Talep / istek imanın aşısıdır. İman ve talep bir araya gelince salih ameli oluştururlar.
Allah'a güzel zan beslemek, iftikarın ve O'nun için perişan olduğunun aşısıdır. Bunlar bir araya gelince duaya icabeti oluşturur.
Korku sevginin aşısıdır. Her ikisi bir araya gelince emirlere uymayı ve yasaklardan kaçınmayı oluştururlar.
Sabır yakinin aşısıdır. Her ikisi bir araya gelince dinde önderliği oluştururlar.
Allahu Teâlâ buyurdu ki:
"Onların içinden, sabrettikleri zaman bizim emrimizle doğru yola ileten önderler yetiştirmiştik. Onlar, bizim âyetlerimize kesin bir şekilde inanıyorlardı." (Secde, 24)
Resûlullah'a (sallAllahu aleyhi ve sellem) sağlıklı uymak ihlasın aşısıdır. Her ikisi bir araya gelince amelin kabul edilmesini ve ona yardımcı olunmasını oluştururlar.
Amel ilmin aşısıdır. İkisi bir araya gelince kurtuluş ve mutluluğu oluştururlar. İkisinden birisi diğerinden kopacak olursa bir fayda vermez.
Hilim ilmin aşısıdır. Her ikisi bir araya gelince dünya ve âhiret mutluluğu oluşur ve âlimin ilminden fayda hâsıl olur. Eğer bunlardan birisi kişiden kopacak olursa fayda da yararlanma da kaybolur.
Azim basiretin aşısıdır. Her ikisi toplanacak olursa kişi dünya ve âhiret hayırlarına ulaşır, himmeti de her yerde yücelere ulaşır. Kemalatın gidişi ya basiretin kalmamasına ya da azimetin / azmin olmamasına bağlıdır.
Güzel maksat zihnin sağlıklı olmasının aşısıdır. Bu ikisi yitirilecek olursa hayrın hepsi de gidiverir. Her ikisi bir araya gelince de her türlü hayırları oluştururlar.
Sağlıklı görüş kahramanlığın aşısıdır. Her ikisi bir araya gelince zafer ve nusret oluşur. Şayet kaybolacak olursa bu ikisi o takdirde yıkım ve yenilgi olur. Kahramanlık olmadan görüş bulunacak olursa, acizlik ve korkaklık baş gösterir. Şayet görüş bulunmadan kahramanlık olursa o zaman korkaklık baş gösterir.
Sabır basiretin aşısıdır. Eğer ikisi bir araya gelirse her ikisinin toplanmasında hayır meydana gelir.
Hasan der ki:
"Sabırlı olmayan bir basiret sahibini görmek istersen böyle bir kimseyi görürsün. Basireti olmayan bir sabırlıyı görmek istersen bunu da görürsün. Sabırlı ve basiretli bir kimseyi görme istersen, işte bunu görmek mesele..!"
Nasihat aklın aşısıdır. Nasihat her defasında güçlenince akıl da güçlenip aydınlanır.
Zikredip tefekkür etmenin her biri diğerinin aşısıdır. Her ikisi de bir araya gelince dünyaya karşı zahid olmayı ve âhirete karşı rağbeti oluştururlar.
Takva tevekkülün aşısıdır. Eğer ikisi bir araya gelince kalp doğru dürüst olur.
Allah ile karşılaşmaya dair hazırlık yapmak emelin kıssalığının aşısıdır. Şayet her ikisi bir araya gelirse, her ikisinin bir arada oluşunun hepsinde hayır oluşur, ikisinin ayrı olmasında ise şer oluşur.
Yüce himmet, doğru niyetin aşısıdır. Her ikisi de bir araya gelirse bu sefer kul muradının zirvesine ulaşır.
Allah'a güzel zan beslemek, iftikarın ve O'nun için perişan olduğunun aşısıdır. Bunlar bir araya gelince duaya icabeti oluşturur.
Korku sevginin aşısıdır. Her ikisi bir araya gelince emirlere uymayı ve yasaklardan kaçınmayı oluştururlar.
Sabır yakinin aşısıdır. Her ikisi bir araya gelince dinde önderliği oluştururlar.
Allahu Teâlâ buyurdu ki:
"Onların içinden, sabrettikleri zaman bizim emrimizle doğru yola ileten önderler yetiştirmiştik. Onlar, bizim âyetlerimize kesin bir şekilde inanıyorlardı." (Secde, 24)
Resûlullah'a (sallAllahu aleyhi ve sellem) sağlıklı uymak ihlasın aşısıdır. Her ikisi bir araya gelince amelin kabul edilmesini ve ona yardımcı olunmasını oluştururlar.
Amel ilmin aşısıdır. İkisi bir araya gelince kurtuluş ve mutluluğu oluştururlar. İkisinden birisi diğerinden kopacak olursa bir fayda vermez.
Hilim ilmin aşısıdır. Her ikisi bir araya gelince dünya ve âhiret mutluluğu oluşur ve âlimin ilminden fayda hâsıl olur. Eğer bunlardan birisi kişiden kopacak olursa fayda da yararlanma da kaybolur.
Azim basiretin aşısıdır. Her ikisi toplanacak olursa kişi dünya ve âhiret hayırlarına ulaşır, himmeti de her yerde yücelere ulaşır. Kemalatın gidişi ya basiretin kalmamasına ya da azimetin / azmin olmamasına bağlıdır.
Güzel maksat zihnin sağlıklı olmasının aşısıdır. Bu ikisi yitirilecek olursa hayrın hepsi de gidiverir. Her ikisi bir araya gelince de her türlü hayırları oluştururlar.
Sağlıklı görüş kahramanlığın aşısıdır. Her ikisi bir araya gelince zafer ve nusret oluşur. Şayet kaybolacak olursa bu ikisi o takdirde yıkım ve yenilgi olur. Kahramanlık olmadan görüş bulunacak olursa, acizlik ve korkaklık baş gösterir. Şayet görüş bulunmadan kahramanlık olursa o zaman korkaklık baş gösterir.
Sabır basiretin aşısıdır. Eğer ikisi bir araya gelirse her ikisinin toplanmasında hayır meydana gelir.
Hasan der ki:
"Sabırlı olmayan bir basiret sahibini görmek istersen böyle bir kimseyi görürsün. Basireti olmayan bir sabırlıyı görmek istersen bunu da görürsün. Sabırlı ve basiretli bir kimseyi görme istersen, işte bunu görmek mesele..!"
Nasihat aklın aşısıdır. Nasihat her defasında güçlenince akıl da güçlenip aydınlanır.
Zikredip tefekkür etmenin her biri diğerinin aşısıdır. Her ikisi de bir araya gelince dünyaya karşı zahid olmayı ve âhirete karşı rağbeti oluştururlar.
Takva tevekkülün aşısıdır. Eğer ikisi bir araya gelince kalp doğru dürüst olur.
Allah ile karşılaşmaya dair hazırlık yapmak emelin kıssalığının aşısıdır. Şayet her ikisi bir araya gelirse, her ikisinin bir arada oluşunun hepsinde hayır oluşur, ikisinin ayrı olmasında ise şer oluşur.
Yüce himmet, doğru niyetin aşısıdır. Her ikisi de bir araya gelirse bu sefer kul muradının zirvesine ulaşır.