Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Şafi Mezhebinde ilk Teşehhüdden Kalkarken Eller Ne Zaman, Nasıl Kaldırılır?

I Çevrimdışı

ibni abbas

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Şafi Mezhebine göre ilk teşehhüdden kıyama kalkarken elleri kaldırmak sünnettir.Peki elleri tam olarak ne zaman kaldıracağız?Kıyama kalkmaya başlamadan önce teşehhüd halindeyken elleri omuzlara kadar kaldırıp daha sonra mı kıyama kalkacağız,yoksa kıyama kalkma esnasında mesela yarı kalkmışken mi elleri kaldıracağız?
 
Abdulmuizz Fida Çevrimiçi

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Namaza iftitah tekbiriyle girerken eller (raf'ul yedeyn) kaldırılır, ve akabinde eller (göğüste) bağlanır ve kıraate geçilir.
Üçüncü rekata kalkarken de eller kulak-omuz hizasına kaldırıldıktan sonra hemen bağlanıb kıraate geçilebilecek düzeye gelebilecek durumdayken kalkılır. Yâni ilk dediğiniz gibi daha teşehhud durumundayken böyle bir durum söz konusu olmaz. Hatta hadiste geçtiği üzere üçüncü rekata ellerini bir nevi yumarak yere dayanarak kalkılır buyurulmuştur. Eller yerde iken kalkmaz. Yere dayanıb kalkma gerçekleş(irken)tikten sonra eller kaldırılmalıdır.

İbn Ömer'den; demiştir ki: Peygamber (s.a.v.)'i gördüm, namaza başlarken, rukû'a varmak istediğinde ve başını rukû'dan kaldırdıktan sonra ellerini omuzlarının hizasına kadar kaldırıyordu.
(Ahmed b. Hanbel der ki : Sufyân b. Uyayne; (bu hadisi) bir defa "başını kaldırırken" çoğu kere de "başını rukû'dan kaldırdıktan sonra (ellerini omuzları hizasına kadar kaldırır) ve iki secde arasında ise kaldırmazdı" diye rivayet etmiştir.
(Ebu Davud, Namaz, 721; Muslim, salât 21, 25, 26; Tirmizî, salât 76, 110; Nesâî, sehv 2; îbn Mâce, ikâme 15, 73; Dârimî, salât 92; Ahmed b. Hanbel, II-8, 5, 424)

Ebû Hurayra (r.anh)'den; demiştir ki: Peygamber (s.a.v.) namaza (başlamak) için tekbir aldığı zaman ellerini omuzlan hizasına kadar kaldırırdı. Rukû'a varmak istediği ve secdeye varmak için (rukû'dan) kalktığı zaman da böyle yapardı. İki rekat bittikten sonra (kıyama) kalkarken de aynı şeyi yapardı

(Ebu Davud, Namaz, 738)
Nafi'den rivayet edildiğine göre, Abdullah b. Ömer namaza durunca tekbir alır ve ellerini kaldırırdı. Ruku'a vardığında ve "semiallahu limen hamideh" dediğinde, iki rekattan (sonra üçüncü rekata) kalktığında da (yine) ellerini (kulakları hizasına kadar) kaldırırdı.
(Abdullah İbn Ömer) bu hadisi Peygamber (s.a.v.)'e isnad etti.
(Ebu Davud, Namaz, 738; Buhari, ezan 83, 84; Nesâî, tatbîk 24, 26, 89)
Ebû Dâvûd dedi ki: Bu hadisin baş tarafını Bakıyye (b. el-Velid) Ubeydullah 'dan rivayet etti. (Ubeydullah da) bu hadisi (Peygambere) isnad etmiştir. Bu hadisi bir de es-Sakafî, Ubeydullah 'dan rivayet etmiştir. (Ancak Ubeydullah) bunu (Abdullah) İbn Ömer'e isnad etmiştir. (Sakafi) bu rivayetinde (şöyle) demiştir: "İkinci rekattan (sonra üçüncü rekata) kalkarken ellerini göğüsleri hizasına kadar kaldırırdı" Doğru olan da budur.
Yine Ebû Dâvûd dedi ki: Bu hadisi aynı zamanda el-Leys b. Sa'd, Mâliki Eyyûb ve İbn Curayc mevkuf olarak rivayet ettiler. (Yani senedini Peygambere isnad etmediler), sadece Hammâd b. Seleme bu hadisi Eyyûb'dan naklederek . Peygamber (s.a.v.)'a isnad etti. Eyyûb ile Mâlik (rivayetlerinde) iki secdeden (rekattan sonra üçüncü rekata) kalktığında (ellerini) kaldırdığından bahsetmemişlerdir. el-Leys ise, hadisinde el kaldırmayı söz konusu etmiştir. İbn Curayc bu rivayetinde; "Ben Nâfi'e; "İbn Ömer ellerini iftitah tekbiri alırken mi daha yukarı kaldırırdı, yoksa diğerlerinde mi'' diye sordum. O da; ' 'hayır (hepsinde) aynı seviyede (kaldırırdı)" diye cevap verdi. (Bunun üzerine ben, "bana işaretle göster" dedim; o da göğüslerine veya biraz daha aşağısına işaret etti" demiştir.


İbn Ömer'den; demiştir ki: Peygamber (s.a.v.) (ilk) iki rekattan (ilk teşehhudden sonra, üçüncü rekata) kalktığında tekbir alır ve ellerini kaldırırdı.
(Ebu Davud, Namaz, 743)

Şafiî ve Hanbelî mezhebine göre yere dayanarak kalkmak sünnet; Hanefî ve Mâliki mezhebine göre, hasta, zayıf ve güçsüzlerin dışında yere dayanarak kalkmak mekruhtur. (Vehbe Zuhaylî, el-Fıkhu'l-İslamî, 1/711)
 
I Çevrimdışı

ibni abbas

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Üçüncü rekata kalkarken de eller kulak-omuz hizasına kaldırıldıktan sonra hemen bağlanıb kıraate geçilebilecek düzeye gelebilecek durumdayken kalkılır. Yâni ilk dediğiniz gibi daha teşehhud durumundayken böyle bir durum söz konusu olmaz. Hatta hadiste geçtiği üzere üçüncü rekata ellerini bir nevi yumarak yere dayanarak kalkılır buyurulmuştur. Eller yerde iken kalkmaz. Yere dayanıb kalkma gerçekleş(irken)tikten sonra eller kaldırılmalıdır.

Bu yazıyı okuyunca teşehhüd halindeyken ellerin kaldırılıp daha sonra kıyama kalkmanın yanlış olduğunu anladım.Ama "Yere dayanıb kalkma gerçekleş(irken)tikten sonra eller kaldırılmalıdır." bu yazıyı net olarak anlayamadım.Benim anladığım şu:Kıyama tam olarak kalkılır o an hemen elller kaldırılır ve bağlanır.Doğru mu anlamışım?

"gerçekleş(irken)tikten" bu kelimeden hem yarı kalkık halde ellerin kaldırılabileceğini hem de tam kalktıktan sonra ellerin kaldırılabileceğini anlıyorum ben.

---

Tekrar okuyunca şunu anladım:Elleri kaldırma zamanı şu olmalıdır:Eller kaldırıldıktan sonra hemen bağlanabilecek duruma geldiği an kaldırılmalıdır.Yani elleri kaldırmak için tam olarak kıyama kalkık olmak gerekmez.Mesela yarı kalkıkken kaldırsak hemen elleri bağlama durumumuz olur.Önemli nokta şu:Elleri kaldırdıktan sonra hemen elleri bağlamak gerekir.Bunu yapabilecek durumda isek ellerimiz kaldırabiliriz.Doğru mu anlamışım:)

Bir de şunu sorayım:Tam olarak kıyama kalktıktan sonra elleri kaldırsak daha sonra hemen elleri bağlasak nasıl olur?Böyle yaparsak elleri bağlamada bir gecikme olacaktır.Sünnete uygun olan şekli tam kalkmadan elleri kaldırmak sanırım.Ama tam olarak kalktıktan sonra elleri kaldıracak olursak namaza zarar vermez.Ama bu uygulamayı tercih etmemek gerekir.

Bir de Abdurrahman Ceziri'de Maliki Mezhebine göre 3.rekata kalkarken ellere dayanarak kalkmak sünnet,diğer üç Mezhebe göre ise ellere dayanmadan kalkmak sünnettir yazıyor diye hatırlıyorum.Yanlış hatırlıyor da olabilirim tabi.
 
Abdulmuizz Fida Çevrimiçi

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Tekrar okuyunca şunu anladım:Elleri kaldırma zamanı şu olmalıdır:Eller kaldırıldıktan sonra hemen bağlanabilecek duruma geldiği an kaldırılmalıdır.Yani elleri kaldırmak için tam olarak kıyama kalkık olmak gerekmez.Mesela yarı kalkıkken kaldırsak hemen elleri bağlama durumumuz olur.Önemli nokta şu:Elleri kaldırdıktan sonra hemen elleri bağlamak gerekir.Bunu yapabilecek durumda isek ellerimiz kaldırabiliriz.Doğru mu anlamışım:)

Bir de şunu sorayım:Tam olarak kıyama kalktıktan sonra elleri kaldırsak daha sonra hemen elleri bağlasak nasıl olur? Böyle yaparsak elleri bağlamada bir gecikme olacaktır.Sünnete uygun olan şekli tam kalkmadan elleri kaldırmak sanırım.Ama tam olarak kalktıktan sonra elleri kaldıracak olursak namaza zarar vermez.Ama bu uygulamayı tercih etmemek gerekir.

Bir de Abdurrahman Ceziri'de Maliki Mezhebine göre 3.rekata kalkarken ellere dayanarak kalkmak sünnet,diğer üç Mezhebe göre ise ellere dayanmadan kalkmak sünnettir yazıyor diye hatırlıyorum.Yanlış hatırlıyor da olabilirim tabi.

İki durumda câizdir. Rivâyetler yoruma açık, fakat her türlüsü de sorunsuzdur. Kesin böyledir diye sarih bir kayıtlama ve nas yok. Anlık, yarım saniyelik gecikme veya erken elleri kaldırmanın üzerinde durulmaz, durulmamış ta. Musalli nasıl doğalına geliyorsa öyle yapar, kendini şartlamasın.



"Şafiiler dediler ki: Secdeden kalkarken dizleri ellerden önce kaldırmak, dizleri kaldırdıktan sonra da ellere dayanarak yerden kalkmak sünnettir. Namaz kılan kişi güçlü biri de olsa, kadın da olsa yerden kalkarken ellerine dayanması sünnettir." (Abdurrahman Cezırî, Dört Mezhebe Göre İslâm Fıkhı- I, Çağrı Yayınları, 7. Baskı, İstanbul, 1993)
Diğer mezheblerin secdeden kalkarken görüşü bildirilmemiş.
 
Üst Ana Sayfa Alt