Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

İslâm Terimi

I Çevrimdışı

islami bilgiler

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
بســـم الله الرحمن الرحيم


İslâm Terimi


“İslam” terimi teslim olmak, boyun eğmek ve sırf Allah'a yönelmek anlamlarını birlikte içerir.

Terimin bu anlamı, Kur'anın şu ayetinde ifadesini bulur:

“Allah (şirk koşan kimseler için) şöyle bir misal verdi: Birbiriyl e çekişen bir çok ortakların sahip olduğu bir adam ile yalnız bir kişiye bağlı olan (teslim olmuş) bir adam. Şimdi bu ikisinin durumu bir oluyor mu? Hamd yalnız Allah'a mahsustur; fakat çokları (gerçekleri) bilmiyor.” (Zumer: 29)

Demek ki, İslâm'ın söz konusu olabilmes i için mutlaka tek Allah'a teslim olmak ve O'nun dışındaki her şeye teslim olmaktan sıyrılmak gerekir.

İşte “Lâilâhe illallah (Allah'dan başka ibadete layık ilah yoktur.)” cümlesinin asıl anlamı budur.

- Buna göre kim Allah ile birlikte bir başka şeye teslim olursa bu kimse müşriktir. Allah ise kendisine şirk/ortak koşmayı asla affetmez.

- Buna karşılık kim Allah'a teslim olmaz ise büyüklenerek O'na kul olmaktan yüz çevirmiş demektir.

Cenab-ı Allah (c.c.) böyleleri hakkında şöyle buyuruyor:

“Bana dua ediniz de duanızı kabul edeyim. Büyüklenerek Bana kulluk etmeye tenezzül etmeyenle r horlanara k cehenneme girecekle rdir.” (Mümin: 60)

Elimizde bu ayetle aynı anlama gelen şöyle bir hadis vardır. Peygamber imiz (salât ve selâm üzerine olsun) bir defasında:

“Kalbin de zerre kadar kibirlili k bulunan bir kimse cennete giremez. Buna karşılık kalbinde zerre kadar iman bulunan kimse de cehenneme girmez.” buyurdu.

Bu sözleri dinleyen sahabiler den biri Peygamber imize:

“Ya Rasûlullah, giydiği elbisenin ve ayağındaki ayakkabının güzel olmasını seven birini ele alalım. Bu adamın yaptığı kibir sayılır mı?” diye sordu.

Peygamber imiz bu soruya şu cevabı verdi;

“Hayır, sayılmaz. Çünkü Allah güzeldir ve güzelliği sever. Kibirlili k, gerçeği hazmedeme mek ve insanları küçümsemektir.” Müslim, Sahih, K. iman, bab: Kibrin haramhğı ve bunun açıklanması, H. No: 91, Ebu Davud, K. Giyim, bab, Kibir konusuyla ilgili hadis, H. 4090; Tirmizi, Kitab, Bir ve sıla, bab: Kibir ile ilgili hadis, H. No: 1999)

Yahudiler in ana özelliği kibirlili k ve hristiyan larınki ise müşrikliktir.

Nitekim Cenab-ı Allah (c.c.) bize yahudiler i şöyle tanıtıyor:

“Ne zaman ki, bir peygamber size canınızın istemediği bir şey getirdi ise onu kibirlene rek reddetmed iniz mi?” (Bakara: 87)

Buna karşılık hristiyan ları da şöyle tanıtıyor:

“Onlar Allah'ı bir yana bırakarak, hahamlarını, rahipleri ni, Meryem'in oğlu Mesihi Rabler edindiler . Halbuki bunlar da, ancak bir olan Allah'a ibadet etmelerin den başkasıyla emrolunma mıştır. “Allah'tan başka ibadete layık ilah yoktur”. O, insanların ortak koştukları her şeyden yüce ve münezzehdir.” (Tevbe: 31)

Bundan dolayı Cenab-ı Allah (c.c.) hristiyan ları anlatırken şöyle buyuruyor:

“De ki: “Ey Kitab ehli, gelin aramızda ortak olan bir ilkede anlaşalım: Sadece Allah'a kulluk edelim, O'na hiç bir şeyi ortak koşmayalım ve Allah'ı bırakarak birbirimi zi ilâh edinmeyel im” Eğer yüz çevirirlerse “şahid olunuz, biz müslümanız” deyiniz.” (Al-i İmran: 64)

Yine Cenab-ı Allah (c.c.) İslâmın ne olduğunu anlatıyor ve bu vesile ile yahudi ve hristiyan lara hitab ederken şöyle buyuruyor:

“Deyiniz ki; “Biz Allah'a, bize indirilen e; İbrahime, İsmaile, İshaka, Yakuba ve torunlarına indirilen e; Musa'ya İsa'ya verilene ve diğer peygamber lere Rabb'leri tarafından verilene inanırız. Peygamber ler arasında ayırım yapmayız. Biz Allah'a teslim olan kimseleri z...

“Yoksa siz İbrahim, İshak, İsmail, Yakub ve torunlarının yahudi veya hristiyan olduklarını mı söylüyorsunuz? De ki; “Siz mi daha iyi bilirsini z, yoksa Allah mı?” Bildiği bir şahadeti Allah'dan gizleyend en daha zalim kim olabilir? Bilesiniz ki Allah yaptıklarınızdan gafil değildir.” (Bakara: 136, 140)

“İslâm” terimi ile ifade edilen hak dinin özü bir ve şeriatleri (insan hayatının düzenlenmesi için Allah'ın teşri ettiği her şey) farklı olduğu için Peygamber Efendimiz (salât ve selâm üzerine olsun) sahih bir hadisinde şöyle buyuruyor:

“Biz peygamber lerin dini bir olduğu gibi bizler baba bir kardeşleriz. Meryem oğlu İsa'ya en yakın olan benim. Çünkü onunla aramızda başka bir peygamber yoktur.” (Buhari, K. Peygamber ler, bab. 48, H. No: 3441, 3443; Müslim, Kitab, Faziletle r, bab. İsa -Selam üzerine- 'nın fazileti, H. No: 2365)
 
Üst Ana Sayfa Alt