Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Şevval Orucunu Ara Vermeden Tutabilir miyiz?

فرقان Çevrimdışı

فرقان

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Selamun aleykum ve rahmetullah.

Sevval orucu ard ardamı tutulması gerekir ?
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Selamun aleykum ve rahmetullah. Sevval orucu ard ardamı tutulması gerekir ?
Aleykum selam we rahmetullah
Kardeşim, sorunuzu selamla bitiştirmeyin, alt satıra yazınız .



Şevval ay'ı 6 gün oruçlarını ara vermeden peş peşe tutmak :

İmam Nevevî (rahimehullah) şöyle demiştir:
"Ashâbımız şöyle demişlerdir: Şevval ayından altı gün oruç tutmak mustehabdır. Bu hadis için şöyle demişlerdir:
Bu altı günlük orucu, Şevval ayının başından itibaren birbiri ardınca aralıksız tutabilir. Eğer altı günlük orucu aralıklarla tutarsa veya Şevval'den sonraya ertelerse, câizdir. Çünkü bu hadis, genel ve kayıtsız olduğu için bu sünneti işlemiş olur. Bu meselede bizde (Şâfiî âlimleri arasında) bir görüş ayrılığı yoktur. Nitekim Ahmed ve Davud da bu görüştedirler." (Ebû Zekeriyya Muhyiddin b. Şeref en-Nevevî, el-Mecmu'u Fî Şerhi'l-Muhezzeb)



Hanefilere göre:
İmam Ebu Hanife'ye göre, Ramadan bayramından sonra şevval ayında ister üst üste, ister dağınık halde altı gün oruç tutmak mekruhtur. (Feteva-yi Hındiyye, 1/201)

İmam Ebu Yusuf'a göre, altı günü üst üste tutmak mekruhsa da, muteferrik (dağınık) halde tutmak mekruh değildir.
Bununla beraber muteâhhirinin hemen hepsi bu altı gün orucunu üst üste veya muteferrik tutmakta bir sakınca olmadığını belirtmişlerdir. Nitekim aynı şekilde Bahr-i Raik'de de konuya yer verilmiş bulunuyor. (İbn Âbidîn, Reddu'l-muhtâr, III, 421, 422)

Serahsi'nin el-Muhit'inde ise, en Sahih tesbite göre, sözü edilen altı günlük orucu tutmakta hiçbir sakınca olmadığına değinilerek bilgi verilmiştir. (Feteva-yi Hindiyye: 1/201)

Damad Abdurrahman Gelibolulu Şeyhizade eseri Mecmeu’l-Enhur fi Şerhi Multeka'l Ebhur'da şöyle demiştir:
"Muhtar olan kavle göre, bayramdan hemen sonra şevval'dan altı gün oruç tutmak mekruh değildir. Çünkü bununla Ramadan orucu arasında fasıla olarak bayram günü bulunuyor. O bakımdan kitab ehline benzeme söz konusu değildir ve mekruh da değildir, bilakis" mustehabdır ve sünnettir. Çünkü bu babda hadis varid olmuştur. Mekruh olanı ise, Ramadandan sonra bayram günü iftar etmeyip oruç tutmak ve ona beş gün daha ilave etmektir.
Ancak şevval ayında sözü edilen altı günlük nafile - orucu üst üste değil, dağınık vaziyette tutmak efdaldır, çünkü bu durumda kerahetten ve kitab ehline benzemeye özenmekten uzaktır."
(Damad Abdurrahman Gelibolulu Şeyhizade Mecmeu’l-Enhur fi Şerhi Multekal Ebhur , C. 1, sf: 255)

İmam Ebû Hanife, İmam Malik ve Ebû Yusuf ise Şevval ayında altı gün oruç tutmanın mekruh olduğu görüşünde olmakla beraber, İmam Malik’in Muvatta‘daki beyanına göre, bu orucu mekruh saymasına sebeb, kendisinden evvel bu orucu tutan hiç kimse olmadığı için bu orucun bid’at oluşudur. İmam Malik ayrıca cahil insanların bu orucu da Ramadan'dan kabul etmelerinden korktuğunu söyler.

İmam Malik’in açıklaması şöyledir:
“Ramadan bayramından sonra altı gün oruç tutan hiçbir âlim ve fakih görmedim. Seleften hiçbirinden de bu konuda bir rivayet bana gelmedi. Ancak âlimler, bazı cahillerin bu altı günü Ramadan'a dâhil etmelerinden ve bir bid’at uydurmalarından korkarak bunu mekruh bulmuşlardır. Şayet âlimler bu konuda ruhsat vermiş olsalardı, onların da bayramdan sonra altı gün oruç tuttuklarını görürlerdi.” (Muvatta, Oruç bahsinin sonu)

Bazı Hanefî ve Malikî kitablarında ise, Şevval ayında altı gün oruç tutmanın mendub olduğu söylenir. Mesela Nuru’l-Îzâh ve Şerh-i Merâkı’l-Felâh‘ta mendub oruçlar sayılırken, Şevval ayında altı gün oruç da zikredilir. Merâku’l-Felâh‘ın haşiyesinde Tahtavî, Bahr’de “Şevval ayında altı gün oruç tutmak, İmam Ebu Hanife’ye göre ister peşi peşine, ister ayrı ayrı olsun mekruhtur. Ancak sonraki âlimler bunda bir mahzur görmemişlerdir” denildiğini nakleder.
İbn Abidin de sonra gelen Hanefi âlimlerinin bu altı günün orucunda bir sakınca görmediklerini söyler.


Anlaşıldığı üzere, İslam ulemasının çoğuna göre Şevval ayında altı gün oruç tutmak mendubur. Bu orucun peşi peşine veya fasılalarla olması arasında fark yoktur. (Sunen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Necati Yeniel, Huseyin Kayapınar, Necat Akdeniz, Şamil Yayınevi, İstanbul, 1989, c: 9, sf: 348-349)



Şafiilere göre:
Şevval ayında altı gün oruç tutmak sünnettir. Bunları üst üste tutmak daha faziletli ve sevablıdır. Hatta bayramdan sonra üzerinde kaza veya adak orucu varsa, onları şevval ayında tutarsa, yine de bu sünnetin sevabını elde etmiş olur.
(el-Gamravi / es-Siracu'l-Vehhac Şerun Ala Metni'l-Minhac: 146; Şirbînî, Mugni'l-Muhtâc, 2/184)

Hanbelilere göre:
Şevval ayında altı gün oruç tutmak mustehabdır. Bunu üst üste tutmakta bir sakınca olmadığı gibi, muteferrik de tutulabilir ve böylece her iyilik on misliyle karşılık göreceği dikkate alınarak senenin tamamının oruçlu geçirilmiş olduğu ortaya çıkar.

Mâlikilere göre:
îmam Mâlik diyor ki: "Şevval ayında altı gün oruç tutmak mekruhtur. Fıkıh ehlinden bir kimsenin bu orucu tuttuğunu görmediğim gibi, seleften hiç kimseden de bu konuda bana birşey ulaşmış değildir.
Hem ilim adamları bunu mekruh saymakta ve bid'at olmasından endişe etmektedirler. Aynı zamanda Ramadan'dan olmayan bir orucu Ramadan'a ilhak etmek söz konusu olur ki, bu da doğru değildir."
 
Pangea Çevrimdışı

Pangea

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Selamunaleykum ve rahmetullah
Hanefilere gore mekruh denilmiş ancak yazım hatası mıdır anlamadım.
 
Pangea Çevrimdışı

Pangea

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Âleykum selam we rahmetullahi we berakatuh;
Yazım hatası değildir, Ebu Hanife, İmam Yusuf ve İmam Malik'e göre şevval 6 gün orucu mekruh olsa da ilim ehlinin çoğuna göre mustehabdır.
Selamunaleykum ve rahmetullah.
Bunun sebebi o hadisin imam Maliki ve imam Ebu Hanefiye ulaşmamış olması mıdır? Açık hadis varken mezhebe uyarak oruç tutmamak olur mu? Yani bu durumdaki kişinin akibeti nedir şevval orucunu ttmuş gibi sevap kazanabilir mi?
 
Üst Ana Sayfa Alt