I
Çevrimdışı
بســـم الله الرحمن الرحيم
Nevruz Günleri Oruç Tutmak
Nevruz, Mihrican ve benzeri gibi müşrik bayramlarına gelince cumartesi günü oruç tutmayı mekruh saymayan arkadaşlarımız ve diğerleri belki bu günlerde de oruç tutmayı mekruh görmezler, hatta belki de müşriklere ters düşmek olur diye bu günlerde oruç tutmayı müstahab sayabilir ler. Fakat arkadaşlarımızın çoğu bu günlerde oruç tutmayı mekruh saymışlardır.
Oğlu Abdullah'ın rivayet ettiğine göre Hanbelî, Hz. Enes ile Hasan-ı Basrî'nin Nevruz ve Mihrican günlerinde oruç tutmanın mekruh olduğunu söylediklerini belirtmiştir. Acaba bu rivayet, Hanbelî'nin bu konudaki kendi görüşünü de belirtici midir? Arkadaşlarımızın bu meseledek i görüşleri, “belirler” ile “belirleme z” şıkları arasında değişmektedir.
Mekruhluk şıkkının taraftarl arı şu gerekçeye dayanırlar. Bu iki gün (Nevruz ile Mihrican) kâfirler tarafından sayılıp kutlanan günlerdir. Başka günler değil de özellikle bu günlerde oruç tutmak, onların o günlere göstermiş oldukları saygıyı onaylamak tır. Bu yüzden tıpkı cumartesi günü gibi bu iki günde oruç tutmak da mekruhtur .
Bazıları da diyor ki; Nevruz ve Mihrican gibi acem takvimine dayanan, arap takvimi ile belirlenm emiş olan günlerde oruç tutmak mekruhtur . Fakat bu mekruhluk yukarıdaki iki hadisde cumartesi ve pazar günleri için söz konusu ettiği mekruhluk tan farklı nitelikte dir. Çünkü, eğer bu tip acem veya eski arap günlerinde oruç tutmak istenirse bu tutum, söz konusu günlerin tekrar hortlayıp yeniden saygınlık kazanmala rına ve yeniden eski prestijle rini elde etmelerin e yol açabilir.
Oysa cumartesi ve pazar günleri için böyle bir tehlike söz konusu değildir. Çünkü bu iki gün, müslüman takvimini n günleridir.
Bana göre müşriklerin acem veya eski arap takvimine göre belirlene n bayram günlerinde oruç tutmak mekruh, buna karşılık onların arap-İslâm takvimine göre hesap edilen bayram günlerinde -muhalefet amacı ile- oruç tutmak müstehab olur.
Nevruz Günleri Oruç Tutmak
Nevruz, Mihrican ve benzeri gibi müşrik bayramlarına gelince cumartesi günü oruç tutmayı mekruh saymayan arkadaşlarımız ve diğerleri belki bu günlerde de oruç tutmayı mekruh görmezler, hatta belki de müşriklere ters düşmek olur diye bu günlerde oruç tutmayı müstahab sayabilir ler. Fakat arkadaşlarımızın çoğu bu günlerde oruç tutmayı mekruh saymışlardır.
Oğlu Abdullah'ın rivayet ettiğine göre Hanbelî, Hz. Enes ile Hasan-ı Basrî'nin Nevruz ve Mihrican günlerinde oruç tutmanın mekruh olduğunu söylediklerini belirtmiştir. Acaba bu rivayet, Hanbelî'nin bu konudaki kendi görüşünü de belirtici midir? Arkadaşlarımızın bu meseledek i görüşleri, “belirler” ile “belirleme z” şıkları arasında değişmektedir.
Mekruhluk şıkkının taraftarl arı şu gerekçeye dayanırlar. Bu iki gün (Nevruz ile Mihrican) kâfirler tarafından sayılıp kutlanan günlerdir. Başka günler değil de özellikle bu günlerde oruç tutmak, onların o günlere göstermiş oldukları saygıyı onaylamak tır. Bu yüzden tıpkı cumartesi günü gibi bu iki günde oruç tutmak da mekruhtur .
Bazıları da diyor ki; Nevruz ve Mihrican gibi acem takvimine dayanan, arap takvimi ile belirlenm emiş olan günlerde oruç tutmak mekruhtur . Fakat bu mekruhluk yukarıdaki iki hadisde cumartesi ve pazar günleri için söz konusu ettiği mekruhluk tan farklı nitelikte dir. Çünkü, eğer bu tip acem veya eski arap günlerinde oruç tutmak istenirse bu tutum, söz konusu günlerin tekrar hortlayıp yeniden saygınlık kazanmala rına ve yeniden eski prestijle rini elde etmelerin e yol açabilir.
Oysa cumartesi ve pazar günleri için böyle bir tehlike söz konusu değildir. Çünkü bu iki gün, müslüman takvimini n günleridir.
Bana göre müşriklerin acem veya eski arap takvimine göre belirlene n bayram günlerinde oruç tutmak mekruh, buna karşılık onların arap-İslâm takvimine göre hesap edilen bayram günlerinde -muhalefet amacı ile- oruç tutmak müstehab olur.