Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Makale IRKÇILIK NEDİR, NE DEĞİLDİR?

Necati Koçkesen Çevrimdışı

Necati Koçkesen

İyi Bilinen Üye
İslam-tr Yazar
IRKÇILIK NEDİR, NE DEĞİLDİR?

Irk (العرق) kelimesi Arapça’da “kök, bitkinin gövdesi, yaprağın sapı, damar, asıl, irsî özellik, nesep, menşe, ata” gibi anlamlara gelir (Lisânü’l-ʿArab, “ʿarḳ” md.; Tâcü’l-ʿarûs, “ʿarḳ” md.). İbn Manzûr’un naklettiği bir beyit eski Araplar’da ırk kelimesinin “soy üstünlüğü ve asalet” anlamında kullanılabildiğini göstermektedir.

“Irk”ın târifi yukardaki açıklama olduğuna göre, ırkçılık da kendi ırkını bütün ırklardan üstün görme, kendi ırkını ırklar içinden seçilmiş bir ırk olarak görme ve bu sebeple iyi olsun kötü olsun, zulümde bile kendi ırkını desteklemek, kendi ırkına söz söylettirmemektir.
Kur’an-ı Hakim ırkçılığı yasaklamış, bütün insanların Hz. Adem ile Hz. Havvâ’dan yaratıldığını, yani köklerinin aynı baba ve anaya dayandığını, Allahu Teâlâ’nın daha sonra insanları çeşitli şubelere ve kabilelere ayırdığını, bunun sebebinin de insanların kendi kabilesini, soyunu, sopunu, sülâlesini tanıması, iyilikte ve güzellikte birbirleri ile yardımlaşmaları olduğunu belirtmesidir. Yine hiçbir milletin (ırkın) bir başka ırka karşı üstünlüğünün olmadığını, Allah katında yegâne üstünlüğün takvâ ile olacağını belirmiştir. Yâni kimin Allah’a olan îmanı en kuvvetli ise, Allah’ın emir ve yasaklarına teslimiyeti kimin daha güzelse Allah katında üstün olanın ancak o olacağını belirtmiştir. Böyle bir kimse hangi ırktan veya soydan olursa olsun farketmez. Nitekim bu konuda Hucurât sûresi 13. Âyette şöyle buyrulmuştur:

“ Ey insanlar, gerçekten, biz sizi bir erkek ve bir dişiden yarattık ve birbirinizle tanışmanız için sizi halklar ve kabileler ( şeklinde ) kıldık. Şüphesiz, Allah katında sizin en üstün olanınız, takvaca en ileride olanınızdır.”

Allah Rasûlü sallallahu aleyhi ve sellem efendimiz de Veda Hutbesi"nde yukardaki âyeti tefsir edercesine şöyle buyurmuştur:

“Ey insanlar! Şunu iyi bilin ki Rabbiniz birdir, atanız da birdir. Arap"ın Arap olmayana, Arap olmayanın Arap"a; beyazın siyaha, siyahın beyaza takva dışında bir üstünlüğü yoktur...” (İbn Hanbel V, 411)

Irkçılık islamda kesin bir emirle yasaklanarak ortadan kaldırılmıştır. Bu konuda da Allah Rasûlü sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur:

"İslâm, Câhiliyetten kalma ırkçılık ve kabileciliği ortadan kaldırmıştır ..." [Buharî, Ahkâm: 4]

Allah Rasûlü bir başka hadislerinde de ırkçılık yapanları “bizden olmamakla” yâni Müslüman olmamakla tehdit etmiştir. İşte o hadis:
“Irkçılığa (asabiyyeye) çağıran Bizden değildir; ırkçılık için savaşan Bizden değildir; ırkçılık üzere, asabiyye uğruna ölen Bizden değildir." (Müslim, İmâre 53, 57, hadis no: 1850; Ebû Dâvud, Edeb 121; İbn Mâce, Fiten 7, hadis no: 3948; Nesâî, Tahrim 27, 28)

Yukardaki hadisten daha açık hadis ise aşağıdaki hadistir:

“Kim hevâsına uyarak bâtıl yolda cenkeder, kavmiyetçiliğe (asabiyet) çağrıda bulunur veya kavmiyetçiliğin sevkiyle öfke ve tehevvüre kapılırsa, câhiliyye ölümü üzere ölür.” (İbn Mâce, Fiten 7)

Görüldüğü gibi bu hadiste “bizden olmamak” câhiliye olarak açıklanmıştır. Demekki her ırkçıda bir câhiliyye yönü vardır.

Rivâyet edildiğine göre bir gün Ebu Zer ile Bilal-i Habeşi bir meselede tartışmışlar. Hz. Bilal’in kendisine karşılık vermesine sinirlenen Ebû Zer (r.a.); “sen bu işleri anlamazsın kara kadının oğlu” diye ona hakaret etmişti. Bunun üzerine Hz. Bilal onu Rasul-ü Ekrem’e şikâyet etti. Hz. Peygamber Sallallahu Aleyhi ve Sellem Ebu Zerr’i çağırarak ona dedi ki:

“Onu anasının zenci olmasıyla mı ayıpladın? Sen öyle bir adamsın ki sende hala cahiliye kokusu var. Bak, sen takva ile daha üstün olmadığın takdirde, beyaz veya siyah derililerden daha hayırlı değilsin.” (Ahmed ibn Hanbel, Müsned, Mısır 1313, V, 158.)

Şu unutulmamalıdır ki, âhirette kişiyi kurtaracak olan sâdece ve sâdece kendisinin îmanı ve işlediği güzel ameller olacaktır. Nitekim bu konuda da şöyle buyrulmuştur:

"Bir kimseyi ameli geri bırakmışsa, nesebi, soyu onu kurtaramaz, yükseltemez, ilerletemez" (İbn Mâce, Mukaddime 17, hadis no: 225)
İslam dîni bir kimsenin kendi kavmini, sülâlesini zulümde ve adâletsizlikte desteklemesini ırkçılık olarak adlandırmıştır.
Vasîle bin el-Eskâ (r.a.) anlatıyor: Ben, “Yâ Rasûlallah! Adamın kendi kavmine bir zulüm üzerine yardım etmesi asabiyetten (ırkçılıktan) mıdır?’ diye sordum. Hz. Peygamber (s.a.s.): “Evet” buyurdu.” (İbn Mâce, Fiten 7, hadis no: 3949; Ebû Dâvud, Edeb 121, hadis no: 5119; Ahmed bin Hanbel, 4/107, 160)

Yukardaki hadisin bir başka versiyonu da şu hadistir:

“Zulüm ve haksızlıkta kavmine yardıma kalkışan kişi, kuyuya düşmüş deveyi kuyruğundan tutup çıkarmaya çalışan gibidir.” (Ebû Dâvud, Edeb 113, 121, hadis no: 5117)

Allahu Teâlâ bir kimsenin ırkının, kabilesinin, sülâlesinin çokluğu ile övünmesini bile yasaklamış, sırf bu konuda bir sûre bile indirmiştir. “Tekâsür sûresi” diye adlandırılan bu sûrenin baş tarafında şöyle buyrulmaktadır:

“(Mal, evlat, akraba, soy, sop) çokluğu ile övünmek sizi öyle aldatıp oyaladı ki, bu hususta kabirleri bile ziyâret ettiniz.” (Tekâsür, 1-2)
Hiçbir Müslüman küfür ve şirk üzere ölmüş atalarını övemez, onları yüceltip ön plana çıkaramaz. Onları beğendiği, sevdiği için onların isimlerini çocuklarına veremez, onların resimlerini evlerine, derneklerine asamaz. Nitekim bu konu ile ilgili olarak da aşağıdaki hadisler gelmiştir:

"Kim kâfir olan dokuz atasını onlarla izzet ve şeref kazanmak düşüncesiyle sayarsa, cehennemde onların onuncusu olur" (Ahmed bin Hanbel, 5/128)

"Aziz ve Celil olan Allah sizden câhiliyye devrinin kabalığını ve babalarla övünmeyi gidermiştir. Mü'min olan, takvâ sahibidir. Kâfir olan ise şakîdir. Siz, Âdem'in çocuklarısınız. Âdem de topraktan yaratılmıştır. Bazı adamlar, (kâfir olarak ölen) kavimleriyle övünmeyi terketsinler. Çünkü onlar cehennemin kömüründen bir kömürdürler, yahut onlar, Allah indinde burnu ile pislik yuvarlayan pislik böceğinden daha aşağıdırlar." (Ebû Dâvud, Edeb 120, hadis no: 5116)

Yukardaki iki hadis küfür ve şirk üzere ölen atalarla övünmenin ne kadar tehlikeli olduğunu açıkça beyan etmektedir.

Peki, kişinin soyunu, sopunu sevmesi de ırkçılığa girer mi? Şâyet kişinin soyu sopu Müslümansa ve güzel şeyler yapıyorsa, Allah’ın dinini korumak, Allah’ın dinini yüceltmek için çaba sarfediyorsa onları sevmek ve onları desteklemek ırkçılık değildir. Çünkü kişinin kendi yakınlarını tanıması, sevmesi ve onlarla yardımlaşması fıtrîdir ve esasında istenen bir şeydir de. Nitekim bu konuda Mâide sûresinin ikinci âyetinin son kısmında şöyle buyrulmuştur:

“… İyilik ve takvâ hususunda yardımlaşın, günah ve haksızlık yolunda yardımlaşmayın. Allah’tan korkun, çünkü Allah’ın cezası çetindir.”
Peygamber efendimize de bu konuda şöyle bir soru sorulmuştu:

"Kişinin soyunu, sülâlesini (kavmini, ulusunu) sevmesi asabiyet (kavmiyetçilik, ırkçılık) sayılır mı?" Hz. Peygamber şöyle cevap verdi: "Hayır. Lâkin kişinin kavmine zulümde yardımcı olması ırkçılıktır (asabiyettir/kavmiyetçiliktir)." (Ahmed bin Hanbel, 4/107, 160; İbn Mâce, Fiten 7, hadis no: 3949)

Şu unutulmamalıdır ki, her millette az veya çok ırkçı bulunabilir. Bir kavimde ırkçılar var diye tüm bir kavmi kötüleyemeyeceğimiz gibi bir kavmin iyi ve güzel yönleri çok diye her şeyiyle de onları kabullenemeyiz, övemeyiz, destekleyemeyiz.

Meselâ Osmanlıları ele alalım. İslama büyük hizmetler etmişler, islamın ve Müslümanların korunması, islamın yayılması için gayret sarfetmişlerdir. Çok büyük vakıflar, câmiler, medreseler, kervansaraylar, hanlar ve hamamlar yapmışlardır. Öte yandan islama uymayan, islamın reddettiği bir çok uygulamaları da olmuştur. İşte bizler top yekün bir “Osmanlıcılık” savunmasında bulunamayız. Onların sahip oldukları iyi ve güzel hasletleri alırız fakat islama uymayan tutum ve davranışlarını da reddederiz.

Şu unutulmamalıdır ki, islam ırkları reddetmemiştir, ırkçılığı reddetmiştir. Nitekim Salmân-ı Fârisî, Bila-ı Habeşî, Ebû Zer-i Gıfârî, Suheyli Rûmî gibi sahabeler ırkları ile beraber anılmışlar ama bunların ırkçılık yapmaları yasaklanmıştır. Nitekim yukardaki Ebu Zer hadisi buna en büyük örnektir. Bundan dolayı hiçbir Müslüman (hangi ırka mensup olursa olsun), kavmiyetçilik (milliyetçilik/ırkçılık) fikrine kapılamaz, bu konuda tartışmalara giremez. Eğer girerse o, islam ile bağını koparmış, câhiliye pisliğine bulanmış demektir. Allah bizleri ırkçılık belâsından ve hastalığından korusun.
 
عبد الرحمن Çevrimdışı

عبد الرحمن

قُل آمَنتُ بِاللهِ ثُمَّ استَقِم
İslam-TR Üyesi
Türkiye'de benim gördüğüm kadarıyla ırkçılıktan çok kavmiyetçilik ve milliyetçilik var. Zaten Türk milliyetçiliği yapan bir çok kişinin ne kadar Türk olduğu şüpheli ve bu hareketin fikir babaları arasında Polonyalı, Arnavut, Kürt, Arap birçok farklı kavimden adam var.

Irkçılık biyolojiktir. Kavmiyetçilik ise dil ve kültür esasına dayanır. Milliyetçilik/ulusalcılık ise bunları ihtiva etmekle birlikte siyasidir. Türkiye'nin kavmiyetçileri bir kimse Türkçe konuşabiliyorsa ve Türkiye'de doğmuşsa ondan rahatsız olmazlar. Irkçılar ise bunu kabul etmezler, daha aşırılardır.

IYI Parti ve Nihal Atsız gibileri ırkçıdır. Türk kanının özel olduğuna inanırlar. Atsız zaten bu düşüncesinde Nazilerden etkilenmiştir. Ve Avrupa'dan gelen bu ırkçılık (racism) Araplar'daki soy üstünlüğünü de aşan bir sapıklıktır, çünkü aşağı sayılan ırklara insan gözüyle bakmaz.

Üçü de İslam'ın yerdiği asabiyetin birer tezahürüdür.
 
Son düzenleme:
İmam Malik Çevrimdışı

İmam Malik

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Türkiye'de benim gördüğüm kadarıyla ırkçılıktan çok kavmiyetçilik ve milliyetçilik var. Zaten Türk milliyetçiliği yapan bir çok kişinin ne kadar Türk olduğu şüpheli ve bu hareketin fikir babaları arasında Polonyalı, Arnavut, Kürt, Arap birçok farklı kavimden adam var.

Irkçılık biyolojiktir. Kavmiyetçilik ise dil ve kültür esasına dayanır. Milliyetçilik/ulusalcılık ise bunları ihtiva etmekle birlikte siyasidir. Türkiye'nin kavmiyetçileri bir kimse Türkçe konuşabiliyorsa ve Türkiye'de doğmuşsa ondan rahatsız olmazlar. Irkçılar ise bunu kabul etmezler, daha aşırılardır.


Ben pek öyle düşünmüyorum. Eğer öyle olsa Erdoğan'ın, Gürcü olma hikayesi bu kadar gündemde olmazdı. Yada İslam kardeşliğine önem vermeyen insanlar tutup ne kızarttığı tayı yiyebileceği ne konuştuğu dili anlayabileceği Kırgızlara yakınlık hissetmezdi. Kırgız Türkleri ile Anadolu Türkleri'nin ne dil nede kültür açısından bir ortaklığı maleseft yok.
Senin dediğin tarzdaki -Mesela- bir İspanyol milliyetçisi tutupta Latin Amerikadaki bilmem kaç ülke ile bizdeki Turan benzeri saçmalığa girmez. Bunu bir Latin ırkçısı yapar ancak, aynı şekilde Amerika, kendisi gibi Sakson olan İngilizlere karşı vermiştir bağımsızlık savaşını.

IYI Parti ve Nihal Atsız gibileri ırkçıdır. Türk kanının özel olduğuna inanırlar. Atsız zaten bu düşüncesinde Nazilerden etkilenmiştir. Ve Avrupa'dan gelen bu ırkçılık (racism) Araplar'daki soy üstünlüğünü de aşan bir sapıklıktır, çünkü aşağı sayılan ırklara insan gözüyle bakmaz.

İşin aslı ben sırf Atsız kafirinin yada IYI Partiden ibaret olduğunu düşünmüyorum, MHP'de bana göre bundan çokta farklı değil. Gerçi MHP'ninki Racism'den ziyade Falanjizmide andırıyor. Zira işine geldiği zaman İslami motifleride ağzına sakız etmekten çekinmiyor ama Racist kitle genel olarak dinsidir.
 
عبد الرحمن Çevrimdışı

عبد الرحمن

قُل آمَنتُ بِاللهِ ثُمَّ استَقِم
İslam-TR Üyesi
İslam kardeşliğine önem vermeyen insanlar tutup ne kızarttığı tayı yiyebileceği ne konuştuğu dili anlayabileceği Kırgızlara yakınlık hissetmezdi. Kırgız Türkleri ile Anadolu Türkleri'nin ne dil nede kültür açısından bir ortaklığı maleseft yok.

Doğru, kavmiyetçiliğin esası olan etnisite kavramı biraz karışık. Şüphesiz aynı dili paylaşanlar çoğunlukla aynı ırktandır. Kültüre gelince gerçekten Türki kültürü saptamak zor olabilir. Ama dile gelince Türki dil ailesi diller arasındaki farklılıklara rağmen çerçevesi belli bir yapıdır. Bu türler arasındaki ayrım katı olmasa da, belki en güçlü etkenin hangisi olduğu üzerinde düşünülebilir. Bu da dil ve kültürdür sanki TC'de. Pan-türkizm de etnisite üzerinden yürür. Irk ve etnisite arasındaki ayrım ne kadar güçlü belki dediğin gibi tartışmalıdır. Ama TC'de kimsenin insanları mavi gözlü ya da siyah diye falan öldüreceğini zannetmiyorum Naziler misali :D
 
İmam Malik Çevrimdışı

İmam Malik

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Doğru, kavmiyetçiliğin esası olan etnisite kavramı biraz karışık. Şüphesiz aynı dili paylaşanlar çoğunlukla aynı ırktandır. Kültüre gelince gerçekten Türki kültürü saptamak zor olabilir. Ama dile gelince Türki dil ailesi diller arasındaki farklılıklara rağmen çerçevesi belli bir yapıdır. Bu türler arasındaki ayrım katı olmasa da, belki en güçlü etkenin hangisi olduğu üzerinde düşünülebilir. Bu da dil ve kültürdür sanki TC'de. Pan-türkizm de etnisite üzerinden yürür. Irk ve etnisite arasındaki ayrım ne kadar güçlü belki dediğin gibi tartışmalıdır. Ama TC'de kimsenin insanları mavi gözlü ya da siyah diye falan öldüreceğini zannetmiyorum Naziler misali :D

Yok, hele siyahiler bizim toplum için önemlidir :)
 
Üst Ana Sayfa Alt