Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Allah'ın İsim Sıfatlarından Birini İnsana Koymanın Hükmü Nedir ?

فرقان Çevrimdışı

فرقان

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Esselamu aleykum ve rahmetullah.
Bir komşumuz var ismini Raşid koymuşlar benim o amcaya abdurraşid demem mi gerekir ? mesela bir akrabamız var ismini melek koymuşlar ben ismiyle seslenmiyorum. bir günlük arapçada konuşurken aziz kebir gibi kelimeler kullanmakla ilgili soru sormuştum cevablanmıştı bulamadım. Allah ın isim sıfatları günlük arapçada başka bir şey için kullanabilir miyiz ?
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
عبد الرحمن Çevrimdışı

عبد الرحمن

قُل آمَنتُ بِاللهِ ثُمَّ استَقِم
İslam-TR Üyesi
Aleykum selam ve rahmetullahi ve berekatuhu,

İmam Taberi besmelenin tefsirinde bu meseleye değiniyor. Rahman isminin Allah'a has olduğunu, Rahim isminin ise kullar tarafından kullanılabileceğini söylüyor. Diğer birçok isim de böyle. Raşit ismi konulabilir mesela. Esmaül hüsna'daki sıfatların özelliği, Allah tealanın bunlara en yüksek seviyede sahip olması: Allah en merhametli olandır, ama kullarına da merhametten nasip vermiştir. İzzet, mülk, hikmet vb. sıfatlar da böyle.
 
Abdulmuizz Fida Çevrimiçi

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Âleykum selam we rahmetullahi we berakatuh ;

Müslümanın davranışlarında öncelikle dikkat etmesi gereken etken, Allah’ın hoşnutluğudur. Allah’ın kendisine bir emanet olarak verdiği yavruları için isim seçerken de bu gözetilmelidir. Allah kullarını kendisine ibadet etmek için yaratmıştır. (Zâriyat 56) Onun için en çok sevdiği isimler O’na kulluğu dile getiren, güzel isimlerinin evveline bir “abd” (kulu) kelimesi getirerek oluşan isim tamlamasını Abdullah, Abdurrahman, Abdurrahim, Abdussamed, Abdurrazzak, Abdulgafûr gibi Peygamber (a.s.) bir hadisinde bunu şöyle dile getirmiştir. “İsimlerin Allah katında en sevimli ve makbul olanı Abdullah ve Abdurrahman’dır.” (Muslim, “Âdâb”, 2)

Çocuklara Allah’ın isimlerini vermeye gelince, hemen belirtmek gerekir ki Allah’a has isimler aynı lafızla çocuklara verilmemelidir. Şayet çocuklara Allah’ı hatırlatacak isimler verilecekse başına “kul” anlamına gelen “abd” kelimesi eklenerek “Abdullah” (Allah’ın kulu), “Abdurrahman” (Rahman’ın kulu), “Abdurrahim” (Rahim’in kulu), “Abdulkâdir” (Kâdir’in kulu) gibi isimler verilmelidir.

Allah’a özel olan bir isimle isimlendirmek. El Halik (Yaratıcı) el Razzak (rızık verici) Rab, Rahman gibi isimleri vermek câiz değildir. Ayrıca Allah dışında kimseye verilmesi mümkün olmayan isimleri vermek: örnek olarak Meliklerin meliki, el Kâhir gibi isimleri vermek haram olduğu gibi böyle bir isim söz konusu olduğunda değiştirilmesi gerekir.
Allah Teala’nın “esma-i husna”sından “Kerim, Latif, Rauf…” gibi isimler ise Allah’ın dışında kulların da vasıflandığı muşterek isimler olduğundan Allah’a has olmayan bu isimler çocuklara ad olarak verilebilir. (İbn Âbidîn, Reddu’l-muhtâr, IX, 598)

Şah Veliyyullah ed-Dihlevî (1704-1762)’ye göre, çocuğa böyle seslenilmesiyle hem Allah’ın adı anılır hem de her vesileyle Hakk’a davet ve tevhid ortaya konulmuş olur. Arablar ve diğer kavimler çocuklarına tapındıkları tanrılarının isimlerini verirlerdir. Rasûlullah (s.a.v.),tevhid esaslarını yerleştirmek üzere gönderilince, ad koyma konusunda da bu yol izlenerek çocuklara tevhidi çağrıştıran isimler verilmesi gerekir.” (Şah Veliyyullah ed-Dihlevî, Huccetullahi’l-Baliğa, trc. Mehmet Erdoğan, (İstanbul: İmaj Yayınları, 2003), 2: 371) Aynı zamanda bu tutum, terbiyenin çocukluktan başlatılması gerektiğini de bize göstermektedir.

Nureddin, Nuru'l İslam, Şems'ed din veya Şems'ul İslam gibi Din veya İslam’a nisbet edilen tüm isimleri kullanmak mekruhtur. Çünkü bu durumda isimlendirilene hakkından fazla bir isim verilmiş olur. Selef alimler, böyle lakabların takılmasını mekruh görürlerdi. İmam Nevevi Rahimehullah, Muhyiddin lakabı verilmesinden rahatsız olurdu. Aynı şekilde Şeyh'ul İslam İbn Teymiye Rahimehullah “Takiyyuddin” lakabı hoşuna gitmiyordu. Ve şöyle derdi: böyle bir lakabı, ailem koydu böylece daha sonra herkese yayıldı.

“Hasbullah” ve “Rahmetullah”’ta olduğu gibi Abdullah dışında farklı kelimelerin Allah’a nisbet edilmesi mekruhtur. Aynı şekilde rasul kelimesine de farklı kelimelerin nisbet edilmesi mekruhtur.

Meleklerin isimlerini vermek; ayrıca “Taha” ve “Yasin” gibi Kur’an-ın sure isimlerini vermek mekruhtur. Zira bunlar peygamberin isimlerinden değildir, bunlar mukattaa harflerindendir. (İbn Kayyım el Cevziyye, Tuhfetul Mevdud, Sf: 109)



Bunun dışında daha önceden dile getirildiği gibi peygamber ve salih insanların isimlerini Çocuklara koymakla , onların şahs-ı manevîsinden etkilenen çocuğun onlara benzemesi umulur. Peygamberimizin isminin de künyesiyle birlikte olmadan isim olarak verilebileceği hadis-i Şerifte bildirilmiştir. Bir oğlu olan Ensar’dan birisi ona Muhammed adını koymak isteyince Rasulullah’a (s.a.v.) sormuş, O da Ensara iyilikte bulundun. Elbette ismimi alın, ama künyemi almayın buyurmuşlardır. (Buharî, “Menakıb”, 20; Muslim, “Âdâb”, 1)
 
A Çevrimdışı

Amatullah Hanifah

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Âleykum selam we rahmetullahi we berakatuh ;

Müslümanın davranışlarında öncelikle dikkat etmesi gereken etken, Allah’ın hoşnutluğudur. Allah’ın kendisine bir emanet olarak verdiği yavruları için isim seçerken de bu gözetilmelidir. Allah kullarını kendisine ibadet etmek için yaratmıştır. (Zâriyat 56) Onun için en çok sevdiği isimler O’na kulluğu dile getiren, güzel isimlerinin evveline bir “abd” (kulu) kelimesi getirerek oluşan isim tamlamasını Abdullah, Abdurrahman, Abdurrahim, Abdussamed, Abdurrazzak, Abdulgafûr gibi Peygamber (a.s.) bir hadisinde bunu şöyle dile getirmiştir. “İsimlerin Allah katında en sevimli ve makbul olanı Abdullah ve Abdurrahman’dır.” (Muslim, “Âdâb”, 2)

Çocuklara Allah’ın isimlerini vermeye gelince, hemen belirtmek gerekir ki Allah’a has isimler aynı lafızla çocuklara verilmemelidir. Şayet çocuklara Allah’ı hatırlatacak isimler verilecekse başına “kul” anlamına gelen “abd” kelimesi eklenerek “Abdullah” (Allah’ın kulu), “Abdurrahman” (Rahman’ın kulu), “Abdurrahim” (Rahim’in kulu), “Abdulkâdir” (Kâdir’in kulu) gibi isimler verilmelidir.

Allah’a özel olan bir isimle isimlendirmek. El Halik (Yaratıcı) el Razzak (rızık verici) Rab, Rahman gibi isimleri vermek câiz değildir. Ayrıca Allah dışında kimseye verilmesi mümkün olmayan isimleri vermek: örnek olarak Meliklerin meliki, el Kâhir gibi isimleri vermek haram olduğu gibi böyle bir isim söz konusu olduğunda değiştirilmesi gerekir.
Allah Teala’nın “esma-i husna”sından “Kerim, Latif, Rauf…” gibi isimler ise Allah’ın dışında kulların da vasıflandığı muşterek isimler olduğundan Allah’a has olmayan bu isimler çocuklara ad olarak verilebilir. (İbn Âbidîn, Reddu’l-muhtâr, IX, 598)

Şah Veliyyullah ed-Dihlevî (1704-1762)’ye göre, çocuğa böyle seslenilmesiyle hem Allah’ın adı anılır hem de her vesileyle Hakk’a davet ve tevhid ortaya konulmuş olur. Arablar ve diğer kavimler çocuklarına tapındıkları tanrılarının isimlerini verirlerdir. Rasûlullah (s.a.v.),tevhid esaslarını yerleştirmek üzere gönderilince, ad koyma konusunda da bu yol izlenerek çocuklara tevhidi çağrıştıran isimler verilmesi gerekir.” (Şah Veliyyullah ed-Dihlevî, Huccetullahi’l-Baliğa, trc. Mehmet Erdoğan, (İstanbul: İmaj Yayınları, 2003), 2: 371) Aynı zamanda bu tutum, terbiyenin çocukluktan başlatılması gerektiğini de bize göstermektedir.

Nureddin, Nuru'l İslam, Şems'ed din veya Şems'ul İslam gibi Din veya İslam’a nisbet edilen tüm isimleri kullanmak mekruhtur. Çünkü bu durumda isimlendirilene hakkından fazla bir isim verilmiş olur. Selef alimler, böyle lakabların takılmasını mekruh görürlerdi. İmam Nevevi Rahimehullah, Muhyiddin lakabı verilmesinden rahatsız olurdu. Aynı şekilde Şeyh'ul İslam İbn Teymiye Rahimehullah “Takiyyuddin” lakabı hoşuna gitmiyordu. Ve şöyle derdi: böyle bir lakabı, ailem koydu böylece daha sonra herkese yayıldı.

“Hasbullah” ve “Rahmetullah”’ta olduğu gibi Abdullah dışında farklı kelimelerin Allah’a nisbet edilmesi mekruhtur. Aynı şekilde rasul kelimesine de farklı kelimelerin nisbet edilmesi mekruhtur.

Meleklerin isimlerini vermek; ayrıca “Taha” ve “Yasin” gibi Kur’an-ın sure isimlerini vermek mekruhtur. Zira bunlar peygamberin isimlerinden değildir, bunlar mukattaa harflerindendir. (İbn Kayyım el Cevziyye, Tuhfetul Mevdud, Sf: 109)



Bunun dışında daha önceden dile getirildiği gibi peygamber ve salih insanların isimlerini Çocuklara koymakla , onların şahs-ı manevîsinden etkilenen çocuğun onlara benzemesi umulur. Peygamberimizin isminin de künyesiyle birlikte olmadan isim olarak verilebileceği hadis-i Şerifte bildirilmiştir. Bir oğlu olan Ensar’dan birisi ona Muhammed adını koymak isteyince Rasulullah’a (s.a.v.) sormuş, O da Ensara iyilikte bulundun. Elbette ismimi alın, ama künyemi almayın buyurmuşlardır. (Buharî, “Menakıb”, 20; Muslim, “Âdâb”, 1)
Esselamu Âleykum we Rahmatullâhi we Berekâtuh

Peki "Mâlik" ismi kullanılabilir/koyulabilir mi, zira her şeyin Mâlik'i ALLAH(C.C.)'tır.
Ayrıca Allah dışında kimseye verilmesi mümkün olmayan isimleri vermek: örnek olarak Meliklerin meliki, el Kâhir gibi isimleri vermek haram olduğu gibi böyle bir isim söz konusu olduğunda değiştirilmesi gerekir.
Bir de eğer "Mâlik" ismi dediğiniz gibi "Meliklerin Meliki" anlamına gelecek şekilde/bu niyetle kullanılmazsa Cehennem Meleği'nin adı da Mâlik değil miydi o zaman bu yüzden kullanılamaz mı? Fî emânillâh.
 
Son düzenleme:
İmam Malik Çevrimdışı

İmam Malik

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Esselamu Âleykum we Rahmatullâhi we Berekâtuh

Peki "Mâlik" ismi kullanılabilir/koyulabilir mi, zira her şeyin Mâlik'i ALLAH(C.C.)'tır.

Bir de eğer "Mâlik" ismi dediğiniz gibi "Meliklerin Meliki" anlamına gelecek şekilde/bu niyetle kullanılmazsa Cehennem Meleği'nin adı da Mâlik değil miydi o zaman bu yüzden kullanılamaz mı? Fî emânillâh.

Vallahi ben kullanıyorum :)
Sadece ben değil, koskoca mezheb müctehidi olan İmam Malik'te(r.aleyh) kullandı bu ismi, ondan sonra gelen pek çok Müslümanda...
Sahabedende ismi malik olanları biliyoruz, Selef alimlerindende ismi malik olan pek çok kimse biliyoruz.
Burada kastedilen melek isimleri toplumda yaygın olan Cebrail, Mikail vb isimlerdir
 
Üst Ana Sayfa Alt