Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Cuma Namazındaki İç Ezan ve Toplu Tesbihat Bid'at-ı Hasene midir?

A Çevrimdışı

anti-şirk

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Selamun Aleykum Kardeşlerim,

Farz namazlardan sonra yapılan toplu tesbihatın Hazreti Ömer tarafından başlatıldığı söyleniyor.

Bir de

Cuma namazındaki iç ezanın Ömer b. Abdulaziz tarafından ihdas edildiği söyleniyor.

Bunları söyleyenler Bid'at-ı haseneyi savunanlar ve bunları söylemekteki gayeleri de Bid'at-ı hasene'nin caizliğini kendilerince ispat etmek.

Bu söylentilerinin aslı var mı , delilleriyle beraber verirseniz memnun olurum.

Selamun Aleykum Rahmetullahi ve Berakatuhu
 
Abdulmuizz Fida Çevrimiçi

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Aleykum Selam we Rahmetullah;

Mu'minler! Cuma günü namaz için çağrı yapıldığında hemen Allah’ı anmaya yönelin ve alım satımı bırakın.(Cumua, 9)

Osman (radıyallahu anh) çarşı pazardaki insanları namaza çağırarak ayetle verilen görevi yerine getirmiştir.

Cumua günü öğle vaktini bildiren ezan, Peygamber (s.a.v.) döneminde cami içinde, hâtib minbere çıktıktan sonra okunmaktaydı. Bu sebeble Cumua günü hutbeden önce okunan iç ezanın, hâtibin huzurunda olması hutbenin sünnetlerindendir. Osman (r.anh) döneminde şehrin genişlemesi ve iç ezanın her tarafta duyulmaması üzerine, namaz vaktinin girdiğinin bildirilmesi maksadı ile dışarıda ezan okutulmaya başlandı. . Peygamber’in uygulaması olan iç ezanı okunmaya da devam edildi. (Kâsânî, “Bedaiu’s-Sanâi”, C.1, 152)

Size İbn Ebî Zi'b, Zuhrî'den; o da es-Sâib ibn Yezîd'den tahdîs etti. O şöyle demiştir:
Cumua günü ezanın ilki Peygamber (s.a.v.) ile Ebû Bekr ve Umer (r.anhuma) zamanlarında imâm minbere oturduğu vakit başlardı. Usmân halîfe olduğu ve insanlar (Medine'de) çoğaldığı zaman Zevrâ üzerinde okunan üçüncü nidayı ilâve etti.
(Buhari, Cumua, Bab 20, Hadis no: 35; Ebu Davud, Cumua, 217, Hadis no: 1087; Nesâî, cuma 15; Tirmizî, cuma 20; İbn Mâce, ikâme, 97)
(Zevrâ: Buhâri'nin dediğine göre Medine-i Munevvere'de çarşıda bir yerin adıdır.
Îbn Battal, Mescidin kapısındaki büyükçe bir taşa "zevrâ" denildiğini söylemişse de bu, kabule şâyân değildir. Çünkü Zevrâ'nin çarşı içinde bir yer olduğunu açıkça bildiren rivayetler vardır. Meselâ îbn Mâce ve İbn Huzeyme'nin rivayetlerinde "çarşıda "zevrâ" denilen bir darda; Taberî'nin rivayetinde de "Osman’ın "zevrâ" denilen damında" denilmektedir. Taberânî'nin rivayetine göre bu zevrâ Osman'ın kendi mülkü olmuş oluyor.

Rivayetlerden anladığımıza göre Resûlullah zamanında ve ilk iki râşid Halife devrinde cuma namazı için bir tek ezan bir de kaamet vardı. Bu ezanda imam minbere çıktığı zaman okunurdu. Buna ilk ezan denmesi, ezan ile kaametin ikisine de ezan denildiğinden dolayıdır. Osman'ın halifeliği esnasında cemaat çoğalıp da mescidde okunan ezanı işitemez hâle gelince, Osman (r.anh) çarşıda "zevrâ" denilen yerde bir ezan daha okunmasını emretmiştir. Bu ezana hadis-i şerifte meşrûiyyet yönünden ezan ve kaametle birlikte üçüncüsü olduğu için "üçüncü ezan" tâbirini kullanmışlardır. Haddizatında bu ezan günümüzde minarelerden okunan ilk ezandır. Nitekim İbn Huzeyme bu ezanı " = Osman ilk ezanı emretti” şeklinde rivayet etmiştir.
Osman'ın (r.anh) ihdas ettiğini söylediğimiz bu ezanın ilk defa Ömer (r.anh) tarafından ortaya konduğunu söyleyen rivayetler varsa da bu sahih değildir. Çünkü bu rivayet Muâz b. Cebel'e isnâd edilm iştir. Muâz ise, ilk Şam seferinde Medine'den çıkmış ve Hicri 19 senesinde Amevâs taununda vefat edinceye kadar bir daha Medine'ye dönmemiştir.
Abdullah b. Ömer'in (r.anhuma) bu ilk ezan için, Rasûlullah devrinde olmaması dolayısıyla bid'at dediği rivâyel edilmiştir. Ancak Osman'ın bunu emretmesi sahabîlerin hiç birinin de karşı çıkmaması bu ezanın, Ömer (r.anh)'ın teravih namazı hakkında lugat anlamındaki "bu ne güzel bid'at" dediği cinsinden olduğunu gösterir.

Bu hadîsten, iç ezanın hutbeden evvel olduğu, hutbenin de namazdan evvel olduğu sabit olmaktadır)

İlgili Konu :

Namazdan Sonra Toplu Şekilde Yapılan Tesbihatın Hükmü Nedir ?

https://www.islam-tr.org/konu/namazdan-sonra-toplu-sekilde-yapilan-tesbihatin-hukmu-nedir.7835/
 
Üst Ana Sayfa Alt