İ
Çevrimdışı
الدُّنْيَا مَلْعُونَةٌ، مَلْعُونٌ مَا فِيهَا، إِلاّ ذِكْر اللهِ تَعَالَى وَمَا وَالاهُ وَعَالِم أوْ مُتَعَلّم
Bir hadislerinde Resulullah(sav) buyurmuşlar ki : Dünya, Allâh Teâlâyı zikretmek (Allâh'a itaatkarlık), buna yardımcı olacak şeyler, âlim ve müteallim (öğrenmiş olan) hariç lanetlenmiştir, içindekileri lanetlenmiştir."
Hadisin Şerhi
1-İnned-Dünya Mel'ûnun(Dünya Melun,lanetlenmiştir)
أَيْ مَبْغُوضَةٌ مِنَ اللَّهِ لِكَوْنِهَا مُبْعَدَةً عَنِ اللَّهِ
Yani : Dünyanın varlığı kişiyi Allahtan uzaklaştırdığı için , Allah tarafından buğz edilmiş,sevilmemiştir.
2-Mel'unun mâ fîhâ (İçindekiler lanetlenmiştir)
أَيْ مِمَّا يُشْغِلُ عَنِ اللَّهِ
Yani , Dünyada Meşgul olunan şeyler , Allah tarafından sevilmemiştir.
3-İllâ Zikrullah ve Mâ Lâhu (Allahın zikri ve ona yardımcı olan şeyler, hariç)
أَيْ أَحَبَّهُ اللَّهُ مِنْ أَعْمَالِ الْبِرِّ وَأَفْعَالِ الْقُرْبِ
Yani : Allahın ameller olarak sevdiği kurb,iyilik,fiillerdir.
أَوْ مَعْنَاهُ مَا وَالَى ذِكْرَ اللَّهِ أَيْ قَارَبَهُ مِنْ ذِكْرِ خَيْرٍ أَوْ تَابَعَهُ مِنِ اتِّبَاعِ أَمْرِهِ وَنَهْيِهِ لِأَنَّ ذِكْرَهُ يُوجِبُ ذَلِكَ
Veya Manası : Allahın zikrine yardımcı olan,tabi olandır.Yani : Ona hayırlı olan zikri ile yakınlaşan veya onun emrine ve yasaklarına riayet eden,Çünkü onun zikrinin bu olması gerekir.
4-Ve Âlimun ev Müteallim ( Alim ve İlim Öğrenen Talebe de hariç)
كَأَنَّهُ قِيلَ الدُّنْيَا مَذْمُومَةٌ لَا يُحْمَدُ مَا فِيهَا إِلَّا ذِكْرُ اللَّهِ وَعَالِمٌ أَوْ مُتَعَلِّمٌ
Tayyibî diyor ki : ......Bunun gibi şöyle denilmiştir: Dünya zemmedilmiştir.Onun içindekiler övülmez.Ancak bundan Allahın zikri ve Alim veya İlim Talebesi müstesnâdır.
قَالَ الْمُنَاوِيُّ : قَوْلُهُ مَلْعُونَةٌ أَيْ مَتْرُوكَةٌ مُبْعَدَةٌ مَتْرُوكٌ مَا فِيهَا أَوْ مَتْرُوكَةُ الْأَنْبِيَاءِ وَالْأَصْفِيَاءِ كَمَا فِي خَبَرِ : لَهُمُ الدُّنْيَا وَلَنَا الْآخِرَةُ .
Münâvî şöyle diyor : ''Mel'une(Lanetlenmiştir) sözü için şöyle diyor : Yani Uzaklaştırılmış,terkedilmiş, içindekiler terkedilmiştir.Veya Peygamberler ve Esfiya(hakiki İslam Alimleri) tarafından terkedilmiştir.Tıpkı şu haber gibi : ''Dünya onlara , Ahiret de bize''
وَقَالَ بَعْدَ ذِكْرِ قَوْلِهِ وَعَالِمًا أَوْ مُتَعَلِّمًا : أَيْ هِيَ وَمَا فِيهَا مُبْعَدٌ عَنِ اللَّهِ إِلَّا الْعِلْمُ النَّافِعُ الدَّالُّ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ الْمَقْصُودُ مِنْهَا
Ardından şöyle demiştir : Alim ve İlim Talebesi sözünün manası şöyledir: Dünya ve oradaki şeyler Allahtan uzaklaşmıştır.Ancak Allaha ulaştıran yol gösteren faydalı İlim hariçtir.Ondan kasd edilen budur.
قَوْلُهُ : ( هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ ) وَأَخْرَجَهُ ابْنُ مَاجَهْ وَالْبَيْهَقِيُّ .
Tirmizi Hadis için Hâzâ Hadisun Hasenun Ğarib (Bu hadis Hasen Ğaribtir.) demiştir.
Hadisi İbn Mâce ve Beyhakî de nakletmişlerdir.
[Tuhfetul Ahvazî,Şerhu Süneni't-Tirmizî,Kitabuz Zuhd,2322]
Bir hadislerinde Resulullah(sav) buyurmuşlar ki : Dünya, Allâh Teâlâyı zikretmek (Allâh'a itaatkarlık), buna yardımcı olacak şeyler, âlim ve müteallim (öğrenmiş olan) hariç lanetlenmiştir, içindekileri lanetlenmiştir."
Hadisin Şerhi
1-İnned-Dünya Mel'ûnun(Dünya Melun,lanetlenmiştir)
أَيْ مَبْغُوضَةٌ مِنَ اللَّهِ لِكَوْنِهَا مُبْعَدَةً عَنِ اللَّهِ
Yani : Dünyanın varlığı kişiyi Allahtan uzaklaştırdığı için , Allah tarafından buğz edilmiş,sevilmemiştir.
2-Mel'unun mâ fîhâ (İçindekiler lanetlenmiştir)
أَيْ مِمَّا يُشْغِلُ عَنِ اللَّهِ
Yani , Dünyada Meşgul olunan şeyler , Allah tarafından sevilmemiştir.
3-İllâ Zikrullah ve Mâ Lâhu (Allahın zikri ve ona yardımcı olan şeyler, hariç)
أَيْ أَحَبَّهُ اللَّهُ مِنْ أَعْمَالِ الْبِرِّ وَأَفْعَالِ الْقُرْبِ
Yani : Allahın ameller olarak sevdiği kurb,iyilik,fiillerdir.
أَوْ مَعْنَاهُ مَا وَالَى ذِكْرَ اللَّهِ أَيْ قَارَبَهُ مِنْ ذِكْرِ خَيْرٍ أَوْ تَابَعَهُ مِنِ اتِّبَاعِ أَمْرِهِ وَنَهْيِهِ لِأَنَّ ذِكْرَهُ يُوجِبُ ذَلِكَ
Veya Manası : Allahın zikrine yardımcı olan,tabi olandır.Yani : Ona hayırlı olan zikri ile yakınlaşan veya onun emrine ve yasaklarına riayet eden,Çünkü onun zikrinin bu olması gerekir.
4-Ve Âlimun ev Müteallim ( Alim ve İlim Öğrenen Talebe de hariç)
كَأَنَّهُ قِيلَ الدُّنْيَا مَذْمُومَةٌ لَا يُحْمَدُ مَا فِيهَا إِلَّا ذِكْرُ اللَّهِ وَعَالِمٌ أَوْ مُتَعَلِّمٌ
Tayyibî diyor ki : ......Bunun gibi şöyle denilmiştir: Dünya zemmedilmiştir.Onun içindekiler övülmez.Ancak bundan Allahın zikri ve Alim veya İlim Talebesi müstesnâdır.
قَالَ الْمُنَاوِيُّ : قَوْلُهُ مَلْعُونَةٌ أَيْ مَتْرُوكَةٌ مُبْعَدَةٌ مَتْرُوكٌ مَا فِيهَا أَوْ مَتْرُوكَةُ الْأَنْبِيَاءِ وَالْأَصْفِيَاءِ كَمَا فِي خَبَرِ : لَهُمُ الدُّنْيَا وَلَنَا الْآخِرَةُ .
Münâvî şöyle diyor : ''Mel'une(Lanetlenmiştir) sözü için şöyle diyor : Yani Uzaklaştırılmış,terkedilmiş, içindekiler terkedilmiştir.Veya Peygamberler ve Esfiya(hakiki İslam Alimleri) tarafından terkedilmiştir.Tıpkı şu haber gibi : ''Dünya onlara , Ahiret de bize''
وَقَالَ بَعْدَ ذِكْرِ قَوْلِهِ وَعَالِمًا أَوْ مُتَعَلِّمًا : أَيْ هِيَ وَمَا فِيهَا مُبْعَدٌ عَنِ اللَّهِ إِلَّا الْعِلْمُ النَّافِعُ الدَّالُّ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ الْمَقْصُودُ مِنْهَا
Ardından şöyle demiştir : Alim ve İlim Talebesi sözünün manası şöyledir: Dünya ve oradaki şeyler Allahtan uzaklaşmıştır.Ancak Allaha ulaştıran yol gösteren faydalı İlim hariçtir.Ondan kasd edilen budur.
قَوْلُهُ : ( هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ ) وَأَخْرَجَهُ ابْنُ مَاجَهْ وَالْبَيْهَقِيُّ .
Tirmizi Hadis için Hâzâ Hadisun Hasenun Ğarib (Bu hadis Hasen Ğaribtir.) demiştir.
Hadisi İbn Mâce ve Beyhakî de nakletmişlerdir.
[Tuhfetul Ahvazî,Şerhu Süneni't-Tirmizî,Kitabuz Zuhd,2322]