26- Gölge Ve Güneş Arasında (Yâni Bedenîn Bîr Kısmı Gölgede -Diğer Kısmı Güneşte Olduğu Halde) Oturma (nın Yasaklığı) Babı
3722) "... Burayde (bin el-Husayb) (Radiyallâhu anh)'den rivayet edildiğine göre:
Peygamber (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) gölge ve güneş arasında (yâni bedenin, bir kısmı gölgede-serin, diğer kısmı güneşte-sıcak olduğu halde) oturmayı yasaklamıştır."
Not: Zevâid'de, İbn-i Burayde'nin bu hadisine dâir senedin hasen olduğu belirtilmiştir.
İzahı
Bu hadîs Zevâid nevindendir. Bu hadis, bedenin bir kısmı gölgede ve bir kısmı güneşte olduğu halde oturmanın yasaklığına delâlet eder,
Sindi bu hadîsin izahı bölümünde şöyle der; Beyhaki demiş ki, Ebu Hurayra (Radıyallâhu anh)'den rivayet edilen bir hadîste Ebu Hurayra şöyle demiştir:
"Ben Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'i, Ka'be'nin duvarı dibinde bedeninin bir kısmı gölgede ve bir kısmı güneşte olduğu halde oturmuş iken gördüm."
(Ebu Bekr ibnu Ebi Şeybe, Zeyd ibnu Hubab'dan, O, Ebi Munib an ibni Burayde) İbn-i Burayde yoluyla yine Ebu Hurayra (Radıyallâhu anh)'den rivayet edilen bir hadîse göre :
«Rasullullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
"Biriniz gölgede olup da gölge kalktığı (ve bedeninin bir kısmı güneşte, diğer kısmı gölgede olduğu) zaman kalksın. Çünkü Öyle yer, şeytanın oturduğu yerdir.»
Bu rivayet diğer iki hadîs arasında görülen çelişkiyi giderir.
Avnu'l-Mâbud yazarı da, Ebu Hurayra (Radıyallâhu anh)'ın son hadîsinin izahı bölümünde şöyle der:
Bedenin bir kısmı gölgede bir kısmı da güneşte olduğu halde oturmanın sağlık açısından zararlı olduğu söylenmiştir. Fakat en iyisi, Şâr-i Hakim'in, yâni Peygamber (Aleyhi's-salâtu ve's-selâm)'in beyân ettiği gerekçeyi belirtmektedir: "Öyle yer şeytanın meclisidir."
(Sunen-i İbn Mace, Edeb, 26)