Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Soru Müslümanların Birbirini Tekfir Etmesinin Hükmü Nedir?

Tevhid38 Çevrimdışı

Tevhid38

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Selamau aleykum
İki müslüman birbirini yahut biri diğerini tekfir etmesinin hukmu nedir?
Örneğin İmam şafi,imam imam Malik ve imam Ebu Hanife namazi terk edene müslüman derken imam Ahmed tekfir etmistir bu durumda imam imam safi isabet etmisse imam Ahmed müslümana kâfir demistir bu durumu açıklayabilir misiniz?
 
عبيد Çevrimdışı

عبيد

إذا لم تخلص فلا تتعب
Selamau aleykum
İki müslüman birbirini yahut biri diğerini tekfir etmesinin hukmu nedir?
Örneğin İmam şafi,imam imam Malik ve imam Ebu Hanife namazi terk edene müslüman derken imam Ahmed tekfir etmistir bu durumda imam imam safi isabet etmisse imam Ahmed müslümana kâfir ldemistir bu durumu açıklayabilir misiniz?
Aleyküm selam ve Rahmetullah
Kardeşim bildiğim kadarıyla eğer bir müçtehid elinden gelen her şeyi yapmış ve bu çaba sonucu bir sonuca (içtihad) ulaşmışsa sonuç yanlışsa bir sevap alır, ama doğruysa iki sevap alır. İlgili hadis buharide geçmektedir.
 
Tevhid38 Çevrimdışı

Tevhid38

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Mesele imamlarimizin ictihat farklıliklari degil avamin bu durumda tutumu ne olcak?
Geçen okuduğum bir cevapta dendi ki Necip Fazıli tekfir edersek bütün mutasavvıflari tekfir etmemiz lazım hulul inancina inanan esyada Allah'ı görüyorum diyen birini tekfir etmeden nasil akidemizi ortaya koyacağız?
 
Ömer2 Çevrimdışı

Ömer2

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Avama soruyorsun kardeşim Üyelerin cogu bizim gıbı avam kesımdır
Soru cevap bolumunden yetkılı kardeslere sorup beklersen daha net cevap alırsın.
 
M Çevrimdışı

Mustafa Sabri

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Mesele imamlarimizin ictihat farklıliklari degil avamin bu durumda tutumu ne olcak?
Geçen okuduğum bir cevapta dendi ki Necip Fazıli tekfir edersek bütün mutasavvıflari tekfir etmemiz lazım hulul inancina inanan esyada Allah'ı görüyorum diyen birini tekfir etmeden nasil akidemizi ortaya koyacağız?
Dinin asılları noktasında , subuti kat i delaleti kat i naslarda avamda olsan tekfir edersin . Ancak üzerinde İcma olmayan içtihadi konularda tekfir etmek fitne ile beraber bir cok sakıncalı sonuçlars doğurur . Üç imam namazı terkedeni tekfir etmemiş derken, inkar ederek terk edeni değil tembelikten dolayı kılmayanı tekfir etmemiştir çünkü bununla ilgili deliller bulunmaktadır.
Son olarak tekfir dinin olmazsa olmazı olduğu gibi cahillerin elinde çok tehlikeli bir silaha dönüşebilir. Onun için bu konuda öğrenilmesi gereken kurallar ve kaideler sitede boca mevcuttur faydalanmanı dilerim.
 
EBU HANİFE Çevrimdışı

EBU HANİFE

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Açarmısın akhi

Misal,4 mezhep alimleri tevili tekfirin onunde engel olarak saymislardir.Bir kimse namaz,orucu vb konulari bir tevilden dolayi kabul etmiyorsa bu engeli ortadan kaldiracak bir mufti fetva vermeye kadar tekfir edilmez.(Bunlari bildigini biliyorum abi yinede hatirlatma olsun)


Lakin gunumuzde Dinin asli olarak gorulen bu kavram tevil\cehalet\ vb sartlar ortadan kalkmadan bu kavram adina tekfirle itham ediliyor ki bu bu kavrami ortaya cikaran Imam safii\imama kadar boyle bir kavram yok. R.a mezhebine aykiridir.Imam Nevevi R.a bunu aciklar...
 
Abdullah el Hanbeli Çevrimdışı

Abdullah el Hanbeli

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Küfür olduğunda ittifak olanlar var, vahdeti vucud gibi ama muayyen tekfire gelince hüküm değişebilir, muayyen tekfir çoğu zaman ictihadidir. İbn Hazm dinin aslı diye tabir edilen meselelerde bile küfür itikada sahip olan bir şahsı tekfir etmezdi.

İmam ibni hazm şöyle der :Cahil bir kimse Rabbinin cisim olduğunu söylerse tekfir edilmez ve onun aleyhine bir şey gerekmez o mazurdur ve bilmediği meseleyi öğrenmesi vaciptir.Eğer Kuran ve Sünnetten ona hüccet ikame edildiği halde muhalefet edip inat ederse o zaman kafir olur ve ona mürtede uygulanan hüküm uygulanır.Her kim de:Allah falan kimsedir,aynıyla bir insandır derse veya Allah teala yarattığı cisimlerden bir cisme hulul eder derse veya Meryem oğlu İsa hariç Muhammed(s.a.v) den sonra bir Nebi vardır derse bunun tekfirinde iki müslüman dahi ihtilaf etmez çünkü bu konuda hüccet herkese ulaşmıştır.Ancak bu itikada sahip bir kişiye bu konudaki hüccet eğer ulaşmadıysa hüccet ikame edilmedikçe bu kişi de asla tekfir edilmez.(El fisal 3-139)
 
EBU HANİFE Çevrimdışı

EBU HANİFE

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Küfür olduğunda ittifak olanlar var, vahdeti vucud gibi ama muayyen tekfire gelince hüküm değişebilir, muayyen tekfir çoğu zaman ictihadidir. İbn Hazm dinin aslı diye tabir edilen meselelerde bile küfür itikada sahip olan bir şahsı tekfir etmezdi.

İmam ibni hazm şöyle der :Cahil bir kimse Rabbinin cisim olduğunu söylerse tekfir edilmez ve onun aleyhine bir şey gerekmez o mazurdur ve bilmediği meseleyi öğrenmesi vaciptir.Eğer Kuran ve Sünnetten ona hüccet ikame edildiği halde muhalefet edip inat ederse o zaman kafir olur ve ona mürtede uygulanan hüküm uygulanır.Her kim de:Allah falan kimsedir,aynıyla bir insandır derse veya Allah teala yarattığı cisimlerden bir cisme hulul eder derse veya Meryem oğlu İsa hariç Muhammed(s.a.v) den sonra bir Nebi vardır derse bunun tekfirinde iki müslüman dahi ihtilaf etmez çünkü bu konuda hüccet herkese ulaşmıştır.Ancak bu itikada sahip bir kişiye bu konudaki hüccet eğer ulaşmadıysa hüccet ikame edilmedikçe bu kişi de asla tekfir edilmez.(El fisal 3-139)
Ibn hazm R.a yakin bir fetvada Nevevi R.a dan;

İmam Nevevi "Şerhu Muslim" isimli kitabında şunları söylemektedir:

"Bil ki, hak mezheb mensuplarına göre, herhangi bir günah sebebiyle hiç kimse tekfir edilmez. Yine ehl-i heva ve bidatten olan Hariciler, Mutezililer, Rafiziler ve diğer fırka mensupları da tekfir edilmezler.
Fakat bir kimse İslam dini açısından zaruriyet olarak bilinen şeyleri bilerek inkar ederse, onun mürted olduğuna ve küfre girdiğine hükmedilir. Ancak daha yeni müslüman olmuşsa veya İslam'dan habersiz uzak bir yerde (çölde)yaşıyorsa veya bunun gibi gerçeğin kendisine gizli kaldığı bir kimse ise, tekfir edilmez. Eğer bu kişi zaruriyeti inkar etmenin küfür olduğunu öğrenip, bunları inkar etmeye devam ederse, o zaman kafir olduğuna hükmedilir. Bunun gibi, zinayı, içkiyi, katli ve bunlar gibi haram olduğu zaruri olarak bilinen diğer haramları helal kılanın da kafir olduğuna hükmedilir." [İmam Nevevi, Şerhu Muslim, c. 1, sh: 50]
 
M Çevrimdışı

Mustafa Sabri

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Misal,4 mezhep alimleri tevili tekfirin onunde engel olarak saymislardir.Bir kimse namaz,orucu vb konulari bir tevilden dolayi kabul etmiyorsa bu engeli ortadan kaldiracak bir mufti fetva vermeye kadar tekfir edilmez.(Bunlari bildigini biliyorum abi yinede hatirlatma olsun)


Lakin gunumuzde Dinin asli olarak gorulen bu kavram tevil\cehalet\ vb sartlar ortadan kalkmadan bu kavram adina tekfirle itham ediliyor ki bu bu kavrami ortaya cikaran Imam safii\imama kadar boyle bir kavram yok. R.a mezhebine aykiridir.Imam Nevevi R.a bunu aciklar...

Muteber tevil tekfirin engellerindendir, Ancak eğerki yeni Müslüman olmamışsa bir kişi namaz ve oruç v.b. konularda nasıl tevil yaparak inkar edebilir bilmiyorum.
Allah’a ve Rasûlüne sövmek, din ile alay etmek ve İslam’a hakaret etmek gibi küfür olduğunda kesin delillerin bulunduğu meselelerdir. Böylesi bir meselede âlim olmaya veya kadı olmaya gerek yoktur. Bir Müslüman bu amellerden birisini işlediğinde -eğer ikrah altında değilse- âlim veya cahil herkes tarafından tekfir edilebilir. Örneğin bir Müslüman -hâşâ- Allah’a sövse bu sövgüyü duyan herkesin onu tekfir etmesi gerekir. Burada âlim olma şartı aranmaz. Âlim veya kadı olma şartı hafî meselelerde geçerlidir. Eğer bir mesele hafî değil de zahir ise orada âlim olma şartı aranmaz. Hafî meselelerle kastedilen; küfür olduğunda kesin nasların olmadığı veya nassın bulunup küfre delaletinin zannî olduğu meselelerdir. Burada âlim ve kadıların dışında kalan insanların konuşma hakkı yoktur. Böylesi bir meselede sadece âlimler ve kadılar söz söyleyebilirler. Aksi caiz değildir.(alıntı)

Usulsüz ve aşırı tekfirin hassas bir konu olduğunu ümmetin başına bir çok bela getirdiğini biliyorum, ancak şu an İslam devletinde yaşamıyoruz bazı konular vardır ki yukarıda alıntıladığım gibi burada ben bir alime danışmam Allah a söven birini gördüğümde hem tekfir ederim hemde müdahale ederim (biliyorumki sende aynısını yaparsın) Ama araştırırsak bu eylemi yapan birinin ailesinden yada bulunduğu çevreden aldığı eksik ahlaktan dolayı tekfir edilemeyeceğini söyleyen alimler bile bulabiliriz.
Bu tür konulara yazmamaya genelde özen gösteriyorum ama bu sefer boş bulundum :kötü: çünkü bunları İlmi bir şekilde açıklayacak adminler var. Bu arada seni forumda daha çok görmek isterim ,eskiler baya azaldı :)
 
Tevhid38 Çevrimdışı

Tevhid38

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Misal,4 mezhep alimleri tevili tekfirin onunde engel olarak saymislardir.Bir kimse namaz,orucu vb konulari bir tevilden dolayi kabul etmiyorsa bu engeli ortadan kaldiracak bir mufti fetva vermeye kadar tekfir edilmez.(Bunlari bildigini
Abi Ebu Hanife rahimehullah hariç diğer imamlarımızin bu görüşü nerde dediğinin yazılı delilini soyler misin?
 
Tevhid38 Çevrimdışı

Tevhid38

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Allah a söven birini gördüğümde hem tekfir ederim hemde müdahale ederim (biliyorumki sende aynısını yaparsın) Ama araştırırsak bu eylemi yapan birinin ailesinden yada bulunduğu çevreden aldığı eksik ahlaktan dolayı tekfir edilemeyeceğini söyleyen alimler bile bulabiliriz.
Evet abi Elbani gibi muasır murcieler var bu söz onun sözüdür.
İrca akidesinden bu ümmet asırlardır çok çekti oyle ki Ebu Hanife abinin dediği gibi ne yaparsa yapsin avamsan tekfir edemezsin gibi bir ön yargı oluştu
 
Üst Ana Sayfa Alt