Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Namazları Cem Etmek

Mikdad Çevrimdışı

Mikdad

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Namazları Cem Etmek

1) Abdullah bin Şakik (Rahmetullahi Aleyh) şöyle dedi:
“Bir gün Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma) ikindiden sonra güneş batıp yıldızlar ortaya çıkana kadar yani akşam namazının vakti çıkana kadar bize hitap etti. İnsanlar:
−Namaz! Namaz! demeye başladılar. Derken Temim oğullarından biri onun yanına gelip:
−Namaz! Namaz! demeye başladı. Bunun üzerine Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma) o adama:
−Ey anasız kalasıca! Sünneti bana mı öğretiyorsun? dedikten sonra:
−Ben Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’i öğle ile ikindiyi, akşam ile yatsıyı cem ederken yani birleştirerek namaz kılarken gördüm, dedi.
Abdullah bin Şakik (Rahmetullahi Aleyh) dedi ki:
−Bu sözden dolayı göğsümde bir şeyler hissettim ve akabinde Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh)’a gelip bunu sordum. O da Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma)’ın sözünü doğruladı.”
Müslim 705/57
2) Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:
“Ben Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ile beraber öğle ile ikindiyi cem ederek sekiz rekat, akşam ile yatsıyı cem ederek yedi rekat olarak kıldım.”
Buhari 1118-1174, Müslim 705/55, Nesei 603
3) Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) korku, yolculuk ve yağmur yokken, Medine’de öğle ile ikindi namazını birleştirerek 8 rekât, akşam ile yatsı namazını birleştirerek 7 rekât olarak kıldırdı dedi.
Hadisin ravisi Veki, Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma)’ya:
−Onu niçin yaptı? dedim. Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma):
−Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ümmetine sıkıntı ve zorluk vermemek için yaptı, dedi.”
Müslim 705/50-54, Buhari 612, Nesei 601-602, Ebu Davud 1210-1211, Tirmizi 187
4) Cabir bin Zeyd (Rahmetullahi Aleyh) şöyle dedi:
“Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma), Basra’da meşgul olduğu bir günde, öğle ile ikindiyi beraber cem ederek kıldı ve aralarında sünnet kılmadı. Akşam ile yatsıyı da beraber cem ederek kıldı ve aralarında sünnet kılmadı. Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma):
−Medine’de, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ile beraber öğle ile ikindiyi cem ederek sekiz rekat kıldığını ve aralarında sünnet kılmadığını söyledi.”
Nesei 590
Not: Bir ihtiyaç sebebiyle mutlak olarak mukim iken yani seferi değilken cem yapılabilir. Ancak bunun adet edinilerek alışkanlık haline getililmemesi gerekiyor!
İbni Sirin, Rebia, Eşheb, İbni Münzir ve Kaffal Kebir (Rahmetullahi Aleyh) bu görüşte olup Hattabi hadis ehlinden bir cemaatin de aynı görüşte olduğunu bildirmiştir. Buna delil olarak da Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma)’nın bildirdiği ‘ümmeti meşakkate sokmama’ gerekçesini göstermişlerdir.
Minhac: 2/808, Fethu’l-Bari: 2/33-34, Tuhfetü’l-Ahvezi: 1/584
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bunu uygulamış ve illetini açıklamamıştır. Hadisin ravisi olan sahabi Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma) ise bunun uygulanışını ümmete göstermiştir. Kendisi muhtemelen Ebu Bekir (Radiyallahu Anh) döneminde, Basra halkının isyan etmesi endişesi ortaya çıktığında halifenin emriyle onlara nasihat etmeye gitmiş, ikindi namazını müteakiben vaaz etmeye başlamış.
Akşam namazını geciktirmiş ve yatsı vakti girene kadar vaazına devam etmiştir. Şayet namaz için yarım bıraksaydı vaaz istenilen neticeye ulaşmayacak ve ümmetin bölünmesine sebep olacak bir fitne ortaya çıkabilecekti. Bu sebeple Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma), ümmete meşakkat vermemek için verilen hazarda cem ruhsatını, kendisi seferi olarak uygulamış, halka da mukim olarak uygulatmıştır.
Hadisin ravisi onunla kastedilen hükmü diğerlerinden daha iyi bilir. kaidesi gereği isabetli olan görüş budur. Bizler de bunun gibi hayati meseleler ile ortaya çıkacak ihtiyaç esnasında alışkanlık haline getirmemek ve suistimal etmemek şartıyla bu ruhsattan istifade edebiliriz.
Namaz kılmakla mükellef olan kişi, eğer cemi terk ettiği takdirde sıkıntıyla karşılaşacak olursa cem yapması onun için caiz olur. Böyle davranmak sünnete uygun olduğu gibi, özür sebebiyle namazı terk etmekten daha iyidir. Çünkü özür sebebiyle de olsa namazı terk etmek büyük günahlardandır.
Namazları Cem Etmenin Şekli

Yalnızca öğle ile ikindi namazı, akşam ile de yatsı namazı birleştirilebilir. İki çeşit cem yapılabilir:
1) Cem-i Takdim:

Birleştirilerek beraber kılınacak olan namazın ikincisini ilkinin vaktinde ilki ile beraber kılmakla yapılır. Yani öğle vaktinde öğle ile ikindi, akşam vaktinde de akşam ile yatsı beraber kılınır.
2) Cem-i Tehir:

Birleştirilerek beraber kılınacak olan namazın ilkini geciktirerek ikincisinin vaktinde ikisini beraber kılmakla yapılır. Yani ikindi vaktinde öğle ile ikindi, yatsı vaktinde de akşam ile yatsı beraber kılınır.
Cem yapılırken tek bir ezan okunur ve her bir namaz için ayrı ayrı kamet getirilir. Namazı cem ederek kılan kişi farzlardan başka aralarda sünnet namazı kılmaz.
Namaz en büyük zikirdir. Allah’ı anma şekillerinin en mükemmelidir. Aklı başında olan ve ahiret kaygısı güden hiç kimse için onu terk etmenin geçerli bir mazereti yoktur. Darlık ve sıkıntı zamanlarında ruhsatlar ve kolaylıklar verilmiştir.
Genişlik ve huzur zamanlarında ise vakit ve rükunlarına riayet ederek kılınır. Bununla beraber Allah’ı anmak yalnızca namaz haline has olmamalı, Müslüman her halinde Kur’an ve Sahih Sünnette bildirilen zikirlerle Allah’ı anmaktan gafil olmamalıdır. Çünkü kutsi bir hadiste Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
“Allah Azze ve Celle şöyle buyuruyor: Kulum Beni andığı ve dudakları Benim zikrimle kımıldadığı müddetçe Ben onunla beraberim.”
İbni Mace 3792
Diğer bir hadiste ise Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
“Malın en faziletlisi zikreden dil, şükreden kalp ve imanı hususunda erkeğe yardım eden mü’min kadındır.”
Tirmizi 3291
 
S Çevrimdışı

SaYFuLLaH

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
1-Maliki mezhebinin imamı, Malik ibni Enes Muvatta adlı kitabında şöyle nakleder: Peygamber korku ve seferi dışında öğlen namazı ile ikindi namazını, akşam namazı ile de yatsı namazanı birleştirip kıldı.
(Muvatta, Kitabu’s Salat, s.125. h.178. Sahih-i Müslim;c.22, s.151. Bab-u Cem’us Salateyeyn fil hezer.)

2-Malik ibni Enes, Muaz b. Cebel’den şöyle rivayet eder; Peygamber öğlen ile ikindi ve akşam ile de yatsı namazını cem ederek kılıyordu.
(Muvatta Kitab-us Salat, s.134, h.176, Sahih-i Müslim, c.2, s.152.)

3-Malik ibni Enes Nafi’den oda Abdullah b. Ömerden şöyle rivayet eder; Peygamber bir yere gideceği zaman acelesi olduğunda akşam ile yatsı namazını bileştirerek kılıyordu.
(Muvatta Kitab-us Salat, s.125, h.177)

4-Malik ibni Enes, Ebu Hureyre’den şöyle rivayet eder; Peygamber Efendimiz Tebük seferinde öğlen ile ikindi namazını birleştirerek kıldı.
(Muvatta Kitab-us Salat, s.124, h.175)

5-Malik ibni Enes, Nafi’den şöyle rivayet eder; Amirler akşam ile yatsı namazını yağmurda birleştirerek kıldıklarında Abdullah b. Ömer’de onlarla birleştirerek kılıyordu.
(Muvatta Kitab-us Salat, s.125, h.179)

6-Malik ibni Enes Ali ibni Hüseyin’den şöyle nakleder; Peygamber (s.a.a.) gündüz yola gitmeyi irade ettiğinde öğlen ile ikindiyi birleştirip kılıyordu. Akşam yolculuğa gitmek istediğinde akşam namazını birleştirip kılıyordu.
(Muvatta Kitab-us Salat, s.125, h.181)

7-Hanbeli mezhebinin İmamı Ahmed b. Hanbel kendi müsnedinde Cabir b. Zeyd’den şöyle nakleder; Cabir b. Zeyd, ibni Abbas’tan şöyle işittiğini söyledi; Peygamber ile birlikte sekiz rekatı (öğlen-ikindi) ve yedi rekatı (akşam-yatsı) birleştirerek kıldım. Ben Ebu Sasa’ya dedim ki zannedersem Peygamber öğlen namazını tahir edip ikindi namazını da erken kıldı ve akşam namazını da tahir edip yatsı namazını erken kıldı. Ebu Sasa dedi ki bende böyle zannediyorum.
(Muvatta Kitab-us Salat, s.125, h.181)

8-Ahmed b. Hanbel Abdullah b. Şakik’den şöyle rivayet eder; Bir gün ikindinden sonra İbni Abbas bize konuşma yapmaya başladı. Ama güneş batıp yıldızlar çıkmasına rağmen konuşmasına devam ediyordu. Halk namaz diye söylenmeye başladı. Bu arada Beni Temim’den olan biriside durmadan namaz diyordu. İbni Abbas ona hitap ederek; ‘Ey biçare, bana sünneti mi öğretiyorsun?’dedi. Sonra şunları ekledi. Ben Hz. Resûlü Ekrem’in öğlen ile ikindi ve akşam ile de yatsı namazlarını birlikte kıldığını gördüm. Abdullah şöyle diyor; Ben bu meselede tereddüde kapıldığımdan dolayı Ebu Hureyre’yi gördüğümde bu konuyu ondan sual eyledim. Ebu Hureyre’de İbni Abbas’ın sözünü tasdik etti.
(Sahih-i Müslim, c.2, s.153, Seferi olmadan iki namazı birlikte kılma bölümü.)

Ayrı bir nakle göre de İbni Abbas’ın o şahsa şunları dediği naklolunmuştur; Ey zavallı bize namazı mı öğreteceksin? Oysa biz Peygamber zamanında iki namazı birlikte kılıyorduk.
(Müsned-i Ahmed, c.1, s.251)

9-Muhammed Zerkani Muvatta’nın Şerhinde Ebu Sasa’dan şöyle nakleder. Abdullah b. Abbas Basra’da öğlen namazı ile ikindi namazını aralarına fasıla düşürmeden kıldı. Akşam namazı ile de yatsı namazını birleştirerek kıldı.
(Şerh-i Muvatta, Zerkani, c.1, Bab-u Cem’us Selateyn fil Hezar ves-sefer, s.294)

10-Zerkani Tebarani’den oda ibni Mesud’dan şöyle nakleder: Resûlü Ekrem öğlen ile ikindiyi akşam ile de yatsı namazlarının birleştirerek kıldı. Bu konuda ondan sorulduğunda buyurdular ki; Ümmetim zorluk ve sıkıntıya düşmesin diye böyle yaptım.
(Şerh-i Muvatta, Zerkani, c.1, Bab-u Cem’us Selateyn fil Hezar ves-sefer, s.294)

11-Müslüm b. Haccac, İbni Abbas’dan şöyle nakleder. Resûlü Ekrem Medine’de bir korku ve sefer olmadan öğle ile ikindi namazlarını bir arada kıldı
(Sahih-i Müslim, c.2, s.151, Bab-u el-Cem’u beyne-s Salateyn)

12-Müslim kendi sahihinde Said b. Cubeyr ve İbni Abbas’dan şöyle nakleder; Hz. Resulullah Medine’de bir korku ve yağmur olmadan öğle ile ikindi, akşam ile de yatsı namazlarını birleştirip kıldı. Ravi diyor ki; İbni Abbas’dan Onun niçin böyle yaptığını sorduğumda, ümmetinin bir zorluğa düşmemesi için böyle yapmıştır cevabını verdi.
(Sahih-i Müslim, c.2, s.152)

13-Buhari’nin nakline göre İbni Abbas şöyle diyor; Hz. Peygamber yedi rekatı (akşam ile yatsı) ve sekiz rekatı (öğlen ile ikindi) birlikte kıldılar
(Sahih-i Müslim, c.1, s.140 Akşam namazı vakti bölümü)

14-Müslüm b. Haccac kendi sahihinde şöyle nakleder; Bir şahıs İbni Abbas’a namaz, namaz deyip susuyordu; Bunun üzerine İbni Abbas o şahısa şöyle dedi; Ey biçare, bize namazı mı öğretiyorsun, oysa biz Resulullah’ın zamanında namazları birleştirip kılıyorduk.
(Sahih-i Müslim, c.2, s.153, Bab-u Cem’u beyne-s Selateyn fi’l Hezar)

15-Müslüm b. Haccac Meaz’ın dilinden şöyle nakleder; Peygamberle birlikte Tebük seferi için yola koyulduğumuzda, Peygamber öğle ile ikindiyi ve akşam ile de yatsı namazını birleştirerek kıldı.
(Sahih-i Müslim, c.2, s.151)

16-Malik bin Enes Muvatta adlı kitabında diyor ki; ibni Şihab Salim b. Abdullah’tan yolculukta öğle ile ikindi namazının bir arada kılınabileceğini sorduğunda o da evet sakıncalı değildir dedikten sonra ekledi, acaba sen Arife günü insanların namazını görmüyor musun?
(Muvatta Malik, s.125, h.180)

Arafat’ta Arife günü Müslümanlar öğle ikindi namazının cem edilerek kılınacağını caiz görmüşlerdir. Yukarıdaki rivayette Salim b. Abdullah’ın dediği şudur; Arafat’ta insanlar her iki namazda birlikte kıldıkları gibi Arafat’ın dışında da bu iki namazı birleştirerek kılabilirler.

17-Muttaki Hindi Kenz-ul Ummal adlı hadis kitabında şöyle nakleder; Abdullah b. Ömer şöyle diyor; Hz. Peygamber seferde değilken öğle namazı ile ikindiyi ve akşam namazı ile de yatsıyı bizlere birleştirip kıldı. Bir şahıs İbni Ömer’e Peygamberin niçin böyle yaptığını sorduğunda o şöyle cevap verdi; (o) ümmetini zorluğa düşürmemek için böyle yapmıştır, eğre birisi namazını birleştirmek istiyorsa
(Kenz-ul Ummal, Kitab-us selat, Bab-ı Cem, c.8, s.246)
 
HAMAS Çevrimdışı

HAMAS

İyi Bilinen Üye
Site Emektarı
peki sabah namazını uykudan dolayı ya da yola çıktığından yolculukta olacağından dolayı kılamama düşüncesi ile akşam ile yatsı cem edilebilir mi?
 
K Çevrimdışı

Karmati

Üyeliği İptal Edildi
Banned
Özürsüz yere hazarda namazları cem etmek Hz.Peygamber'in torunları olan müctehid imamlara göre caizdir. Ancak onlar ayrı ayrı kılmayı efdal görürler ve tavsiye ederler. İmam Cafer mezhebinin İmam Zeyd mezhebinin fıkhi konularında bu mesele caiz görülmüştür. Sünni mezhepler içinde de buna cevaz veren müçtehidler vardır. MÜSLİM hadisleri mazeretsiz ceme delildir. Gerisi yorumdur. Kimse mazeretsiz cem uygulayana fasık diyemez. Çünkü bunu uygulayana fasık demek bu içtihadların sahiplerine kadar gidebilir.
 
B Çevrimdışı

BirMusluman

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Özürsüz yere hazarda namazları cem etmek Hz.Peygamber'in torunları olan müctehid imamlara göre caizdir. Ancak onlar ayrı ayrı kılmayı efdal görürler ve tavsiye ederler. İmam Cafer mezhebinin İmam Zeyd mezhebinin fıkhi konularında bu mesele caiz görülmüştür. Sünni mezhepler içinde de buna cevaz veren müçtehidler vardır. MÜSLİM hadisleri mazeretsiz ceme delildir. Gerisi yorumdur. Kimse mazeretsiz cem uygulayana fasık diyemez. Çünkü bunu uygulayana fasık demek bu içtihadların sahiplerine kadar gidebilir.

imam cafer mezhebi ve imam zeyd mezhebi sahih mezheb midir şianın kolları değilmi kardeş bu .. :)
 
Çay-Şakird Çevrimdışı

Çay-Şakird

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Rasulullah(aleyhisselatu vesselam) ın bir mazeret olmadan namazı cem ettiğine dair hadis vardı.tabi bu namazı 3 vakte düşürmenin delili değildir,fakat bazen kendi şehrimde olmadığımda vakit darlığı olabiliyor.bu durumlarda namazlarımı cem edebiliyorum.
 
M Çevrimdışı

mustafa_mardin

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
quote_icon.png
Karmati Nickli Üyeden Alıntı
Özürsüz yere hazarda namazları cem etmek Hz.Peygamber'in torunları olan müctehid imamlara göre caizdir. Ancak onlar ayrı ayrı kılmayı efdal görürler ve tavsiye ederler. İmam Cafer mezhebinin İmam Zeyd mezhebinin fıkhi konularında bu mesele caiz görülmüştür. Sünni mezhepler içinde de buna cevaz veren müçtehidler vardır. MÜSLİM hadisleri mazeretsiz ceme delildir. Gerisi yorumdur. Kimse mazeretsiz cem uygulayana fasık diyemez. Çünkü bunu uygulayana fasık demek bu içtihadların sahiplerine kadar gidebilir.

imam cafer mezhebi ve imam zeyd mezhebi sahih mezheb midir şianın kolları değilmi kardeş bu .. :)

herlade orda imam caferin ve imam zeyd'in görüşü budur demek istedi.
 
K Çevrimdışı

Karmati

Üyeliği İptal Edildi
Banned
herlade orda imam caferin ve imam zeyd'in görüşü budur demek istedi.

Evet bunu kastettim. Bu zatlar peygamber neslindendir ve onlara göre mazeretsiz cem mutlak olarak caizdir. Ancak ayrı ayrı kılmak efdaldir. Bence bu görüşte bir sakınca yoktur çünkü sünnetle sabittir bu durum.
 
Slave of Allah Çevrimdışı

Slave of Allah

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
@Abdulmuizz Fida

ACİL sorum vardı..

Diyelim ki gece 24:00 bir şehre varacağım, akşam kaçacak.

Fakat otobüs 22:00 gibi mola verecek.

O 22:00 molasında, akşamı yatsı ile birlikte cem edebilir miyim? Akşam vaktinde içimden buna niyet edersem, kaçmış olmaz değil mi?

Ve bu namazlar misal yatsı, 2 rekat şeklinde kısaltılarak mı kılınması gerekir
 
EBU HANİFE Çevrimdışı

EBU HANİFE

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Aksam namazi vaktinde yatsi,yatsi namazi vaktinde aksam.ile cem yapilabilir.

En dogrusunu Allah swt bilir.
 
Slave of Allah Çevrimdışı

Slave of Allah

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Aksam namazi vaktinde yatsi,yatsi namazi vaktinde aksam.ile cem yapilabilir.

En dogrusunu Allah swt bilir.

Sorumun mahiyeti esasında şu..

Misal 24:00da yolculuğum biteceği için seferi oluşum kalkıyor. Yani bu yüzden 22:00daki molada yatsıyı kılmama gerek yok...

Ama akşamı kaçırmamış olmak için 22 00 molasında akşam ile yatsıyı cem etmiş olmak, akşamı kaçırmış olmak anlamına gelmiyor değil mi?
 
EBU HANİFE Çevrimdışı

EBU HANİFE

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Sorumun mahiyeti esasında şu..

Misal 24:00da yolculuğum biteceği için seferi oluşum kalkıyor. Yani bu yüzden 22:00daki molada yatsıyı kılmama gerek yok...

Ama akşamı kaçırmamış olmak için 22 00 molasında akşam ile yatsıyı cem etmiş olmak, akşamı kaçırmış olmak anlamına gelmiyor değil mi?
Alimler cem i

1. Seferilik.

2. Hastalık.

3. Yağmur.

4. Karanlıkla birlikte (yolların) çamurlu olması.

5. Hac ibadetini eda etmekte olan kişinin Arafat’ta veya Müzdelife’de bulunması.

sebeblerden caiz oldugunu soylemislerdir.

Seferi haldeyken aksam ile yatsiyi cem etmeye bakiniz.

Aksam ve yatsi cem i

akşam namazının vakti yolcunun mola verdiği sırada girmişse ve yatsının girmesinden önce hareket etmeye, fecrin doğmasından sonra da ikinci molaya niyet etmişse, bu takdirde hareketten önce yatsıyı öne alarak akşam namazıyla birlikte cem-i takdim şeklinde kılar. Eğer ikinci molayı gecenin ilk üçte birinin sona ermesinden önce vermeye niyet ederse, yatsıyı o zamana ertelemelidir. Eğer ikinci molayı gecenin ilk üçte birinden sonra vermeye niyet ederse, hareketten önce akşam namazım kılar. Yatsıyı ise dilerse akşam namazıyla birlikte cem-i takdim şeklinde kılar, dilerse ikinci molada kılmak üzere erteler. Kıyas, bu doğrultudadır. Misafirlikte namazları cemederek kılmak caiz olmakla birlikte evla olan hükme ters düşmektedir ve yapılmaması daha iyidir. Ayrıca namazları cem’ederek kılmak, sadece kara yoluyla yapılan seferlerde caiz olur. Deniz yolculuğundaysa caiz değildir. Zira namazları cemetme ruhsatı, sadece karada yapılan yolculuklar için geçerlidir.

Yinede ben yanilmissam hocam @Abdulmuizz Fida. beni uyarsin.
 
Slave of Allah Çevrimdışı

Slave of Allah

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Alimler cem i

1. Seferilik.

2. Hastalık.

3. Yağmur.

4. Karanlıkla birlikte (yolların) çamurlu olması.

5. Hac ibadetini eda etmekte olan kişinin Arafat’ta veya Müzdelife’de bulunması.

sebeblerden caiz oldugunu soylemislerdir.

Seferi haldeyken aksam ile yatsiyi cem etmeye bakiniz.

Aksam ve yatsi cem i

akşam namazının vakti yolcunun mola verdiği sırada girmişse ve yatsının girmesinden önce hareket etmeye, fecrin doğmasından sonra da ikinci molaya niyet etmişse, bu takdirde hareketten önce yatsıyı öne alarak akşam namazıyla birlikte cem-i takdim şeklinde kılar. Eğer ikinci molayı gecenin ilk üçte birinin sona ermesinden önce vermeye niyet ederse, yatsıyı o zamana ertelemelidir. Eğer ikinci molayı gecenin ilk üçte birinden sonra vermeye niyet ederse, hareketten önce akşam namazım kılar. Yatsıyı ise dilerse akşam namazıyla birlikte cem-i takdim şeklinde kılar, dilerse ikinci molada kılmak üzere erteler. Kıyas, bu doğrultudadır. Misafirlikte namazları cemederek kılmak caiz olmakla birlikte evla olan hükme ters düşmektedir ve yapılmaması daha iyidir. Ayrıca namazları cem’ederek kılmak, sadece kara yoluyla yapılan seferlerde caiz olur. Deniz yolculuğundaysa caiz değildir. Zira namazları cemetme ruhsatı, sadece karada yapılan yolculuklar için geçerlidir.

Yinede ben yanilmissam hocam @Abdulmuizz Fida. beni uyarsin.


Yani dediğim şey akşam namazımın sıhhatine zarar vermez?

Akşamı üç rekat kıldım, sonra yatsıya tekbir aldım...

Peki, yatsı iki rekat halinde mi kılınacak? Hani iki rekat kılınması gerekiyormuş ya
 
Slave of Allah Çevrimdışı

Slave of Allah

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Hanbelî Mezhebine göre, cem-i tehirin iki şartı vardır:

1 - Vakit dar değilse, birinci namazın vaktinde cem etmeye niyet etmek:
Eğer birinci namazın vakti, namaz kılınamayacak kadar dar ise cem etmek sahih değildir. Çünkü bu namazı kılınamıyacak kadar dar bir vakte tehir etmek haram olup bunu yapan kişi günahkâr olur.

2 - İkinci namazın vakti girinceye kadar özrün devam etmesi.
Zira cem etmeyi caiz kılan özürdür. Özür devam etmezse cemin caiz olmaması gerekir. Çünkü gerekçe ortadan kalkmıştır.
Meselâ hasta insanın iyileşmesi yahut yolcu kişinin memleketine geri dönmesi, yağmurun kesilmesi gibi. Fakat ikinci namazın vakti girdikten sonra özrün kesilmesinin her hangi bir tesiri yoktur. Çünkü bu iki namaz kişinin zimmetinde vacib olmuşlardır. Bu namazları mutlaka birleştirerek kılmak gerekir.


Yani yatsı vakti ben yolcu iken girdiği an, isterse 10 dakika sonra mukim olayım sorun yok.

Tamamdır cevabımı diğer alıntıyla aldım sanırım
 
bahakar Çevrimdışı

bahakar

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
sübhanallah... ne kadar da kolay fetva veriyor insanlar.. yok mazeretsiz de cem edebilirmiş de yok peygamberimiz torunlarına bu da caizmiş de..
Hanefi mezhebine göre , kişi hac dışında başka hiçbir şekilde bir namaz vaktini diğerine girdirerek lılamaz... keza Allah nisa 103 de şöyle buyuruyor ;

namazı dosdoğru kılın. Çünkü namaz, mü'minler üzerinde vakitleri belirlenmiş bir farzdır.

namazın cemi ile ilgili rivayetlerin hülasası şu ;
peygamberimizin namazları cemi ilgili rivayetlerin tamamında akşam ile yatsı öğle ile ikindiyi cem etmiştir diyor, hiçbirinde yatsıyla sabahı demiyor ya da sabahla öğleni neden? çünkü burada ki cem vakitleri birbirine katıp namazı vakti dışında kılmak şeklinde değil, mesela öğleni son vaktinde ikindini ise ilk vaktinde kılmak şeklinde şekli-sureti bir cemdir hakiki değil.. keza ibin ömerden ibni abbas ve kz aliden nakledilen haberlerde onlar akşamın son vaktinde kılmış, yemek veya akşam şafağının atmasını bekleyrek yatsının girmesiyle de 2 namazı kendi vaktinde içinde kılmıştır. peygamberimizin namazları medinede mazeretsiz kılması hakkındaki sahih rivayetin açıklaması da budur, peygamberimiz ibni abbasın da dediği gibi ümmete meşekkat vermemk için yani bu işin caiz olduğunu göstermek için medine de öğleni son ikindini ilk vaktinde kılarak (yani yine ikisini kendi vaktinde kılarak) cem yapmıştır.. yoksa şiilerin dediği gibi 3 vakite düşürmedi efendimiz haşa!!!
cemi takdime gelince şevkani neylül evtarda imam ebu davudun şu görüşünü nakleder; cemi takdim ile ilgili hiç bir şey sabit olmamıştır!!!
buhari deki enes ra "peygamberimizin öğleyi öne alarak cemi takdim yapdığı" rivayeti hadis tekniği açısından sahih görünmekle birlikte yine aynı olayla ilgili enes ra ın peygamberimizin öğleyi son ikindiyi ilk vaktinde kıldığı yönündeki rivayetiyle çeliştiğinden ilk rivayetin amelini mümkün kılmamaktadır...
yukardaki rivayetlerin tümü namaz gibi bir imani bir meselede bizi ihtiyata sevk ederek doğru olanın zaruret halinde sureti cem -yani cemi tehir- yapmanın daha sağlıklı olacağını götürür... keza Allah "namazı dosdoğru kılın. Çünkü namaz, mü'minler üzerinde vakitleri belirlenmiş bir farzdır." buyuruyor..
meselenin tafsilatı, i'laus sünen,nasbur raye,neylül evtar gibi eserlerde mevcuttur...
 
EBU HANİFE Çevrimdışı

EBU HANİFE

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
sübhanallah... ne kadar da kolay fetva veriyor insanlar.. yok mazeretsiz de cem edebilirmiş de yok peygamberimiz torunlarına bu da caizmiş de..
Hanefi mezhebine göre , kişi hac dışında başka hiçbir şekilde bir namaz vaktini diğerine girdirerek lılamaz... keza Allah nisa 103 de şöyle buyuruyor ;

namazı dosdoğru kılın. Çünkü namaz, mü'minler üzerinde vakitleri belirlenmiş bir farzdır.

namazın cemi ile ilgili rivayetlerin hülasası şu ;
peygamberimizin namazları cemi ilgili rivayetlerin tamamında akşam ile yatsı öğle ile ikindiyi cem etmiştir diyor, hiçbirinde yatsıyla sabahı demiyor ya da sabahla öğleni neden? çünkü burada ki cem vakitleri birbirine katıp namazı vakti dışında kılmak şeklinde değil, mesela öğleni son vaktinde ikindini ise ilk vaktinde kılmak şeklinde şekli-sureti bir cemdir hakiki değil.. keza ibin ömerden ibni abbas ve kz aliden nakledilen haberlerde onlar akşamın son vaktinde kılmış, yemek veya akşam şafağının atmasını bekleyrek yatsının girmesiyle de 2 namazı kendi vaktinde içinde kılmıştır. peygamberimizin namazları medinede mazeretsiz kılması hakkındaki sahih rivayetin açıklaması da budur, peygamberimiz ibni abbasın da dediği gibi ümmete meşekkat vermemk için yani bu işin caiz olduğunu göstermek için medine de öğleni son ikindini ilk vaktinde kılarak (yani yine ikisini kendi vaktinde kılarak) cem yapmıştır.. yoksa şiilerin dediği gibi 3 vakite düşürmedi efendimiz haşa!!!
cemi takdime gelince şevkani neylül evtarda imam ebu davudun şu görüşünü nakleder; cemi takdim ile ilgili hiç bir şey sabit olmamıştır!!!
buhari deki enes ra "peygamberimizin öğleyi öne alarak cemi takdim yapdığı" rivayeti hadis tekniği açısından sahih görünmekle birlikte yine aynı olayla ilgili enes ra ın peygamberimizin öğleyi son ikindiyi ilk vaktinde kıldığı yönündeki rivayetiyle çeliştiğinden ilk rivayetin amelini mümkün kılmamaktadır...
yukardaki rivayetlerin tümü namaz gibi bir imani bir meselede bizi ihtiyata sevk ederek doğru olanın zaruret halinde sureti cem -yani cemi tehir- yapmanın daha sağlıklı olacağını götürür... keza Allah "namazı dosdoğru kılın. Çünkü namaz, mü'minler üzerinde vakitleri belirlenmiş bir farzdır." buyuruyor..
meselenin tafsilatı, i'laus sünen,nasbur raye,neylül evtar gibi eserlerde mevcuttur...
Soruyu soranin hanefi oldugunu nerden cikardiniz
 
bahakar Çevrimdışı

bahakar

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
delilleri zikrettim eğer mezhepleri takmıyorsa benim sorularımı cevap versin.. keza ben biiznillah mezhebin delillerini zikrettim...
mezhepleri takmayacaksak mesela soruyorum;
1. namazı dosdoğru kılın. Çünkü namaz, mü'minler üzerinde vakitleri belirlenmiş bir farzdır. ayetini nasıl anlayacağız ? çünkü haşa peygamberimiz haşa Allahın emrine muhalefet etmez.
2. peygamberimizin medinede mazeretsiz namazları cem ettiğine dair rivayeti nasıl anlayacağız?? rivayet sahihi buharide bildiğim kadarıyla.. eee o halde şiiler 3 vakit kılarak normal bir iş mi yapıyor???
3. madem namaz vakitlerini seferde vakti dışınnda kılabiliyoruz, neden mesela ben yatsıyla sabahı cem edemiyorum???
4. bir rivayette enes b malik peygamberimiz cemi takdim yaptı diyor (aynı olayı kastederek) başka rivayette cemi tehir yaptı diyor, eee sen hangisine uyacan şimdi ikisi de sahih?????
 
EBU HANİFE Çevrimdışı

EBU HANİFE

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
delilleri zikrettim eğer mezhepleri takmıyorsa benim sorularımı cevap versin.. keza ben biiznillah mezhebin delillerini zikrettim...
mezhepleri takmayacaksak mesela soruyorum;
1. namazı dosdoğru kılın. Çünkü namaz, mü'minler üzerinde vakitleri belirlenmiş bir farzdır. ayetini nasıl anlayacağız ? çünkü haşa peygamberimiz haşa Allahın emrine muhalefet etmez.
2. peygamberimizin medinede mazeretsiz namazları cem ettiğine dair rivayeti nasıl anlayacağız?? rivayet sahihi buharide bildiğim kadarıyla.. eee o halde şiiler 3 vakit kılarak normal bir iş mi yapıyor???
3. madem namaz vakitlerini seferde vakti dışınnda kılabiliyoruz, neden mesela ben yatsıyla sabahı cem edemiyorum???
4. bir rivayette enes b malik peygamberimiz cemi takdim yaptı diyor (aynı olayı kastederek) başka rivayette cemi tehir yaptı diyor, eee sen hangisine uyacan şimdi ikisi de sahih?????
Kaynagim;Abdurrahman Ceziri,4 mezhep fikhi

Akhi biraz daha bu forumda kalirsan kalpten gidebilirsin:p
 
Üst Ana Sayfa Alt