Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Soru Namaz Kılmayanları Tekfir Edenlerin Aleyhine Bu Hadis Delil Olabilir mi?

كوكهان Çevrimdışı

كوكهان

Üye
İslam-TR Üyesi
Selamün aleyküm. Hanbeliler ve bazı selefiler namazın terkini, namaz kılmamayı küfür/şirk olarak görüyorlar. Bununla ilgili açık hadisler var. Peki aşağıdaki hadisi nasıl anlamalıyız? Çünkü bu hadisten namaz kılmayan kimsenin kâfir olmayacağı, cennete girebileceği sonucu çıkıyor.

"Kullarına farz kıldığı beş vakit namazı, küçümsemeden hakkını vererek, eksiksiz olarak kılan kimseyi, Allah Teâlâ cennetine sokmaya söz vermiştir. Fakat bu namazları yerine getirmeyenler için böyle bir sözü yoktur. Dilerse azap eder, dilerse bağışlar." (Ebû Dâvûd, Vitr, 2; Nesâî, Salât, 6; Dârimî, Salât, 208; Mâlik, Muvatta', Salâtül-Leyl, 14).
 
Mustafa bin Yılmaz Çevrimdışı

Mustafa bin Yılmaz

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Selamün aleyküm. Hanbeliler ve bazı selefiler namazın terkini, namaz kılmamayı küfür/şirk olarak görüyorlar. Bununla ilgili açık hadisler var. Peki aşağıdaki hadisi nasıl anlamalıyız? Çünkü bu hadisten namaz kılmayan kimsenin kâfir olmayacağı, cennete girebileceği sonucu çıkıyor.
Hadisten nasıl böyle bir çıkarım yaptınız? Bu şu ayete benziyor;

Kim Allah'a şirk koşarsa büsbütün sapıtmıştır. Muhakkak ki Allah, kendisine ortak koşulmasını bağışlamaz. Bunun dışındaki günahları dilerse bağışlar. Kim Allah'a ortak koşarsa, elbette o derin/apaçık bir sapıklığa düşmüştür.(Nisa,116)

Hadise baktığım zaman namazı küçük bir amel olarak görmeden,hakkını vererek yani huşu içinde olup,azaları eksiksiz yerine getirerek ve eksiksiz kılanları yani abdest gibi hususlarda eksiklik yaratmadan kılanları Allah azze ve Celle cennetine sokmaya söz vermiştir. Bunu zaten tüm ulema kabul ediyor. Daha sonra bu namazları yerine getirmeyenler için böyle bir sözü yoktur diye devam ediyor. Bu da gayet normal...

Hadisin devamı bunlardan dilediğini de bağışlar kısmı yukarıda attığım ayet ile aynı kabilden. Bunun için özel bir Tevbe etmen gerekiyor,ama ben namaz kılmayayım,Tevbe edersem Allah kabul eder deyip namazı terk etmek olmaz. Kişi şirke düştüğü zaman Tevbe edip bir daha bu ameli yapmaması lazım. Bu hadistende kişi Tevbe etmeli ve namazı vs eksiksiz kılmalıdır. İşte o zaman Allah dilerse bağışlar dilerse bağışlamaz.
Bu hadisten namaz kılmayan kimsenin de cennete gidebileceği sonucuna ulaşmak pek doğru değil bence.
Allahu alem..

 
كوكهان Çevrimdışı

كوكهان

Üye
İslam-TR Üyesi
Hadisten nasıl böyle bir çıkarım yaptınız? Bu şu ayete benziyor;

Kim Allah'a şirk koşarsa büsbütün sapıtmıştır. Muhakkak ki Allah, kendisine ortak koşulmasını bağışlamaz. Bunun dışındaki günahları dilerse bağışlar. Kim Allah'a ortak koşarsa, elbette o derin/apaçık bir sapıklığa düşmüştür.(Nisa,116)
Ben bu ayetle ilgili bir bağlantı, benzetme kuramadım. Bana açıklar mısınız?
 
كوكهان Çevrimdışı

كوكهان

Üye
İslam-TR Üyesi
Rum suresi 31. ayet yeterli
Bu ayetten namaz kılmayan kimsenin müşrik olduğu sonucu çıkmaz. Çünkü ayette "ve" kelimesi var. Namazı kılın (ayrı) ve müşriklerden olmayın (o da ayrı). Hadisler delil olabilir ama bu ayet namaz kılmayan kimseyi tekfir etmeye delil olmaz diye düşünüyorum.
 
كوكهان Çevrimdışı

كوكهان

Üye
İslam-TR Üyesi
"Kişi ile küfür ve şirk arasındaki sınır; namazın terkidir." (Müslim; hadis no: 82)
Evet, böyle hadisler var. Bu tür hadisler gayet açık ve net. Ancak soruda verdiğim hadisten dolayı diğer mezhep imamları namazı inkâr ederek terk edenleri tekfir etmişlerdir. Bu şekilde hadisler arasındaki orta yolu bulmuşlar.
 
Mustafa bin Yılmaz Çevrimdışı

Mustafa bin Yılmaz

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Ben bu ayetle ilgili bir bağlantı, benzetme kuramadım. Bana açıklar mısınız?
Forum da yukarıda attığım yazıyı okumanızı tevsiye ediyorum.

Benim örnek olarak verdiğim ayet namaz ile ilgili değildi. Siz soruyu sorarken bir hadis eklemişsiniz. Bu hadiste namazında eksiklik vs. olmaz ise o kulun cennete gideceğini nakletmişsiniz. Devamında da bunları yapmayan kimseleri ise Allah isterse azab eder ister ise bağışlar diye bitiyor.
Bende Nisa suresindeki hadisi attım ki orda Allah kendisine şirk koşulmamasını istiyor. Bunun tersini yapanlar için dilerse bağışlar dilerse azab eder diye bitiyor. Sizin örnek olarak verdiğiniz hadis ile ayet namaz konusunda delil değil zaten.
Siz bu hadisi delil getirerek;

Çünkü bu hadisten namaz kılmayan kimsenin kâfir olmayacağı, cennete girebileceği sonucu çıkıyor.
Bu hükmü çıkarmışsınız. Ben de ayeti attım,ayet ile hadisin sonları birbirine benziyor,o zaman şirk işleyende cennete gider hükmü çıkar size göre. Bu hadisten namaz kılmayan kimsenin kâfir olmayacağı gibi bir delil çıkartmanız yanlış.
 
Son düzenleme:
Yorgun Mucahid Çevrimdışı

Yorgun Mucahid

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Aleykum selam
Önce o hadis söylenmiş olup sonra Allah bu hususta bizzat bilgi vermiş olabilir. Namazları tümden bırakan değil de, yarım yamalak kılan kişi hakkında söylenmiş de olabilir.
Namaz kılmayanın kafir olacağı hususu Hanbeli mezhebinin içinde de ihtilaflı bildiğim kadarıyla İbn Kudame el-Makdisi bu görüşte değil mesela.
Ama namazı bırakanın kafir olacağı kabul edildiğinde, "namaz ibadetini terketti" Diyebilmemiz için kişinin kaç namazı kılmaması gerektiği hususunda da ihtilaf yaşandığı söyleniyor. Bir vakit diyen de olmuş, iki vakit diyen de. Bütün bir gün kılmazsa namazı terketmişlerden sayılır diyen de olmuş, bir hafta kılmazsa bu ibadeti terketmiş sayılır diyen de. Allah en doğrusunu bilir.
 
Son düzenleme:
Üst Ana Sayfa Alt