Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Namazı Tek Başına Kılarken, Kıraati Sessiz Yerine Sesli Yapmak?

I Çevrimdışı

ibni abbas

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Hanefi Mezhebine göre sessiz kıraat yapmamız gereken namazlarda sessiz kıraat yapmak vaciptir.İmam yanlışlıkla sessiz kıraat yapması gereken namazda sesli kıraat yaparsa sehiv secdesi gerekiyor.

Ama aynı hatayı evde tek başımıza kılarken yaptığımızda sehiv secdesi gerekmiyor.Ben bu farklılığın sebebini öğrenmek istiyorum?

Sonuçta cemaatle namaz kılarken de öğle namazında sessiz kıraat yapmak vacip,evde tek kılarken de vacip.Hükümleri de aynı olmasına rağmen sehiv secdesi yapıp-yapmamadaki bu farklılık neyden kaynaklanıyor?
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Hanefi mezhebinde öğle ve ikindi namazları tek başına da kılınsa, cemaatle de kılınsa kıraatin gizli yapılması vacibdir. Terki halinde sehiv secdesi gerekir.
Tek başına kılan kimse veya imam; kendi işiteceği kadar bir ses çıkararak Fatiha ve zamm-ı sûreyi okur. Gündüz kılınan nafile namazlarda da gizli okumak aynı şekilde vacibdir.


Cemaatle kılınan sabah, cumua, bayram, teravih ve vitir namazlarının bütün rekâtlarında, akşam ve yatsı namazlarının ilk iki rekâtında kıraatı cehrî yapmak, yani sesli okumak vacibdir. Akşam namazının üçüncü rekâtında, yatsı namazının da son iki rekâtında gizli okumak vacibdir. Ancak, tek başına sabah, akşam ve yatsı namazını kılan kimse, isterse kıraati sesli yapar, dilerse gizli olarak okur, muhayyerdir.

Yukarıda da değindiğimiz gibi musalli ister cemaate imam olsun, ister tek başına (evde vs) namaz kılıyor olsun, hafi (gizli - sessiz) okunması gereken (öğlen - ikindi) gündüz namazlarında cehri (sesli) okursa sehiv secdesi gerekir.

Sorunuzda geçen Hanefi mezhebine göre "İmam yanlışlıkla sessiz kıraat yapması gereken namazda sesli kıraat yaparsa sehiv secdesi gerekiyor. Ama aynı hatayı evde tek başımıza kılarken yaptığımızda sehiv secdesi gerekmiyor." ifadesinin delili nedir? Bunu nerede okudunuz (gördünüz)? Böyle bir kâide olduğunu bilmiyoruz. Bu mevzi bir görüş olabilir. Buna sebeb de (varsayım - tahminen), tek kılıyor iken cehri okuyor olsa da, arkasında cemaat olmadığı ve cehri kıraatin en az sınırı da , kişinin fazla yakınında olmayan, meselâ birinci saftaki kimselerin duyması kadar olanıdır. Birinci saftakilerden bir veya iki kişi (İmamın) sesini duyacak olursa bu yeterli olmaz. (Sesli kıraatin üst sınırı yoktur.) Özetle, imamın cehri okuduğunun sayılması için arkasındaki cemaatın sesli okuduğunu işitmesi gerekmektedir. Tek kıldığı için kıraatin sessiz okunması gereken namazı, sesli okumuş olsa da olmayan cemaatin kıraati duymadığından dolayı vacib terk edilmediğinden sehiv secdesi gerekmiyor diyebilirler. Fakat tüm bu izahatlar varsayımdan yola çıkarak benim akl-i yaklaşımımdır. Halbuki bu konudaki kaynaklar sehiv secdesi gerektiği yönündedir.



İlgili konu:

Öğlen ve ikindi Namazında Sesli Kıraatın Namazın Sıhhatine Etkisi?
https://www.islam-tr.org/konu/oglen...esli-kiraatin-namazin-sihhatine-etkisi.34923/

Nafile veya Tek Başına Namaz Kılarken Kıraatin Ses Miktarı En Az Nedir?
https://www.islam-tr.org/konu/nafil...in-ses-miktari-en-az-nedir.28769/#post-191164

 
I Çevrimdışı

ibni abbas

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Ömer Nasuhi Bilmen Sayfa 204 madde 336 da böyle yazıyor.Başka kaynaklarda bu bilgiyi gördüm mü hatırlayamıyorum şuan.

Sizin mantık yürütmenize gelince;eğer arkadaki cemaatin kıraatı işitmesi salt ölçü olarak veriliyorsa yine sehiv secdesi gerekmez mi?Ama eğer ölçü olarak değil de hakiki manada arka saftaki birinin duyması gerekiyorsa o zaman mantık yürütmeniz doğru olur.

Söz gelimi,evde cemaatle namaz kılarken yer sıkıntısından dolayı imamın iki saf gerisinde saf tutulursa;imam öğle namazını kıldırıyor olsun ve sesi arkasında saf olsa ordakilerin duyacağı şekilde olsun;ama cemaat imamın iki saf gerisinde saf tuttuğu için imamın sesini duymuyor.Bu durumda sehiv secdesi gerekmez mi?Yani arka saftakilerin sesi duyması hakiki manada değil ölçü olarak verilmiyor mu?Sizin izahınız hakiki manada olsaydı doğru olurdu.

Hocam bilmiyorum anlatabildim mi demek istediğimi?
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Ömer Nasuhi Bilmen Sayfa 204 madde 336 da böyle yazıyor.Başka kaynaklarda bu bilgiyi gördüm mü hatırlayamıyorum şuan.

Sizin mantık yürütmenize gelince;eğer arkadaki cemaatin kıraatı işitmesi salt ölçü olarak veriliyorsa yine sehiv secdesi gerekmez mi?Ama eğer ölçü olarak değil de hakiki manada arka saftaki birinin duyması gerekiyorsa o zaman mantık yürütmeniz doğru olur.

Söz gelimi,evde cemaatle namaz kılarken yer sıkıntısından dolayı imamın iki saf gerisinde saf tutulursa;imam öğle namazını kıldırıyor olsun ve sesi arkasında saf olsa ordakilerin duyacağı şekilde olsun;ama cemaat imamın iki saf gerisinde saf tuttuğu için imamın sesini duymuyor.Bu durumda sehiv secdesi gerekmez mi?Yani arka saftakilerin sesi duyması hakiki manada değil ölçü olarak verilmiyor mu?Sizin izahınız hakiki manada olsaydı doğru olurdu.

Hocam bilmiyorum anlatabildim mi demek istediğimi?
Ömer Nasuhi Bilmen hem kaynak değidir, hem avam için yazdığı İlmihal delilsizdir. Bir kısmı da kendi düşünceleridir. Misal; o ilmihalde tahiyatta parmak kaldırma meselesi sadece kendine hastır. Eller açık olur, ve "la ilahe" derken parmaklar yumulmadan sadece şehadet parmağı kaldırılır, illallah derken indirilir der. Tâbi bu izahın sunnetten delilli olmadığı gibi, Hanefi mezhebinin uygulamasına bile muhaliftir. Hanefi mezhebinde tahiyyatta başparmak orta parmağın üzerine gelecek şekilde elin yumulması ictihad edilmiştir.
Konuya dönecek olursak, aksi bir delil buluncaya kadar, öğle ve ikindi namazları tek başına da kılınsa, cemaatle de kılınsa kıraatin gizli yapılması vacibdir. Terki halinde sehiv secdesi gerekir.
 
I Çevrimdışı

ibni abbas

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Hocam ;Diyanetin İlmihaline baktım.Öyle bir ayrım görmedim.Hidaye ve İhtiyara bakamadım.Bakarsam burada yazarım neticeyi.

Evet tahiyyatta parmak kaldırma meselesi benim de dikkatimi çekmişti.Direk işaret parmağını kaldırıp indirme olarak ben Mezhepte görüş bilmiyorum.

Başparmak orta parmağın üzerine gelecek derken,başparmak ve orta parmakla halka yapmayı mı kastettiniz?
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Hocam

Evet tahiyyatta parmak kaldırma meselesi benim de dikkatimi çekmişti.Direk işaret parmağını kaldırıp indirme olarak ben Mezhepte görüş bilmiyorum.

Başparmak orta parmağın üzerine gelecek derken,başparmak ve orta parmakla halka yapmayı mı kastettiniz?
Evet
 
I Çevrimdışı

ibni abbas

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Diyanetin ilmihalinde de halka yapmaktan bahsetmiyor,sadece işaret parmağı kaldırılır indirilir yazıyor.İki ilmihalde delilsiz bir mesele mi yazmış oluyorlar?
 
Üst Ana Sayfa Alt