Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Şafi Mezhebinde Yatsının ilk Sünneti Farza Bağlı Nafile midir?

I Çevrimdışı

ibni abbas

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Şafi Mezhebine göre yatsıdan önce 2 rekat nafile namaz kılınır.(bazı kitaplarda bu iki rekat yoktur.ama biz 2 rekat olduğunu varsayalım) Delil olarak da her ezan ve kamet arasında namaz vardır hadisini söylerler.

Şafi kitaplarında farza bağlı olan nafile namazlar kısmında bu yatsıdan önceki iki rekat namazı sayıyorlar.

Benim sorum şu:Şafilerin her ezan ve kamet arasında nafile vardır hadisine dayanarak kıldıkları bu namaz farzlara bağlı nafile namaz mıdır?Yoksa farza bağlı olmayan nafile namaz mıdır?

Bana göre farza bağlı olmayan nafile namazdır bu.Bu sebeple yatsının ilk sünneti diye niyet edilmez.Sadece nafile namaza niyet edilir.

Beni bu konuda aydınlatabilir misiniz?
 
Abdulmuizz Fida Çevrimiçi

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Şafi mezhebinde Yatsı namazının farzından önce iki rekat nafile namaz diye Yatsı namazına has bir sunnet değil, aksine genel olarak ezan ve kamed arasında iki rekat namaz vardır hadisini tatbike yönelik, yatsıya has olmayan genel bir nafile namazdır.

"Dileyen kimse için her iki ezan (ezan ve kamet) arasında namaz vardır"
(el-Buhârî, "Ezan", 14, 16; Muslim, "Salâtu'l-Musâfirîn", 304…)

Bu konudaki görüşünüz isabetlidir.

Geniş bilgi için aşağıdaki başlığı inceleyebilirsiniz.

İKİNDİ -YATSI SÜNNETİ

https://www.islam-tr.org/konu/ikindi-yatsi-sunneti-ve-abdestte-enseye-mesh-meselesi.7329/
 
I Çevrimdışı

ibni abbas

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Hocam Büyük Şafi Fıkhında farza bağlı nafile namazlardan sayıyor yatsıdan önceki iki rekatı.

Sizin de benim de yazdığım hadise dayandıkları için çelişiyor.Çünkü o hadis mutlak nafile namaza delil olur.Haksız mıyım?

Peki sizce neden farza bağlı nafilelerden sayıyor olabilirler?Hanefilere benzemek için,Hanefilerle arada fark olmasın gibi düşünülmüş ve mutlak nafile olan bu iki rekatlık namaz revatip sünnet sayılmış olabilir mi?

Ayrıca bir konuşma sırasında Şafi Mezhebinde yatsıdan önce sünnet namaz yoktur -yani farza bağlı sünnet yoktur- ama her iki ezan arasında namaz vardır hadisine göre mutlak nafile namaz kılınabilir desem,karşı tarafta olan kişi de ha yatsının ilk sünneti diye kılmışsın,ha mutlak nafile olarak ne fark eder ki dese ben nasıl cevap verebilirim o kişiye?
 
Abdulmuizz Fida Çevrimiçi

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Hocam Büyük Şafi Fıkhında farza bağlı nafile namazlardan sayıyor yatsıdan önceki iki rekatı.

Sizin de benim de yazdığım hadise dayandıkları için çelişiyor.Çünkü o hadis mutlak nafile namaza delil olur.Haksız mıyım?

Peki sizce neden farza bağlı nafilelerden sayıyor olabilirler?Hanefilere benzemek için,Hanefilerle arada fark olmasın gibi düşünülmüş ve mutlak nafile olan bu iki rekatlık namaz revatip sünnet sayılmış olabilir mi?

Ayrıca bir konuşma sırasında Şafi Mezhebinde yatsıdan önce sünnet namaz yoktur -yani farza bağlı sünnet yoktur- ama her iki ezan arasında namaz vardır hadisine göre mutlak nafile namaz kılınabilir desem,karşı tarafta olan kişi de ha yatsının ilk sünneti diye kılmışsın,ha mutlak nafile olarak ne fark eder ki dese ben nasıl cevap verebilirim o kişiye?
Büyük Şafi Fıkhında delil olarak (farza dayalı nafile olduğuna dair) ne veriyor?

Hanefi mezhebine göre İkindi ve Yatsı namazının ilk dört rekat sunnetleri gayr-i muekkeddir.
ikindi ve yatsı namazından önce dörder rekât kılmak mendubdur. Sevabı ve fazileti yüksek bir ibadettir. İmam Muhammed, ikindiden ve yatsıdan önce kılınan sünnetlerde iki rekâtla dört rekât arasında serbest kalmıştır. Yani ikindi namazının sünneti iki rekât olarak da kılınabilir. Fakat Hanefi mezhebinin diğer imamları dört kılmayı efdal görmüşlerdir.

Hanefi mezhebi fıkıhçılarından Muhammed bin Muhammed bin Muhammed es-Serahsî, Muhît isimli eserinde 'Peygamber Efendimiz (s.a.v.), ikindinin sünneti ile yatsının ilk dört rekât sünnetini bazen dört kılmış, bazan iki kılmışlardır' demişlerdir. Bu da gösteriyor ki yatsının ve ikindinin dört rekat ilk sünnetini iki rekat olarak da kılınabileceğine ruhsat veren Hanefi alimler mevcuddur.

Şafii mezhebine gelirsek; Hem Hanefilerin yatsının ilk dört rekat sunnetini iki rekat kılınabilmeye verdikleri fetva olsun, hem Şafi mezhebinde genelde dört rekat sunnetleri iki rekatta bir selam vererek kılınması gerektiğinden olsun; hem Hanefilerin normal sunnet değil de ikindi ve yatsının ilk sunnetinin gayr-ı muekked olmasından dolayı iki rekatta bir kılmadıklarından ikinci rekatın sonunda salli barik dualarını okuyub üçüncü rekata subhaneke ile başlamaşlarından olsun ; ayrıca Büyük Şafii Fıkhı isimli kitab Türkiye'deki Şafilere hitab ettiğinden dolayı, Hanefiler kılarken Şafiiler boş durmasın, bu esnada en azından 2 rekat namaz kılsınlar, nasılsa ezanla kamed arasında 2 rekat namaz vardır, böylece direkt farza başlamamış veya Hanefilere muhalif hareket edilmiş gibi görüntü olmasın diye yorumlandığını düşünüyorum. Veya bilmediğim, düşünemediğim bir sebebden dolayı olabilir. Allah-u âlem.

Nafile namaz da olsa ne maksatla kıldığına niyet edilmelidir. Yani yatsının revatib ilk sunneti mi, ezanla kamed arasındaki iki rekat nafile namaz mı bilincinde olarak niyeti kalben bilmek gerekir. Çünkü o vakitte iki rekat olarak iki farklı nafile de kılınabilir, bunu ayırt etmek için hangi nafileyi kıldığını bilmek gerekir.
 
I Çevrimdışı

ibni abbas

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Büyük Şafi Fıkhında delil olarak (farza dayalı nafile olduğuna dair) ne veriyor?

Delil olarak her iki ezan arasında namaz vardır hadisi yazıyor.


Şafii mezhebine gelirsek; Hem Hanefilerin yatsının ilk dört rekat sunnetini iki rekat kılınabilmeye verdikleri fetva olsun, hem Şafi mezhebinde genelde dört rekat sunnetleri iki rekatta bir selam vererek kılınması gerektiğinden olsun; hem Hanefilerin normal sunnet değil de ikindi ve yatsının ilk sunnetinin gayr-ı muekked olmasından dolayı iki rekatta bir kılmadıklarından ikinci rekatın sonunda salli barik dualarını okuyub üçüncü rekata subhaneke ile başlamaşlarından olsun ; ayrıca Büyük Şafii Fıkhı isimli kitab Türkiye'deki Şafilere hitab ettiğinden dolayı, Hanefiler kılarken Şafiiler boş durmasın, bu esnada en azından 2 rekat namaz kılsınlar, nasılsa ezanla kamed arasında 2 rekat namaz vardır, böylece direkt farza başlamamış veya Hanefilere muhalif hareket edilmiş gibi görüntü olmasın diye yorumlandığını düşünüyorum. Veya bilmediğim, düşünemediğim bir sebebden dolayı olabilir. Allah-u âlem.

Öncelikle Şafi Mezhebine diye başladığınız ve sıralı cümleler kurduğunuz yeri ben tam anlamadım.Yani Şafiler ikişer kılar demişsiniz,Hanefiler gayri müekked nafile namazlarıın ilk oturuşunda salli-barik okur,sonra kalkınca sübhaneke okur felan demişsiniz.Ben buraları anlamadım.Zahmet olmazsa orada ne demek istediğinizi tekrar yazabilir misiniz?

Hocam benim de aklıma Hanefiye benzemek geldi.Dedim ki acaba bu kitabın müelliflerinin yaşadığı yer Hanefilerin yoğunlukta olduğu yer mi?Eğer öyleyse farklılığı bir şekilde yok etmek düşüncesiyle yapılmış olabilir dedim.Ama müelliflerin nereli olduğu,hayatları hakkında ben bilgi bulamadım.Sizin bu konuda bilginiz var mı?

Hocam son parağrafınızda ha sadece her iki ezan arasında namaz vardır hadisini düşünerek 2 rekat namaz kılmışız,ha yatsının ilk sünneti niyetiyle kılmışız ne fark eder sorusuna cevap vermişsiniz.Ama eğer böyle diyen olursa o açıklamanız yeterli gelmez.
 
Abdulmuizz Fida Çevrimiçi

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Delil olarak her iki ezan arasında namaz vardır hadisi yazıyor.

Farza dayalı diyerek, sanki her (beş vakit) farz namazdan önce kılınan ezanla kamed arasında iki rekat namazı kast etmiş olabilirler. Çünkü vakte dayalı diyerek yatsı namazını kayıtlamamıştır. Yani farklı algılamamıza sebeb olan farza dayalı terimine bakış açısındaki farklılık da olabilir.


Öncelikle Şafi Mezhebine diye başladığınız ve sıralı cümleler kurduğunuz yeri ben tam anlamadım.Yani Şafiler ikişer kılar demişsiniz, Hanefiler gayri müekked nafile namazlarıın ilk oturuşunda salli-barik okur,sonra kalkınca sübhaneke okur felan demişsiniz.Ben buraları anlamadım.Zahmet olmazsa orada ne demek istediğinizi tekrar yazabilir misiniz?
Şafi mezhebinde sunnetler dört değil iki rekat kılınır. Mesela Şafiîlerde teravih namazında “iki rek’âtte bir selâm vermek” vacibdir.
Hanefiler de hem ikindi ve yatsının ilk dört rekat sünnetlerinde hem teravih namazını dört rekat olarak kıldıklarındailk oturuşta (2.rekatta) salli barik de okur, üçüncü rekata kalktıklarına subhaneke okuduktan sonra Fatiha kıraatine geçerler.



Hocam benim de aklıma Hanefiye benzemek geldi.Dedim ki acaba bu kitabın müelliflerinin yaşadığı yer Hanefilerin yoğunlukta olduğu yer mi?Eğer öyleyse farklılığı bir şekilde yok etmek düşüncesiyle yapılmış olabilir dedim.Ama müelliflerin nereli olduğu,hayatları hakkında ben bilgi bulamadım.Sizin bu konuda bilginiz var mı?

Hocam son parağrafınızda ha sadece her iki ezan arasında namaz vardır hadisini düşünerek 2 rekat namaz kılmışız,ha yatsının ilk sünneti niyetiyle kılmışız ne fark eder sorusuna cevap vermişsiniz.Ama eğer böyle diyen olursa o açıklamanız yeterli gelmez.

Doğmamış çocuğa don biçilmez.
Ezanla kamed arasında iki rekat namaz vardır hadisini sadece Yatsı namazının ilk sünnetine uyarlamayı kendine yeterli gören akıl sahibine "... ameller ancak niyete göredir ..." hadisiyle hangi namazı kıldığına niyet etmelisin demek yetersiz geliyorsa, yettiği yere kadar ...
 
Üst Ana Sayfa Alt