SORU :
"Ey iman edenler! içki, kumar, putlar, kısmet çekilen zarlar hep şeytan işi pis şeylerdir, içki ile kumarda, şeytan sırf aranıza düşmanlık ve kin sokmayı ve sizi Allah (cc)'ı. anmaktan ve namaz kılmaktan alıkoymayı ister. Artık vazgeçiyorsunuz değil mi?" (Mâide 90-91)
Namaz kılarken Allah'ın (c.c.) huzurunda olmanın şuurundaki bir muslumanın, Allah'ın kendisine farz kıldığı ibadeti ifâ ederken, yine haram kılarak "necis" olmakla nitelediği pisliklerden temizlenerek (necâsetten tâharat) arınmış bir vaziyette abdest almayı da farz kılmıştır.
Necâsetin türü ve miktârı konusunda ulemanın bazı farklı yorumları bulunmaktadır. Bunları zikredecek olursak ;
Hanefi mezhebi alimlerince, şarap harici sarhoşluk verici alkollü maddelerin içilmesi haram olmakla birlikte, bunların tıpkı şarap gibi necis olup olmadıkları konusunda ihtilaf bulunmaktadır.
İmam-ı Âzam, şarap ve üzümden yapılanların dışındaki alkollü içkilerin bir dirhemden (el ayası) fazlasının elibiseye bulaşması halinde bile namaza engel olmayacağını söylemiştir.
(Şemsu'l Eimme İmam Serahsi, el Mebsut, C. 24, Sayfa: 14-15 ; İmamKâsânî, Bedâi’u’s-sanâi’, V, 115; Elmalılı Hamdi Yazır, Hak Dini Kur’an Dili, II, 87-88)
Buna göre, kolonya, ve ispirto gibi şeylerin içilmesi haram ise de, alınıp satılmaları ve kullanılmaları caiz görülmüştür. Oje ve saç boyaları sürüldükleri yerde (eski alimler bu konuya mum eriyiğinin oluşturduğu tabakaya aynı hükmü vermişlerdir) bir tabaka oluşturarak uzuvların suyla temasına mâni olduğundan, gusul/abdest sahih olmaz. Bunlar giderilmeden de abdest mumkun olmayacaktır.
Şafî mezhebine göre ise, üzümden imal edilen şarap ile diğer maddelerden elde edilen ve sarhoş edici nitelikte olan alkollü içkilerle kolonya arasında fark yoktur. Bunlar da şarap gibi necistir ve haram kılınmıştır. Bulaştıkları yerin yıkanması gerekir.
Esas hüküm bu olmakla beraber, esans, parfüm ve benzeri şeyleri kullanıma elverişli hale getirebilmek amacıyla bunlara katılan az miktardaki katkı maddeleri, necis olsalar bile görmezden gelinebilecek ve affedilecek necasetlerden sayılmıştır.
(Abdurrahman el Ceziri, Dört Mezhebe Göre İslam Fıkhı, C. 1, Sf: 19)
Hanefi Mezhebindeki bazı âlimlere göre alkol içerikli kolonya türevleri kullanılabilirse de, Cumhur fukâhaya göre haram görerek kullanmayanlar, helal ve haramların belli olduğu, şubheli şeylerden ise kaçınmak gerektirdiğini bildiren hadis-i şerifler (Buharî, Ima 39, Buyû` 2; Muslim, Musâkât 107,108; Ebu Dâvûd, Buyû` 3; Tirmizi, Buyû` 1; Nesâi, Buyû, 2) ışığınca bunlardan sakınanların ibadetlerin sıhhati konusunda takvaya yakışan davranış içerisinde olduklarını söylememiz bir hakikattır.
Cemaatle (erkeklerle) namaz kılınan mescide giden kadının, alkolsuz parfüm, deodorant gibi kokular sürünmesi zaten câiz değildir.
Ebû Hurayra (r.anh), Rasulullah (s.a.v.)'in şöyle rivayet ettiğini bildirmiştir:
"Her hangi bir kadın koku sürünürse bizimle beraber yatsı namazında bulunmasın."
(Muslim, Salât, 143 (444)
Bir başka rivayette Ebû Ebû Hurayra (r.anh), Rasulullah (s.a.v.)'in şöyle rivayet etmiştir:
“Allah’ın kadın kullarını, Allah’ın mescidlerinden men etmeyin - namaza gelmelerine engel olmayın.- Fakat onlar da süslenmemiş ve koku sürünmemiş olarak camiye gelsinler.”
(Ebu Davud, Salât, 52)
İlgili Konu :
Kolonya Kullanmanın Namaza ve Abdeste Bir Zararı Olur mu?
Makyaj ile alkollü parfümlerle sac spreyleriyle kremlerle namaz kılınabilir mi?
"Ey iman edenler! içki, kumar, putlar, kısmet çekilen zarlar hep şeytan işi pis şeylerdir, içki ile kumarda, şeytan sırf aranıza düşmanlık ve kin sokmayı ve sizi Allah (cc)'ı. anmaktan ve namaz kılmaktan alıkoymayı ister. Artık vazgeçiyorsunuz değil mi?" (Mâide 90-91)
Namaz kılarken Allah'ın (c.c.) huzurunda olmanın şuurundaki bir muslumanın, Allah'ın kendisine farz kıldığı ibadeti ifâ ederken, yine haram kılarak "necis" olmakla nitelediği pisliklerden temizlenerek (necâsetten tâharat) arınmış bir vaziyette abdest almayı da farz kılmıştır.
Necâsetin türü ve miktârı konusunda ulemanın bazı farklı yorumları bulunmaktadır. Bunları zikredecek olursak ;
Hanefi mezhebi alimlerince, şarap harici sarhoşluk verici alkollü maddelerin içilmesi haram olmakla birlikte, bunların tıpkı şarap gibi necis olup olmadıkları konusunda ihtilaf bulunmaktadır.
İmam-ı Âzam, şarap ve üzümden yapılanların dışındaki alkollü içkilerin bir dirhemden (el ayası) fazlasının elibiseye bulaşması halinde bile namaza engel olmayacağını söylemiştir.
(Şemsu'l Eimme İmam Serahsi, el Mebsut, C. 24, Sayfa: 14-15 ; İmamKâsânî, Bedâi’u’s-sanâi’, V, 115; Elmalılı Hamdi Yazır, Hak Dini Kur’an Dili, II, 87-88)
Buna göre, kolonya, ve ispirto gibi şeylerin içilmesi haram ise de, alınıp satılmaları ve kullanılmaları caiz görülmüştür. Oje ve saç boyaları sürüldükleri yerde (eski alimler bu konuya mum eriyiğinin oluşturduğu tabakaya aynı hükmü vermişlerdir) bir tabaka oluşturarak uzuvların suyla temasına mâni olduğundan, gusul/abdest sahih olmaz. Bunlar giderilmeden de abdest mumkun olmayacaktır.
Şafî mezhebine göre ise, üzümden imal edilen şarap ile diğer maddelerden elde edilen ve sarhoş edici nitelikte olan alkollü içkilerle kolonya arasında fark yoktur. Bunlar da şarap gibi necistir ve haram kılınmıştır. Bulaştıkları yerin yıkanması gerekir.
Esas hüküm bu olmakla beraber, esans, parfüm ve benzeri şeyleri kullanıma elverişli hale getirebilmek amacıyla bunlara katılan az miktardaki katkı maddeleri, necis olsalar bile görmezden gelinebilecek ve affedilecek necasetlerden sayılmıştır.
(Abdurrahman el Ceziri, Dört Mezhebe Göre İslam Fıkhı, C. 1, Sf: 19)
Hanefi Mezhebindeki bazı âlimlere göre alkol içerikli kolonya türevleri kullanılabilirse de, Cumhur fukâhaya göre haram görerek kullanmayanlar, helal ve haramların belli olduğu, şubheli şeylerden ise kaçınmak gerektirdiğini bildiren hadis-i şerifler (Buharî, Ima 39, Buyû` 2; Muslim, Musâkât 107,108; Ebu Dâvûd, Buyû` 3; Tirmizi, Buyû` 1; Nesâi, Buyû, 2) ışığınca bunlardan sakınanların ibadetlerin sıhhati konusunda takvaya yakışan davranış içerisinde olduklarını söylememiz bir hakikattır.
Cemaatle (erkeklerle) namaz kılınan mescide giden kadının, alkolsuz parfüm, deodorant gibi kokular sürünmesi zaten câiz değildir.
Ebû Hurayra (r.anh), Rasulullah (s.a.v.)'in şöyle rivayet ettiğini bildirmiştir:
"Her hangi bir kadın koku sürünürse bizimle beraber yatsı namazında bulunmasın."
(Muslim, Salât, 143 (444)
Bir başka rivayette Ebû Ebû Hurayra (r.anh), Rasulullah (s.a.v.)'in şöyle rivayet etmiştir:
“Allah’ın kadın kullarını, Allah’ın mescidlerinden men etmeyin - namaza gelmelerine engel olmayın.- Fakat onlar da süslenmemiş ve koku sürünmemiş olarak camiye gelsinler.”
(Ebu Davud, Salât, 52)
Kolonya Kullanmanın Namaza ve Abdeste Bir Zararı Olur mu?
Çözüldü - Kolonya Kullanmanın Namaza ve Abdeste Bir Zararı Olur mu?
Belki abes olacak ama aklımda kalacağına yazayım. Kolonya kullanmak namaza,abdeste manimidir yani necis midir? kullanmakta herhangi bir sakınca var mıdır?
www.islam-tr.org