Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Hayz İle Alakalı Konular

Muaz ibni Cebel Çevrimdışı

Muaz ibni Cebel

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Hayz İle Alakalı Konular

(1) Hayz Ezadır

(67) Allahu Teâlâ şöyle buyurmuştur:
“Sana hayzdan soruyorlar. De ki: O eziyettir. Hayz halinde kadınlardan çekilin, temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın. Temizlendikleri zaman Allah’ın emrettiği yerden onlara varın...”
Bakara: 222
Birincisi: Hayz olma ve ondan kesilme yaşı:
Genelde hayz çağı, on iki ile elli yaş arasıdır. Bazı kadınlar on ikiden daha erken hayz olurken diğer bazıları da elliden daha geç hayzdan kesilebilir. Bu daha ziyade kadının yaşadığı coğrafya ve ırka bağlıdır.
Bazı âlimler hayzın başlama ve kesilme müddeti hakkında şu yaşta başlar şu yaşta kesilir gibi sınırlayıcı görüşler ileri sürmüşseler de doğru olan hayzın başlama ve kesilmesinin tahdit edilmiş bir sınırı yoktur. Allah ve Rasulü hayzın başlamasını ve kesilmesini her hangi bir yaşla sınırlamamıştır. Yukarıda ifade edilen:
“Genelde hayz çağı, on iki ile elli yaş arasıdır” sözü çoğu kadınların halini açıklar bir ifadedir. O çağ istisnasız her kadın için kesin hayz çağıdır anlamında değildir. Dolayısıyla kız çocuğu ne zaman kanı görürse o çocuk buluğ çağına gelmiştir, kadın için cari hükümler onun için de cari olmaya başlamıştır.
İkincisi: Her ayda mutat olan hayz günü:
Âlimler kadının her ay mutat olarak gördüğü hayz günlerinde ihtilaf etmiştir. Bazısına göre hayzın en az müddeti bir gün bir gecedir. Diğer bazısı onun en azı üç gün üç gecedir demiştir, diğer bazısı daha farklı bir şey söylemiştir. Hayzın en fazlası için de yukarıdakine benzer değişik ifadeler söylemişlerdir. Bunlar içerisinde en doğrusu İbnu’l-Münzir’in de naklettiği gibi onun azı ve çoğu için herhangi bir zaman tahdidin bulunmamasıdır.
Üçüncüsü: Hamilenin hayz olması:
Genelde ve çoğunlukla kadın hamile olduğu zaman hayz kanı kesilir. Âlimler: Kadının hamileliği hayz kanının kesilmesiyle anlaşılır demektedirler.
Buna rağmen hamile, doğuma iki yahut üç gün kala talkla beraber kanı görürse bu kan hayz kanı değildir, aksine o, nifas kanıdır.
Talk: Doğum sancısı manasına gelen bir tabirdir, bazen doğum suyu manasına da kullanıldığı olur.
Hamile, kanı doğuma epeyce bir zaman varken yahut doğuma az bir zaman kalmışken talksız görürse o kan nifas kanı değildir. Âlimler bu kan hakkında ihtilaf etmişlerdir. Bazılarına göre bu kan hayz kanıdır, onun için hayzın hükümleri caridir. Diğer bazılarına göre bu kan bünye bozukluğundan oluşan fasit kandır dolayısıyla onun için hayzın hükümleri cari olmaz. Bu durumdaki kadın için tuhur hükümleri caridir.
(2) Hayız Kanının Malum Olduğu

(68) Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
“Fatıma bin Hubeyş istihaze oluyordu, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ona:
‘Hayız kanı siyah renkli bir kandır (kadınlar tarafından) bilinir. Gelen kan hayız kanı ise namazdan geri dur; öyle değilse abdest al ve namazını kıl’ buyurdu.”
İbni Hibban (1348) Ebu Davud (286) Nesei (360) Ahmed (6/420) Albânî (189 İrva)
(69) Ümmü Alkame şöyle dedi:
“Kadınlar, müminlerin annesi Aişe (Radiyallahu Anha)’ya üzerinde hayız kanından sarı leke bulunan pamukları bir bez parçasının içerisinde gönderiyor ve onunla namaz kılınabilir mi diye soruyorlardı. Aişe (Radiyallahu Anha) onlara:
−Beyaz suyu görene kadar acele etmeyin diyordu. Müminlerin annesi bu ifadesiyle, kadınların hayızdan temizlenmelerini kast ediyordu.”
Malik (1/59/97) Albânî (198 İrva)
(3) Tuhurdan Sonra Gelen Bulanık Su Hayız Değildir

(70) Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) temizlendikten sonra şüpheye düşürücü bir şey gören kadın hakkında:
‘O ancak damar veya damarlar kanıdır’ buyurdu.”
İbni Mace: 646, Ebu Davud: 293
(4) Hayızlı Kadın Namaz Kılmaz Namazı Kaza da Etmez

(71) Muâze şöyle dedi:
“Bir kadın Aişe (Radiyallahu Anha)’ya:
−Hayızlı kadın kılamadığı namazları kaza eder mi, diye sordu. Bunun üzerine Aişe (Radiyallahu Anha):
−Sen Harûrâlı mısın? Biz Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in yanında hayız olurduk namazı kaza etmezdik ve onu kaza etmekle de emrolunmazdık dedi.”
İbnu’l-Carud (101) Buhari (416) Müslim (335/67) Ebu Avane (1/324) Ebu Davud (262) Nesei (380) Tirmizi (130) Darimi (1/233) İbni Mace (631) İbni Hibban (1349) Ahmed (6/231) Albânî (200 İrva)
(5) Hayızlı Oruç Tutmaz Ancak Onu Kaza Eder

(72) Muâze şöyle dedi:
Aişe (Radiyallahu Anha)’ya sordum: Hayzlıya ne oluyor da orucu kaza ediyor, namazı kaza etmiyor? dedim. Aişe (Radiyallahu Anha):
−Sen Haruradan mısın? dedi. Ben:
−Haruradan değilim fakat öğrenmek istiyorum dedim. Aişe (Radiyallahu Anha):
−Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in kadınları hayz oluyor, hayz bize isabet ediyordu. Orucu kaza etmekle emroluyor, fakat namazı kaza etmekle emrolunmuyorduk dedi.”
Müslim (335/69) Ebu Avane (941942) İbnu’l-Carud (101) İbnu’l-Münzir (782) Abdurrezzak (1277) Ahmed (5/231)
(6) Hayızlı Beyti Tavafın Dışında Hac Menseklerini Yapar

(73) Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
“Ben Mekke’ye hayızlı olduğum halde geldim. Kabe’yi ve Safa ile Merve arasını tavaf edemedim. Aişe (Radiyallahu Anha) dedi ki: Ben bu halimi Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e şikayet ettim. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Hacıların yaptığı amelleri sen de yap. Ancak tuhura erinceye kadar beyti tavaf etme’ buyurdu.
Buhari (1573) Müslim (1211/119120) Ebu Davud (1782) Nesei (2762) Tirmizi (945) Darimi (2/44) İbni Mace (2963) Tayalisi (14131507) Ahmed (6/39219273) Albânî (191 İrva)
(7) Hayz Halinde de Kadın Temizdir

(74) Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
“Hayızlı iken bizden birinin kucağına Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) başını kor ve Kur’an okurdu.”
Müslim (301/15) Buhari (399) Ebu Avane (1/313) Ebu Davud (260) Nesei (273) İbni Mace (634) İbni Hibban (798) Beyhaki (1/312) Begavi (319) Humeydi (169) Abdurrezzak (1252) Ahmed (6/148)
(75) Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ben hücremde iken mescitten başını bana yaklaştırırdı da ben hayızlı olduğum halde onun başını yıkar ve tarardım.”
İbnu’l-Carud (104) Buhari (400) Müslim (297/9) Ebu Avane (1/312) Nesei (385274) İbni Mace (633) İbni Hibban (1359) Darimi (1/246) Malik (1/60) Begavi (317) Abdurrezzak (1247) Ahmed (6/32)
(76) Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bir gün ben hayız olduğum halde bana:
‘Seccadeyi bana ver’ dedi. Ben:
−Hayzlıyım dedim. Bunun üzerine Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−‘Hayız senin elinde değildir’ buyurdu.”
İbnu’l-Carud (102) Müslim (299/13) Ebu Avane (1/313) Ebu Davud (261) Nesei (271) Tirmizi (134) Darimi (1/97) İbni Mace (632) İbni Hibban (1356) Begavi (320) Tayalisi (1430) Ahmed (6/45) Albânî (194 İrva)
(77) Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
“Ben hayızlı iken bir şey içer sonra onu Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e uzatırdım. Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’de ağzını benim ağzımın değdiği yere kor ve öyle içerdi. Yine ben hayızlı olduğum halde bir kemiğin etini ısırır sonra onu Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e uzatırdım. Nebi(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’de benim ağzımın değdiği yerden ısırırdı.”
Müslim (300/14) Ebu Avane (1/311) Ebu Davud (259) Nesei (1/149190) Darimi (1/246) İbni Mace (643) İbni Hibban (1293) İbni Huzeyme (110) Tayalisi (1514) Begavi (321) Abdurrezzak (388) Ahmed (6/192)
(8) Bayramda Hayızlı Kadın Namazgâha Çıkabilir

(78) Ümmi Atiyye (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Ramazan ve Kurban bayramı günlerinde evlenmemiş kızları, hayızlı genç kadınları, perde ehli kadınları musallaya çıkarmamızı bize emrederdi. Hayızlı kadınlar namazdan uzak durur, hayrı ve müslümanların dualarını müşahede ederler dedi. Ben:
−Ya Rasulallah, herhangi birimizin cilbabı olmayabiliyor? dedim. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−‘Din kardeşi kendinin cilbabından birini ona giydirsin’ buyurdu.”
Müslim (890/12) Buhari (936) Ebu Davud (1136) Nesei (1557) İbni Mace (1307) Darimi (1/377) Ahmed (5/8485) İbni Hibban (2816)
(9) Hayızlı Kadınla Mübaşeretin Caizliği

(79) Enes (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Yahudiler bir kadın hayz olduğu zaman, artık onunla temizlenene kadar beraber yemek yemezler ve evlerde onlarla bir araya gelmezlerdi. Sahabeler hayz hususunu Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e sordular. Bunun üzerine, Allahu Teâlâ:
“Sana hayzdan soruyorlar. De ki: O eziyettir. Hayz halinde kadınlardan çekilin, temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın. Temizlendikleri zaman Allah’ın emrettiği yerden onlara varın... Bakara: 222 ayetini indirdi. Bunu üzerine Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Cima dışında her şeyi yapabilirsiniz’ buyurdu. Bu yahudilere ulaştığında:
−Bu zat, bizim işimizden terk ettiği her şeyi sırf bize muhalefet olsun diye terk ediyor dediler...”
Müslim (302/16) Ebu Avane (1/311) Ebu Davud (258) Nesei (367287) Tirmizi (2977) İbni Mace (644) İbni Hibban (1362) Tayalisi (2052) Beyhaki (1/313) Begavi (314) Ahmed (3/131246)
(80) Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
“Hayız olduğum vakit Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bana emreder ben de izarımı bağlardım. Sonra benimle mübaşeret ederdi.”
İbnu’l-Carud (106) Buhari (400) Müslim (293) Ebu Avane (1/309) Ebu Davud (268) Nesei (284) Tirmizi (132) Darimi (1/244)İbni Mace (636) İbni Hibban (1365) Abdurrezzak (1237) Ahmed (6/55)
(10) Hayız Halinde Kadına Yaklaşmak Haramdır

(81) Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Kim kâhine gelir ve onun söylediklerini doğrulayıp tasdik ederse yahut kadına arkasından gelirse veya kadına hayızlı olduğu halde gelirse, o kimse Muhammed’e Allah’ın indirdiğinden beri olmuştur’ buyurdu.”
İbnu’l-Carud (107) Ebu Davud (3904) Tirmizi (135) Darimi (1/259) İbni Mace (639) Ahmed (2/408-476)
(11) Hayız Kanı İsabet Etmiş Elbisenin Temizlenmesi

(82) Esma bin Ebi Bekir (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
“Elbiseye isabet eden hayız kanının hükmü Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e soruldu. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Onun üzerine su döküp parmak uçları ve tırnaklarla ovalayıp yıka, sonra o elbisede namaz kıl’ buyurdu.”
İbnu’l-Carud (120) Buhari (406) Müslim (291/) Malik (1/60) Ebu Avane (1/206) Ebu Davud (360) Nesei (1/155) Tirmizi (138) Darimi (1/239) İbni Mace (629) Ahmed (6/345) Albânî (165 İrva)
 
Üst Ana Sayfa Alt