Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Ebu Leheb'in Pazartesi Günleri Azabının Hafiflemesi Doğru mu?

Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
SORU :
Ebu Leheb’in cehennem azabı her Pazartesi günü hafifletirler, çünki o Peygamberimizin (aleyhi’s-salatu ve’s-selam) doğumunu kutladı ve o günlerde kölesi olan Sevbe’yi (radiallahu anh) azad etti. Ebu Leheb’in ebedî kalacağı yer cehennem olmasına rağmen, ve Tebbet sûresi onun hakkında inmesine rağmen, onun azabı her Pazartesi günü hafifletiliyor. Buraya bakınız ve ömrü Peygamberimizi överek geçen bir müminin durumunu düşününüz.
[ Mevridu’s-Sadi Fi Mevlidi’l-Hadi, İmam ed-Dimeşkî ve ayrıca İmam Suyuti’nin Hassanu’l-Maksad fi Ameli’l-Mevlid, s. 66]

Seyyiduna Abbas Ebu Leheb’i ölümünden 1 yıl sonra rüyasında gördüğünü anlatır. Onu çok kötü bir halde görür ve o şu açıklamayı yapar:
‘Sizden ayrıldığımdan beri, pazartesileri hafiflemesi dışında azabım hiç dinmedi.’
Azabı ne sebeple pazartesileri azalıyordu? Seyyiduna Abbas’ın açıklamasına göre:
‘Hakikaten the Peygamber(sallAllahu aleyhi vesellem) pazartesi günü doğmuştu. Ebu Leheb’in cariyesi Süveybe onu müjdelemişti ve o sevinçle cariyesini azad etti. Bu nedenle Allah her pazartesi azabını hafifletir.’ (Feth ul Bari Şer ul Buhari 9:145)

Ulema bundan şu sonucu çıkarmıştır; bir kafir bile Peygamber(sallAllahu aleyhi ve sellem)’in doğumunu kutladığı halde ödüllendiriliyor ve (sevaptan)mahrum edilmiyorsa, nasıl olur da bir müslüman (doğumu kutlarsa) mahrum edilebilir.
ez-Zuhrî şöyle demiştir: Bana Urve'tu'bnu'z-Zubeyr haber verdi; ona da Ebû Seleme'nin kızı Zeyneb haber verdi; ona da Ebû Sufyân'ın kızı Ummu Habîbe haber verdi ki, kendisi:
Yâ Rasûlallah! Ebû Sufyân'ın kızı olan kız kardeşimi nikâh et! dedi.
Rasûlullah: "Sen (kıskanmayıb) bunu arzu eder misin?" buyurdu.
Ben de: Evet arzu ederim. Çünkü ben Sen'in için ortaktan hâlî ve yalnız kalıcı değilim. İsterim ki, hayırda, yânî Sana karşı sevgimde bana ortak olan bârî kızkardeşim olsun! dedim.
Bunun üzerine Peygamber (s.a.v.): "İyi bil ki, kızkardeşin bana halâl olmaz" buyurdu.
Ben: Biz duyuyoruz ki, Sen Ebû Seleme'nin kızını nikâh etmek istiyormuşsun! dedim.
Rasûlullah (s.a.v.): "(Eşim) Ummu Seleme'nin kızını mı?" diye sordu.
Ben de: Evet, dedim.
Rasûlullah: "Ummu Seleme'nin kızı Zeyneb, benim terbiyem altında üvey kızım olmasa bile yine bana nikâhı halâl olmaz. Çünkü o, benim süt kardeşimin kızıdır. Beni ve onun babası Ebû Seleme'yi Suveybe kadın emzirmistir. Bir daha kızlarınızı ve kızkardeşlerinizi bana teklif etmeyin!" buyurdu.
(Buhârî, nikâh 20, 25, nefekât 16; Muslim, redâ' 15-16; Ebu Davud, Namaz, Bab 6, Hadis no: 2056; İbn Mâce, nikâh 34; Nesâî, nikâh 46; Ahmed b. Hanbel VI, 309, 423)

Urve dedi ki: Suveybe, Ebû Leheb'in cariyesi idi. Sonra onu âzâd etti. Sonra bu kadın Peygamber'i emzirdi.
Ebû Leheb öldüğü zaman, ailesi halkından bâzılarına ru'yâda Ebû Leheb fena bir hâlde gösterildi.
Ona: Ne hâle ulaştın? diye sordu.
Ebû Leheb: Sizden sonra hiçbir hayıra kavuşmadım. Yalnız Suveybe'yi âzâd ettiğimden dolayı şununla sulandım! diye başparmağıyle şehâdet parmağı arasında bir delik gösterdi
(Buhari, Nikah, Bab 21, Hadis no: 39)


Suhayli’nin Abbas (r.anh)’dan (Ebu Leheb’in kardeşidir) şunları söylemiştir:
“Ebu Leheb öldükten bir yıl sonra, rüyada kendisini çok kötü bir durumda gördüm.
Dedi ki: ‘Ben sizden (ayrıldıktan/öldükten) sonra rahat yüzü görmedim. Şu var ki, her pazartesi günü azabım hafifletiliyor
Abbas bunu şöyle açıklıyor: ‘Bunun sebebi de şudur: Peygamber pazartesi günü doğmuştu. Suveybe bunu Ebu Leheb’e müjde vermişti. Ebu Leheb de verdiği bu müjdeden dolayı Suveybe’yi azad etmişti.’ “ (İbn Hacer, Fethu’l-Bâri, 9/145, XI, 47)

Hadise bir rüyadır! Ruyalarla amel edilemeyeceği, özellikle böyle bir hükmün (Mevlid kandili bid'at kutlanmasına) delili olarak kullanılamayacağı açıktır.

Muhaddis İbn Hacer el Askalâni, “Urve’nin bu ifadeleri murseldir, kimden naklettiğine dair bir beyanı yoktur. Bununla beraber şayet bu haber sağlam da olsa, rüyalar bu konuda delil olamaz.” demiştir.

Bu hadiste, salih amellerin kâfirlere de fayda vereceğine dair delil vardır. Fakat bu Kur’an’ın
وَقَدِمْنَا إِلَى مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاء مَّنثُوراً

Dünyada (hayır namına) yaptıkları her bir işi ele alacağız ve onu dağılmış toz zerresi yapacağız. (Çünkü, iman olmaksızın hiç bir işin değeri yoktur.)(Furkan 23) ayeti kerimesinin zahirine muhaliftir. (İbn Hacer, Fethu’l-Bâri, 9/145)

Kadı Iyad ve bazı âlimlere göre, “Kâfirlere amellerinin fayda vermeyeceği, yaptıkları iyilikler yüzünden sevab kazanmayacakları ve azablarının hafifletilmeyeceğine dair ummetin icması vardır. Kâfirler birbirleri arasında farklı derecelerde azaba maruz kalırlar. Bu, onlardan daha az azab görenlerin azablarının hafifletildiği anlamına gelmez.” (İbn Hacer, Fethu’l-Bâri, 9/145)


Rasulullah'ın azılı düşmanlarından amcası ebu Leheb'in adet gereği kendisine verilen mujdeden dolayı, kölesine lutufda bulunmuş olabilir. Bu tür adetler pek çok kâfirlerde olan hasletler ve adetlerdir. Buradan yola çıkarak bir ruya ile cehennem azabının kendisine hafifleyeceği hukmu verilemeyeceği gibi, Rasulullahın doğumunun mujdesini günümüzdeki tasavvuf kültürüyle yoğrulmuş cahiliyyenin atalarından tevarrus edinerek kutlamaya devam edegeldikleri mevlid kandilini "Bid'at"lik vasfından aklayamayacaklardır. Zira gerek Rasulullahın doğumunu, miracını, ashab bildiği halde bu tür kutlamalar, periyodik ayin ve ibdaetleri
bilmemişlerdir!
 
Üst Ana Sayfa Alt