‘İkrime, İbn ‘Abbâs radiyallâhu anhumâ’dan rivâyeten demiştir ki: Rasûlullah sallallâhu aleyhi ve sellem ‘Abdülmuttalib oğlu ‘Abbâs’a şöyle dedi: ‘Ey ‘Abbâs! Ey Amcam! Sana (haber) vereyim mi? Sana (haber) vereyim mi? Sana (haber) vereyim mi?
Sana, onu yaptığın takdirde Allah’ın o yaptığın şeyle ilki ve sonu, eskisi ve yenisi, bilerek ve bilmeyerek yapılanı, küçüğü ve büyüğü, gizlisi ve açığı olmak üzere on çeşit günahını bağışlayacağı bir şey öğreteyim mi?
Dört rek’at namaz kılarsın. Her rek’atinde fâtiha ve bir (zammi) sûre okursun. Birinci rek’atte okumayı okumayı bitirince ayakta iken: ‘Sübhânallah, ve’l-hamdulillah, ve lâ ilâhe illallah, vallâhu ekber’ tesbîhlerini 15 kere söylersin. Sonra rukûya giderek rukûdayken (rukû tesbîhatından sonra) 10 kere bu sözlerin aynısını söylersin. Sonra rukûdan başını kaldırınca 10 kere (Rabbenâ ve leke’l-hamd dedikten sonra) bu sözleri söylersin.
Sonra secdeye inerek 10 kere bunları (secde tesbîhatından sonra) söylersin. Secdeden başını kaldırınca 10 kere bunları söylersin. Sonra tekrar secdede bunları (secde tesbîhatından sonra) söylersin. Sonra secdeden başını kaldırınca (kıyâma kalkmadan önce istirahat oturuşunda) bu sözleri 10 kere söylersin. Böylece her rek’atte 75 tesbîh olmak üzere dört rek’atte (toplam 300 olmak üzere) de bunun aynısını yaparsın. Eğer tesbih namazını her gün bir kere kılmaya gücün yeterse kılıver. Şayet gücün yetmezse her hafta bir kere kıl. Eğer her hafta bir kere kılamazsan, senede bir kere kıl. Eğer onu da yapamazsan ömründe bir kere kıl.’
HADİSİN TAHRÎCİ
Ebu Davud, (2) Namaz Kitabı, (303) Tesbîh Namazı Babı (2/67-68, No: 1297) İbn Abbas’tan.
İbn Mace, (5) Namaz Kitabı, (190) Tesbih Namazı Hakkında Gelen Şeyler Babı (1/442-443, No: 1386,1387) İbn Abbas’tan.
Hakim el-Müstedrek, (8) Tetavvu’ Namazı Kitabı (1/463-464, No: 1192, 1193, 1194, 1195) İbn Abbas’tan.
Beyhaki es-Sünenü’l-Kübra, (3/51-52) İbn Abbas’tan.
İbn Huzeyme es-Sahih, Tetavvu’ Namazları Babları, (526) Tesbih Namazı Babı (2/223-224, No: 1216) İbn Abbas’tan.
Taberani el-Mucemu’l-Kebîr (11/194-195, No: 11622) İbn Abbas’tan.
İbn Nasır ed-Dımaşki et-Tercih li Hadisi Salati’l-Tesbih (s.5-9) İbn Abbas’tan.
Tirmizî Namaz Babları, (350) Tesbih Namazı Hakkında Gelen Şeyler (2/350-351, No: 482) Ebu Rafi’den.
İbn Nasıruddin ed-Dımaşki A.g.e. (s.10) Ebu Rafi’den.
Ebu Davud, (2) Namaz Kitabı, (303) Tesbîh Namazı Babı (2/68-69, No: 1298) ‘Abdullah b. ‘Amr’dan.
Hakim A.g.e., (8) Tetavvu’ Namazı Kitabı (1/464-465, No: 1196) İbn Ömer’den. Hakim ve Zehebi bu rivayetin senedinin sahih olduğunu belirtiyorlar.
Münziri et-Terğîb ve’t-Terhîb, (6) Nafile Namazlar Kitabı, (17) Tesbih Namazına Teşvik Babı (bk. el-Elbani Sahîhu’t-Terğîb, 1/424-426, No: 667 İbn Abbas’ta, No: 678 Ebu Rafi’den).
Tebrîzî Mişkâtü’l-Mesâbîh, Namaz Kitabı, Tesbih Namazı (1/418-419, No: 1328 İbn Abbas’tan, No: 1329 Ebu Rafi’den).
HADİSİN SIHHAT DURUMU
Bu hadis, sahih bir hadistir. Sahih olduğunu belirten alimlerden bazıları şunlardır: Acurri, Ebu’l-Hasen el-Makdisi, Beyhaki, İbnu’l-Mübarek, İbnu’s-Seken, Nevevi, Tacu’s-Subki, Münziri, Bulkini, İbn Nasıruddin ed-Dımaşki, İbn Hacer el-‘Askalani, Suyuti, Leknevi, Sindi, Zebidi, Tuhfetü’l-Ahvezi sahibi el-Mübarekfuri, Mir’atü’l-Mefatih sahibi el-Mübarekfuri, Ahmed Şakir ve el-Elbani (son görüşlerinde). Bk. Casim ed-Devseri Risaletü’t-Tenkih li ma Cae fi Salati’t-Tesbih (s. 64-70).
el-Elbani’nin eski görüşü için bk. Mişkatü’l-Mefatih Tahkiki (1/418-419, No: 1328, 1329). Yeni görüşü için bk. Sahihu’l-Cami’i’s-Sağir (2/1314, No: 7937), Sahihu Süneni Ebi Davud (1/354-356, No: 1297, 1298), Sahihu Süneni’t-Tirmizi (1/272, No: 482), Sahihu Süneni İbn Mace (1/412-414, No: 1146, 1147), İbn Huzeyme’nin es-Sahih Tahkiki (2/223, 1216 nolu hadisin dipnotu).
Bir Hatırlatma: Ebu Vehb (öl. 209h.) şöyle demiştir: ‘Abdullah b. el-Mübarek’e (doğ. 118h, öl. 181h.) tesbih namazını sordum. O şöyle dedi: ‘Tekbir getirir, sonra Sübhaneke’yi okur, sonra 15 kere: ‘Sübhanallah, ve’l-hamdulillah , ve la ilahe illallah, vallahu ekber’ dersin. Sonra Euzu besmele çekerek fatiha’yı ve bir (zammi) sure okur, sonra 10 kere bu tesbihi söylersin.’ Daha sonra ibn ‘Abbas ve Ebu Rafi’nin söylediklerine benzer bir keyfiyet zikreder.
Bu eseri Tirmizi, Namaz Babları, (350) Tesbih Namazı Hakkında Gelen Şeyler (2/348-349. Ay. bk. Tuhfetü’l-Ahvezi 2/489-490, No: 481) ve Hakim el-Müstedrek, (8) Tetavvu’ Namaz Kitabı (1/ 465, No: 1197) rivayet etmişlerdir. Bu rivayet ‘Abdullah b. el-Mübarek’e kadar güvenilir raviler tarafından nakledilmiştir. Hakim, Zehebi ve başkaları bunu belirtmişlerdir.
Ancak dikkat edilecek olursa ‘Abdullah b. el-Mübarek bunu Hz. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem’den rivayet etmemiştir. Yani merfu’ bir hadisdeğildir. Üstelik İbn ‘Abbas ve Ebu Rafi’nin merfu olarak Hz. Peygamber’den rivayet ettikleri hadiste zikredilen keyfiyete de muhaliftir. Normalde merfu’ olan olmayana, hele hele bir esere tercih edildiğine göre, merfu’ olanla olmayan arasında bir ihtilaf olması halinde merfu’ olanın olmayana, hele hele böyle bir esere muhakkak tercih edilmesi gerekir. Bu konuda ayrıntılı bilgi için bk. Münziri et-Terğib ve’t-Terhib (1/239), Beyhaki es-Sünenü’l-Kübra (3/52), el-Mübarekfuri Tuhfetü’l-Ahvezi (2/490-491), el-‘Azim Abadi ‘Avnu’l-Ma’bud (4/125-126), el-Elbani Sahihu’t-Terğib ve’t-Terhib (1/424-426), Sahihu Süneni’t-Tirmizi (1/271-272), Casim ed-Devseri Risaletü’t-Tenkih li ma Cae fi Salati’t-Tesbih (s. 64-70).
Ve’l-hamdu lillâhi rabbi’l-‘âlemîn…
Necmi Sarı İstanbul, Eylül 2002
Not: Hambeliler bu hadise zayıf diyorlar onun haricinde bu hadise zayıf diyen kimse yok. Bu kadar delil karşısında bu ameli bizlerinde yapması gerektiğine inanıyorum. Bundan dolayı paylaştım. İlmin edebine binaen kaynak gösterdim. Lütfen Necmi Sarı üzerinden Konuyu kirletmeyin. Başka bir başlık altında istediğinizi yazabilirsiniz.!
Allah Güzel ve Kabul edilen Amellerde bulunmayı bizlere nasip etsin Amin.
Sana, onu yaptığın takdirde Allah’ın o yaptığın şeyle ilki ve sonu, eskisi ve yenisi, bilerek ve bilmeyerek yapılanı, küçüğü ve büyüğü, gizlisi ve açığı olmak üzere on çeşit günahını bağışlayacağı bir şey öğreteyim mi?
Dört rek’at namaz kılarsın. Her rek’atinde fâtiha ve bir (zammi) sûre okursun. Birinci rek’atte okumayı okumayı bitirince ayakta iken: ‘Sübhânallah, ve’l-hamdulillah, ve lâ ilâhe illallah, vallâhu ekber’ tesbîhlerini 15 kere söylersin. Sonra rukûya giderek rukûdayken (rukû tesbîhatından sonra) 10 kere bu sözlerin aynısını söylersin. Sonra rukûdan başını kaldırınca 10 kere (Rabbenâ ve leke’l-hamd dedikten sonra) bu sözleri söylersin.
Sonra secdeye inerek 10 kere bunları (secde tesbîhatından sonra) söylersin. Secdeden başını kaldırınca 10 kere bunları söylersin. Sonra tekrar secdede bunları (secde tesbîhatından sonra) söylersin. Sonra secdeden başını kaldırınca (kıyâma kalkmadan önce istirahat oturuşunda) bu sözleri 10 kere söylersin. Böylece her rek’atte 75 tesbîh olmak üzere dört rek’atte (toplam 300 olmak üzere) de bunun aynısını yaparsın. Eğer tesbih namazını her gün bir kere kılmaya gücün yeterse kılıver. Şayet gücün yetmezse her hafta bir kere kıl. Eğer her hafta bir kere kılamazsan, senede bir kere kıl. Eğer onu da yapamazsan ömründe bir kere kıl.’
HADİSİN TAHRÎCİ
Ebu Davud, (2) Namaz Kitabı, (303) Tesbîh Namazı Babı (2/67-68, No: 1297) İbn Abbas’tan.
İbn Mace, (5) Namaz Kitabı, (190) Tesbih Namazı Hakkında Gelen Şeyler Babı (1/442-443, No: 1386,1387) İbn Abbas’tan.
Hakim el-Müstedrek, (8) Tetavvu’ Namazı Kitabı (1/463-464, No: 1192, 1193, 1194, 1195) İbn Abbas’tan.
Beyhaki es-Sünenü’l-Kübra, (3/51-52) İbn Abbas’tan.
İbn Huzeyme es-Sahih, Tetavvu’ Namazları Babları, (526) Tesbih Namazı Babı (2/223-224, No: 1216) İbn Abbas’tan.
Taberani el-Mucemu’l-Kebîr (11/194-195, No: 11622) İbn Abbas’tan.
İbn Nasır ed-Dımaşki et-Tercih li Hadisi Salati’l-Tesbih (s.5-9) İbn Abbas’tan.
Tirmizî Namaz Babları, (350) Tesbih Namazı Hakkında Gelen Şeyler (2/350-351, No: 482) Ebu Rafi’den.
İbn Nasıruddin ed-Dımaşki A.g.e. (s.10) Ebu Rafi’den.
Ebu Davud, (2) Namaz Kitabı, (303) Tesbîh Namazı Babı (2/68-69, No: 1298) ‘Abdullah b. ‘Amr’dan.
Hakim A.g.e., (8) Tetavvu’ Namazı Kitabı (1/464-465, No: 1196) İbn Ömer’den. Hakim ve Zehebi bu rivayetin senedinin sahih olduğunu belirtiyorlar.
Münziri et-Terğîb ve’t-Terhîb, (6) Nafile Namazlar Kitabı, (17) Tesbih Namazına Teşvik Babı (bk. el-Elbani Sahîhu’t-Terğîb, 1/424-426, No: 667 İbn Abbas’ta, No: 678 Ebu Rafi’den).
Tebrîzî Mişkâtü’l-Mesâbîh, Namaz Kitabı, Tesbih Namazı (1/418-419, No: 1328 İbn Abbas’tan, No: 1329 Ebu Rafi’den).
HADİSİN SIHHAT DURUMU
Bu hadis, sahih bir hadistir. Sahih olduğunu belirten alimlerden bazıları şunlardır: Acurri, Ebu’l-Hasen el-Makdisi, Beyhaki, İbnu’l-Mübarek, İbnu’s-Seken, Nevevi, Tacu’s-Subki, Münziri, Bulkini, İbn Nasıruddin ed-Dımaşki, İbn Hacer el-‘Askalani, Suyuti, Leknevi, Sindi, Zebidi, Tuhfetü’l-Ahvezi sahibi el-Mübarekfuri, Mir’atü’l-Mefatih sahibi el-Mübarekfuri, Ahmed Şakir ve el-Elbani (son görüşlerinde). Bk. Casim ed-Devseri Risaletü’t-Tenkih li ma Cae fi Salati’t-Tesbih (s. 64-70).
el-Elbani’nin eski görüşü için bk. Mişkatü’l-Mefatih Tahkiki (1/418-419, No: 1328, 1329). Yeni görüşü için bk. Sahihu’l-Cami’i’s-Sağir (2/1314, No: 7937), Sahihu Süneni Ebi Davud (1/354-356, No: 1297, 1298), Sahihu Süneni’t-Tirmizi (1/272, No: 482), Sahihu Süneni İbn Mace (1/412-414, No: 1146, 1147), İbn Huzeyme’nin es-Sahih Tahkiki (2/223, 1216 nolu hadisin dipnotu).
Bir Hatırlatma: Ebu Vehb (öl. 209h.) şöyle demiştir: ‘Abdullah b. el-Mübarek’e (doğ. 118h, öl. 181h.) tesbih namazını sordum. O şöyle dedi: ‘Tekbir getirir, sonra Sübhaneke’yi okur, sonra 15 kere: ‘Sübhanallah, ve’l-hamdulillah , ve la ilahe illallah, vallahu ekber’ dersin. Sonra Euzu besmele çekerek fatiha’yı ve bir (zammi) sure okur, sonra 10 kere bu tesbihi söylersin.’ Daha sonra ibn ‘Abbas ve Ebu Rafi’nin söylediklerine benzer bir keyfiyet zikreder.
Bu eseri Tirmizi, Namaz Babları, (350) Tesbih Namazı Hakkında Gelen Şeyler (2/348-349. Ay. bk. Tuhfetü’l-Ahvezi 2/489-490, No: 481) ve Hakim el-Müstedrek, (8) Tetavvu’ Namaz Kitabı (1/ 465, No: 1197) rivayet etmişlerdir. Bu rivayet ‘Abdullah b. el-Mübarek’e kadar güvenilir raviler tarafından nakledilmiştir. Hakim, Zehebi ve başkaları bunu belirtmişlerdir.
Ancak dikkat edilecek olursa ‘Abdullah b. el-Mübarek bunu Hz. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem’den rivayet etmemiştir. Yani merfu’ bir hadisdeğildir. Üstelik İbn ‘Abbas ve Ebu Rafi’nin merfu olarak Hz. Peygamber’den rivayet ettikleri hadiste zikredilen keyfiyete de muhaliftir. Normalde merfu’ olan olmayana, hele hele bir esere tercih edildiğine göre, merfu’ olanla olmayan arasında bir ihtilaf olması halinde merfu’ olanın olmayana, hele hele böyle bir esere muhakkak tercih edilmesi gerekir. Bu konuda ayrıntılı bilgi için bk. Münziri et-Terğib ve’t-Terhib (1/239), Beyhaki es-Sünenü’l-Kübra (3/52), el-Mübarekfuri Tuhfetü’l-Ahvezi (2/490-491), el-‘Azim Abadi ‘Avnu’l-Ma’bud (4/125-126), el-Elbani Sahihu’t-Terğib ve’t-Terhib (1/424-426), Sahihu Süneni’t-Tirmizi (1/271-272), Casim ed-Devseri Risaletü’t-Tenkih li ma Cae fi Salati’t-Tesbih (s. 64-70).
Ve’l-hamdu lillâhi rabbi’l-‘âlemîn…
Necmi Sarı İstanbul, Eylül 2002
Not: Hambeliler bu hadise zayıf diyorlar onun haricinde bu hadise zayıf diyen kimse yok. Bu kadar delil karşısında bu ameli bizlerinde yapması gerektiğine inanıyorum. Bundan dolayı paylaştım. İlmin edebine binaen kaynak gösterdim. Lütfen Necmi Sarı üzerinden Konuyu kirletmeyin. Başka bir başlık altında istediğinizi yazabilirsiniz.!
Allah Güzel ve Kabul edilen Amellerde bulunmayı bizlere nasip etsin Amin.