İMAMIN ARKASINDA KIRAAT HAKKINDA SAHEBEN’İN FETVALARI
İlmi mertebesi en yüce olan çoğu Sahabenin bu konudaki fetvaları da Hanefi Mezhebinin uygulamasını teyid etmektedir. Konuyu daha iyi anlamak için önceİlmi mertebesi en yüce olan Sahabeleri bilmemiz gerekir.
Mesruk rahmetullahi aleyh şöyle buyuruyor: Ben Muhammed sallallahu aleyhi vesellem’in Ashabının ilminin altı Sahabe’ye döndüğünü gördüm. Onlar şunlardır: Hz. Ömer, Hz. Ali, Hz. Abdullah İbni Mesud, Hz. Muaz bin Cebel, Hz. Ebu Derda ve Hz. Zeyd bin Sabit rıdvanullahi aleyhim ecamin. (Tezkiretül Huffaz-1/25)
Hz. Zeyd bin Sabit radıyallahu anh’ın Fetvası:
Ata bin Yesar rahmetullahi aleyh buyuruyor ki ben Zeyd bin Sabit’e imamın arkasında okumak hakkında sordum. O da imamın arkasında hiçbir namaz da okunmaz buyurdu. (Müslim-1/215-Nesei-1/111-Müsned’i Ebu-2/ 207-Tahavi-108)
İmam Muhammed’in Muvattasında ve Musannif’i İbni Ebi Şeybe’de Zeyd bin Sabit radıyallahu anh’ın şu fetvası zikredilmiştir: Her kim İmamın arkasında okursa onun namazı yoktur. (Muvatta-46-İbni Ebi Şeybe-1/376)
Yine İbni Ebi Şeybe de, İbni Sevban Zeyd bin Sabit radıyallahu anh’ın şu fetvasını naklediyor: İmam ister sesli okusun ister sessiz okusun onun arkasında okunmaz. (İbni Ebi Şeybe- 1/376)
ABDULLAH İBNİ ÖMER’İN FETVASI
Abdullah İbni Ömer radıyallahu anhuma şöyle buyuruyor: Sizden birisi imamın arkasında namaz kıldığı zaman imamın okuması ona yeterlidir. Tek başına kıldığı zaman okusun. Abdullah İbni Ömer imamın arkasında okumazdı. (Muvatta İmam Malik- 29- Tahavi-129-Muvatta İmam Muhammed-46)
Muvatta İmam Malik de İbni Ömer bu hadisi şöyle geçmektedir: İmamın arkasında kılan kimseye imamın okuması yeterlidir. (Muvatta Muhammed- 43)
CABİR BİN ABDULLAH’IN FETVASI
Vehb bin Keysan buyuruyor ki ben Cabir bin Abdullahı şöyle derken işittim: İmamın arkasında kılan hariç Her kim namaz kılar ve Fatiha suresini okumazsa onun namazı olmamıştır. (Muvatta Muhammed- 46)
İBNİ MESUD’UN FETVASI
Abdullah ibni Mesud radıyallahu anh’ın şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir: Namaz da imamın arkasında kuran okunurken sus. Muhakkak namaz da başka meşguliyet (yapılması ve yapılmaması gereken şeylere dikkat etmek) vardır. İmamın okuması sana yeterlidir. (Tahavi- 107- Muvattal Muhammed -45- İbni Ebi Şeybe1/-376)
İBNİ MESUD’UN BİR DİĞER FETVASI
Abdullah ibni Mesud radıyallahu anh şöyle buyuruyor: Keşke İmamın arkasında okuyan kimsenin ağzına toprak dolsaydı. (Tahavi-107)
HZ. ALİ’NİN FETVASI
Hz. Ali radıyallahu anh şöyle buyuruyor: İmamın arkasında okuyan kimse sünnetle amel etmemiş olur. (Abdurrezzak- 2/137- Daru Kutni-1/121- Tahavi-1/107)
HZ. ALİ’NİN BİR DİĞER FETVASI
Hz. Ali radıyallahu anh şöyle buyuruyor: İmamın arkasında okuyan kimse sünnete muhalefet etmiştir. (İbni Ebi Şeybe- 1/376)
Başka bir rivayette Hz. Ali radıyallahu anh’ın şöyle buyurduğu geçiyor: İmamın arkasında okuyanın namazı yoktur. (Abdurrezzak-2/Kenzül Ummal-8/184)
ABDULLAH İBNİ ABBAS’IN FETVASI
Ebu Cemre radıyallahu anh diyor ki ben İbni Abbas radıyallahu anhuma’ya İmamın arkasında namaz kılarken ben de okuyayım mı diye sordum. O da hayır okuma dedi. (Tahavi- 1/129)
HZ. ÖMER BİN HATTAB’IN FETVASI
Hz. Ömer şöyle buyuruyor: Keşke imamın arkasında okuyanların ağzında taş olsaydı. (Muvatta Muhammed- 98- Abdurrezzak-2/138)
ONUN BİR DİĞER FETVASI
Nafi ve Enes bin Sirin Ömer bin Hattab radıyallahu anh’ın şöyle dediğini rivayet ediyorlar: Cemat için imamın kıraati kafidir. (İbni Ebi Şeybe-1/376)
SAD BİN EBİ VAKKAS’IN FETVASI
Sad bin Ebi Vakkas radıyallahu anh buyuruyor ki, İmamın arkasında okuyanların ağzına çakıl taşı dolsun isterdim. Muvatta Muhammed- 98- İbni Ebi Şeybe- 1/376)
ABDULLAH BİN ÖMER, ZEYD BİN SABİT VE CABİR BİN ABDULLAHIN FETVALARI
Ubeydullah bin Muksim den rivayet ediliyor ki, kendisi Abdullah ibni Ömer, Zeyd bin Sabit ve Cabir bin Abdullaha, İmamın arkasında okumak hakkında sorunca onlar, sesli kılınan olsun sessiz kılınan olsun hiçbir namaz da imamın arkasında okunmaz buyurdular. (Tahavi-107)
HZ. EBU BEKİR, ÖMER VE OSMAN’IN FETVALARI
İmam Abdurrezzak buyuruyır ki bana Musa bin Ukbe şöyle dedi: Peygamber sallallahu aleyhi vesellem, Ebu Bekir, Ömer ve Osman radıyallahu anhum imamın arkasında okumaktan nehy ediyorlardı. (Abdurrezzak-2/139)
BEDİR ASHABINDAN YETMİŞ KİŞİNİN FETVALARI
Tabiin’in büyüklerinden olan Şa’bi (r.a) buyuruyor ki; Ben bedir ashabından yetmiş kişiye yetiştim. Hepsi de imamın arkasında cematin okumasını men ediyorlardı. (Ruhul Meani-9/152)
İlmi mertebesi en yüce olan çoğu Sahabenin bu konudaki fetvaları da Hanefi Mezhebinin uygulamasını teyid etmektedir. Konuyu daha iyi anlamak için önceİlmi mertebesi en yüce olan Sahabeleri bilmemiz gerekir.
Mesruk rahmetullahi aleyh şöyle buyuruyor: Ben Muhammed sallallahu aleyhi vesellem’in Ashabının ilminin altı Sahabe’ye döndüğünü gördüm. Onlar şunlardır: Hz. Ömer, Hz. Ali, Hz. Abdullah İbni Mesud, Hz. Muaz bin Cebel, Hz. Ebu Derda ve Hz. Zeyd bin Sabit rıdvanullahi aleyhim ecamin. (Tezkiretül Huffaz-1/25)
Hz. Zeyd bin Sabit radıyallahu anh’ın Fetvası:
Ata bin Yesar rahmetullahi aleyh buyuruyor ki ben Zeyd bin Sabit’e imamın arkasında okumak hakkında sordum. O da imamın arkasında hiçbir namaz da okunmaz buyurdu. (Müslim-1/215-Nesei-1/111-Müsned’i Ebu-2/ 207-Tahavi-108)
İmam Muhammed’in Muvattasında ve Musannif’i İbni Ebi Şeybe’de Zeyd bin Sabit radıyallahu anh’ın şu fetvası zikredilmiştir: Her kim İmamın arkasında okursa onun namazı yoktur. (Muvatta-46-İbni Ebi Şeybe-1/376)
Yine İbni Ebi Şeybe de, İbni Sevban Zeyd bin Sabit radıyallahu anh’ın şu fetvasını naklediyor: İmam ister sesli okusun ister sessiz okusun onun arkasında okunmaz. (İbni Ebi Şeybe- 1/376)
ABDULLAH İBNİ ÖMER’İN FETVASI
Abdullah İbni Ömer radıyallahu anhuma şöyle buyuruyor: Sizden birisi imamın arkasında namaz kıldığı zaman imamın okuması ona yeterlidir. Tek başına kıldığı zaman okusun. Abdullah İbni Ömer imamın arkasında okumazdı. (Muvatta İmam Malik- 29- Tahavi-129-Muvatta İmam Muhammed-46)
Muvatta İmam Malik de İbni Ömer bu hadisi şöyle geçmektedir: İmamın arkasında kılan kimseye imamın okuması yeterlidir. (Muvatta Muhammed- 43)
CABİR BİN ABDULLAH’IN FETVASI
Vehb bin Keysan buyuruyor ki ben Cabir bin Abdullahı şöyle derken işittim: İmamın arkasında kılan hariç Her kim namaz kılar ve Fatiha suresini okumazsa onun namazı olmamıştır. (Muvatta Muhammed- 46)
İBNİ MESUD’UN FETVASI
Abdullah ibni Mesud radıyallahu anh’ın şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir: Namaz da imamın arkasında kuran okunurken sus. Muhakkak namaz da başka meşguliyet (yapılması ve yapılmaması gereken şeylere dikkat etmek) vardır. İmamın okuması sana yeterlidir. (Tahavi- 107- Muvattal Muhammed -45- İbni Ebi Şeybe1/-376)
İBNİ MESUD’UN BİR DİĞER FETVASI
Abdullah ibni Mesud radıyallahu anh şöyle buyuruyor: Keşke İmamın arkasında okuyan kimsenin ağzına toprak dolsaydı. (Tahavi-107)
HZ. ALİ’NİN FETVASI
Hz. Ali radıyallahu anh şöyle buyuruyor: İmamın arkasında okuyan kimse sünnetle amel etmemiş olur. (Abdurrezzak- 2/137- Daru Kutni-1/121- Tahavi-1/107)
HZ. ALİ’NİN BİR DİĞER FETVASI
Hz. Ali radıyallahu anh şöyle buyuruyor: İmamın arkasında okuyan kimse sünnete muhalefet etmiştir. (İbni Ebi Şeybe- 1/376)
Başka bir rivayette Hz. Ali radıyallahu anh’ın şöyle buyurduğu geçiyor: İmamın arkasında okuyanın namazı yoktur. (Abdurrezzak-2/Kenzül Ummal-8/184)
ABDULLAH İBNİ ABBAS’IN FETVASI
Ebu Cemre radıyallahu anh diyor ki ben İbni Abbas radıyallahu anhuma’ya İmamın arkasında namaz kılarken ben de okuyayım mı diye sordum. O da hayır okuma dedi. (Tahavi- 1/129)
HZ. ÖMER BİN HATTAB’IN FETVASI
Hz. Ömer şöyle buyuruyor: Keşke imamın arkasında okuyanların ağzında taş olsaydı. (Muvatta Muhammed- 98- Abdurrezzak-2/138)
ONUN BİR DİĞER FETVASI
Nafi ve Enes bin Sirin Ömer bin Hattab radıyallahu anh’ın şöyle dediğini rivayet ediyorlar: Cemat için imamın kıraati kafidir. (İbni Ebi Şeybe-1/376)
SAD BİN EBİ VAKKAS’IN FETVASI
Sad bin Ebi Vakkas radıyallahu anh buyuruyor ki, İmamın arkasında okuyanların ağzına çakıl taşı dolsun isterdim. Muvatta Muhammed- 98- İbni Ebi Şeybe- 1/376)
ABDULLAH BİN ÖMER, ZEYD BİN SABİT VE CABİR BİN ABDULLAHIN FETVALARI
Ubeydullah bin Muksim den rivayet ediliyor ki, kendisi Abdullah ibni Ömer, Zeyd bin Sabit ve Cabir bin Abdullaha, İmamın arkasında okumak hakkında sorunca onlar, sesli kılınan olsun sessiz kılınan olsun hiçbir namaz da imamın arkasında okunmaz buyurdular. (Tahavi-107)
HZ. EBU BEKİR, ÖMER VE OSMAN’IN FETVALARI
İmam Abdurrezzak buyuruyır ki bana Musa bin Ukbe şöyle dedi: Peygamber sallallahu aleyhi vesellem, Ebu Bekir, Ömer ve Osman radıyallahu anhum imamın arkasında okumaktan nehy ediyorlardı. (Abdurrezzak-2/139)
BEDİR ASHABINDAN YETMİŞ KİŞİNİN FETVALARI
Tabiin’in büyüklerinden olan Şa’bi (r.a) buyuruyor ki; Ben bedir ashabından yetmiş kişiye yetiştim. Hepsi de imamın arkasında cematin okumasını men ediyorlardı. (Ruhul Meani-9/152)