Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Maliki Mezhebinde İmama Uyanın Sağ Tarafa Verdiği Selam ve iki Secde Arasındaki Oturuş Şekli Nasıldır?

bismillah-06 Çevrimdışı

bismillah-06

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Selamun Aleykum
İmama uyan sağ tarafa selam verirken tek başına selam verir gibi selama onden baslayip hafif sagami verecek yoksa tamamen donerek on selam olmadan sagami verecek ve malikiler iki secde arasinda teverruk mu yoksa iftiras seklinde mi otururlar?
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Aleykum selam we rahmetullah;

Namazdan selamla çıkış :

Semure'den; demiştir ki: "Peygamber (s.a.v.) bize imamın selâmına karşılık vermemizi, birbirimizi sevmemizi ve biri birimize selâm vermemizi emretti"
(Ebu Davud, Salât, bab 184 - 185, Hadis no: 1001; Hâkim, el-Mustedrak, 1, 270)

Şâfiî ve Hanbelî'lere göre selâm sözünü söylemeye yüzü kıbleye dönük halde başlamalıdır.
Hanefî, Şâfiî ve Hanbelî mezheblerine göre selâm sözünü söylerken kişinin arkadan yanağı görülecek biçimde başını sağa ve sola çevirmesi sünnettir.



Mâlikî mezhebine göre; İmama uyan kimse (muktedî , cemaat) birinci selâmla namazdan çıkmayı kasteder. İkincisinde başını çevirmez, yönü istikâmetine (kıbleye doğru) selâm verir ve bunun, imamın selâmına karşılık (cevab) olmasını kasteder ki sunnettir ki bu da kıble tarafında olur. Üçüncüsünde de sol tarafındaki cemaate niyet eder.
Semure'nin aktardığı hadis-i şerifde demiştir ki:
Peygamber (s.a.v.) bize "imamın selâmına karşılık vermemizi, birbirimizi sevmemizi ve biri birimize selâm vermemizi emretti"

(Ebu Davud, Salat, Bab 184-185, Hadis no: 1001; Hâkim, el-Mustedrak, 1, 270)
Eğer namaz kılan İmam ise veya tek başına kılıyorsa, namazdan çıkmak maksadıyla niyetlenir ve bu (tahlil) selamıyla da melekleri ve cemaati selamlamaya niyet ederek bir defa (sağa) selam verir. Sola selam vermez.


Cemaat halinde namaz kılınıyor ise imama uyanlar selâma kıble tarafına yönelikken başlayıb arkadan yüzlerinin profili görünecek kadar sağa dönmeleri ve selâmı da “Aleykum” deki “kâf” ve “mim” ile bitirmeleri mendub olur. (sağa selâm verdikten sonra, imamın selâmını almayı kastederek kıbleye doğru - başını çevirmez, yönü istikâmetine selâm verir ve bunun, imamın selâmına karşılık olmasını kasteder. - selâm verir, ardından üçüncüsünde solunda cemaat varsa soluna da selâm verir ve her defasında selâm sözünü söyler.)
Tahlil selâmından başka selâmlarda “selâmun âleykum” ve “ve aleykes selâm” demek yeterli olur. En iyisi 'we rahmetullahi ve berakâtuhu'yu eklememektir.



Hanbelî mezhebine göre; Namaz kılanın selâmı ile namazdan çıkmayı kasdetmesi mustehabdır. Eğer muktedî ise, bu selamı ile imamın selâmına karşılık vermeyi ya da diğer cemaati ve Hafaza meleklerini selamlamayı kasdetmesi caizdir.

Şâfiî mezhebine göre; Eğer imama uyan kimse imamın sağ tarafında ise ikinci selâmla; sol tarafında ise, ilk selâmıyla; tam arkasında ise, istediği biri ile imâmın selâmına karşılık vermeye niyet eder. Bu selâmlarda ayrı iki taraftaki melekleri müslümanları ve cinleri de niyet eder. İmam da selâm verirken iki tarafındaki meleklere ve insanlara niyet eder.

Hanefî mezhebibe göre; İmam, muktedinin sağ tarafında ise, muktedi ilk selâmı ile sağ tarafındaki insanları ve hafaza melekleri, solunda ise, ikinci selâmında solundakileri niyet eder. Tam imamın hizasında ise, istediği selâm ile istediklerini niyet edebilir. İmam ise, her iki selâmla da cemaati ve Hafaza meleklerini kast eder. Tek başına namaz kılan sadece Hafaza meleklerini niyet eder.


Nevevî, bu anlatılanlardan, namazdan çıkmaya niyetin haricindekilerinde, niyetin vâcib olmadığında ihtilâfın olmadığını; namazdan çıkılmasına niyetin hükmünün ise, ihtilaflı olduğunu söyler. Bu Hanbelî'lere göre mustehabdır. Selâmlarda niyeti öngören hadislerdeki emir istihbâba hamledilir.

Namazın sonunda iki tarafa selâm verilerek namazdan çıkılması Hanefîler’e göre vâcib, Hanbelîler’e göre farzdır. Mâlikî ve Şâfiî mezhebinde farz olan birinci selâmdır; ikinci selâmı Şâfiîler sünnet olarak niteler;
Mâlikî mezhebinde imama uyan kişinin namazdan çıkmak, imamın selâmını almak ve solundaki cemaati selâmlamak amacıyla üç defa selâm vermesi sünnet olmakla birlikte mezhebdeki meşhur görüşe göre imam ve tek başına kılan için ikinci selâm sünnet değildir.




Namazda Oturuş Şekli


Vâil b. Hucr'den; demiştir ki:
(Kendi kendime) Rasûlullah (s.a.v.)'ın nasıl namaz kıldığına bakayım, dedim. Peygamber; kalkıb kıbleye döndü ve tekbir aldı. Ellerini kulaklarının hizasına kadar kaldırdı, sonra sağ eli ile sol elini tuttu. Rukû' yapmak isteyince ellerini ilk tekbirde olduğu gibi kaldırdı. Sonra da sol ayağını yere yayıb oturdu ve sol elini sol uyluğunun üzerine koydu. Sağ dirseğini sağ uyluğundan uzakta tuttu (uyluğun üzerine koymadı), iki parmağını (küçük parmakla yanındaki) yumdu (baş ve orta parmaklan ile) bir halka yaptı onu şöylece işaret edereken gördüm.
(Musedded dedi ki); Bişr, baş ve orta parmağı ile halka yaptı, işaret parmağı ile işaret etti.
(Ebu Davud, Salat, Bab 175 - 176 , Hadis no: 957; Nesâî, sehv 31, 34; iftılâh 11; Dârimî, salât 93; Ahmed b. Hanbel, IV, 316, 318)

Bu rivayetlerden anlaşıldığına göre, hangisi olursa olsun, teşehhud için oturulduğunda sol ayak yere serilib sağ ayak dikilecektir. Üzerinde durduğumuz hadise göre sol el sol uyluğun üzerine konacak, sağ dirsek ise, sağ uyluktan ayrı tutulacaktır. Fakat teverruk oturuşunu rivâyet eden diğer hadislerde değerlendirildiğinde ;

İmâm Mâlik; her iki teşehhudde de sağ ayağın dikilib sol ayağın büküleceğini ve sol kabanın üzerine oturulacağını söyler. Bu oturuş şekline teverruk denilir. Hanefîlere göre kadınlar böyle oturacaklardır.

İmam Şafiî son oturuşta İmâm Mâlik'in dediği şekilde, ilk teşehhudde ve secde aralarındaki oturuşlarda ise, Hanefîlerin dedikleri gibi oturulacağını söyler.

Hanbelîlere göre namaz iki teşehhudlu ise oturuş, Şâfiîlerin dediği gibi olmalıdır. Tek teşehhudlu ise, Hanefîlerin dediği gibi sol ayağın üzerine oturulur.

Hanefi ulemâsına göre gerek iki secde arasındaki oturuşlarda, gerekse teşehhudlerde sağ ayağını parmakları kıbleye gelecek şekilde diker, sol ayağını yere yayarak üzerine oturur. Bu aynı zamanda İmam es-Sevrî'nin de görüşüdür. İmam Şafiî'ye göre namaz kılan kimse birinci teşehhudde bu şekilde oturursa da ikinci teşehhudde sol kabasının üzerine oturur. İmam Mâlik'e göre ise, her oturuşta sol kabasının üzerine oturur. Tabii bu şekilde oturabilmek için sağ kabasının altında bulunan sol ayak, sağ taraftan dışarı çıkarılır.

Malikilere göre namaz kılan kişi, birinci ve ikinci teşehhudde teverruk tarzında oturur.

(eŞ'Şerhu's-Sağîr, 1,329 vd.)

Çünkü İbni Mes'ud şöyle rivayet etmiştir:
"Peygamber (a.s.) namazın ortasında ve sonundaki oturuşlarda teverruk oturuşu tarzında otururdu." (el-Muğnî, I, 533)

Hanbelîler ve Şafiler diyor ki: Son teşehhudde teverruk sünnettir. Bu oturuş biçimi, iftiraş oturuşu gibi olup aradaki fark sol ayağın sağ taraftan çıkarılması ve kaba etlerin yere bitiştirilmesidir.
Bunun delili, Ebu Humeyd es-Saidi hadisinde gelen şu ifadelerdir: "Namazın sona ereceği rekât gelince, sol ayağını geri çeker ve yanı üzerine teverruk tarzında otururdu. Sonra da selâm verirdi."
(Bu hadisi Neseî dışında beş hadis imamı rivayet etmiştir. Tirmizî de hadis için, sahih demiştir. Buharî hadisi muhtasar olarak rivayet etmiştir. Neylu'l-Evtâr, U, 184)

Namazda teverruk, sol butlar üzerine oturmaktır. İki but iki uyluk üzerinde, pazular üzerindeki mafsallar gibidir.
Fakat, Hanbelîler şöyle demişlerdir:
Sabah namazının teşehhudunde kişi teverruk yapmaz. Çünkü bu ikinci bir teşehhud değildir. Ebu Humeyd es-Saidî hadisi ile açıklanan Peygamber'in teverruk oturuşu ile oturduğu namaz ikinci teşehhuddur. Bu oturuşu iki oturuşu birbirinden ayırmak için yapmıştır. Sadece bir teşehhud bulunan namazlarda ise birbirine benzeme korkusu yoktur. Dolayısıyla arada bir farkın bulunmasına ihtiyaç yoktur.
dudukakhirblk.jpg

Hulâsa cumhura göre ikinci teşehhudde teverruk sünnettir. Hanefi'lere göre bu, sünnet olarak görülmemiştir.
(Vehbe Zuhayli; İslam fıkhı ansiklopedisi C: 1, S: 527)
 
bismillah-06 Çevrimdışı

bismillah-06

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Hocam peki imama uyan SOL TARAFTAKİ cemaate selam verdiginde malikide tam olarak mi verecek hanefi gibimi yoksa yani sag tarafa verdigi gibi hafif iltifat seklinde aleykum m harfinde hafif iltifat mi edecek sol tarafa?
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Selâmda Kıbleye Yönelmek:

Hanefî'lere göre: Birinci selâmda sağa, ikinci selâmda sola dönerek selâm vermek sünettir.

Malikî'lere göre: Cemaat bütünü ile namazdan çıkmak için selâm vermeye sağdan başlar. Yani sağındakiler ile solundakiler eşittir. İmam yahud munferid ise, selâm sözünü söylerken kıbleye işaret edib
"
عليكم = aleykum'un "كم = kum" unu söylerken yüzünün yanını arkadakilerin göreceği şekilde sağdan başlayarak bitirirler.

Şafîi'ler ve Hanbelî'lere göre: Kişi selâma kıbleye karşı yönelmiş olarak ve " السلام عليكم = Esselâmu aleykum" diyerek başlayıb sonra dönerek selâmını "ورحمة الله " we rahmetullah" kelimesi ile tamamlar. Çünkü Aişe (r.anha) şöyle demiştir:
"Peygamber (a.s.) önüne doğru selâm verirdi."
Bunun manası şudur: Selâma başlar" ve "Rahmetullah" sözü ise dönerken söylenir.
 
bismillah-06 Çevrimdışı

bismillah-06

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Malikî'lere göre: Cemaat bütünü ile namazdan çıkmak için selâm vermeye sağdan başlar. Yani sağındakiler ile solundakiler eşittir. İmam yahud munferid ise, selâm sözünü söylerken kıbleye işaret edib " عليكم = aleykum'un "كم = kum" unu söylerken yüzünün yanını arkadakilerin göreceği şekilde sağdan başlayarak bitirirler.
Hocam imam ve munferit selama kibleden basliyor ve hafif saga iltifat ediyor onu anladim fakat benim anlamadigim İmama uyan selam verirken (kibleden baslamayip hemen sagdan selam verip diger mezhepler gibi tam mi donecek yoksa hafif iltifat seklindemi) saga ve sola verdigi selamlarda.
 
bismillah-06 Çevrimdışı

bismillah-06

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Hocam orada butunu ile sagdan baslar, sagindakiler ve solundakiler esittir diyor ben galiba orayi anlamadim.
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Hocam orada butunu ile sagdan baslar, sagindakiler ve solundakiler esittir diyor ben galiba orayi anlamadim.
Kardeşim; imamın sağ tarafındaki cemaat de, sol tarafında kalan cemaat de (cemaatın tamamı, bütünü) namazdan selam verip çıkarken imam gibi kıbleye işaret etmez, direkt sağ tarafa selam vererek başlarlar.
 
bismillah-06 Çevrimdışı

bismillah-06

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Hocam peki sağ taraftan direkt baslarken tammi donulecek diger mezhepler gibi.Yoksa hafif iltifat seklinde mi donulecek?
 
Üst Ana Sayfa Alt