Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Vakıa Suresindeki Sağcı-Solcu Kavramlarının Anlamı Nedir?

Felluce Çevrimdışı

Felluce

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
Selamun aleykum.

Vakıa suresinde bahsedilen sağcılar-solcular sınıflandırmalarının günümüzde kullanılan siyasi manasıyla herhangi bir ilgisi var mıdır? Tarihsel olarak, isimlendirme olarak vs herhangi bir etkisi?

Bir tanıdığım günümüz siyasi konusuyla alakalı bir münakaşada bu ayetleri delil göstererek 'Allah'ın kuranda, müslümanların sağcı olması gerektiğini söylediğini' iddia etti. Bu iddiaya nasıl cevap verilebilir?

Allah razı olsun.
 
M Çevrimdışı

mübahis

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Selamun aleykum.

Vakıa suresinde bahsedilen sağcılar-solcular sınıflandırmalarının günümüzde kullanılan siyasi manasıyla herhangi bir ilgisi var mıdır? Tarihsel olarak, isimlendirme olarak vs herhangi bir etkisi?

Bir tanıdığım günümüz siyasi konusuyla alakalı bir münakaşada bu ayetleri delil göstererek 'Allah'ın kuranda, müslümanların sağcı olması gerektiğini söylediğini' iddia etti. Bu iddiaya nasıl cevap verilebilir?

Allah razı olsun.

Bende merak ettim?
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Selamun aleykum.

Vakıa suresinde bahsedilen sağcılar-solcular sınıflandırmalarının günümüzde kullanılan siyasi manasıyla herhangi bir ilgisi var mıdır? Tarihsel olarak, isimlendirme olarak vs herhangi bir etkisi?

Bir tanıdığım günümüz siyasi konusuyla alakalı bir münakaşada bu ayetleri delil göstererek 'Allah'ın kuranda, müslümanların sağcı olması gerektiğini söylediğini' iddia etti. Bu iddiaya nasıl cevap verilebilir?

Allah razı olsun.
Âleykum selam we rahmetullah ;

Vakıa suresindeki sağcı ve solcular Günümüzdeki komunist ve demokratlardan farklı konulardaki kişilerdir.

وَكُنْتُمْ اَزْوَاجاً ثَلٰثَةًؕ
فَاَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَٓا اَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِؕ
وَاَصْحَابُ الْمَشْـَٔمَةِ مَٓا اَصْحَابُ الْمَشْـَٔمَةِؕ
وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَۙ
Sizler de üç gruba ayrıldığınız zaman
Biri, amel defteri sağından verilenlerdir; ne mutlu o sağından verilenlere!
Diğeri amel defteri solundan verilenlerdir; ne bedbaht o solundan verilenler!

Önde olanlar; (erdem, amel ve ödülde) önde olanlar; (Vakıa 7 - 10)

Âyetlerde de belirtileceği gibi bunlardan birincisi, amel defterleri sağlarından verilenlerdir. Bunlar cennetliklerdir.
İkincisi ise amel defterleri sollarından verilenlerdir. Bunlar da cehennemliklerdir.
Üçüncü sınıf ise Allah'ın en öne geçirdiği bir guruptur. Bunlar, amel defterleri sağlarından verilenlerden daha üstündürler. Bunların içinde peygamberler, sıddîklar ve şehidler bulunacaktır.

(Dünyada) hayır için önde gidenler (âhirette de) öndedirler. Ayet-i kerimede zikredilen "Önde gidenler"den maksad, îbn-i Sîrîn'e göre, iki kıbleye karşı (Önce Kudüs'e karşı, kıble değiştirildikten sonra da Mekke'ye karşı) namaz kılanlardır.

Osman b. Ebi Sevda'ya göre ise "Sabikun = Önde gidenler"den maksad, camilere önce gidenler ve Allah yolunda cihada önce koşanlardır.

Muhammed b. Kâ'b ve Yâkub b. Mucahid'e göre ise "Önde gidenler"den maksad, peygamberlerdir. Suddi'ye göre ise "A'la-i İlliyyîn"e yükseltilecek olanlardır.

Abdullah b. Abbas'tan nakledilen bir görüşe göre ise bunlar, Musa'ya iman etmeye koşan, Yûşâ b. Nîin, İsa'ya iman etmeye koşan Âl-i Yâsîn, Muhammed'e iman etmeye koşan. Ali'dir.

Hasan-ı Basrî ve Katâde ise âyette zikredilen "Önde gidenler" den maksad, her ummetin hayra önce koşanlarıdır.

Aişe (r.anha) diyor ki: "Rasulullah (s.a.v.) şöyle buyurdu: "Kıyâmet gününde Allah'ın var ettiği gölgeye koşacak olanlar kimlerdir biliyor musunuz?"
Sahabiler: "Allah ve Rasulu daha iyi bilir." dediler.
Bunun üzerine Rasulullah (s.a.v.) şöyle buyurdu: "Onlar, kendilerine hak verildiğinde kabul ederler. Kendilerinden hak istendiğinde onu da verirler. İnsanlara kendi haklarında verdikleri karar gibi hüküm verirler."
(Ahmed b. Hanbel, Musned, C.6, Sf: 67 - 69; 8/131-132)
 
Üst Ana Sayfa Alt