Peygamberimiz Ne Zaman Peygamberdi
Halid el-Hazzâ'ın Abdullah b. Şakîk'tan nakline göre İbni Ebî Ced'â şöyle anlatıyor.
"Yâ Rasulallah! Ne zaman peygamberdin?" dedim. Efendimiz de; "Âdem ruh ile ceset arasındayken" buyurdu.[144]
Mansur b. Sa'd ve (ifade sahibi) İbrahim b. Tahmanm Büdeyl b. Meysere, Abdullah b. Şakîk isnadjyla nakillerine göre Meysera el-Fecr şöyle anlatıyor;
Peygamber (s.a.v.)e
"Ne zaman Nebî idin?' diye sordumda;
'Adem ruh ile cesed arasındayken" buyurdu.[145]
Tirmizî, Velid b. Şucâ.-Velîd b. Müslim. Evzaî. Yahya b. Ebî Ke*sir, Ebû Seleme isnadıyla Ebû Hureyre'den (r.a.) şöyle rivayet eder;
Efendimize;
-Sana Peygamberlik ne zaman tahakkuk etti? diye sorulmuştuda;
Âdem'in yaratılışı ile ona ruhun üflenişi arasında ben peygamber îdim" buyurdu.[146]
Tirmizî "bu hasen, garip bir hadistir" der.
Derimki: eğer Velîd b. Müslim'de hadisçilik yönünde gevşeklik ol*masaydı. Tirmizî bu hadisi mutlaka sahih sayacaktı.
Yûnus b. Bükeyr, İbni îshak, Sevr b. Yezîd, Halid b. Mu'dân, yolu ile Efendimizin Ashabından bir kısmının;
Yâ Rasulullah! Bize kendinden haber ver, dedikte, bize;
"Ben babam İbrahim'in duası, İsa'nın müjdesiyim. Annem bana hamile kaldığında, sanki kendisinden bir nurun çıkıpta, Şam topra*klarındaki Busrâ şehrinin saraylarını aydınlattığını görmüş" buyurdu, dediklerini haber verdi.[147]
İnşallah hasen bir isnad ile Irbaz b. Sâriye'den (r.a.) Nebi (s.a.v)i şöyle derken işittiğini rivayet ettik:
"Ben Abdullah'ım. Peygamberlerin sonuncusuyum. Ben Peygam*ber seçildiğim zaman. Âdem (a.s.) çamurunda yatıyordu. Bundan size haber vereceğim. Ben Babam İbrahim'in duasıyım. İsa'nın müjdesi ba*na aittir. Annemin gördüğü rüya (nın gerçeği) benim.
Hakikaten Rasülullah (s.a.v.) in annesi onu doğururken Şam Sa*raylarını aydınlatan bir nur görmüştü.[148]
Bu rivayeti Leys ile İbni Vehb'te Muâviye b. Salih, Said b. Suveyd Abdül'a'lâ b. Hilâl es-Süllemî isnadıyla Irbaz'dan (r.a.) nakleder.
Yine Ebû Bekir b. Ebî Meryem el- Gassânî de Saîd b. SUveyd aracılığıyla Irbaz (r.a.)'tan aynısını nakleder.
Ferec b. Fudâle derki; Bize Lokman b. Amir, Ebû Ümame (r.a.)ı şöyle derken işittiğini anlattı.
(Yâ Rasulallah! Peygamberliğin başlangıcı ne şekilde oldu? diye sordumda. Efendimiz (s.a.v.) de şöyle buyurdu:
İbrahim (a.s)'ın duası, İsa'nın müjdesi benim Annem kendisinden çıkan bir nurun Şam saraylarını aydınlattığını görmüştü.
Hadisi İmam Ahmed Müsned'inde Ebûn-Nadr-Ferec isnadıyla ri*vayet eder.[149]
" Efendimizin hadiste geçen "müncedilün" sözü yatan demektir. İbrahimin duâsı ise Bakara'daki (ayet 29) Ey Rabbim! Onlar içinde birde Peygamber gönder" ayetidir. İsa'nın Müjdesi ise; "Benden sonra adı Ahmed olarak gelecek olan Rasulü müjdeleyerek" (saf suresi ayet 6) ayetidir.[150]
Ebû Damra, Cafer b. Muhammed aracılığıyla babasından Nebi (sav)in şöyle buyurduğunu anlatır:
"Allah arzı ikiye ayırıp beni onun hayırlı kısmından yaptı. Sonra bu yarımıda üçe ayırıp ben üçte birin en hayırlısından oldum, sonra insanlardan Arablan seçti, Araptan'da Kureyş'i, Kureyş'tende Haşim oğullarını, Haşim oğullanhdanda Abdulmuttalib oğullarını, Abdülmut-talib oğullanndanda beni seçti." Bu senedce Mürsel bir hadistir.[151]
___________
[144] Müsned 4/66 5/379. İbni Ebî Şeyhe 14/292 Buhârî Tarih 7/374 Ukaylî Zuafâ 4/300
[145] Buharı Tarih 7/374; Müsned 4/59; İbni Sa'd 7/60; Hakim 2/608; Hakim isnadı sahihtir, derken Zehebî'de sahih diyor.
[146] Tirmizî 3688; Hâkim 2/609 Hâkim hadis hakkında hüküm belirtmez. Ancak Zehebî Telhisinde "Bu, Önceki meysera hadisinin şahididir." der. Hatib Ta*rih-i Bağdad 3/70 5/83 Beyhâkî Delâil.
[147] Müsned 4/127 128. 5/262. Beyhakî Delâil 1/83 İhni Hişâm 1/170. İbni Sa'd 1/102 Hâkim 2/600 de sahih sayar ve Zehebî de bunu kabul eder. Taberî 1/458 Beğavİ 1/111. Ebû Nûaym Delâiİ 1/69 İ. Sa'd (ilk baskı) 1/96 Hakim 2/600 Taberâni Kebir 8/206 18/253
[148] Müsned 5/262 4/128 îbni Hişâm 1/188 Beyhakî Delâil 1/80 130 Hakim 2/600 Taberanî 18/252.
[149] Müsned 5/262.
[150] Bu izah için bak Beyhakî Delâil 1/81.
[151] İbni Sa'd 1/20 Bu mürseldir. Çünki Caferin babası Muhammed b. Ali b. Hüseyin b. Ali sahabî değildir.
Halid el-Hazzâ'ın Abdullah b. Şakîk'tan nakline göre İbni Ebî Ced'â şöyle anlatıyor.
"Yâ Rasulallah! Ne zaman peygamberdin?" dedim. Efendimiz de; "Âdem ruh ile ceset arasındayken" buyurdu.[144]
Mansur b. Sa'd ve (ifade sahibi) İbrahim b. Tahmanm Büdeyl b. Meysere, Abdullah b. Şakîk isnadjyla nakillerine göre Meysera el-Fecr şöyle anlatıyor;
Peygamber (s.a.v.)e
"Ne zaman Nebî idin?' diye sordumda;
'Adem ruh ile cesed arasındayken" buyurdu.[145]
Tirmizî, Velid b. Şucâ.-Velîd b. Müslim. Evzaî. Yahya b. Ebî Ke*sir, Ebû Seleme isnadıyla Ebû Hureyre'den (r.a.) şöyle rivayet eder;
Efendimize;
-Sana Peygamberlik ne zaman tahakkuk etti? diye sorulmuştuda;
Âdem'in yaratılışı ile ona ruhun üflenişi arasında ben peygamber îdim" buyurdu.[146]
Tirmizî "bu hasen, garip bir hadistir" der.
Derimki: eğer Velîd b. Müslim'de hadisçilik yönünde gevşeklik ol*masaydı. Tirmizî bu hadisi mutlaka sahih sayacaktı.
Yûnus b. Bükeyr, İbni îshak, Sevr b. Yezîd, Halid b. Mu'dân, yolu ile Efendimizin Ashabından bir kısmının;
Yâ Rasulullah! Bize kendinden haber ver, dedikte, bize;
"Ben babam İbrahim'in duası, İsa'nın müjdesiyim. Annem bana hamile kaldığında, sanki kendisinden bir nurun çıkıpta, Şam topra*klarındaki Busrâ şehrinin saraylarını aydınlattığını görmüş" buyurdu, dediklerini haber verdi.[147]
İnşallah hasen bir isnad ile Irbaz b. Sâriye'den (r.a.) Nebi (s.a.v)i şöyle derken işittiğini rivayet ettik:
"Ben Abdullah'ım. Peygamberlerin sonuncusuyum. Ben Peygam*ber seçildiğim zaman. Âdem (a.s.) çamurunda yatıyordu. Bundan size haber vereceğim. Ben Babam İbrahim'in duasıyım. İsa'nın müjdesi ba*na aittir. Annemin gördüğü rüya (nın gerçeği) benim.
Hakikaten Rasülullah (s.a.v.) in annesi onu doğururken Şam Sa*raylarını aydınlatan bir nur görmüştü.[148]
Bu rivayeti Leys ile İbni Vehb'te Muâviye b. Salih, Said b. Suveyd Abdül'a'lâ b. Hilâl es-Süllemî isnadıyla Irbaz'dan (r.a.) nakleder.
Yine Ebû Bekir b. Ebî Meryem el- Gassânî de Saîd b. SUveyd aracılığıyla Irbaz (r.a.)'tan aynısını nakleder.
Ferec b. Fudâle derki; Bize Lokman b. Amir, Ebû Ümame (r.a.)ı şöyle derken işittiğini anlattı.
(Yâ Rasulallah! Peygamberliğin başlangıcı ne şekilde oldu? diye sordumda. Efendimiz (s.a.v.) de şöyle buyurdu:
İbrahim (a.s)'ın duası, İsa'nın müjdesi benim Annem kendisinden çıkan bir nurun Şam saraylarını aydınlattığını görmüştü.
Hadisi İmam Ahmed Müsned'inde Ebûn-Nadr-Ferec isnadıyla ri*vayet eder.[149]
" Efendimizin hadiste geçen "müncedilün" sözü yatan demektir. İbrahimin duâsı ise Bakara'daki (ayet 29) Ey Rabbim! Onlar içinde birde Peygamber gönder" ayetidir. İsa'nın Müjdesi ise; "Benden sonra adı Ahmed olarak gelecek olan Rasulü müjdeleyerek" (saf suresi ayet 6) ayetidir.[150]
Ebû Damra, Cafer b. Muhammed aracılığıyla babasından Nebi (sav)in şöyle buyurduğunu anlatır:
"Allah arzı ikiye ayırıp beni onun hayırlı kısmından yaptı. Sonra bu yarımıda üçe ayırıp ben üçte birin en hayırlısından oldum, sonra insanlardan Arablan seçti, Araptan'da Kureyş'i, Kureyş'tende Haşim oğullarını, Haşim oğullanhdanda Abdulmuttalib oğullarını, Abdülmut-talib oğullanndanda beni seçti." Bu senedce Mürsel bir hadistir.[151]
___________
[144] Müsned 4/66 5/379. İbni Ebî Şeyhe 14/292 Buhârî Tarih 7/374 Ukaylî Zuafâ 4/300
[145] Buharı Tarih 7/374; Müsned 4/59; İbni Sa'd 7/60; Hakim 2/608; Hakim isnadı sahihtir, derken Zehebî'de sahih diyor.
[146] Tirmizî 3688; Hâkim 2/609 Hâkim hadis hakkında hüküm belirtmez. Ancak Zehebî Telhisinde "Bu, Önceki meysera hadisinin şahididir." der. Hatib Ta*rih-i Bağdad 3/70 5/83 Beyhâkî Delâil.
[147] Müsned 4/127 128. 5/262. Beyhakî Delâil 1/83 İhni Hişâm 1/170. İbni Sa'd 1/102 Hâkim 2/600 de sahih sayar ve Zehebî de bunu kabul eder. Taberî 1/458 Beğavİ 1/111. Ebû Nûaym Delâiİ 1/69 İ. Sa'd (ilk baskı) 1/96 Hakim 2/600 Taberâni Kebir 8/206 18/253
[148] Müsned 5/262 4/128 îbni Hişâm 1/188 Beyhakî Delâil 1/80 130 Hakim 2/600 Taberanî 18/252.
[149] Müsned 5/262.
[150] Bu izah için bak Beyhakî Delâil 1/81.
[151] İbni Sa'd 1/20 Bu mürseldir. Çünki Caferin babası Muhammed b. Ali b. Hüseyin b. Ali sahabî değildir.