Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Ramazan'da Misvak Kullanmak Orucu Bozar mı?

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Mustafa bin Yılmaz Çevrimdışı

Mustafa bin Yılmaz

''Selef,selef ve selef...''
İslam-TR Üyesi
Esselamu aleyküm ve rahmetullahi ve bereketuhu.

İnşallah bu ramazan ben ilk defa misvak kullanacağım. İftar etmeden önce misvak kullanmak caiz midir? Orucu bozar mı?
Cezekallahu hayr
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Âleykum selam we rahmetullahi we berakâtuh;

-ويذكر عن عامر بن ربيعة قال: رأيت النبي صلى الله عليه وسلم يستاك وهو صائم، ما لا أحصي أو أعد. وقال أبو هريرة، عن النبي صلى الله عليه وسلم: (لولا أن أشق على أمتي لأمرتهم بالسواك عند كل وضوء). ويروى نحوه عن جابر وزيد بن خالد، عن النبي صلى الله عليه وسلم، ولم يخص الصائم من غيره. وقالت عائشة، عن النبي صلى الله عليه وسلم: (مطهرة للفم مرضاة للرب). وقال عطاء وقتادة: يبتلع ريقه
Anlatıldığına göre amir İbn Rebîa şöyle demiştir:
"Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem sayamayacağım kadar çok kez oruçlu olduğu halde dişlerini misvaklarken gördüm."

Ebu Hurayra'nin naklettiğine göre Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurmuştur: "Ummetimi sıkıntıya sokacağına dair endişelerim olmasaydı, Onlara her abdest alışlarında dişlerini misvaklamalarını emrederdim."
Cabir ile Zeyd İbn Halid de benzeri bir rivayeti Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'den nakletmîşlerdir. Bu hadiste Rasulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem oruç tutan ile tutmayan arasında herhangi bir ayırım yapmamıştır.
Aişe (r.anha)'nın naklettiğine göre Rasulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurmuştur: "Misvak ağzı temizler ve Allah Teala'nın rızasını kazanmaya vesile olur."
Ata ve Katade: "Oruçlu, tükürüğünü yutabilir" demişlerdir.
(Buhari, Kitabu's Savm, Bab 27)




حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الصَّبَّاحِ حَدَّثَنَا شَرِيكٌ ح و حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ سُفْيَانَ عَنْ عَاصِمِ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَامِرِ بْنِ رَبِيعَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَسْتَاكُ وَهُوَ صَائِمٌ زَادَ مُسَدَّدٌ مَا لَا أَعُدُّ وَلَا أُحْصِي
Amir b. Rabiâ, babası Rabiâ (b. Ka'b)'ın şöyle dediğini rivayet etmiştir: Rasûlullah (s.a.v.)'i oruçlu iken dişlerini misvaklarken gördüm.
(Ebu Davud, Kitabu's Savm, Bab 26)
Musedded; "Sayamayacağım kadar" sözünü de ilâve etti.

Peygamberin, oruçlu olduğu halde dişlerini misvakla temizlediği anlaşılmaktadır. Bu hâlin günün herhangi bir vakti ile kayıtlı olmaması, öğleden önce de sonra da misvak kullanmanın mustehâb olmasını gerektirir. Mucâhid Saîd b. Cubeyr, Atâ, İbrahim en-Nehâî, Muhammed b. Şîrîn, Ebû Hanife, Muhammed, Sevrî, Evzâî, ve ashâbdan Ömer, İbn Abbas, Ali ve İbn Ömer (r.anhum) bu görüştedir.

Hafız İbn Hâcer bu hadîsin isnadının, hasen olduğunu söyler. Ancak râvîlerden Asım b. Ubeydullah zayıf olduğu için, bu hadîs de zayıftır. Fakat bu hadîsteki manaya delâlet eden birçok hadîs vardır. Bunlardan birkaçını buraya aktaralım;

Aişe (r.anha) Rasûlullah (s.a.v.)'ın; "Oruçlunun en güzel özelliği dişlerini misvaklamasıdır," buyurduğunu söylemiştir.

İshâk el-Havarizmî ile Asım el-Ahvel arasında şu konuşma olmuştur:
İshâk sorar; Oruçlu dişini misvaklar mı?
Evet,
Kuru misvakla mı, yoksa nemlisiyle mi?
Her türlüsüyle.
Öğleden önce mi, sonra mı?
Her vakit.
Bunu kimden naklediyorsun?
Enes b. Mâlik vasıtasıyla Peygamberden. Ancak, Dârakutnî, îshâk el-Havarizmî'nin zayıf olduğu için, hadislerinin huccet olamayacağını söyler.

İmâm Şafiî'nin bir kavli ile Şafiî ulemâsının bazılarına göre; oruçlu kimsenin zevalden sonra dişlerini misvaklaması mekruh, zevalden önce misvaklaması ise mustehâbdır. Misvâk'ın kuru veya ıslak olması arasında fark yoktur.
Ebû Sevr, Evzâî ve Muhammed b. Hasen de aynı görüştedir.

Bu görüşün en kuvvetli delîli Buhârî'nin rivayet ettiği şu hadîstir: "Muhammed'in hayatı elinde olan Allah'a yemîn ederim ki, oruçlunun ağzının kokusu Allah katında mis kokusundan daha güzeldir."

Bu hadîsin meseleye delîl oluşu şu yöndendir: Hadîste Rasûlullah oruçlunun ağız kokusunu övmüştür. Bu da daha çok öğleden sonra görülür. Öğleden sonra dişleri misvaklamak, ağız kokusuna mani' olur. Onun için oruçlunun öğleden sonra dişlerini misvaklaması mekruhtur.
Ancak karşı görüş sahibleri, bu hadîsin işaret edilen görüşe delîl olamayacağını şu şekilde belirtmişlerdir:

Peygamber'in, oruçlunun ağız kokusunu övmesi, oruçlu olmayanların onlarla konuşmayı terk etmelerine manî' olmak içindir.
Ağız kokusunu teşvik için değildir. Üstelik dişleri misvaklamak, ağız kokusuna mani' olmaz, dişlerin temizlenmesini sağlar. Ağız kokusuna sebeb, midenin boşluğudur, İbn Hacer el-Askalânî gibi bâzı Şafiî alimler de yukarıdaki hadîsin öğleden sonra dişleri misvaklamanın kerâhatine delâlet etmeyeceğini söylerler,

Dârakutnî, Taberânî ve Beyhâkî'nin Habbâb vasıtasıyla Peygamber (a.s.)'den rivayet ettiği şu hadîs, bu görüşe delîl olma yönünden daha açıktır. Fakat hadîs zayıftır. Çünkü râvilerden Keysen el-Kassab'ın zayıf olduğu, Dârakutnî ve îbn Maîn tarafından belirtilmiştir. Hadîs şöyledir: "Oruç tuttuğunuz zaman, dişlerinizi öğleden önce misvaklayınız, öğleden sonra misvaklamayınız. Çünkü oruçlunun öğleden sonra kuruyan dudakları, kıyamet günü gözlerinin arasında iki nûr olur."


İmâm Şafiî'nin bir görüşüne ve Ebû Şâme Îbn Abdi-s-Selâm Nevevî gibi bazı Şafiî âlimlerine göre oruçlunun öğleden önce de sonra da dişlerini misvaklaması caizdir. Nevevî önceki görüş için; "bu nakil her ne kadar delîl i'tibariyle kuvvetli ise de garibtir," der.

İmâm Mâlîk ve ashabı, Şâ'bî, Katâde, Hakem b. Uteybe, Ebû Meysere, Ziyâd b. Hudeyr ve Hanefîlerden Ebû Yûsuf'a göre, misvak kuru ise öğleden önce veya sonra kullanılmasında mahzur yoktur. Islak olması halinde mekruhtur.

Ahmed b. Hanbel ve Ishâk b. Rahûye'ye göre zevalden sonra misvaklanmak her halukârda, öğleden önce de misvak nemli ise, mekruhtur.


Şeyh'ul islâm İbn-i Teymiyye (rahimehullah) oruçluyken misvak kullanma konusunda şöyle demiştir: "(Oruçlunun) misvak kullanmasına gelince, bu tartışmasız câizdir. Fakat âlimler, zevâl vaktinden sonra kullanılmasının mekruh olduğu konusunda iki meşhur görüşe ayrılmışlardır: Bu iki görüş de İmam Ahmed'den rivâyet edilmiştir.Fakat zeval vaktinden sonra misvak kullanmanın mekruh olduğunu gösteren ve misvak konusundaki nasları tahsis eden (sınırlayan) hiçbir şer'î delil gelmemiştir." (Şeyh'ul islâm İbn-i Teymiyye , el-Fetâvâ el-Kubrâ; C. 2, Sf: 474)

Üzerinde diş macunu bulunmayan diş fırçası ile dişleri fırçalamak da aynen, misvak kullanmak hükmündedir. Ancak, üzerine diş macunu konulur ve bunun bir azı boğaza giderse, oruç bozulur. Ama macundan boğaza birşey gitmezse oruç bozulmaz. Fakat oruçlunun oruçlu iken diş macunu ile dişlerini fırçalamaması daha ihtiyatlıdır. Diş macunu, dişin arasına konan ilâç hükmündedir.

Ez cumle; Oruçlu iken Misvak her türlü ve zamanda kullanmak câiz olsa da; ihtiyaten gerek misvakın ıslak olmaması ve gerek ikindiden sonra, iftara yakın zamanlarda bilhassa kaçınmak emniyetli olur. Ayrıca misvakın kopan parçaların yutma tehlikesi de olabilir. Fakat öğleden önce kişi pek acıkmamış olacağından gayr-ı ihtiyarı yutma olması daha güç bir iştir. Allah-u âlem
 
eL_Muhacir Çevrimdışı

eL_Muhacir

İlimsiz Mucâhid, kâtil; Cihâdsız âlim, belâm olur
Frm. Yöneticisi
Esselamu aleyküm ve rahmetullahi ve bereketuhu.

İnşallah bu ramazan ben ilk defa misvak kullanacağım. İftar etmeden önce misvak kullanmak caiz midir? Orucu bozar mı?
Cezekallahu hayr

Aleykümselam rahmatullahi ve berekad

Hacım eğer misvağı yemeyeceksen caizdir. :)
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Üst Ana Sayfa Alt