Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Cuma Namazında En Az Cemaat Sayısı Nedir? Fitne Durumunda Farklı Mezhebi Taklid?

I Çevrimdışı

islam savaşçısı

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Es selamu aleykum ve rahmetullah,

İki sorum olacak inşaALLAH.

1. Cuma namazı için cemaatte kaç kişinin hazır bulunması gerekir? Herhangi bir mezhebe göre değil sahih delillere göre kaçtır?
2. İmam selefi ise ama cemaat hanefi ise imam fitne çıkmaması için hanefi mezhebini taklit edebilir mi?

ALLAH(s.v.t.) razı olsun.
 
Abdulmuizz Fida Çevrimiçi

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
islam savaşçısı;316746' Alıntı:
Es selamu aleykum ve rahmetullah,

İki sorum olacak inşaALLAH.

1. Cuma namazı için cemaatte kaç kişinin hazır bulunması gerekir? Herhangi bir mezhebe göre değil sahih delillere göre kaçtır?
2. İmam selefi ise ama cemaat hanefi ise imam fitne çıkmaması için hanefi mezhebini taklit edebilir mi?

ALLAH(s.v.t.) razı olsun.
Âleykum selam we rahmetullahi we berakatuhu;

1- Sahih deliller sebebiyle mezhebler vardır.

Abdurrahman b. Ka'b b. Malik, babası gözlerini kaybedince onun elinden tutup (cami ve cemaate götürmekte) rehberlik ederdi. Babasından şöyle rivayet etmiştir:
"Babam, cuma günü ezan okununca Es'ad b, Zurâra'yi rahmet ile anardı. Ona: Babacığım, ezanı işitince Es'ad b. Zurâre'yi rahmet ile anıyorsun, neden? diye sorduğum zaman bana şu cevabı verdi:
"Çünkü bizi (cumua için) ilk olarak Naki'de Beni Beyza Harresi olan Hezmi'n-i Sebite de toplayan odur."
Kendisine: "O gün kaç kişi idiniz?" diye sorduğumda ise ;
Şu cevabı verdi: "Kırk adam idik."


Rasulullah (s.a.v.) Efendimiz Medine'ye henüz gelmeden, Medine'deki müslümanlara cumua namazını ilk kıldıran kişi, Es'ad b. Zurâre'dir.

İbn Abbas (r.anhuma) diyor ki:
"
Rasulullah (s.a.v.) Efendimizin mescidinde kılınan cumadan sonra ilk kılınan Cumua namazı, Bahrayn'de Cunasi Karye’sinde (köyünde) Abdulkays mescidinde gerçekleşmiştir."
(Buhari, Cumua, 11)


Fakih Muctehidlerin İstidlal Ve İhticacları

Hanefilere göre:
Cumuanın sahih olabilmesi için cemaat şarttır ve onların da imamdan başka en az 3 veya iki kişi olması; aynı zamanda hutbeye hazır bulunması gerekir.
Bunun gibi o üç veya iki kişiden oluşan cemaatin erkek olması şarttır, isterse o erkekler köle veya hasta veya misafir olsunlar fark etmez.

İmam Ebû Yusuf’a göre imamdan başka en az 2 kişi olması da yeterlidir.

Şafii, Hanbeli ve İshak'a göre:
İmamla birlikte en az 40 kişi olması, bunların da hür, erkek mukellef, eyleşik bulunması gerekir. Zira köle, kadın, çocuk ve misafirle cuma cemaatinin oluşması caiz değildir.
Ayrıca kırk kişinin en az birinci rek'ati imamla kılması gerekir.

Bunlar Dârakutnî ve Beyhakî'nin Câbir'den rivayet ettikleri "
Her kırk ve daha fazlasına cuma kurban ve bayram namazı vardır" hadisi ile, Beyhakî'nin İbn Mes'ud'dan rivayet ettiği "Rasûlullah bizi cumuada topladı, en son gelen ben oldum ve biz kırk kişi idik" hadisidir.
Ancak bunların her ikisi de istidlal açısından mahzurlu görülmüştür. Birincisi senedindeki, Abdulaziz b. Abdirrahman'dan dolayı zayıf sayılır.
Bu zat hakkında Ahmed b. Hanbel: "Hadislerine, yaian veya mevzu damgası vurulur", Nesâî, "sika değildir"; Dârakutnî, "hadisi munkerdir" demişlerdir. İbn Hıbbân bu zâtın rivayetini huccet saymazdı. Beyhakî ise, bu hadis hakkında "bu gibi hadisler huccet olmaz" der.
İkinci hadis ise, bir hükmü değil bir vakıayı ortaya koymaktadır. İbn Mes'ud'un oraya enson gelmesi ve onunla birlikte cemaatin kırka baliğ olması cumanın sıhhati için bu sayının gerekli olduğunu göstermez.


Ömer b. Abdilaziz ve Ahmed b. Hanbel'den bir rivayete göre, cemaat en azından 50 kişi olmalıdır.

İbn Hazm, imamdan başka 1 kişinin kâfi olduğunu söylemiş,
Mâzirî ise, 80 kişiyi şart koşmuştur.


Şevkânî bu görüşlerle ilgili olarak şöyle der:
"Bunlardan, bir kişi ile cumuayı caiz görmenin dayanağı olmadığı gibi, cemaat için sekseni, dokuzu veya yediyi şart koşmanın da dayanağı yoktur. Ama iki kişi ile sahih olduğunu söyleyenler, adedin hadis ve icma ile vâcib oluşunu delil göstermişlerdir. Ayrıca cumua için belirli bir adedin şart olduğuna dâir bir delil sabit olmamıştır. Diğer namazlarda iki kişi ile cemaat sahihtir. Cumua ile diğer namazlardaki cemaat arasında da fark yoktur..."
Şevkânî bunları söyledikten sonra, cumua için belirli bir adedi emreden bir nass olmadığına göre, cumua namazının da diğer cemaatlerde olduğu gibi iki kişi ile sahih olduğu görüşünü benimsediğini ortaya koymaktadır.


Hatta bazı eserlerde daha da ileri gidilerek cumua namazının diğer namazlardan farkının olmadığı dolayısıyla cumua için şart koşulan devlet başkanı, şehir ve sayı gibi şartlara lüzum olmadığı söylenmektedir. Ancak daha evvel tafsilatlı olarak açıkladığımız gibi bu, cumhurun görüşüne aykırıdır.
(Ebu Davud, Cumua, Bab 200, Hadis no: 1055 izahatı)

Malikilere göre:
İmamdan başka en az 12 kişinin bulunması şarttır. Bunların arasında köle, kadın ve çocuk olmaması gerekir.
Rasûlullah (s.a.v.) bir cuma günü hutbe okurken, Şam'dan gelen bir kafileyi karşılamak üzere cemaatin çıkması ve içerde sadece 12 kişinin kalması bunların delilidir. Bunlara göre bu on iki kişinin kendilerine cuma farz olanlardan olması gerekir.

Cumua namazı kılınabileceği görüşüyle birlikte mezhebe hâkim olan kanaat cemaatin sayı ile değil asgari bir köy nüfusuna göre belirlenmesidir. (Hayreddin Karaman, “Cumua”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, c: 8, sf: 86.)
1- Fitne çıkma durumu söz konusu ise hanefi mezhebi gibi namaz kılabilir.
 
Üst Ana Sayfa Alt