Hamd âlemlerin rabbi olan Allah’a, salât ve selam efendimiz Rasûlullah’a, ehli beytine, ashabına ve yolunu takip eden mü’minlere olsun.
Teravih namazı nafile ibadetlerden olup rekat sayısı ile ilgili bir sınırlama getirilmediğinden dolayı Müslümanlardan bazıları sekiz, bazıları yirmi rekat kılmaktalar.
Sekiz rekat kılanların delili şudur:
Aişe (radiyallahu anha) validemiz, Ramazan ayında Rasûlullah (sallallahu aleyhi ve sellem)’in namazı sorulunca dedi ki: “Ne Ramazanda nede diğer vakitlerde Rasûlullah (sallallahu aleyhi ve sellem) onbir rekatın üzerine çıkmazdı. Önce dört kılar, güzelliğini ve uzunluğunu sorma. Sonra bir daha dört kılar yine güzelliğini ve uzunluğunu sorma. Sonra üç kılardı. Dedim ki Ey Allah’ın Rasûlü! Vitir kılmadan mı uyuyorsun? Dedi ki: Ey Aişe! Benim iki gözüm uyur ama kalbim uyumaz!.” (Buhari)
Bu hadise göre Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem) teravih namazını uzun uzun sekiz rekat kılmış ve akabinde üç vitir kılarak on bire tamamlamıştır.
Teravih namazının herhangi bir sayı ile sınırlı olmadığını savunan âlimler şu delile dayanmışlardır:
İbni Ömer (radiyallahu anh) dedi ki: bir adam Rasûlullah (sallallahu aleyhi ve sellem)’e gece namazını sordu. Dedi ki: “Gece namazı ikişer ikişerdir. Eğer sizden biriniz sabah namazı girmesinden korkarsa kıldığı namazı teklemek için bir rekat vitir kılsın!.” (Buhari ve Müslim)
Buna binaen mezhep âlimleri teravih namazının rekat sayısı hakkında değişik görüşler getirmişlerdir. Bu konuda ihtilafın bir sıkıntısı yoktur. Kıyamın uzunluğuna göre azaltılıp çoğaltılabilir. Sekiz rekattan daha fazla kılınacağını söyleyen selef âlimi çoktur.
Ebu Hanife, Şafi ve imam Ahmed’in tercih edilen görüşüne göre yirmi rekat kılınır. İmam Malik otuz altı rekat kılınır demektedir. Medine halkının otuz altı rekat kıldıklarını söyler. On üç rekat kılınabileceğini söyleyen âlimlerde mevcuttur.
Teravih namazı hem ferdi hemde cemaatsel olarak kılınabilir. Ömer (radiyallahu anh) hilafeti döneminde yirmi rekat kılındığı başka rivayetlerde sekiz rekat kılındığı sabittir. Allah’u Teâlâ en doğrusunu bilendir.
Musa Ebu Cafer Hoca