعن أبى قَتادَة رَضِيَ اللّهُ عَنْه :
أنّ رسولَ اللّهِ # كَانَ يَكْرَهُ الصَّةَ نِصْفِ النّهَارِ إَّ يَوْمَ الجُمُعَةِ، وقالَ
إنّ جَهَنَّمَ تُسْجَرُ إَّ يَوْمَ الجُمُعَةِ
أنّ رسولَ اللّهِ # كَانَ يَكْرَهُ الصَّةَ نِصْفِ النّهَارِ إَّ يَوْمَ الجُمُعَةِ، وقالَ
إنّ جَهَنَّمَ تُسْجَرُ إَّ يَوْمَ الجُمُعَةِ
13. (2428)- Ebû Katâde (radıyallâhu anh) anlatıyor:
"Rasûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) Cumua günü hariç, gün ortasında (nısfu'nnehâr) namaz kılmayı mekruh addederdi ve derdi ki: "Cehennem, Cumua dışında (her gün o vakitte) coşturulur."
(Ebû Dâvud, Salât 223, (1083); Kutub-i Sitte)
Ebu Davud’un bizzat kendisi,“bu rivayetin mursel/munkatı’ olduğunu” belirtmek suretiyle zayıf olduğuna hükmetmiştir. Elbânî de bu rivayetin zayıf olduğunu belirtmiştir. (Elbanî, Sahih ve Daifu suneni Ebu Davud, 1/ 2)
Hafız Zeynu’l-Iraki de Ebu Davud’un “bu hadisin munkatı olduğunu söylediğin” belitmek suretiyle rivayetin zayıf olduğuna işaret etmiştir. (Irakî, Tahricu ahadisi’l-İhya, -İhya ile birlikte-, 1/179)
Nesaî, “zeval vaktinde namaz kılmanın mekruh olduğunu, çünkü o vakitte cehennemin daha fazla tutuşturulacağını” ifade eden hadis rivayetinde “Cumua hariç” gibi bir istisna kaydetmemesi de Ebu Davud’un ilgili hadis rivayetinin zayıf olduğunun ayrı bir delilidir. (Nesaî, Mevakit, 40)
Açıklama:
Cehennemin coşturulması, mahiyeti bilinmeyen bir ifadedir, gayb alemiyle ilgilidir. Lugat olarak, yakılması, sıcaklığının artıp kabarması mânasına gelir. Hattâbî der ki: "Cehennemin coşturulması, şeytanın iki boynuzu gibi bir kısım şer'î tabirler vardır ki, bunlarla ifade edilen gerçeği sadece Şârî bilir. Bize, bunları tasdik gerekir. Ayrıca, sıhhati kesinleşince te' vili hususunda cur'et etmeyib tevakkuf etmeli ve mucibiyle amel etmeliyiz."
Hadis, Cumua günü, cehennem nısfu'nnehâr denen öğle vaktinde coşturulmadığı için namaz kılınabileceğini ifade etmektedir. Bunu takviye eden başka rivayetlere de dayanan bir kısım ulema -ki Şâfiî Rahimehullah bunlardan biridir- güneşin tepe noktasında bulunduğu sırada söz konusu olan kerâhetten Cumua gününü istisna etmişlerdir.