Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Muslim ve Buhari'deki Tüm Hadisler Doğru mudur?

Ebu Selman et-Turkî Çevrimdışı

Ebu Selman et-Turkî

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Esselamu Aleykum we Rahmetullahi we Berekatuhu

Hadis kaynakları arasında en sağlıklı olanları olan Muslim ve Buhari'deki istisnasız bütün hadisler Rasulullah'a (s.a.v) ait midir? Aynı kur'an ayetleri gibi hepsine şüphesiz inanmak ne kadar doğrudur?
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Âleykum selam we rahmetullahi we berakâtuh;

Hadisler doğrudur. Sıhhat dereceleri birbirinden biraz farklılık arzeden hadisler olsa da bunlar (hadisler tek tek) Hadis Usulu kriterlerine göre değerlendirilib tesbit yapılacak meselelerdendir.


Sahih-i Buhari :
Muellifi Muhammed İbnu İsmâil'in memleketinden dolayı sahih-i Buhârî diye bilinen "Câmi'u's-Sahîh"in orijinal tam adını İmam Nevevî : el-Câmi'u’l-musnedi’s-sahîhi’l-muhtasar min umûri Rasûlillâh sallallahu aleyhi ve sellem ve sunenihî ve eyyâmih (Mâ Temessu ileyhi hâcetu’l-karî li-Sahîhi’l-Buhârî, sf: 39);
İbn Hacer el-Askalânî ise : el-Câmi u’s-sahîhi’l-musned min hadîsi Rasûlillâh sallallahu aleyhi ve sellem ve sunenihî ve eyyâmih (Hedyü’s-sârî, sf: 10) olduğunu söylemektedir. olduğunu bildirmiştir.

Firebrî'nin rivâyetine göre;
"Herhangi bir hadîsi Sahîh'e dahil etmezden önce yıkanıp iki rekat namaz kılan Buhârî, Allah'a istihârede bulunup mânevî bir işâret aramış, ondan sonra hadîsin sıhhatine hükmetmiştir. Bu şekilde sıhhati nazarında subût bulmayan hiçbir hadîsi Sahih'e almadım" der.
Buhârî, eserini tamamlayınca Ahmed İbnu Hanbel, Yahya İbnu Mâin, Ali İbnu'l-Medînî, İsmail b. İdris el-Medînî, İshak b. Rahuyeh gibi devrinin ustadlarına arz eder. Bunlar, rivâyete göre, 4 tanesi hariç bütün hadîslerin sıhhatinde ittifak edib, takdirlerini ifâde ederler.

Zehebî: "Buhârî'nin el-Cami'u's-Sahîh'i, Kitabullah'tan sonra Kutub-i İslâmiye'nin en kıymetlisi, en üstünüdür. Bir kimse onu dinlemek için bin fersahlık mesâfeye yolculuk yapsa, bu zahmete değer, seyahati boşa gitmez." der. Buhârî, sağlığında, lâyık olduğu takdir ve hürmeti gören âlimlerdendir.

Zehebî’nin Kur’ân-ı Kerîm’den sonra müslümanların elindeki kitabların en üstünü olduğunu söylediği el-Câmi u’s-sahîh, yalnız sahih hadisleri toplayan ilk eserdir. İmam Şâfiî, yeryüzünde İmam Mâlik’in el-Muvatta'ından daha sahih bir hadis kitabı bulunmadığını söylediği zaman el-Câmi u’s-sahîh, henüz ortada yoktu. Çoğu Mağribli olmak üzere Muslim’in el-Câmi u’s-sahîh’ini ona tercih edenler de vardır. Bu tercih, Muslim’in, eserinin mukaddimesi dışında sahih olmayan hiçbir hadisi almamasına karşılık Buhârî’nin bab başlıklarında sahih olmayan hadislere de yer vermiş olmasından ileri geliyorsa bu doğrudur; ancak aşağıda görüleceği üzere Buhârî’nin bu yolu seçmesinde haklı gerekçeleri vardır. Eserin adındaki “musned” kelimesinden de anlaşılacağı üzere Buhârî senedle nakledilmeyen rivayetleri kitabının dışında tutmuştur. Muslim’in eserini daha üstün bulanlar eğer bununla ondaki hadislerin daha sahih olduğunu kastediyorlarsa bu iddia İslâm âlimlerinin büyük çoğunluğu tarafından reddedilmiştir. Dârakutnî, Buhârî olmasaydı Muslim’in böyle bir eser telif edemeyeceğini, zaten çalışmasında onun eserini esas aldığını söyler.

Buhârî eserini bir ibadet vecdi içinde hazırlamış, her hadisi önce abdest alıp (İbn Hacer el-Askalânî, Hedyu’s-sârî, s. 6; a.mlf., Talîku’t-ta'lîk, V, 421) veya gusledip (Hatîb, II, 9; Nevevî, s. 41; İbn Hacer el-Askalânî, Taglîku’t-ta'îk, V, 421) iki rek‘at namaz kıldıktan sonra yazmıştır. Bazı kaynaklarda ise el-Câmi in her babını Peygamber’in kabriyle minberi arasında ve her bab için iki rek‘at namaz kıldıktan sonra yazdığı rivayet edilmektedir (Zehebî, XII, 40).




Sahih-i Muslim:
Muellifi Ebu'l-Huseyn Muslim bin Haccac ibni Muslim ibni Kurşan el-Kuşeyri en-Niysaburi'dir.

İmam Muslim’in sahihini dikkatle tahkik edenler, güzelliğine ve uslubunun bedaheti içine emanet ettiği tahkik kıymetlerine, tedkik cevherlerine, takvaya, ihtiyata ve rivayetlerdeki ciddi araştırmasına tariklerine özetleyişine, dağınıkları serdedişine ve diğer harika güzellik ve özelliklerine muttali olanlar, İmam Müslim’in büyük bir imam olduğuna, kendi asrında sonrakilerin o’na erişemediğine anladılar.
Muslim, Sahih’inin muhtevâsını şöyle açıklamaktadır: “Ben, bana göre sahih olan her hadisi bu kitaba almış değilim. Ben, sadece sıhhati konusunda ulemânın icma ettiği hadisleri bu kitaba kaydettim”.


İlgili Konular :

Buhari ve Muslim'in Râvilerinde İhtilaf Olduğu İddiası Doğru mudur?

 
!sLaM4eVeR Çevrimdışı

!sLaM4eVeR

لا اله الا الله
Admin
Bir dipnot düseyim, bilgi karmasasi var halk arasinda. Mesala Buhari r.a derken millet saniyorki buharinin yazmis oldugu tüm eserlere aldigi hadisler sahihdir diye. Bu anlayis dogru degildir. Buharinin bir cok eseri vardir ve bu eserlerin bir cogunda sahih hadis disinda pek cok hadis vardir.

Tamamen sahih olarak ele alinan kaynak eser ise, ehli sünnet vel cemaate göre en önemli kaynaklarin en basinda gelen Sahihi buharidir. Sahihi buharideki bütün hadisler Allahin izniyle dogrudur. Buradan yola cikarak bircogu sanirki buharide zayif hadis yoktur. Örnek olarak buharinin edebül müfret - ahlak hadisleri adli eserine bakarsaniz sahih hadis disinda hadisleri görmeniz mümkündür.

Allah imamlarimizdan razi olsun.
 
Ebu Selman et-Turkî Çevrimdışı

Ebu Selman et-Turkî

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Allah razı olsun CezakumAllahu Hayran
 
Üst Ana Sayfa Alt