Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü İmam Buhari'nin İstiva Akidesi Nedir?

Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Âleykum selam we rahmetullâhi we berakâtuh

İbnu'l Mubârak (rahimehullah)’a: “Rabbimizi nasıl tanıyabiliriz?’’ diye sorulunca şöyle cevab vermiştir:
“Göklerin fevkinde Arş’ının üzerinde ‘’ cevabını verdi.

(İmam Buhari rahimehullah, خلق أفعال العباد Halķu ef' âli’l- ibâd)
İbnu'l Mubârak (rahimehullah) dedi ki: “Biz cehmiyye’nin O’nun burada yeryüzünde olduğunu söyleyenlerinin aksine bilakis istiva etmiş olarak Arş üzerinde olduğunu söylüyoruz’’
(İmam Buhari rahimehullah, خلق أفعال العباد Halku ef' âl'il ibâd)
Muhammed Bin İsmail el-Buharî dedi ki; "Yahudi, Hristiyan ve Mecusilerin sözlerine baktım, küfür bakımından Cehmiye fırkasından (Allah'ın her yerde olduğunu söyleyerek istiva sıfatını ve Kur'an mahluktur diyerek kelam gibi sıfatlarını inkar eden fırka) daha sapık bir kavim görmedim. Onları tekfir etmeyenleri, ancak onların küfrünü bilmediklerinden ötürü mâzur görürüm."
Yine Buhari dedi ki; "Benim için ha Cehmî ve rafızinin arkasında, ha Yahudi veya Hıristiyanın arkasında namaz kılmışım fark etmez." (Buhari, Halku ef' âl'il ibâd, no: 35 ve 53; Beyhaki el-Esma ve's-Sıfat , s. 253; Begavi Şerhu's-Sunne 1/228)

İbn Abbas (radîyallâhu anhuma), Âişe (radîyallâhu anha)’nın vefâtı esnasında onun yanına girmiş ve ona- şöyle demiştir:
Sen Rasûlullâh sallallâhu aleyhi ve sellem’in en sevdiği hanımı idin. O ancak iyi ve temiz olanı severdi. Allâh da yedi semânın üstünden, senin sana isnâd edilen suçtan beri olduğuna dair hükmü indirmiştir.
(Zehebî, el-Uluv li’l-Alîyyi’l-Gaffâr: 126; ed-Dârimî, er-Red Alâ’l-Cehmiyye: 57)
Ve yine şöyle demiştir: Allâh Mûsâ aleyhisselâm’a hitab ettiğinde, nida semâda idi ve Allâh da semâda idi.” (Buhârî, Halku ef' âl'il ibâd, 32 (96)

İbn Ebi Yâ’la (rahimehullah) (526 / 1131) Tabakat’ında çeşitli târiklerle Ahmed bin Hanbel (rahimehullah)’in akidesini nakletmiştir. “Allah’ın arşı suyun üstündedir, Allah arşın üstündedir. Kursi ise onun iki ayağının bastığı yerdir.” “O, yedi gök üzerindeki arşın üstündedir. Etrafında nurdan, ateşten, karanlıktan ve ancak kendisince malum olan şeylerden perdeler vardır.” “Aziz ve celil olan Allah’ın arşı vardır, arşın taşıyıcıları (hameletu’l arş) mevcuddur, Allah arşın üzerindedir”
(İbn Ebi Yâ’la, Tabakatu’l Hanabile I, 278-279)

İmâm Suleyman et-Teymî (rahimehullah) şöyle demiştir: “Şâyet, Allâh nerededir? diye sorulursa, ‘Göktedir’ derim. Şâyet, ‘Semâdan evvel (Rahmân’ın) Arş’ı nerede idi?’ diye sorulursa, ‘Su üzerinde idi’ derim. Şâyet, ‘Sudan evvel O’nun Arş’ı nerede idi?’ diye sorulursa, ‘Bilmiyorum’ derim.” Buhârî (rahimehullah), sözü naklettikten sonra şöyle demiştir: “Bu (son sözün) dayanağı şu âyettir: Dilediğinden başka O’nun ilminden hiçbir şeyi kavrayamazlar (Bakara: 255) yani ancak O’nun beyân ettikleri kadarını anlayabilirler.(Buhârî, Halku ef' âl'il ibâd , 33; Zehebî, el-Uluv li’l-Alîyyi’l-Gaffâr: 130)
İmâm İbn Huzeyme (rahimehullah), şöyle demiştir:Allâh’ın yedi semâsının üzerinde mahlûkatından ayrı olarak Arşa istivâ ettiğini kabul etmeyen bir kimse, tevbe etmesi istenecek bir kâfirdir. Tevbe ederse mesele yok, aksi takdirde boynu vurulur ve kokuşarak kıble ehline ve zimmet ehline eziyet vermemesi için de bir çöplüğe atılır.” (Zehebî, el-Uluv li’l-Alîyyi’l-Gaffâr: 207)

İmâm Alî bin el-Medînî’ye “Cemaat ehlinin görüşü nedir” diye sorulduğunda şöyle demiştir:
Onlar rûyete ve kelâma (Allâh’ın görüleceğine ve söz söylediğine) îmân ederler. Azîz ve Celîl olan Allâh’ın semâvâtın üstünde Arşına istivâ ettiğine inanırlar. (Zehebî, el-Uluv li’l-Alîyyi’l-Gaffâr: 175)
 
Üst Ana Sayfa Alt