Soru :
Bu konuda yani hanımlardan gelen beyaz akıntının bir diğer adı “rutubetu’l-ferc” denmektedir ki; hükmü hakkında mezhebler ve mezheb içlerindeki fakihler arasında dâhi ihtilaf olabilen bir meseledir.
Hanefi alimleri arasında ihtilaf olmakla beraber ağırlık görüş fercin rutubeti pis olup abdesti bozacağıdır. Şafi mezhebi alimlerine göre de bu akıntı temiz olup necis değildir.
Hanefî fakihlerine göre, ön-arka yollardan çıkan her şey abdesti bozar.(İbn Abidin, Reddu’l-Muhtar, 1/134; Abdulgani b. Talib b. Hammade ed-Dımaşki el-Hanefi el-Meydanî, el-Lubab fi Şerhi’l-Kitab, 1/17)
Hanefi mezhebi alimlerinden İbn Abidin'in Reddu'l Muhtar'ında farklı düşünenlerin görüşleri de mevcuddur:
Kuhistânî'nin ibâresi şöyledir:
"Fercin rutubetinden murad; dahili fercin rutubetidir. Fercin dış kısmının rutubeti bi'l ittifak temizdir. Buna delil ulemanın abdestte yıkamayı sünnet kabul etmeleridir. Velev ki imameyn'e göre necis olsun."
İbn Abidin, rutubet'ul ferc hakkında "Kadınların, vajina organlarında gördükleri normal ıslaklık, insanların ağız, burunlarından gelen akıntı ve bedenlerinden çıkan ter (tâhir) gibi değerlendirilmelidir."(İbn Abidin, Reddu’l-Muhtar, 1/166, 222, 255)
Yani «rutubet'ul ferc, kadının cinsel uzvundaki ıslaklık tâhirdir, temizdir.» Temiz olan bir nesne / ıslaklık, iki yoldan birinden çıkarsa abdesti bozar mı? »
Bu suale Hanefi mezhebinin muteber fıkh kitablarından Bedaiu's-sanâi'nin C. 8, sf: 226'da : « Bu bilinen iki yoldan tâhir yani temiz olan bir şeyin çıkması abdesti bozmaz.»
Yine Reddu'l Muhtar'da rutubetu'l ferc hakkındaki ihtilaf şöyle geçmektedir:
"el-Muctebâ'da şöyle deniliyor: "Bir kimse tenâsul uzvunu karısının fercine sokub çıkarır da ondan sonra menisi gelirse uzvu ancak yıkamakla temizlenir. Zira pisliğe bulanmıştır. Yani fercin rutubeti ile bulanmıştır." demek istiyor ve bu hüküm İmameyn'in: «Fercin rutubeti pistir, sözüne ibtina etmiş oluyor. İmam A'zam'a göre ise bedenin sair rutubetleri gibi fercin rutubeti de temizdir. Bunu Cevhere kaydetmiştir.
el-Mucteba'nın: «Zira pislikle bulaşmıştır.» sözüne karşı şöyle denilebilir: Az yukarıda geçen kavle binaen burada pisliğe bulaşmak yoktur. Mezkûr kavle göre menî çıktığı vakit tenâsul uzvunun başına dağılmazsa oğuşturmakla temizlenir. Bunu Tahtâvî söylemiştir.
Buradaki fercten murad; dahili ferctir. Haricî fercin rutubeti ise bilittifak temizdir. Bunu Halebî bildiriyor. İmam Nevevî'nin Minhâc adlı eserinde: «Esah kavle göre fercin rutubeti pis değildir.
İbni Hâcer şerhinde şöyle demiştir:
Fercin rutubeti beyaz bir sudur. Ve mezî ile ter arasındadır. Fercin içinden çıkar ki, çıktığı yeri yıkamak zaten vâcib değildir. Yıkanması vâcib olan yerden çıkarsa iş değişir. O kat'î surette temizdir. Dahilî fercin ardından çıkan da içeriden çıkan her şey gibi katî surette pistir. Doğan çocukla birlikte veya ondan az önce çıkan su böyledir.» denilmektedir. İstinca bâbının sonunda beyan edeceğimiz vecihle doğan çocuğun rutubeti temizdir. Kuzu ve yumurtanın rutubetleri de öyledir.
Şafii mezhebine göre İmam Nevevî, kadın organından çıkan rutubetin / ıslaklığın en sahih görüşe göre necis olmadığını/temiz olduğunu belirtmiştir. (el-Mecmu, 2/570; el-Minhac'es-siracu’l-vehhac ile birlikte, sf: 23)
Alimlerden bazıları da gelen akıntının geliş durumu ve boyutuna göre bu konuda farklı hükümlerde bulunmuşlardır:
Kadının tenasul organından gelen akıntı / ıslaklık, eğer istincada / taharat almada yıkanması gereken (otururken açığa çıkan) yerden geliyorsa, bu kesinlikle temizdir.
Eğer bu ıslaklık, organın en derin yerinden geliyorsa, bu da kesin olarak necistir.
Şayet, bu akıntı, organın -yıkanması gerekmeyen yerden olmakla beraber- yine de ön-iç sayılan yerden gelirse, bu konuda iki görüş vardır. En sahih görüşe göre temizdir. Diğer bir görüşe göre necistir. (Muhammed Şata Ed-Dimyati, İanetu’t-talibin, I/104; İbn-i Hacer, Tuhfet’ı-Muhtaç / Şirvanî, I/301).
Kadından gelen beyaz akıntı Abdesti bozar mı?
Bu konuda yani hanımlardan gelen beyaz akıntının bir diğer adı “rutubetu’l-ferc” denmektedir ki; hükmü hakkında mezhebler ve mezheb içlerindeki fakihler arasında dâhi ihtilaf olabilen bir meseledir.
Hanefi alimleri arasında ihtilaf olmakla beraber ağırlık görüş fercin rutubeti pis olup abdesti bozacağıdır. Şafi mezhebi alimlerine göre de bu akıntı temiz olup necis değildir.
Hanefî fakihlerine göre, ön-arka yollardan çıkan her şey abdesti bozar.(İbn Abidin, Reddu’l-Muhtar, 1/134; Abdulgani b. Talib b. Hammade ed-Dımaşki el-Hanefi el-Meydanî, el-Lubab fi Şerhi’l-Kitab, 1/17)
Hanefi mezhebi alimlerinden İbn Abidin'in Reddu'l Muhtar'ında farklı düşünenlerin görüşleri de mevcuddur:
Kuhistânî'nin ibâresi şöyledir:
"Fercin rutubetinden murad; dahili fercin rutubetidir. Fercin dış kısmının rutubeti bi'l ittifak temizdir. Buna delil ulemanın abdestte yıkamayı sünnet kabul etmeleridir. Velev ki imameyn'e göre necis olsun."
İbn Abidin, rutubet'ul ferc hakkında "Kadınların, vajina organlarında gördükleri normal ıslaklık, insanların ağız, burunlarından gelen akıntı ve bedenlerinden çıkan ter (tâhir) gibi değerlendirilmelidir."(İbn Abidin, Reddu’l-Muhtar, 1/166, 222, 255)
Yani «rutubet'ul ferc, kadının cinsel uzvundaki ıslaklık tâhirdir, temizdir.» Temiz olan bir nesne / ıslaklık, iki yoldan birinden çıkarsa abdesti bozar mı? »
Bu suale Hanefi mezhebinin muteber fıkh kitablarından Bedaiu's-sanâi'nin C. 8, sf: 226'da : « Bu bilinen iki yoldan tâhir yani temiz olan bir şeyin çıkması abdesti bozmaz.»
Yine Reddu'l Muhtar'da rutubetu'l ferc hakkındaki ihtilaf şöyle geçmektedir:
"el-Muctebâ'da şöyle deniliyor: "Bir kimse tenâsul uzvunu karısının fercine sokub çıkarır da ondan sonra menisi gelirse uzvu ancak yıkamakla temizlenir. Zira pisliğe bulanmıştır. Yani fercin rutubeti ile bulanmıştır." demek istiyor ve bu hüküm İmameyn'in: «Fercin rutubeti pistir, sözüne ibtina etmiş oluyor. İmam A'zam'a göre ise bedenin sair rutubetleri gibi fercin rutubeti de temizdir. Bunu Cevhere kaydetmiştir.
el-Mucteba'nın: «Zira pislikle bulaşmıştır.» sözüne karşı şöyle denilebilir: Az yukarıda geçen kavle binaen burada pisliğe bulaşmak yoktur. Mezkûr kavle göre menî çıktığı vakit tenâsul uzvunun başına dağılmazsa oğuşturmakla temizlenir. Bunu Tahtâvî söylemiştir.
Buradaki fercten murad; dahili ferctir. Haricî fercin rutubeti ise bilittifak temizdir. Bunu Halebî bildiriyor. İmam Nevevî'nin Minhâc adlı eserinde: «Esah kavle göre fercin rutubeti pis değildir.
İbni Hâcer şerhinde şöyle demiştir:
Fercin rutubeti beyaz bir sudur. Ve mezî ile ter arasındadır. Fercin içinden çıkar ki, çıktığı yeri yıkamak zaten vâcib değildir. Yıkanması vâcib olan yerden çıkarsa iş değişir. O kat'î surette temizdir. Dahilî fercin ardından çıkan da içeriden çıkan her şey gibi katî surette pistir. Doğan çocukla birlikte veya ondan az önce çıkan su böyledir.» denilmektedir. İstinca bâbının sonunda beyan edeceğimiz vecihle doğan çocuğun rutubeti temizdir. Kuzu ve yumurtanın rutubetleri de öyledir.
Şafii mezhebine göre İmam Nevevî, kadın organından çıkan rutubetin / ıslaklığın en sahih görüşe göre necis olmadığını/temiz olduğunu belirtmiştir. (el-Mecmu, 2/570; el-Minhac'es-siracu’l-vehhac ile birlikte, sf: 23)
Alimlerden bazıları da gelen akıntının geliş durumu ve boyutuna göre bu konuda farklı hükümlerde bulunmuşlardır:
Kadının tenasul organından gelen akıntı / ıslaklık, eğer istincada / taharat almada yıkanması gereken (otururken açığa çıkan) yerden geliyorsa, bu kesinlikle temizdir.
Eğer bu ıslaklık, organın en derin yerinden geliyorsa, bu da kesin olarak necistir.
Şayet, bu akıntı, organın -yıkanması gerekmeyen yerden olmakla beraber- yine de ön-iç sayılan yerden gelirse, bu konuda iki görüş vardır. En sahih görüşe göre temizdir. Diğer bir görüşe göre necistir. (Muhammed Şata Ed-Dimyati, İanetu’t-talibin, I/104; İbn-i Hacer, Tuhfet’ı-Muhtaç / Şirvanî, I/301).